Στα απομνημονεύματά της, η Μελάνια Τραμπ δεν είπε απολύτως τίποτα για άλλη μια φορά

Τα μυστήρια της Μελάνια: Τα απομνημονεύματα της κυρίας Τραμπ Facebook Twitter
Το «Melania» είναι ένα εντυπωσιακό κατόρθωμα στο να μη λέει κανείς τίποτα, τόσο επίπεδο όσο μπορεί να είναι ένας τόμος 182 σελίδων. Φωτ.: ΕΡΑ
0



ΑNAMEΣΑ ΣΤΙΣ ΠΟΛΛΕΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΕΣ
 του Ντόναλντ Τραμπ στη ζωή των ΗΠΑ, λίγες ήταν πιο καινοτόμες από τη συνεισφορά του στην πολιτική ευγλωττία. Πλέον ένας πολιτικός δεν χρειάζεται να χρησιμοποιεί μόνο ένα θαυμαστικό όταν μπορεί να χρησιμοποιήσει εννέα, ούτε να κάνει την ομιλία του κατανοητή, αφού μπορεί να την κάνει διασκεδαστική. Το να παραπονιέσαι είναι πλέον συνηθισμένο, το να ξεφεύγεις από το θέμα θεϊκό. Ο κ. Τραμπ λέει ότι η «πλεγμένη» ρητορική δομή των ομιλιών του επαινείται από φίλους του καθηγητές Αγγλικών, οι οποίοι είναι αναμφίβολα πολυάριθμοι. 

Ίσως ακόμη πιο ενδιαφέρουσα, ωστόσο, υπήρξε η προσφορά στη ρητορική της συζύγου του, Μελάνια, η οποία δεν λέει σχεδόν τίποτε απολύτως. Λιγότερο από έναν μήνα πριν από τις εκλογές, η κ. Τραμπ εξέδωσε τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Melania». Για να επιστρέψουμε στα βασικά, ένα βιβλίο, ως φόρμα, απαιτεί να γραφτούν λέξεις και συνήθως αυτές οι λέξεις να έχουν κάποιο νόημα. Το «Melania» είναι ένα εντυπωσιακό κατόρθωμα στο να μη λέει κανείς τίποτα, τόσο επίπεδο όσο μπορεί να είναι ένας τόμος 182 σελίδων. 

Δυστυχώς, το βιβλίο «Μελάνια» δεν αποκαλύπτει κανένα εμπρηστικό μυστικό. Αντιθέτως, περιγράφει άνευρα την παιδική της ηλικία, τις πρώτες μέρες που έβγαινε με τον Τραμπ, τη συμβολή της στη διακόσμηση του Λευκού Οίκου και, πιο πειστικά, την αγάπη και το ενδιαφέρον της για την προστασία του γιου της, Μπάρον.

Πρόκειται για το αποκορύφωμα της ρητορικής διαδρομής της κ. Τραμπ. Στην ομιλία της στο συνέδριο των Ρεπουμπλικανών το 2016 δανείστηκε σε μεγάλο βαθμό αποφθέγματα από την ομιλία της Μισέλ Ομπάμα το 2008. Ως Πρώτη Κυρία μίλησε ελάχιστα και στη φετινή προεκλογική εκστρατεία ήταν σχεδόν εντελώς απούσα, σαν κάποιος να αποφάσισε ότι ήταν καλύτερο να τη βλέπουμε παρά να την ακούμε. Στο φετινό συνέδριο, βιολιά και αστραφτερά φώτα αντικατέστησαν κατά την είσοδό της τη «μάτσο» μουσική που έπαιζε προηγουμένως. Χαιρέτησε με ένα όμορφο χαμόγελο και δεν είπε τίποτα. 

Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με ορισμένους παρατηρητές, υπήρχε η ελπίδα ότι τα απομνημονεύματά της θα μπορούσαν να προσφέρουν περισσότερα. Εκείνα τα χτυπήματα στο χέρι του κ. Τραμπ, κατά τη διάρκεια της προεδρίας του, δεν θα μπορούσαν να υποδηλώνουν περιφρόνηση για τον σύζυγό της; Δεν θα μπορούσε ένα βιβλίο να αποκαλύψει τις έντονες απόψεις που κρύβονται πίσω από την κουρτίνα των τέλειων μαλλιών της; Δεν θα μπορούσε ίσως να προσφέρει κάτι εντελώς διαφορετικό, ας πούμε, μαθήματα ζωής για τους οπαδούς της; Η ανοιχτή επιστολή την οποία απηύθυνε στον αμερικανικό λαό τον Ιούλιο, μετά την απόπειρα δολοφονίας εναντίον του συζύγου της, περιλάμβανε ορισμένες ενδιαφέρουσες δηλώσεις − μια αναφορά στο «γήινο βασίλειο», για παράδειγμα, και το απόφθεγμα ότι «οι πολιτικές έννοιες είναι απλές σε σύγκριση με εμάς, τα ανθρώπινα όντα». 

Δυστυχώς, το βιβλίο «Μελάνια» δεν αποκαλύπτει κανένα εμπρηστικό μυστικό. Αντιθέτως, περιγράφει άνευρα την παιδική της ηλικία, τις πρώτες μέρες που έβγαινε με τον Τραμπ, τη συμβολή της στη διακόσμηση του Λευκού Οίκου και, πιο πειστικά, την αγάπη και το ενδιαφέρον της για την προστασία του γιου της, Μπάρον. Όπως αρμόζει στη σύζυγο ενός πολιτικού, αναφέρεται στην πολιτική. Υπερασπίζεται το δικαιώμα στην άμβλωση και εξηγεί την αντίθεσή της στον χωρισμό των παιδιών από τους γονείς τους στα σύνορα. 

Σε γενικές γραμμές, όμως, ούτε υπερασπίζεται ούτε καταδικάζει τον σύζυγό της, αλλά διεκδικεί το δικαίωμά της στην προσωπική της ζωή. Οι απόψεις της εκφέρονται αόριστα. Όταν περιγράφει τις διαμαρτυρίες του κινήματος Black Lives Matter, το 2020, δεν κατονομάζει τον George Floyd, αντ’ αυτού τον αποκαλεί «έναν μαύρο κάτοικο της Μινεάπολης» που σκοτώθηκε από την αστυνομία. Για το αποτέλεσμα των εκλογών του 2020, λέει: «Δεν είμαι η μόνη που αμφισβητεί τα αποτελέσματα». 

Όλα αυτά δεν δίνουν καμία συνεκτική αίσθηση για το ποια είναι η κυρία Τραμπ. Υπάρχει η Μελάνια-υποψήφια υπάλληλος: «Συνεχίζω να προσεγγίζω τα καθήκοντά μου μεθοδικά, επιδιώκοντας την αριστεία σε ό,τι κάνω». Υπάρχει η Namaste Melania −«η γνήσια ευτυχία δεν βρίσκεται στα υλικά αγαθά, αλλά μάλλον στο βάθος της αυτογνωσίας και της αυτοαποδοχής»−, η υλίστρια Melania, η οποία απολαμβάνει τη μόδα και τα ωραία αυτοκίνητα, και η Αρειανή Melania, η οποία πιστεύει ότι μια ουρά 20 ατόμων στο τελωνείο του αεροδρομίου της Νέας Υόρκης είναι αξιοσημείωτη για το μεγάλο μήκος της και όχι, αντιθέτως, για το πόσο μικρή είναι. Η πιο συναρπαστική ατάκα του βιβλίου είναι ίσως η εξής: «Η οδήγηση προσφέρει ελευθερία». 

Το «Melania» είναι μπανάλ. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι επίκαιρο. Για χρόνια, το στυλ του Τραμπ ήταν τόσο αποπροσανατολιστικό που οι επικριτές του απαξίωναν τον τρόπο με τον οποίο μεταμόρφωσε την πολιτική συναίνεση σε μια σειρά θεμάτων, από τη μετανάστευση έως το εμπόριο. Λίγο πριν η Αμερική φέρει ξανά την κυρία Τραμπ στον Λευκό Οίκο ή αποκτήσει τον πρώτο της «Πρώτο Κύριο», η κυρία Τραμπ συμβάλλει στον επαναπροσδιορισμό του ρόλου της/του συζύγου του/της Προέδρου. Ο ρόλος αυτός μπορεί να εμπεριέχει οτιδήποτε θέλει το συγκεκριμένο πρόσωπο, ακόμα και, στην περίπτωσή της, κάτι ελάχιστο.   

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μελάνια

Βιβλίο / Προδοσίες και αυτο-μυθοποίηση: Τα απομνημονεύματα της Μελάνια Τραμπ είναι διαφορετικά από κάθε άλλης πρώτης κυρίας

Το «Melania» είναι στην πραγματικότητα μια ιστορία αγάπης ανάμεσα σε δύο φάρους ματαιοδοξίας που πραγματικά συμπληρώνουν ο ένας τον άλλον.
LIFO NEWSROOM
Η Μελάνια κατά της «γραμμής Τραμπ» για τις αμβλώσεις: «Επιτακτικό να εγγυόμαστε αυτονομία»

Διεθνή / Η Μελάνια κατά της «γραμμής Τραμπ» για τις αμβλώσεις: «Επιτακτικό να εγγυόμαστε αυτονομία»

Οι γυναίκες θα πρέπει να είναι «ελεύθερες από κάθε παρέμβαση ή πίεση από την πλευρά της κυβέρνησης», υπογραμμίζει η Μελάνια Τραμπ, στην αυτοβιογραφία της που πρόκειται να κυκλοφορήσει σύντομα
LIFO NEWSROOM
«Ήταν θαύμα που έζησε»-Η Μελάνια Τραμπ μίλα για τις απόπειρες δολοφονίας στον Ντόναλντ Τραμπ

Διεθνή / Μελάνια Τραμπ: Μίλα για τις απόπειρες δολοφονίας του Ντόναλντ Τραμπ - «Ήταν θαύμα που έζησε»

Σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις της, ο πρώην πρώτη κυρία μίλησε στο Fox News για το πως έζησε η ίδια τις δύο απόπειερες δολοφονίες στον άνδρα της και πρώην πρόεδρο
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ