Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Συναυλία Μαλερ Facebook Twitter
Ο Κουρεντζής είναι σίγουρο πως το κατάλαβε και κόπιασε για την ερμηνεία του στο Μέγαρο Μουσικής. Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης/Μέγαρο Μουσικής
0

Η αναμονή που προκαλεί μία συναυλία ενός έργου του Gustav Mahler συσχετίζεται άμεσα με την δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι μουσικοί και ο μαέστρος στην ερμηνεία του έργου του. Γιατί σε αντίθεση με αρκετούς κλασικούς συνθέτες το έργο του Mahler είναι (ακόμα;) ανοιχτό: επιδέχεται διαφορετικές προσεγγίσεις, έχει αμφιλεγόμενα σημεία, εμφανίζει περάσματα με εναλλακτικές οπτικές και εν τέλει το ίδιο του το έργο είναι δεκτικό σε πολύ περισσότερους ερμηνευτικούς πειραματισμούς από έναν Mozart ή έναν Haydn. 

Έτσι λοιπόν καλούμαστε να αναρωτηθουμε με τι είδους παρτιτουρα αναμετρήθηκε ο Θεόδωρος Κουρεντζής και η Ορχήστρα Utopia το Σαββατο 2 και την Κυριακή 3 Νοεμβρίου ερμηνεύοντας την Μουσική για Ορχήστρα ΙΧ του Jay Scharz και την 5η Συμφωνίας του Mahler. Είναι όντως βάσιμο να εξηγήσουμε τα γρανάζια της 5ης Συμφωνίας  σύμφωνα με το μηχανολογικό σχέδιο της βιογραφίας του συνθέτη. Είμαστε στο 1901, ο Mahler έχει αφήσει πίσω του την εποχή των Συμφωνιών του Μαγικού Κόρνου (2η, 3η και 4η) αρχίζει την σύνθεση της 5ης κατά την διάρκεια των θερινών του διακοπών, αντιμετωπίζει ένα επικίνδυνο για την ζωή του αιμορραγικό επεισόδιο, γνωρίζει την κατά πολύ μικρότερη του Alma Schindler και παντρεύονται. Από αυτήν την σίγουρα πυκνή και καθοριστική διετία παράγεται ένα μεστό και ώριμο έργο, η 5η συμφωνία: 5 μέρη, 2 πένθιμα, ένα μεταβατικό μα και κεντρικό στην μέση του έργου και δυο αισιόδοξα ως θριαμβευτικά. 

O βιεννέζος μουσικολόγος Richard Specht σημειώνει πως το έργο του Mahler δεν πρέπει απλώς να αντιμετωπίζεται ως μία ηχητική του ψυχοβιογραφία αλλά ως ένα αναστοχασμό και μία ετυμηγορία για τον ίδιο του τον εαυτό. Στην θεωρία της μουσικής αυτοβιογραφίας ερχεται να διαφωνήσει με σφοδρότητα ο Theodor Adorno: «Στον Mahler ακούγεται το βουητό ενός συλλογικού, το οποίο ταυτίζεται περίπου με την κίνηση των μαζών ή με την βία των εκατομμυρίων ανθρώπων που ακόμη και στην πιο αξιοθρήνητη ταινία κάνουν την εμφάνιση τους για λιγα δευτερόλεπτα»

Ο Κουρεντζής και η Utopia προσφέραν στο κοινό του Μεγάρου μία ειλικρινή κατάθεση ψυχής, αναπαριστώντας επι σκηνής ολο αυτό το μουσικό ψυχικό δράμα του Mahler, αυτό το βουητό ενός συλλογικού.

Αυτό το «βουητό ενός συλλογικού» είναι ο υπότιτλος της 5ης του Mahler και παρότι αυτήν την «βοή» την εχουμε ακούσει και σε προηγουμενες συμφωνίες, εδώ στην 5η έρχεται για πρώτη φορά με ωριμότητα, πυκνότητα και οικονομία κλίμακος. Ο συνθέτης αφήνει πίσω του την μεγάλη διάρκεια της 3ης συμφωνίας, τα χορωδιακά και τα τραγούδια της 2ης και της 4ης και χωρίς την γλωσσική πατερίτσα των στίχων και της ανθρώπινης φωνής, μόνη της η ορχήστρα έρχεται αντιμετωπη με ένα έργο που σύμφωνα με τον Mahler «δεν το κατάλαβε κανείς». 

Συναυλία Μαλερ Facebook Twitter
Tο έργο του Mahler δεν πρέπει απλώς να αντιμετωπίζεται ως μία ηχητική του ψυχοβιογραφία αλλά ως ένας αναστοχασμός και μία ετυμηγορία για τον ίδιο του τον εαυτό.

Ο Κουρεντζής είναι σίγουρο πως το κατάλαβε και κόπιασε για την ερμηνεία του στο Μέγαρο Μουσικής. Και ο κόπος αυτός απέδωσε, παρά τις δυο προκαταλήψεις που εύκολα συνοδεύουν τον έλληνα αρχιμουσικό: αφενός οι προσηλωμένοι πιστοί στην κλασική μουσική σίγουρα πάντα θα ενοχλούνται από την χορευτική του, αν όχι θεατρική, παρουσία του στο ποντιουμ, αφετέρου οι λάτρεις του θα περιμένουν πάντα από αυτόν ένα συσκευασμένο θαύμα μυθιστορηματικών διαστάσεων με μαγικά κόλπα και ερωτισμό. Τίποτα από τα δυο: ο Κουρεντζής και η Utopia προσφέραν στο κοινό του Μεγάρου μία ειλικρινή κατάθεση ψυχής, αναπαριστώντας επι σκηνής ολο αυτό το μουσικό ψυχικό δράμα του Mahler, αυτό το βουητό ενός συλλογικού.

Γιατί σίγουρα ακούσαμε το πένθος της τρομπέτας στο πρώτο μέρος, στο αργό αυτό εμβατήριο που πήρε την ατομικότητα της θλίψης και την εξωτερίκευσε σε μία κοινωνική αντικειμενικότητα ενός συλλογικού θανάτου. Ακούσαμε την αγωνία του δεύτερου μέρους, του πιο προβληματικού μέρους της 5ης εκεί που ο συνθέτης φέρνει το ιδιο μουσικό το κείμενο στο φυσικά του όρια: ο μέσος ακροατής που θα δυσκολευτεί να κατανοήσει όλα αυτά τα υστερικά περάσματα, τις κομμένες φράσεις, τα μετέωρα μηνύματα, πρέπει να καταλάβει πως το μέρος αυτό κατασκευάστηκε με τα υλικά της αγχώδους διαταραχής: η δυσκολία της κατανόησης είναι μέρος του αρχιτεκτονήματος, και αυτό ήταν κάτι που υπηρέτησε η ορχήστρα.

Το τρίτο και κεντρικό μέρος, αυτό το πανέμορφο ειρωνικό Scherzo, πρέπει να γράφτηκε για τον Κουρεντζή: όσο και αν κάποιος βρίσκει προσποιητό από τον maestro να χορεύει πάνω στο ποντιουμ (μα είναι λιγότερο προσποιητό να κάθεται απολύτως ακίνητος επικαλούμενος την διάχυτη μαγεία, όπως τόσοι άλλοι μεγάλοι αρχιμουσικοί έχουν κάνει στο παρελθόν; ) ήταν απολαυστικό για την όραση αλλά και αποτελεσματικό για την ακοή. Η ορχήστρα παρέδωσε στο κοινό ένα τέλειο δείγμα του αμφίσημου Mahler: η χορευτική συνύπαρξη του σκοτεινού όχι απλώς με το αστείο αλλά με το τετριμμένο, η συγκατοίκηση του μεγαλειώδους με το γκροτέσκο, αλλά και μία μοχθηρή αποδόμηση του παραδοσιακού βιεννέζικου βαλς.

Συναυλία Μαλερ Facebook Twitter
Ο Κουρεντζής και η Utopia προσφέραν στο κοινό του Μεγάρου μία ειλικρινή κατάθεση ψυχής, αναπαριστώντας επι σκηνής ολο αυτό το μουσικό ψυχικό δράμα του Mahler, αυτό το βουητό ενός συλλογικού. Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης/Μέγαρο Μουσικής

Αν δεν ακολουθούσε το Adagietto του 4ου μέρους, θα λεγαμε πως στο τρίτο μέρος η ορχήστρα προσέφερε την καρδιά της. Γιατί πραγματικά στο 4ο μέρος, σε αυτό το λυρικό ποίημα που άφησε ιστορία όχι μόνο στην μουσική αλλά και στον κινηματογράφο (βλέπε Θάνατος στην Βενετία), ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή. Δεν ύμνησε απλώς το ωραίο, δεν τραγουδησε για την αγάπη, αλλά έφερε στην σκηνή την ίδια την αγάπη βυθίζοντας το ακροατήριο στο όνειρο. Από το οποίο όνειρο το κοινό ξύπνησε με το παιχνιδιάρικο κόρνο του 5ου μέρους που με βροντώδη τρόπο ανακάλεσε το ημιτελές γιορτινό θέμα που φευγαλέα πέρασε και σύντομα πνίγηκε στο δεύτερο μέρος και πλέον αναστημένο επανέρχεται, και ξεδιπλώνεται και παιανίζει, επιβεβαιώνοντας το «βουητό ενός συλλογικού» του Adorno. 

Ας επιστρέψουμε όμως στο πρώτο έργο του προγράμματος της συναυλίας, την Μουσική για Ορχήστρα ΙΧ του Jay Schwart. Ο Κουρεντζής τόλμησε και παρουσίασε για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό το νέο αυτό έργο (παρουσιάστηκε στο Βερολινο μόλις πριν 15 μέρες σε παγκόσμια πρώτη) το οποίο μιλάει για το ζήτημα της μετανάστευσης και της αναζήτησης ταυτότητας. Ένα διαφορετικό συλλογικό, αυτό της ξενιτιάς, τοποθετείται στο αγχωτικό τοπίο του Schartz, το βουητό μίας ανθρωπιστικής κρίσης διαπερνά την ορχήστρα η οποία υπηρετεί με ευλάβεια την σύνδεση των δυο έργων του πρόγραμματος. Η λεπτότητα της εκτέλεσης έπεισε πως τα δυο έργα συνομιλούν, παρά τον αιώνα που τους χωρίζει και μπορούν να προκαλέσουν στον ακροατή της ίδιας ποιότητας οριακά συναισθήματα και εικόνες.

Συναυλία Μαλερ Facebook Twitter
Δεν ήταν απλώς κόλπο και εφεύρημα η επιλογή του encore. Ήταν ένα ζωντανό επιχείρημα πως το σώμα της μουσικής ανα τους αιώνες είναι ένα και μοναδικό. Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης/Μέγαρο Μουσικής

Η συλλογικότητα, την οποία επικαλείται ο Adorno στα εργα του Mahler, μας προσφέρθηκε από τον Κουρεντζή με έναν τελείως διαφορετικό και σίγουρα ευφυη τρόπο, σε ότι αφορά την επιλογή του encore: το χορωδιακό από την καντάτα με αριθμό καταλόγου έργου 147 οδήγησε το κοινό του Μεγάρου στην εκκλησία. Από τις νεοτερικές και επικαιρες αγωνίες του Schwartz το κοινό οδηγήθηκε γλυκά 4 αιώνες πίσω στην θρησκευτική μαγεία του Bach και στις κοινότητες που τότε η μουσική του απευθύνονταν. Δεν ήταν απλώς κόλπο και εφεύρημα η επιλογή του encore. Ήταν ένα ζωντανό επιχείρημα πως το σώμα της μουσικής ανα τους αιώνες είναι ένα και μοναδικό. 

Η σχέση της βιογραφίας του καλλιτέχνη και του έργου του εμπεριέχει μία διαρκή και ανοιχτή συζήτηση. Στην περίπτωση του Mahler η σχέση αυτή είναι ικανοποιητική ως εκκίνηση αλλά γρήγορα εξαντλεί την δυναμική της, αφού το έργο του γρήγορα μετριέται ως κάτι πολύ μεγαλύτερο από τον ίδιο ως προσωπικότητα. Και πάλι σωστά επισημάνει ο Adorno: όλο το έργο του Mahler είναι ένα εγερτήριο, ήρωας του είναι ο λιποτάκτης.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ