Ο Αντώνης Σαμαράς και η ελληνική ιδεολογία

Ο Αντώνης Σαμαράς και η ελληνική ιδεολογία Facebook Twitter
Τα γνώριμα προσωπικά «θέματα» ενός Αντώνη Σαμαρά συναντούν τις ζυμώσεις για τη συγκρότηση μιας αυτόνομης, ιδεολογικά φιλόδοξης και πολιτισμικά μαχητικότερης δεξιάς.
0


ΣΕ ΟΛΑ ΣΧΕΔΟΝ τα δεξιά κόμματα συνυπάρχουν δύο ευαισθησίες που φυσικά συνδέονται με πρόσωπα, ανταγωνιστικές φιλοδοξίες και χωριστές «ομάδες». Η συγκρότηση, ωστόσο, ιδεολογικών-πολιτικών ρευμάτων είναι κάτι άγνωστο στα κόμματα του συντηρητικού φιλελευθερισμού, αφού συνήθως δεν δίνουν σημασία σε ζητήματα ιδεών όσο στην άσκηση της εξουσίας, στο λεγόμενο γκουβέρνο. Έτσι, οι ευαισθησίες παραμένουν σαν φιλικές ομαδοποιήσεις και πολιτικο-προσωπικές «κουμπαριές».

Για τι μιλάμε όμως; Ας δούμε με λίγες λέξεις αυτές τις δυο ευαισθησίες.

Η πρώτη είναι πιο κοσμοπολίτικη και εκδηλώνεται με οικονομικές και τεχνοκρατικές λογικές. Εμπνέεται από τον στόχο της «ευημερίας» και αντιλαμβάνεται τη δημόσια και πολιτική δράση ως επίλυση προβλημάτων.

Πολλές από τις δηλώσεις που κάνει εδώ και χρόνια ο Σαμαράς είναι συνηθισμένες αναφορές κάθε «πατριωτικής δεξιάς» και όχι μόνο, αφού έχουν ερείσματα και σε χώρους του παλιού κέντρου και της κεντροαριστεράς.

Η άλλη ευαισθησία ντύνεται περισσότερο το «εθνικό συναίσθημα», ανατρέχοντας στις κληρονομημένες αξίες μιας συντηρητικής χορδής που βρίσκεται, υποτίθεται, στις καρδιές του λαού. Οι πολιτικοί που τοποθετούνται εκεί επαναλαμβάνουν ότι υπολογίζουν την εθνική αξιοπρέπεια περισσότερο από τις «υλιστικές προτεραιότητες» για την ευημερία ή και τη βελτίωση κάποιων δεικτών. Στη δεκαετία της μνημονιακής κρίσης, κόσμος αυτής της ευαισθησίας στράφηκε στον χώρο της αντίστασης στα μνημόνια, άλλοτε προχωρώντας σε ρήξη με τους φιλομνημονιακούς του κέντρου και άλλοτε επιστρέφοντας, όπως ο Αντώνης Σαμαράς, στη διαχείριση των μνημονίων.

Μιλώντας τώρα για την περίπτωση Σαμαρά, υπάρχει άραγε κάτι περισσότερο από το πρόσωπο και το φιλικό του περιβάλλον; Έχει κάποιο νόημα να ψάχνει κανείς κάποιον σαμαρικό τόπο που υπερβαίνει ίσως τις «εμμονές» ή τα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου ανθρώπου;

Πολλές από τις δηλώσεις που κάνει εδώ και χρόνια ο Σαμαράς είναι συνηθισμένες αναφορές κάθε «πατριωτικής δεξιάς» και όχι μόνο, αφού έχουν ερείσματα και σε χώρους του παλιού κέντρου και της κεντροαριστεράς. Για παράδειγμα, η «σθεναρή» αντιμετώπιση της τουρκικής ηγεσίας και των άλλων εξωτερικών επιβουλών, ο υπερτονισμός της ισχυρής αποτροπής και μια ρητορική γύρω από την περιβόητη αποδόμηση του έθνους και των αξιών του.

Υπήρξε όμως μια παράμετρος που έφερε προβλήματα στην πειστικότητα αυτής της ρητορικής: τα μεγάλης εμβέλειας και ακριβά εξοπλιστικά προγράμματα με τα οποία συνδέθηκε η κυβέρνηση Μητσοτάκη σε όλη της τη διαδρομή απάντησαν σε μέρος αυτής της κριτικής. Το ίδιο συνέβη και με την πολιτική των προσφυγικών απωθήσεων ή την κρίση στον Έβρο.

Στη νέα συγκυρία, όμως, η «σαμαρική» ιδέα συνδέεται με κάτι διαφορετικό από το ύψος των στρατιωτικών δαπανών ή άλλα θέματα υλικής εξασφάλισης της αποτροπής. Στον λόγο του Σαμαρά επανέρχεται δριμύτερο ένα περίσσευμα εθνικού «ιδεαλισμού», συχνά και ένας ποιητικίζων ελληνοκεντρισμός. Το μοναδικό καινούργιο συμβάν είναι ότι εδώ και κάποιο καιρό αυτός ο ελληνοκεντρισμός έχει ανακαλύψει το θέμα της woke «ιδεολογίας» και την ανάγκη ενός πολιτισμικού πολέμου με τον woke αστισμό, πέραν της πάγιας αντι-αριστερής μάχης. Με μια έννοια, ο δεξιός πατριωτικός τόνος συνομιλεί με το παράθυρο ευκαιριών για τον συντηρητικό ριζοσπαστισμό διεθνώς.

Έτσι, τα γνώριμα προσωπικά «θέματα» ενός Αντώνη Σαμαρά συναντούν τις ζυμώσεις για τη συγκρότηση μιας αυτόνομης, ιδεολογικά φιλόδοξης και πολιτισμικά μαχητικότερης δεξιάς. Οι απόψεις του Μεσσήνιου πολιτικού –που τις κουβαλάει από πολύ παλαιότερες εποχές– εγγράφονται αναπότρεπτα στην πρόσφατη κινητικότητα γύρω από την ανανέωση μιας «δεξιάς» ταυτότητας. Το αίτημα για μια δεξιά αυτόνομη από τον φιλελεύθερο κεντρώο προοδευτισμό δανείζεται έτσι το mood ενός διεθνούς «τραμπισμού».

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο και το ταξίδι στις Ηνωμένες Πολιτείες αμέσως μετά τη διαγραφή ούτε ότι στη συνέντευξη Σαμαρά (η αφορμή για τη διαγραφή) δεν συναντούμε μόνο αιχμές για την «υποχωρητική» εξωτερική πολιτική αλλά και για άλλα θέματα της νέας δεξιάς, όπως η δυσφορία για τις πολιτικές της πράσινης μετάβασης. Η υποτίμηση έως άρνηση του κλιματικού κινδύνου συνδέεται στενά με τη γενικότερη καχυποψία για την κουλτούρα των δικαιωμάτων που περιγράφεται πάντα ως ένα είδος προοδευτικής εξτραβαγκάντσας και αντιλαϊκού πολιτισμικού εξωτισμού.

Ο συνδυασμός πατριωτικού λυρισμού με μεγάλες δόσεις νοσταλγικού μικροαστισμού μπορεί και συναντά τις ωκεάνιες φιλοδοξίες κάποιων τιτάνων του ψηφιακού καπιταλισμού, αλλά να εναντιώνεται σε κάποιες εκδοχές ενός «ηδονιστικού» ή «εκθηλυμένου» καπιταλισμού. Σε μια παγκόσμια ατμόσφαιρα με εξοπλισμούς, πολέμους, ενδυνάμωση των συναγερμών ασφαλείας και των κρατικών οχυρώσεων, ο επαρχιακός μας «σαμαρισμός» είναι, όντως, κάτι περισσότερο από ένα πρόσωπο και τη στάση του.

Όσο και αν έχει αποδυναμωθεί ή αν έχει μεγαλώσει και φθαρεί το συγκεκριμένο πρόσωπο, η εμβέλεια κάποιων ιδεών και συναισθημάτων είναι υπαρκτή και διευρύνεται. Η κατασκευή μιας εναλλακτικής (μα συγχρόνως συμπληρωματικής και εφεδρικής για το σύστημα διακυβέρνησης) δεξιάς δεν κολυμπάει ενάντια στο ρεύμα. Αντιθέτως, είναι ένας κήπος φιλοδοξιών που θέλουν να εκφράσουν το ρεύμα, αξιοποιώντας την εξασθένιση της συμβατικής μητσοτακικής επικράτειας και την κατακερματισμένη και ναρκοθετημένη περιοχή της αριστεράς.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM