Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Ηέκθεση θέτει καίρια ερωτήματα για το μέλλον της ανθρωπότητας σε έναν κόσμο που διαρκώς εξελίσσεται και διαμορφώνεται από τους αλγόριθμους και τις ψηφιακές τεχνολογίες. Φωτ.: ©Γιούλα και Όλγα Παπαδοπούλου
0

Καθώς ανεβαίνεις τα σκαλιά του Παλιού Χημείου –σήμερα βιβλιοθήκη της Νομικής– το βλέμμα σου τραβάει αριστερά στον περίβολο μια εγκατάσταση από παλιά σιδερένια πλαίσια θρανίων στοιβαγμένα το ένα επάνω στο άλλο. Στα κάγκελα, ένα βίντεο δείχνει πολλές διαφορετικές εναλλαγές του ίδιου σιδερένιου σωρού. Πρόκειται για το έργο «Ανέφικτοι Ισχυρισμοί» του Θοδωρή Ζαφειρόπουλου που καλωσορίζει τους επισκέπτες στην έκθεση «Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Η ανθρώπινη κατάσταση στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης», η οποία αποτελεί την τρίτη σε επιμέλεια του δημοσιογράφου και μουσειολόγου Δημήτρη Τρίκα, μετά από αυτές στο Δρομοκαΐτειο και στον Ελαιώνα.

Φιλοξενείται σε τέσσερα ιστορικά κτίρια του κέντρου της Αθήνας, στο Μαράσλειο Διδασκαλείο, στο Μέγαρο Στάη, στο Γρυπάρειο Μέγαρο και το υπέροχο κτίριο του Τσίλερ της οδού Σόλωνος. Στο τελευταίο βρίσκονται τα 20 από τα 57 έργα καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών ομάδων, συμπεριλαμβανομένων περφόρμανς, μουσικών δρωμένων αλλά και ενός δυναμικού δημόσιου προγράμματος και στρογγυλών τραπεζιών με περί τους 50 ομιλητές και ομιλήτριες.

Μπαίνοντας στο κτίριο, το πρώτο που αντικρίζεις στις σκάλες της εισόδου είναι τέσσερα γλυπτά –τρία ανθρωπόμορφα ρομποτοειδή και ένα ανάλογης οπτικής πρόβατο– της σειράς «Anamorphic Figure» του Γιώργου Τσεριώνη. Η έκθεση ξεκινάει από το ισόγειο, στα δύο αίθρια του οποίου προβάλλονται δυο τρομερά ενδιαφέροντα βίντεο του Γιώργου Δρόσου· το ένα έχει θέμα τη διαφορετικότητα και τίτλο «Black sheep escape», ενώ το δεύτερο, το «Untitled *its about to start», έχει θέμα το ξέπλυμα χρήματος.

«Ο μετα-άνθρωπος, ένας όρος που έχει μπει στο λεξιλόγιό μας, είναι κάτι που δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει. Όλα σήμερα εξελίσσονται με τέτοια ταχύτητα που δεν μπορούμε καν να φανταστούμε το μέλλον».

Ωστόσο, όλος ο όροφος κυριαρχείται από ψηφιακά έργα, π.χ. από το in situ τρίπτυχο του Βασίλη Ψαρρά HERMA, μια σειρά βίντεο από φοιτητές του ΑΠΘ όπως η διάδραση «Safari» του Δευκαλίωνα Νικόλα Παπαδόπουλου και του Δημήτρη Βαφειάδη και το «(Un)muted» της Νατάσας Χασάκιοϊλη με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό που παρακολουθείς με κάσκα virtual reality.

Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Γιώργος Δρόσος
ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Γιώργος Διβάρης

Ρωτάω τον Δημήτρη Τρίκα γιατί έστησε μια ολόκληρη εικαστική έκθεση με θέμα την τεχνητή νοημοσύνη. Μου εξηγεί: «Δεν με ενδιαφέρει το τι εκθαμβωτικά πράγματα μπορεί να κάνει η τεχνητή νοημοσύνη αλλά να θέσουμε ορισμένα ερωτήματα από την πλευρά του Ηomo sapiens που έχουμε την εντύπωση ότι διανύει τις τελευταίες του δεκαετίες ή την τελευταία του εκατονταετία. Ο μετα-άνθρωπος, ένας όρος που έχει μπει στο λεξιλόγιό μας, είναι κάτι που δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει.

Όλα σήμερα εξελίσσονται με τέτοια ταχύτητα που δεν μπορούμε καν να φανταστούμε το μέλλον. Ο άνθρωπος θα έχει ηλεκτρονικά εμφυτεύματα σε όλο του το σώμα, κι αυτό δεν το λέω για να τρομοκρατήσω κανέναν αλλά ως διαπίστωση. Προσωπικά, δεν είμαι ούτε τεχνοφοβικός ούτε τεχνολάγνος αλλά είμαι υποχρεωμένος να θέσω κάποια ερωτήματα από την πλευρά του Ηomo sapiens. Αυτό επιχειρεί αυτή η έκθεση».

Η έκθεση, που έχει συγκεντρώσει όχι μόνο εικαστικούς αλλά πλειάδα ακαδημαϊκών, παίρνει αφορμή από την παρακαταθήκη δύο σπουδαίων προσωπικοτήτων του 20ού αιώνα, της Χάνα Άρεντ και του Φίλιπ Κ. Ντικ, πάνω στο θέμα της σχέσης του σύγχρονου ανθρώπου με την τεχνητή νοημοσύνη (AI) και τον τρόπο που αυτή απειλεί τη δημοκρατία. Η παρούσα έκθεση θέτει αυτά τα καίρια ερωτήματα για το μέλλον της ανθρωπότητας σε έναν κόσμο που διαρκώς εξελίσσεται και διαμορφώνεται από τους αλγόριθμους και τις ψηφιακές τεχνολογίες. Ο Τρίκας εξηγεί το σκεπτικό της έκθεσης.

«Θεωρώ ότι είναι σημαντικό να συζητήσουμε για τη δημοκρατία, για τα ανθρώπινα δικαιώματα, για την απονομή της δικαιοσύνης και το πώς η τεχνητή νοημοσύνη τα επηρεάζει όλα αυτά. Σε διευκολύνει τρομακτικά χάρη στη συσσώρευση πληροφοριών, αλλά, από την άλλη, μπορεί να υποκαταστήσει τον σκεπτόμενο άνθρωπο, τον συγγραφέα και τον ερευνητή. Τι θα κάνει ο ερευνητής; Το αντιμετωπίζουν ήδη στα πανεπιστήμια. Ο Φίλιπ Ντικ ήταν από τους πρώτους που μαζί με τον Γκίμπσον έθεσαν το θέμα της τεχνητής νοημοσύνης του μετα-ανθρώπου και του ψηφιακού πολιτισμού.

ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Christina Mitrentse

Είναι εντυπωσιακό το ότι το “Ηλεκτρονικό πρόβατο” του Ντικ (που ενέπνευσε και την περίφημη ταινία “Blade Runner” του Ρίντλεϊ Σκοτ) και ο “Νευρομάντης” του Γκίμπσον είναι δυο έργα-τομές στο φανταστικό, που βλέπουν το μέλλον. Ο Ντικ μιλάει για μια κοινωνία μετά την καταστροφή της Γης από τον άνθρωπο και τον εποικισμό του Άρη ως δώρο της παγκόσμιας κυβέρνησης. Όσον αφορά την Άρεντ, θέλω να υπενθυμίσω τα βασικά στοιχεία στα οποία στέκεται σχετικά την κατάσταση του ανθρώπου όπως η τάση του για εξέλιξη, η εργασία και ο μόχθος. Αυτά που χάνει ο άνθρωπος στον κόσμο του Φίλιπ Ντικ και που έχουν αναλάβει τα ανθρωποειδή για να τον εξυπηρετήσουν».

Συνεχίζοντας την περιήγηση στο Χημείο, ανάμεσα σε βιντεο-εγκαταστάσεις και έργα εικαστικά, όπως ένας πίνακας της Μαρίας Μαυροπούλου με τον τίτλο «In their own image, in the image of God, they created them», η γλυπτική εγκατάσταση της Shekine Neidi «*Ούτου», η εγκατάσταση του Δημήτρη Κοντοδήμου «How can I help you today», προϊόν ερωταπαντήσεων μεταξύ του καλλιτέχνη και του ChatGPT, φτάνεις στο εξαιρετικό, αλλά παροπλισμένο αμφιθέατρο του 2ου ορόφου, όπου φιλοξενείται μια σειρά από έργα: ένα μηχανικό installation εν κινήσει του Απόστολου Καρακατσάνη με τίτλο «Targets», ένα ανθρωποειδές που κάθεται κουρασμένο στα θρανία του Τσεριώνη, μια σειρά από κεραμικά τοποθετημένα στην έδρα του καθηγητή με φόντο τον μαυροπίνακα, όπου αναγράφονται θεωρίες Φυσικής, μικρές γλυπτικές συνθέσεις του Μάριου Φούρναρη με τίτλο «Ante… Res Publica», ένα υπερμέγεθες ζευγάρι γυαλιών ηλίου του Kildi Drasa από χυτό αλουμίνιο και άλλα υλικά, με τον τίτλο «Derelicts».

Εκείνο που κυριαρχεί όμως είναι η προβολή ενός βίντεο γυρισμένου σε παλιό νταμάρι της Θεσσαλονίκης από τη Φανή Μπουντούρογλου, του «Untitled (Game bird)», όπου ένας ρομποτικός βραχίονας «ανασυνθέτει» έναν πεθαμένο φασιανό. Ωστόσο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το έργο του Μάνθου Σαντοριναίου με τίτλο «Μανιφέστο», ένα ψηφιακό τύπωμα επάνω σε μεταλλικό υπόστρωμα όπου περιγράφονται τα συμπεράσματα από τη δράση ενός μικρού πυρήνα καλλιτεχνών που ξεκίνησε τη δεκαετία του ’80 στον Φούρνο. Πρόκειται για το δίκτυο Fournos Lab, που ήταν ταυτόχρονα καλλιτεχνική και πολιτική πρόταση.

ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Ιωάννης Χρηστάκος
ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Φανή Μπουντούρογλου

Στο αίθριο του Γρυπάρειου Μεγάρου το πρώτο που αντικρίζεις είναι η εγκατάσταση του Βασίλη Μπακάλη «Εrewhon has fallen», έργο βασισμένο στη σατιρική νουβέλα «Erewhon: or, Over the range» του Samuel Butler, γραμμένο το 1872, όπου τα φουτουριστικά στοιχεία μπερδεύονται με θρησκευτικές πρακτικές. Σε ψηλότερο σημείο του χώρου ο ίδιος καλλιτέχνης έχει τοποθετήσει ένα έργο-επιγραφή με τον τίτλο του θρυλικού βιβλίου του Ουίλιαμ Γκίμπσον, «Neuromancer».

Παραδίπλα ο Γιώργος Δρόσος προβάλλει ένα ακόμα βίντεο με τίτλο «Fireburnt cities» που εμπεριέχει το «WYSIWYG *what you see is what you get». Σε παραπλήσιο χώρο συναντάμε τη δουλειά της Ελευθερίας Προφητηλιώτη, ένα τρίπτυχο με τίτλο «Ο εαυτός ως ψευδαίσθηση», και τη βιντεο-εγκατάσταση «Prisoner’s Cinema». H Λήδα Ζαχαροπούλου στο έργο της «Haenyeo Memories» αποπειράται με τη συνδρομή της τεχνολογίας να μεταφέρει στο σήμερα εικόνες άλλων εποχών, γυναίκες δύτριες από την Ιαπωνία του περασμένου αιώνα.

ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Γιώργος Δρίβας

Όπως μου εξηγεί ο Δημήτρης Τρίκας, «στο γραφείο του Γληνού (σ.σ. στο νεοκλασικό κτίριο του Μαράσλειου) εκτίθενται τρία έργα, μια ηθελημένη “συγκατοίκηση” ενός έργου του 1973 του Δημήτρη Αληθεινού, που αναφέρεται στην έννοια του πανοπτικού, με ένα πρόσφατο έργο του και ένα ζωγραφικό έργο του Χάρη Βλάχου, τη σημερινή ματιά ενός 24άρη πάνω στο αίτημα της παρέμβασης για αλλαγή του κόσμου. Η συνομιλία ενός ισχυρού εκπροσώπου της παλιάς φρουράς με έναν πιτσιρικά που μπαίνει τώρα στα εικαστικά πράγματα στο γραφείο μιας ιστορικής προσωπικότητας όπως ο Δημήτρης Γληνός. Έχει σημασία να συνυπάρξουν αυτά τα δύο, να δεις το βλέμμα που έρχεται από το παρελθόν και είναι ακόμα σε ισχύ και τη φόρμα που επιλέγει ένας σημερινός καλλιτέχνης που μόλις τέλειωσε τη σχολή».

Εκτός από το γραφείο του Γληνού και τους διαδρόμους έχει χρησιμοποιηθεί και το παλιό παροπλισμένο γυμναστήριο αυτού του εξαιρετικά διατηρημένου κτιρίου γι’ αυτή την οραματική έκθεση που φιλοξενεί έργα 19 καλλιτεχνών. Η έκθεση ολοκληρώνεται με μικρότερο αριθμό καλλιτεχνών στο Μέγαρο Στάη επί της Σταδίου 5, όπου βρίσκεται το εικαστικό εργαστήριο του Παιδαγωγικού.

Οι ομιλίες και τα στρογγυλά τραπέζια που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα θα διεξαχθούν στο Μικρό Αμφιθέατρο του Παλαιού Χημείου και στο Αμφιθέατρο του Μαράσλειου Διδασκαλείου.

ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Γιώργος Δρόσος
ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Χριστόφορος Κατσαδιώτης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Η ανθρώπινη κατάσταση στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ