Ο Αντώνης Σαμαράς και η ελληνική ιδεολογία

Ο Αντώνης Σαμαράς και η ελληνική ιδεολογία Facebook Twitter
Τα γνώριμα προσωπικά «θέματα» ενός Αντώνη Σαμαρά συναντούν τις ζυμώσεις για τη συγκρότηση μιας αυτόνομης, ιδεολογικά φιλόδοξης και πολιτισμικά μαχητικότερης δεξιάς.
0


ΣΕ ΟΛΑ ΣΧΕΔΟΝ τα δεξιά κόμματα συνυπάρχουν δύο ευαισθησίες που φυσικά συνδέονται με πρόσωπα, ανταγωνιστικές φιλοδοξίες και χωριστές «ομάδες». Η συγκρότηση, ωστόσο, ιδεολογικών-πολιτικών ρευμάτων είναι κάτι άγνωστο στα κόμματα του συντηρητικού φιλελευθερισμού, αφού συνήθως δεν δίνουν σημασία σε ζητήματα ιδεών όσο στην άσκηση της εξουσίας, στο λεγόμενο γκουβέρνο. Έτσι, οι ευαισθησίες παραμένουν σαν φιλικές ομαδοποιήσεις και πολιτικο-προσωπικές «κουμπαριές».

Για τι μιλάμε όμως; Ας δούμε με λίγες λέξεις αυτές τις δυο ευαισθησίες.

Η πρώτη είναι πιο κοσμοπολίτικη και εκδηλώνεται με οικονομικές και τεχνοκρατικές λογικές. Εμπνέεται από τον στόχο της «ευημερίας» και αντιλαμβάνεται τη δημόσια και πολιτική δράση ως επίλυση προβλημάτων.

Πολλές από τις δηλώσεις που κάνει εδώ και χρόνια ο Σαμαράς είναι συνηθισμένες αναφορές κάθε «πατριωτικής δεξιάς» και όχι μόνο, αφού έχουν ερείσματα και σε χώρους του παλιού κέντρου και της κεντροαριστεράς.

Η άλλη ευαισθησία ντύνεται περισσότερο το «εθνικό συναίσθημα», ανατρέχοντας στις κληρονομημένες αξίες μιας συντηρητικής χορδής που βρίσκεται, υποτίθεται, στις καρδιές του λαού. Οι πολιτικοί που τοποθετούνται εκεί επαναλαμβάνουν ότι υπολογίζουν την εθνική αξιοπρέπεια περισσότερο από τις «υλιστικές προτεραιότητες» για την ευημερία ή και τη βελτίωση κάποιων δεικτών. Στη δεκαετία της μνημονιακής κρίσης, κόσμος αυτής της ευαισθησίας στράφηκε στον χώρο της αντίστασης στα μνημόνια, άλλοτε προχωρώντας σε ρήξη με τους φιλομνημονιακούς του κέντρου και άλλοτε επιστρέφοντας, όπως ο Αντώνης Σαμαράς, στη διαχείριση των μνημονίων.

Μιλώντας τώρα για την περίπτωση Σαμαρά, υπάρχει άραγε κάτι περισσότερο από το πρόσωπο και το φιλικό του περιβάλλον; Έχει κάποιο νόημα να ψάχνει κανείς κάποιον σαμαρικό τόπο που υπερβαίνει ίσως τις «εμμονές» ή τα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου ανθρώπου;

Πολλές από τις δηλώσεις που κάνει εδώ και χρόνια ο Σαμαράς είναι συνηθισμένες αναφορές κάθε «πατριωτικής δεξιάς» και όχι μόνο, αφού έχουν ερείσματα και σε χώρους του παλιού κέντρου και της κεντροαριστεράς. Για παράδειγμα, η «σθεναρή» αντιμετώπιση της τουρκικής ηγεσίας και των άλλων εξωτερικών επιβουλών, ο υπερτονισμός της ισχυρής αποτροπής και μια ρητορική γύρω από την περιβόητη αποδόμηση του έθνους και των αξιών του.

Υπήρξε όμως μια παράμετρος που έφερε προβλήματα στην πειστικότητα αυτής της ρητορικής: τα μεγάλης εμβέλειας και ακριβά εξοπλιστικά προγράμματα με τα οποία συνδέθηκε η κυβέρνηση Μητσοτάκη σε όλη της τη διαδρομή απάντησαν σε μέρος αυτής της κριτικής. Το ίδιο συνέβη και με την πολιτική των προσφυγικών απωθήσεων ή την κρίση στον Έβρο.

Στη νέα συγκυρία, όμως, η «σαμαρική» ιδέα συνδέεται με κάτι διαφορετικό από το ύψος των στρατιωτικών δαπανών ή άλλα θέματα υλικής εξασφάλισης της αποτροπής. Στον λόγο του Σαμαρά επανέρχεται δριμύτερο ένα περίσσευμα εθνικού «ιδεαλισμού», συχνά και ένας ποιητικίζων ελληνοκεντρισμός. Το μοναδικό καινούργιο συμβάν είναι ότι εδώ και κάποιο καιρό αυτός ο ελληνοκεντρισμός έχει ανακαλύψει το θέμα της woke «ιδεολογίας» και την ανάγκη ενός πολιτισμικού πολέμου με τον woke αστισμό, πέραν της πάγιας αντι-αριστερής μάχης. Με μια έννοια, ο δεξιός πατριωτικός τόνος συνομιλεί με το παράθυρο ευκαιριών για τον συντηρητικό ριζοσπαστισμό διεθνώς.

Έτσι, τα γνώριμα προσωπικά «θέματα» ενός Αντώνη Σαμαρά συναντούν τις ζυμώσεις για τη συγκρότηση μιας αυτόνομης, ιδεολογικά φιλόδοξης και πολιτισμικά μαχητικότερης δεξιάς. Οι απόψεις του Μεσσήνιου πολιτικού –που τις κουβαλάει από πολύ παλαιότερες εποχές– εγγράφονται αναπότρεπτα στην πρόσφατη κινητικότητα γύρω από την ανανέωση μιας «δεξιάς» ταυτότητας. Το αίτημα για μια δεξιά αυτόνομη από τον φιλελεύθερο κεντρώο προοδευτισμό δανείζεται έτσι το mood ενός διεθνούς «τραμπισμού».

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο και το ταξίδι στις Ηνωμένες Πολιτείες αμέσως μετά τη διαγραφή ούτε ότι στη συνέντευξη Σαμαρά (η αφορμή για τη διαγραφή) δεν συναντούμε μόνο αιχμές για την «υποχωρητική» εξωτερική πολιτική αλλά και για άλλα θέματα της νέας δεξιάς, όπως η δυσφορία για τις πολιτικές της πράσινης μετάβασης. Η υποτίμηση έως άρνηση του κλιματικού κινδύνου συνδέεται στενά με τη γενικότερη καχυποψία για την κουλτούρα των δικαιωμάτων που περιγράφεται πάντα ως ένα είδος προοδευτικής εξτραβαγκάντσας και αντιλαϊκού πολιτισμικού εξωτισμού.

Ο συνδυασμός πατριωτικού λυρισμού με μεγάλες δόσεις νοσταλγικού μικροαστισμού μπορεί και συναντά τις ωκεάνιες φιλοδοξίες κάποιων τιτάνων του ψηφιακού καπιταλισμού, αλλά να εναντιώνεται σε κάποιες εκδοχές ενός «ηδονιστικού» ή «εκθηλυμένου» καπιταλισμού. Σε μια παγκόσμια ατμόσφαιρα με εξοπλισμούς, πολέμους, ενδυνάμωση των συναγερμών ασφαλείας και των κρατικών οχυρώσεων, ο επαρχιακός μας «σαμαρισμός» είναι, όντως, κάτι περισσότερο από ένα πρόσωπο και τη στάση του.

Όσο και αν έχει αποδυναμωθεί ή αν έχει μεγαλώσει και φθαρεί το συγκεκριμένο πρόσωπο, η εμβέλεια κάποιων ιδεών και συναισθημάτων είναι υπαρκτή και διευρύνεται. Η κατασκευή μιας εναλλακτικής (μα συγχρόνως συμπληρωματικής και εφεδρικής για το σύστημα διακυβέρνησης) δεξιάς δεν κολυμπάει ενάντια στο ρεύμα. Αντιθέτως, είναι ένας κήπος φιλοδοξιών που θέλουν να εκφράσουν το ρεύμα, αξιοποιώντας την εξασθένιση της συμβατικής μητσοτακικής επικράτειας και την κατακερματισμένη και ναρκοθετημένη περιοχή της αριστεράς.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ξενάγηση στο νέο Ωνάσειο, στο πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Υγεία / Νέο Ωνάσειο: Το πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό μιλούν στη LiFO για τη λειτουργία του καινούργιου κέντρου με τα υβριδικά χειρουργεία, την υπερσύγχρονη παιδιατρική μονάδα, τα ρομποτικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας αλλά και το «Δωμάτιο Δύναμης», έναν διαφορετικό χώρο αναμονής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ