Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Τα γεγονότα της ζωής Facebook Twitter
Η παρουσία της Ρόμι Σνάιντερ στην ταινία «Τα γεγονότα της ζωής» κάνει το φιλμ ακόμα πιο ξεχωριστό.
0



ΤΟ ΜΑΚΡΟΒΙΟΤΕΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ
 φεστιβάλ της πρωτεύουσας, που στο παρελθόν είχε καλεσμένους ονόματα όπως ο Φράνσις Φορντ Κόπολα, ο Κρίστοφερ Λι και ο Κεν Λόουτς, επιστρέφει και φέτος, με ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει, πέρα από το σύνηθες διαγωνιστικό ευρωπαϊκών ταινιών, αφιερώματα στον Κλοντ Σοτέ, στον Τζον Κασσαβέτη, στον Ρότζερ Κόρμαν, στην Μπέτυ Λιβανού, στον Στέλιο Χαραλαμπόπουλο, στον Κάφκα και σε ταινίες σχετικές με την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 ετών. Θα έχει, επίσης, τη Βαλέρια Γκολίνο ως επίσημη προσκεκλημένη (σ.σ. στην προβολή της ταινίας «Εγώ σου το ‘χα πει» στις 23/11), masterclass από τον διευθυντή φωτογραφίας Γιώργο Αρβανίτη και πολλές ακόμα παράλληλες εκδηλώσεις. Ταινία έναρξης είναι το «Quiet Life» του Αλέξανδρου Αβρανά, ταινία λήξης το «Sarah Bernhardt: La Divine» του Γκιγιόμ Νικλού.

Το φεστιβάλ διεξάγεται από 21 ως 27 Νοεμβρίου στις αίθουσες Τριανόν, Newman και Studio. Εμείς, αντί αναπαραγωγής του δελτίου Τύπου, επιλέξαμε δέκα προβολές που πιστεύουμε ότι αξίζει να παρακολουθήσετε.

The Fall of the House of Usher

Πιθανότατα το διαμάντι του στέμματος από τον κύκλο κινηματογραφικών μεταφορών έργων του Έντγκαρ Άλαν Πόε υπό την επίβλεψη του θρυλικού Ρότζερ Κόρμαν, με τις ρωγμές στο σπίτι να συμβολίζουν εκείνες στην οικογενειακή σχέση των οικοδεσποτών του, με σκηνογραφία καμωμένη με επιμέλεια δυσεύρετη στις μέρες μας, ενδεχομένως και σε εκείνες τις μέρες, με οικονομία ζηλευτή, αλλά και με την αξιοζήλευτη αρετή των καλύτερων b-movies, όπου αν ξύσεις το κάδρο, βρίσκεις από κάτω ολόκληρο σημειολογικό θησαυρό. 

The Killers

Αν και στη σκιά της ταινίας του Ρόμπερτ Σιόντμακ, το ριμέικ του Ντον Σίγκελ εισάγει ένα στυλιζάρισμα κι ένα αμοραλιστικό πρότυπο που θα μεσουρανούσε στο σινεμά των ‘70s και θα υιοθετούσαν ο Ταραντίνο και οι επίγονοί του στο μέλλον. Ταυτόχρονα αποτελεί ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον δείγμα της παράλληλης φιλμογραφίας του Τζον Κασσαβέτη, εκείνης όπου πρόσφερε το υποκριτικό ταλέντο του σε άλλους δημιουργούς – εδώ η ερωτική εμμονή του χαρακτήρα μεταφράζεται σε μεταβολή της κινησιολογίας, σε ένα σκέβρωμα και μια σταδιακή απώλεια της σιγουριάς και της άνεσης.

Le Choses de la Vie

Στο συναρπαστικό μελόδραμα του Κλοντ Σοτέ, που έχει ευλογηθεί με το συγκινητικότερο μουσικό θέμα του Φιλίπ Σαρντ, ένας άνδρας έχει αυτοκινητιστικό ατύχημα. Στα τελευταία του λεπτά περνά μπροστά από τα μάτια του όχι ακριβώς όλη του η ζωή, μα εκείνα που επέλεξε να κρατήσει σαν φυλαχτό και σαν κατάρα. «Les choses de la vie», όπως λέει κι ο τίτλος. Η ιδιαίτερη αφηγηματική δομή –επιστρέφουμε διαρκώς στο ατύχημα– και η παρουσία της Ρόμι Σνάιντερ κάνουν το φιλμ ακόμα πιο ξεχωριστό.

A Woman Under the Influence

Yπάρχουν ερμηνείες και, έπειτα, υπάρχει κι αυτό που κάνει και η Τζίνα Ρόουλαντς στο «Μια γυναίκα εξομολογείται», που ξεπερνά τα όρια της υποκριτικής και σε κάνει να αναρωτιέσαι αν μπόρεσε να είναι ποτέ ξανά η ίδια μετά από κάτι τέτοιο. Θα πιάσεις αρκετές φορές τον εαυτό σου να ζητά βοήθεια κατά τη διάρκεια αυτού του κασσαβετικού φιλμικού άθλου, που μοιάζει να μη χωρά σε είδη, να αψηφά φιλμικές ταυτότητες, όπως ακριβώς η ηρωίδα του ασφυκτιά εντός των ρόλων που καλείται να υποδυθεί σε καθημερινή βάση. 

After Hours

Αρμοστά τοποθετημένο στο καφκικό αφιέρωμα του φεστιβάλ, κοενικό πριν τους Κοέν και με διαφορά η πιο παιχνιδιάρικη ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, το «After Hours» είναι επηρεασμένο από την αισθητική της εποχής και εκτυλίσσεται σε μια Νέα Υόρκη που μοιάζει με λαβύρινθο, υποσχόμενο δώρα στο τέλος – αν καταφέρεις να βγεις από αυτόν. Θα μπορούσε να ιδωθεί ως ο δικός του «Μάγος του Οζ» αλλά και σαν προσπάθεια του ίδιου να αποφύγει τις εκτός σινεμά εξαρτήσεις του, που ειρωνικά μοιάζουν να αποτελούν πηγή έμπνευσης όσων συμβαίνουν στη μεγαλύτερη διάρκεια.

After Hours Facebook Twitter
Η πιο παιχνιδιάρικη ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, το «After Hours» είναι επηρεασμένο από την αισθητική της εποχής και εκτυλίσσεται σε μια Νέα Υόρκη που μοιάζει με λαβύρινθο.

Mανία

Ίσως ο «Ξαφνικός Ερωτας» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου να είναι η προφανής (και η πιο must) επιλογή από το αφιέρωμα στην Μπέτυ Λιβανού, ωστόσο η «Μανία» του Γιώργου Πανουσόπουλου προβάλλεται σπάνια. Υπό τους μεθυστικούς ήχους του Νίκου Ξυδάκη, τα σώματα γίνονται ένα με το φυσικό τοπίο και ο Έλληνας δημιουργός προσθέτει ακόμα μια ψηφίδα σε ένα έργο που ανέδειξε επιτυχημένα τον ερωτισμό ως αναπόσπαστο στοιχείο της φύσης (μας). 

Λαϊκοί Βάρδοι – Στιγμές από τη ζωή τους και τη ζωή μας

Nτοκιμαντέρ αφιερωμένο στον Πάνο Γεραμάνη αλλά και στο ελληνικό λαϊκό τραγούδι. Γνωστές και άγνωστες ιστορίες του πενταγράμμου, όπως προέκυψαν από τις συνομιλίες του με τους εργάτες και τους πρωτοπόρους του είδους, μέσα από την ιστορική εκπομπή του «Λαϊκοί Βάρδοι». Ένα συγκινητικό ντοκουμέντο το οποίο δικαιούται λαϊκό προσκύνημα.

Africa Star

Eλάχιστοι Κύπριοι δημιουργοί επιλέγουν να γυρίσουν ταινία στην κυπριακή διάλεκτο, ακόμα λιγότεροι είναι εκείνοι που δεν δραστηριοποιούνται στο αμιγώς λαϊκό θέαμα. Το ασπρόμαυρα φωτογραφημένο και αφηγηματικά φιλόδοξο «Africa Star» ακολουθεί τρεις γενιές Κύπριων γυναικών και μας έρχεται με θετικά σχόλια από τα (λιγοστά) μέρη που προβλήθηκε μέχρι στιγμής. 

Close your Eyes

Πέρα από εκείνη του Χαγιάο Μιγιαζάκι, υπήρξε ακόμα μία μεγάλη επιστροφή μέσα στο 2023, αυτή του Βίκτορ Ερίθε, δημιουργού μιας από τις καλύτερες ταινίες που κοίταξαν τον κόσμο μέσα από το παιδικό βλέμμα, του «Πνεύματος του Μελισσιού», και του «El Sur». Δυστυχώς, οι καιροί είναι αδίστακτοι απέναντι σε δημιουργούς μη σοσιαλμιντιακά φιλικούς, ευτυχώς οι ταινίες μένουν και περιμένουν να ανακαλυφθούν – κι αυτή εδώ μόνο στη σκοτεινή αίθουσα μπορεί να βιωθεί σωστά και απερίσπαστα.

Το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου διεξάγεται 21-27/11 στις αίθουσες Τριανόν, Νewman και Studio. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε τη σελίδα του φεστιβάλ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ