8 επιλογές από το πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

8 επιλογές από το πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Facebook Twitter
O Κώστας Γαβράς αφουγκράζεται τον αχό του θανάτου και απαντά νηφάλια πλην αδιαπραγμάτευτα, προτάσσοντας την αξιοπρέπεια απέναντί του. Φωτ.: KG Productions
0



ΣΤΑΔΙΑΚΑ ΤΟ 
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου έχει εξελιχθεί σε ένα από τα υπολογίσιμα εγχώρια κινηματογραφικά φεστιβάλ, έχοντας κατά καιρούς διευρύνει την έννοια της πρωτοπορίας και αφήσει χώρο σε ένα σινεμά που δεν έχουμε απαραίτητα συνδυασμένο στη συνείδησή με το αβανγκάρντ – στο παρελθόν, για παράδειγμα, είχαμε δει αφιερώματα στον Τζορτζ Στίβενς και τον Σατγιατζίτ Ρέι.

Η φετινή, 13η έκδοση του φεστιβάλ έχει δυο μεγάλους καλεσμένους από το εξωτερικό, τον Πορτογάλο Μιγκέλ Γκόμες, της φήμης του Tabu και των Arabian Nights, που έρχεται στη χώρα μας με το Βραβείο Σκηνοθεσίας του φετινού Φεστιβάλ Καννών στις αποσκευές του, και τον τρομερό Ράντου Ζούντε, που εξελίχθηκε σε αγαπημένο του ελληνικού σινεφίλ κοινού με τις δυο τελευταίες του ταινίες και θα παρουσιάσει, μαζί με αυτές, το άγνωστο στον περισσότερο κόσμο, πολυπρισματικό παρελθόν του.

Υπάρχει επίσης αφιέρωμα στην Αντουανέτα Αγγελίδη, λίγος Γκοντάρ, δυο διαγωνιστικά τμήματα, ειδικές προβολές προσφάτως αποκατεστημένων ταινιών, παράλληλες εκδηλώσεις και πάσης φύσεως προτάσεις για περιπετειώδεις σινεφίλ, πρόθυμους να έρθουν σε επαφή με ένα άλλο σινεμά, το οποίο σπάνια βρίσκει τον δρόμο προς τις αίθουσες.

Εμείς επιλέξαμε 8 προβολές στις οποίες πιστεύουμε ότι αξίζει να χτυπήσετε κάρτα, επισημαίνοντας, όμως, ότι στο συγκεκριμένο φεστιβάλ, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο, σημασία έχουν οι τυχαίες ανακαλύψεις.

Δεν είμαι εγώ (C’est pas moi): Το άλλοτε enfant terrible του γαλλικού σινεμά Λεός Καράξ επιχειρεί να συνθέσει μια αυτοπροσωπογραφία μέσα σε 40 λεπτά, «όπως οι ζωγράφοι, αλλά χωρίς καθρέφτη», σύμφωνα με τις εξαγγελίες του. Αταξινόμητο, αντισυμβατικό, μοιραία αυτοαναφορικό είναι οι επιθετικοί προσδιορισμοί που θα χρησιμοποιούσαμε για να περιγράψουμε το σύνολο του έργου του. Άρα και αντιπροσωπευτικό.

Τabu: To Grand Tour ανοίγει το φεστιβάλ, ωστόσο το Tabu παραμένει η κορωνίδα της φιλμογραφίας του Πορτογάλου δημιουργού. Δυο ιστορίες που θα δέσουν αρμονικά στο φινάλε, κινηματογραφικές αναφορές –όχι μόνο στον Μουρνάου–, στυλιζαρισμένα κάδρα, αντιαποικιοκρατικές απολήξεις, μια Ευρώπη που χάνεται και ένα κινηματογραφικό ρομάντζο σε μία από τις ομορφότερες ταινίες που μας έδωσε ο 21ος αιώνας.

8 επιλογές από το πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Facebook Twitter
Tabu

Aτυχές πήδημα ή Παλαβό πορνό (Bad luck banging or Looney Porn): Το αφιέρωμα του φεστιβάλ στον παλαβό Ρουμάνο Ράντου Ζούντε δίνει μια ευκαιρία να ανακαλύψετε το σινεμά του, να απολαύσετε και την κορυφαία στιγμή του, το Aferim (2015), ωστόσο ετούτο το ευφάνταστο, δηκτικό και πολιτικά καίριο ευθυμογράφημα είναι πλασμένο για να βιωθεί σε συνθήκες γεμάτης αίθουσας, oι οποίες μπορούν να απογειώσουν το (έτσι κι αλλιώς) ξεσηκωτικό κρεσέντο του.

8 επιλογές από το πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Facebook Twitter
Bad luck banging or Looney Porn

Πέπε (Pepe): Ο Πέπε, ένας ιπποπόταμος που ξέφυγε από τη βίλα του Εσκομπάρ μετά τον θάνατο του διαβόητου αρχιβαρόνου των ναρκωτικών, αποκτά φωνή λίγο πριν τον σκοτώσουν και μας διηγείται(;) παραληρηματικά και αποσπασματικά τα κατορθώματά του(;) – αν μας βλέπετε να βάζουμε πολλά ερωτηματικά είναι επειδή δύσκολα συνοψίζεται το mindfuck που σας περιμένει, εάν επιλέξετε να δείτε την ταινία του Νέλσον Κάρλο Ντε Λος Σάντος Αρίας. Με διαφορά η πιο trip-αρισμένη πρόταση του περασμένου Φεστιβάλ Βερολίνου.

Viet and Nam: Το φιλμ του Τρουόνγκ Μιν Κούι φορά την αλληγορία του στον τίτλο του, απαγορεύτηκε μάλιστα στην πατρίδα του όχι λόγω του queer περιεχομένου του –ο Βιέτ και ο Ναμ είναι δυο ανθρακωρύχοι που βρήκαν (και έχασαν) τον πόθο σε ένα μέρος χωρίς ελπίδα– αλλά λόγω του έντονου πολιτικού και, κατά τους διοικούντες, αντεθνικού περιεχομένου του. Γυρισμένη σε 16 χιλιοστά, πιθανότατα (και τηρουμένων των αναλογιών πάντα) η πιο προσβάσιμη ταινία του διαγωνιστικού τμήματος σε ένα ευρύτερο κοινό.

8 επιλογές από το πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Facebook Twitter
Viet and Nam. Φωτ.: Nicolas Graux

Έμμονες ώρες στον τόπο της πραγματικότητας: Το ντοκιμαντέρ της Ρέα Βαλντέν, που τοποθετεί τη μητέρα της σε μαύρο φόντο, με μαύρο κοστούμι κι ένα ποτήρι νερό μπροστά της, είναι μια απαραίτητη εισαγωγή στο sui generis φιλμικό σύμπαν της. Μέσα από παραστατική αφήγηση η Αντουανέτα Αγγελίδη ξετυλίγει το κουβάρι της ζωής της, τη σχέση της με την τέχνη αλλά και τη σχέση της τέχνης της με τη δική μας ζωή, σε μια εξομολόγηση δίχως φίλτρο, που θα βοηθήσει τον θεατή να κατανοήσει το υπόλοιπο έργο της – και αξίζει να το κάνει, αυτό είναι το σινεμά που περιμένει να δει κανείς στο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Happy Day: Το 1976, όταν κυκλοφόρησε η ταινία, η Μακρόνησος δεν χρειαζόταν να κατονομαστεί, όλοι μπορούσαν να την αναγνωρίσουν, παρά τις «διαβεβαιώσεις» του σκηνοθέτη περί της φανταστικής φύσης του τόπου και των χαρακτήρων. Αυτή η δημιουργική επιλογή συνδράμει τον διαχρονικό χαρακτήρα της συμβολικής ταινίας του Παντελή Βούλγαρη, άλλωστε η εμφυλιακή ορολογία και διάθεση στις μέρες μας έχει απλώς μεταλλαχθεί. Προβάλλεται για πρώτη φορά σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια.

8 επιλογές από το πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Facebook Twitter
Χάππυ Νταίη

Τελευταία Πνοή (Le dernier souffle): Μετά τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, άλλος ένας μεγάλος Ευρωπαίος σκηνοθέτης αφουγκράζεται τον αχό του θανάτου και απαντά νηφάλια πλην αδιαπραγμάτευτα, προτάσσοντας την αξιοπρέπεια απέναντί του. Στη νέα, πολύ προσωπική ταινία του Κώστα Γαβρά η στάση αυτή προκύπτει μέσα από τις συζητήσεις ενός ογκολόγου κι ενός συγγραφέα. Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο των Ρεζί Ντεμπρέ και Κλοντ Γκρανζ.

8 επιλογές από το πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Facebook Twitter
Le dernier souffle

Το 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου διεξάγεται από 5-18 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ