Οι καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2024

ΘΕΑΤΡΟ: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΟΥ 2024 Facebook Twitter
Η «Ορέστεια» του κορυφαίου Έλληνα σκηνοθέτη εντάχθηκε, δικαιωματικά πλέον, στις τάξεις της παγκόσμιας παραστασιακής ανθολογίας. Φωτ.: Johanna Weber
0

1.

«Ορέστεια» του Αισχύλου

σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου, στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο

Η μέθοδός του, η κοσμοθεωρία του, σφυρηλατεί εδώ και δεκαετίες μια γλώσσα που κινείται με πάθος, με προσήλωση, πέρα από τις λέξεις: προσδίδει δομή στον χώρο και στον χρόνο, συνασπίζει την ενέργεια, προστατεύει τη ζωή από τη διάσπαση, αποφορτίζει το εγώ από το εγώ, προτάσσει τη δυνατότητα της συλλογικής έκφρασης, ενορχηστρώνει το μοίρασμα της οδύνης.

Και είναι μέσα από αυτή την εξοντωτική διαδικασία πειθάρχησης που τα σώματα των ηθοποιών του ωθούνται σταδιακά στα άκρα, συσπώνται, εκρήγνυνται, παραδίδονται στη μέθη της παραφοράς, στροβιλίζονται στα προγλωσσικά μονοπάτια, γκρεμίζονται στη λήθη του συνειδητού και συναντούν, αστράφτοντας, την παλίρροια του διονυσιακού πνεύματος.

Κραυγές που σχίζουν τα σωθικά της γης και ζητούν δικαίωση για κρίματα περασμένα, αλλά όχι λησμονημένα. Άνθρωποι φορτωμένοι κατάρες που ξεχύνονται στους δρόμους, κατειλημμένοι από οράματα. Μάτια κόκκινα, γλώσσες πύρινες που προφητεύουν ολέθρους. Σάρκα μαλακή σαν βαμβάκι και σκληρή σαν μάρμαρο.

Μάτια κόκκινα, γλώσσες πύρινες που προφητεύουν ολέθρους. Σάρκα μαλακή σαν βαμβάκι και σκληρή σαν μάρμαρο.

Μια άγρια εξάντληση, ένας εκστατικός ίλιγγος: αφοπλιστική στην καθαρότητα και την ισχύ της, ποιητική αποκρυστάλλωση σπάνιας λάμψης και ομορφιάς, η «Ορέστεια» του κορυφαίου Έλληνα σκηνοθέτη εντάχθηκε, δικαιωματικά πλέον, στις τάξεις της παγκόσμιας παραστασιακής ανθολογίας.

2.

«One Song»

της Miet Warlop, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

CHECK ΘΕΑΤΡΟ: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΟΥ 2024 Facebook Twitter
Ένα είδος θεάτρου που αρνείται κάθε μίμηση, κάθε αναπαράσταση, κάθε αφηγηματικό κανόνα, κάθε παγιωμένη τεχνική. Φωτ.: Reinout Hiel

Η Βελγίδα εικαστικός και δημιουργός περφόρμανς Miet Warlop συνέθεσε το «One Song» ως προσωπικό ρέκβιεμ για τον εκλιπόντα αδελφό της, μετουσιώνοντας το πένθος σε συναυλία, σε χορό, σε τελετουργία, σε εμπειρία καθαρτήρια, σ’ ένα ρεφρέν αντίστασης, σε μια «κραυγή ενότητας». Η αταξινόμητη αυτή παράσταση δεν προσέφερε απλώς χαρά, ταραχή, συγκίνηση ή απόλαυση. Μας έδειξε, επιπλέον, τον δρόμο για ένα άλλο είδος θεάτρου που τόσο το έχουμε ανάγκη.

Ένα είδος θεάτρου που αρνείται κάθε μίμηση, κάθε αναπαράσταση, κάθε αφηγηματικό κανόνα, κάθε παγιωμένη τεχνική. Ένα θέατρο παρουσίας που δεξιώνεται αβίαστα το τυχαίο, το απρόβλεπτο, το ανεντόπιστο, αυτό που πλάθεται ανά πάσα στιγμή από τα μείγματα των σωμάτων, των ροών και των εντάσεων.

Ένα θέατρο που θέλει να δώσει και να σπαταληθεί, ανοιχτό στις δυνατότητες που γεννά η απώλεια, στραμμένο προς τη γονιμοποιό διάσταση της επανάληψης. Ένα θέατρο διεγερτικό της βούλησης, ένα εξαιρετικό γεγονός που επαναφέρει το κέντρο βάρους στην εμμένεια, στη σκηνή, στο «εδώ» και στο «τώρα», στα έργα των ανθρώπων που μοχθούν χωρίς ν’ αποθηκεύουν και σωριάζονται χωρίς να υπολογίζουν.

3.

«Περιμένοντας τον Γκοντό» του Σ. Μπέκετ

σε σκηνοθεσία Θ. Τερζόπουλου, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

CHECK ΘΕΑΤΡΟ: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΟΥ 2024 Facebook Twitter
Ποτέ η διαδικασία της αναμονής («Περιμένοντας...») δεν υπήρξε τόσο περιπετειώδης. Φωτ.: Johanna Weber

Ο Τερζόπουλος εφηύρε το παιχνίδι από την αρχή: ξανάστησε το έργο –το κομβικότερο του 20ού αιώνα– με τρόπο ρηξικέλευθο, μετατρέποντας την οικεία, χιλιοϊδωμένη έρημη χώρα του «Γκοντό» σε έναν υπερμεγέθη, ανεξέλεγκτο κύβο του Ρούμπικ που απειλεί ανά πάσα στιγμή να καρατομήσει όποιον βρεθεί στο διάβα των περιστρεφόμενων κομματιών του.

Ποτέ η διαδικασία της αναμονής («Περιμένοντας...») δεν υπήρξε τόσο περιπετειώδης: μέσα στη φαινομενική ακινησία υπάρχει πάντα μια ακατάπαυστη αναταραχή, μια διαρκής αναψηλάφηση του χώρου, μια διαρκής ανασύνταξη των υλικών και άυλων δομικών στοιχείων. Το ερεβώδες μαύρο τετράγωνο ανοιγοκλείνει κατά βούληση, αποκαλύπτοντας διαρκώς νέα σχήματα, νέες συντεταγμένες, νέες διαρρυθμίσεις, νέους κινδύνους, κρυφά πηγάδια και άγνωστες ατραπούς.

Το ουρλιαχτό μιας σειρήνας, ήχοι από πολυβόλα και αεροπλάνα, κραυγές πολέμου σκίζουν την ατμόσφαιρα. Δύο άνθρωποι συνομιλούν και οι φωνές τους ξυπνούν τα φαντάσματα, η αγωνία τους αλλοιώνει την πυκνότητα του αέρα, η ενέργεια που εκλύουν διαπερνά τον φλοιό της γης, η επιθυμία τους –για επαφή, για ζωή, για ανατροπή– κάνει τις τεκτονικές πλάκες να ραγίζουν.

4.

«Elizabeth Costello / J.M. Coetzee: Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές» του Ρ.Μ. Κούτσι

σε σκηνοθεσία Κριστόφ Βαρλικόφσκι, στο Φεστιβάλ Αθηνών – Πειραιώς 260

CHECK ΘΕΑΤΡΟ: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΟΥ 2024 Facebook Twitter
Αχανείς εκτάσεις μοναξιάς απλώνονται επί σκηνής. Φωτ.: Magda Hueckel

Ο Βαρλικόφσκι δεν μπορεί να ξεχάσει την Ελίζαμπεθ Κοστέλο. Και αυτή η μακροχρόνια σχέση –ταύτισης, θαυμασμού και εναγώνιας μέριμνας– με τη διαβόητη ηρωίδα του (βγαλμένη από τον μυθιστορηματικό κόσμο του νομπελίστα Τζ.Μ. Κούτσι) γεννά ακόμη, δεκαπέντε χρόνια μετά την έναρξή της, πλήθος εκπλήξεων και συγκινήσεων, όπως συνειδητοποιήσαμε παρακολουθώντας την «Elizabeth Costello» του τον περασμένο Ιούνιο στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Είτε βραβεύεται από τους ειδήμονες σε πολυπληθή ακαδημαϊκή εκδήλωση είτε περιπλανιέται με κρουαζιερόπλοιο γεμάτο αδαείς στους πάγους της Ανταρκτικής, πουθενά δεν βιώνει το αίσθημα του ανήκειν η ηλικιωμένη πλέον Κοστέλο.

Αχανείς εκτάσεις μοναξιάς απλώνονται επί σκηνής (πώς πετυχαίνει η σκηνογράφος αυτό το συναίσθημα άραγε;), καμία ανακούφιση σε καμία τοποθεσία, καταραμένοι κρεατοφάγοι σε κάθε γωνιά προτάσσουν το μικρόφωνο, απαιτούν εξηγήσεις, «τι εννοείτε» με το «φεμινιστικό» μυθιστόρημά σας, αδηφάγοι δημοσιογράφοι και άλλα παμφάγα δίποδα μασουλούν το παρελθόν, το έργο, τη ζωή της, φτύνουν επικεφαλίδες και διδάγματα, αρνούνται καθετί το πολύπλοκο, το αμφίσημο, το συμβολικό, το σέρνουν από τα μαλλιά, στο γυάλινο σφαγείο το τεμαχίζουν επιδεικτικά, το περνούν από τη μηχανή του κιμά, οικογένειες-κλουβιά, επιθυμίες βαλσαμωμένες σαν γιγάντια πουλιά και μέσα σε όλα αυτά ένα σώμα που γερνά, λειψό, πλαδαρό, μπανταρισμένο, με παγιέτες τυλιγμένο (σε αυτή την ηλικία πώς τολμά!), ακόμη λαχταρά: τώρα που ο θάνατος είναι κοντά, αλήθεια, τι να πει στους εξεταστές της, πώς να μιλήσει για όλα αυτά, πώς να διασώσει τα σημαντικά;  

Ετούτη, ακριβώς, η ηθική όσο και αισθητική επιταγή να μιλήσει κανείς επαρκώς «για όλα αυτά» –τα εκκωφαντικά και τα βουβά, τα σάρκινα και τα υπερφυσικά, τα ιστορικά και τα προσωπικά– δεν βασανίζει μονάχα την ηρωίδα αλλά και τον δημιουργό της∙ και είναι στη διάρκεια της ευγενέστερης των μαχών, υπέρ οντοτήτων ευάλωτων, αφανών και μικροσκοπικών, που η παράσταση –ακόμη κι αν χάνεται, ενίοτε, στους λαβυρίνθους της λογοτεχνικότητάς της– σκαρφαλώνει στις κορυφές της πιο υψηλής αγωνίας, της πιο θεσπέσιας συγκίνησης.

5.

«Μάθε με να φεύγω» του Άκη Δήμου

σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη, στο Hood art space

CHECK ΘΕΑΤΡΟ: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΟΥ 2024 Facebook Twitter
Θέατρο μέσα στο θέατρο και ρόλος μέσα στον ρόλο: ποιος υποδύεται ποιαν και πότε σταματά η «ερμηνεία»; Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

Αστραφτερές λεκτικές μονομαχίες, παραληρηματικοί μονόλογοι, αντικείμενα-φετίχ, ρομαντικές ολισθήσεις, αλλεπάλληλες αντηχήσεις: κωμωδία, ποίηση και ψυχανάλυση σπάνια συνευρίσκονται τόσο θερμά εναγκαλισμένες όσο εδώ, σε τούτο το συγκινητικά «λοξό», ευρηματικά πολυσήμαντο κείμενο του Άκη Δήμου που συνάντησε αποθεωτική μεταχείριση στα χέρια του Γιάννη Σκουρλέτη και των ηθοποιών του.

Αν όλα τα σημαντικά συμβαίνουν στα σύνορα, εδώ βρισκόμαστε διαρκώς «ανάμεσα» στο Υψηλό και στο Χαμηλό, στον μύθο και στην παρωδία, στο ευγενές και στο μπανάλ, στο παλιό και στο καινούργιο, στο θήλυ και στο άρρεν. Το ρεαλιστικό σκηνικό μιας παλιομοδίτικης vintage τραπεζαρίας φιλοξενεί τις πλέον αντινατουραλιστικές, παρανοϊκές φιγούρες. Οι τρεις ήρωες απεχθάνονται καθετί φυσικό, κομψό, «όμορφο», καλοταιριασμένο.

Έχουν παραπανίσιες τρίχες, κιλά και πόζες. Επιλέγουν τρανς ταυτότητες, τη δημιουργική επανα-σκηνοθεσία του σώματος, υιοθετημένες φωνές, χειρονομίες, βλέμματα. Συνενώνουν τα θραύσματα του παρελθόντος, του οικογενειακού και συλλογικού μύθου με τα είδη, τα ύφη και τις τονικότητες της θεατρικής τέχνης.

Αγοραίοι διάλογοι και ποιητικές εξάρσεις. Kωμωδία μυστηρίου και μελοδραματικές εκλάμψεις. Ένας φανφαρόνος ντετέκτιβ στο μπουντουάρ της Κυρίας με τις καμέλιες. Θέατρο μέσα στο θέατρο και ρόλος μέσα στον ρόλο: ποιος υποδύεται ποιαν και πότε σταματά η «ερμηνεία»; Βολβός κρεμμυδιού με ατελείωτες στρώσεις...

6.

«Γυάλινος κόσμος» του Τένεσι Ουίλιαμς

σε σκηνοθεσία Antonio Latella, στο Θέατρο Τέχνης (Φρυνίχου)

CHECK ΘΕΑΤΡΟ: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΟΥ 2024 Facebook Twitter
H Λόρα του Latella (και της Λήδας Κουτσοδασκάλου που την ενσαρκώνει) αρνείται να συνθηκολογήσει με όσους τη φαντάζονται ως πληγωμένο ζωάκι δίχως προοπτική και πιθανότητα επιβίωσης. Φωτ.: Μαριλένα Αναστασιάδου

Αυτό το φαινομενικά αντι-ρομαντικό ανέβασμα του διάσημου έργου έκρυβε πολλές ευχάριστες εκπλήξεις και, προπαντός, μιαν «άλλη», άκρως γοητευτική Λόρα. Ρίχνοντας με τρυφερότητα το βλέμμα του στη νεαρή ηρωίδα του Ουίλιαμς, ο Antonio Latella δεν είδε, όπως οι περισσότεροι πριν από αυτόν, ένα ευαίσθητο, ντροπαλό κορίτσι με σπασμένες φτερούγες που μιλάει τρυφερά στα ζωάκια του γυάλινου θηριοτροφείου της∙ δεν είδε μια εύθραυστη, ψυχικά τραυματισμένη ύπαρξη, ανήμπορη να επιβιώσει σε αληθινό τόπο και χρόνο, «σωματικά ακατάλληλη ή αταίριαστη με τις απαιτήσεις της κανονικής ζωής», όπως έγραψε κάποτε ένας κριτικός αναφερόμενος στην ελαφριά αναπηρία της.

Επίμονα και συστηματικά, ο σκηνοθέτης την απελευθέρωσε από τα συγκαταβατικά βλέμματα του παρελθόντος και της χάρισε τη σκηνή –κυριολεκτικά και μεταφορικά– ώστε να ξεδιπλώσει ανεμπόδιστη τη μοναδικότητά της.

Χτυπώντας αψήφιστα το «ανάπηρο» πόδι της στο πάτωμα, η Λόρα του Latella (και της Λήδας Κουτσοδασκάλου που την ενσαρκώνει) αρνείται να συνθηκολογήσει με όσους τη φαντάζονται ως πληγωμένο ζωάκι δίχως προοπτική και πιθανότητα επιβίωσης. Φέρει τη διαφορετικότητά της με φυσικότητα, με γλυκύτητα, αλλά ποτέ με ηττοπάθεια ή αυτολύπηση. Στη σκηνή του ξέφρενου χορού της –που προκύπτει καθώς ερωτοτροπεί με τον παλιό αγαπημένο της, τον Τζιμ– το αναστατωμένο νεαρό σώμα ανακαλύπτει στην τέχνη της κίνησης όλη την ορμή και την ένταση που λαθροβιούσε εντός του.

Η Λόρα που απεχθάνεται τη δουλειά γραφείου και τα τεστ ταχύτητας, που παθιάζεται με τον κόσμο της φαντασίας και της τέχνης, που υπερασπίζεται έναν άλλον τρόπο θέασης των πραγμάτων και εμπλοκής μαζί τους, αναδύεται εδώ σπαρακτικά. Η σκηνή του άγριου αυτού χορευτικού σόλο, η κορυφαία της παράστασης, μετουσιώνεται έτσι σε μια σαρωτική πράξη αντίστασης στις ρυθμιστικές αρχές της ζωής αλλά και σε μια μια εορταστική επιβεβαίωση της δυνατότητας του υπάρχειν πέρα από κάθε ισοπεδωτικό πρότυπο αρτιμέλειας και ομορφιάς.

7.

«Ο αποτυχημένος» του Τόμας Μπέρνχαρντ

σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου, στην Πειραματική Σκηνή της Λυρικής

CHECK ΕΠΕΞ ΘΕΑΤΡΟ: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΟΥ 2024 Facebook Twitter
Το ιλιγγιωδώς πολυεπίπεδο κείμενο του Μπέρνχαρντ υπηρετήθηκε σε τούτη την υψηλής αισθητικής παράσταση με υπέρτατη ακρίβεια από τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς του. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ποιος είναι ο πραγματικός «αποτυχημένος»; Ο άτολμος; Ο δειλός; Αυτός που αποφεύγει τις δημόσιες εμφανίσεις και αφήνει το ταλέντο του να φθίνει, να μαραίνεται, να σβήνει; Ο μιμητής; Αυτός που αντιγράφει τις ιδέες και τον θάνατο των άλλων; Ο προδότης της οικογένειας; Ο αθεράπευτα ερωτευμένος με τη δυστυχία του; Αυτός που παραλύει όταν αντικρίζει την εικόνα της άπιαστης τελειότητας; Ή, μήπως, ο αποτυχημένος γεννιέται αποτυχημένος;

Μήπως είναι εκ προοιμίου «ήδη πάντοτε ο αποτυχημένος»; Μήπως προσπαθεί ολόκληρη τη ζωή του να επαληθεύσει εκείνο το αρχικό πόρισμα, εκείνη την ασυνείδητη απόφαση, αναζητώντας το συμβάν, το πρόσωπο ή τη συνθήκη που θα επικυρώσουν τη ματαιότητα της ύπαρξής του;

Το ιλιγγιωδώς πολυεπίπεδο κείμενο του Μπέρνχαρντ υπηρετήθηκε σε τούτη την υψηλής αισθητικής παράσταση με υπέρτατη ακρίβεια από τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς του, συνθέτοντας ένα ρευστό, μελαγχολικό τοπίο ήχων, μελωδιών, φωνών και χειρονομιών που μετέδωσαν αβίαστα τη συνειρμική μανία του αφηγητή, τον νοητικό και ψυχικό στροβιλισμό του αλλά και την αίσθηση των πολλαπλών εαυτών, των αινιγματικών παραλλαγών σε ένα σταθερό, εμμονικό μοτίβο, όπως αυτό που συναρμολογούν υπογείως, με κεκαλυμμένη χάρη, οι τρεις ήρωες-εραστές της μουσικής, της μοναξιάς και της υπέρβασης.  

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ