Στα απομνημονεύματά της, η Μελάνια Τραμπ δεν είπε απολύτως τίποτα για άλλη μια φορά

Τα μυστήρια της Μελάνια: Τα απομνημονεύματα της κυρίας Τραμπ Facebook Twitter
Το «Melania» είναι ένα εντυπωσιακό κατόρθωμα στο να μη λέει κανείς τίποτα, τόσο επίπεδο όσο μπορεί να είναι ένας τόμος 182 σελίδων. Φωτ.: ΕΡΑ
0



ΑNAMEΣΑ ΣΤΙΣ ΠΟΛΛΕΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΕΣ
 του Ντόναλντ Τραμπ στη ζωή των ΗΠΑ, λίγες ήταν πιο καινοτόμες από τη συνεισφορά του στην πολιτική ευγλωττία. Πλέον ένας πολιτικός δεν χρειάζεται να χρησιμοποιεί μόνο ένα θαυμαστικό όταν μπορεί να χρησιμοποιήσει εννέα, ούτε να κάνει την ομιλία του κατανοητή, αφού μπορεί να την κάνει διασκεδαστική. Το να παραπονιέσαι είναι πλέον συνηθισμένο, το να ξεφεύγεις από το θέμα θεϊκό. Ο κ. Τραμπ λέει ότι η «πλεγμένη» ρητορική δομή των ομιλιών του επαινείται από φίλους του καθηγητές Αγγλικών, οι οποίοι είναι αναμφίβολα πολυάριθμοι. 

Ίσως ακόμη πιο ενδιαφέρουσα, ωστόσο, υπήρξε η προσφορά στη ρητορική της συζύγου του, Μελάνια, η οποία δεν λέει σχεδόν τίποτε απολύτως. Λιγότερο από έναν μήνα πριν από τις εκλογές, η κ. Τραμπ εξέδωσε τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Melania». Για να επιστρέψουμε στα βασικά, ένα βιβλίο, ως φόρμα, απαιτεί να γραφτούν λέξεις και συνήθως αυτές οι λέξεις να έχουν κάποιο νόημα. Το «Melania» είναι ένα εντυπωσιακό κατόρθωμα στο να μη λέει κανείς τίποτα, τόσο επίπεδο όσο μπορεί να είναι ένας τόμος 182 σελίδων. 

Δυστυχώς, το βιβλίο «Μελάνια» δεν αποκαλύπτει κανένα εμπρηστικό μυστικό. Αντιθέτως, περιγράφει άνευρα την παιδική της ηλικία, τις πρώτες μέρες που έβγαινε με τον Τραμπ, τη συμβολή της στη διακόσμηση του Λευκού Οίκου και, πιο πειστικά, την αγάπη και το ενδιαφέρον της για την προστασία του γιου της, Μπάρον.

Πρόκειται για το αποκορύφωμα της ρητορικής διαδρομής της κ. Τραμπ. Στην ομιλία της στο συνέδριο των Ρεπουμπλικανών το 2016 δανείστηκε σε μεγάλο βαθμό αποφθέγματα από την ομιλία της Μισέλ Ομπάμα το 2008. Ως Πρώτη Κυρία μίλησε ελάχιστα και στη φετινή προεκλογική εκστρατεία ήταν σχεδόν εντελώς απούσα, σαν κάποιος να αποφάσισε ότι ήταν καλύτερο να τη βλέπουμε παρά να την ακούμε. Στο φετινό συνέδριο, βιολιά και αστραφτερά φώτα αντικατέστησαν κατά την είσοδό της τη «μάτσο» μουσική που έπαιζε προηγουμένως. Χαιρέτησε με ένα όμορφο χαμόγελο και δεν είπε τίποτα. 

Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με ορισμένους παρατηρητές, υπήρχε η ελπίδα ότι τα απομνημονεύματά της θα μπορούσαν να προσφέρουν περισσότερα. Εκείνα τα χτυπήματα στο χέρι του κ. Τραμπ, κατά τη διάρκεια της προεδρίας του, δεν θα μπορούσαν να υποδηλώνουν περιφρόνηση για τον σύζυγό της; Δεν θα μπορούσε ένα βιβλίο να αποκαλύψει τις έντονες απόψεις που κρύβονται πίσω από την κουρτίνα των τέλειων μαλλιών της; Δεν θα μπορούσε ίσως να προσφέρει κάτι εντελώς διαφορετικό, ας πούμε, μαθήματα ζωής για τους οπαδούς της; Η ανοιχτή επιστολή την οποία απηύθυνε στον αμερικανικό λαό τον Ιούλιο, μετά την απόπειρα δολοφονίας εναντίον του συζύγου της, περιλάμβανε ορισμένες ενδιαφέρουσες δηλώσεις − μια αναφορά στο «γήινο βασίλειο», για παράδειγμα, και το απόφθεγμα ότι «οι πολιτικές έννοιες είναι απλές σε σύγκριση με εμάς, τα ανθρώπινα όντα». 

Δυστυχώς, το βιβλίο «Μελάνια» δεν αποκαλύπτει κανένα εμπρηστικό μυστικό. Αντιθέτως, περιγράφει άνευρα την παιδική της ηλικία, τις πρώτες μέρες που έβγαινε με τον Τραμπ, τη συμβολή της στη διακόσμηση του Λευκού Οίκου και, πιο πειστικά, την αγάπη και το ενδιαφέρον της για την προστασία του γιου της, Μπάρον. Όπως αρμόζει στη σύζυγο ενός πολιτικού, αναφέρεται στην πολιτική. Υπερασπίζεται το δικαιώμα στην άμβλωση και εξηγεί την αντίθεσή της στον χωρισμό των παιδιών από τους γονείς τους στα σύνορα. 

Σε γενικές γραμμές, όμως, ούτε υπερασπίζεται ούτε καταδικάζει τον σύζυγό της, αλλά διεκδικεί το δικαίωμά της στην προσωπική της ζωή. Οι απόψεις της εκφέρονται αόριστα. Όταν περιγράφει τις διαμαρτυρίες του κινήματος Black Lives Matter, το 2020, δεν κατονομάζει τον George Floyd, αντ’ αυτού τον αποκαλεί «έναν μαύρο κάτοικο της Μινεάπολης» που σκοτώθηκε από την αστυνομία. Για το αποτέλεσμα των εκλογών του 2020, λέει: «Δεν είμαι η μόνη που αμφισβητεί τα αποτελέσματα». 

Όλα αυτά δεν δίνουν καμία συνεκτική αίσθηση για το ποια είναι η κυρία Τραμπ. Υπάρχει η Μελάνια-υποψήφια υπάλληλος: «Συνεχίζω να προσεγγίζω τα καθήκοντά μου μεθοδικά, επιδιώκοντας την αριστεία σε ό,τι κάνω». Υπάρχει η Namaste Melania −«η γνήσια ευτυχία δεν βρίσκεται στα υλικά αγαθά, αλλά μάλλον στο βάθος της αυτογνωσίας και της αυτοαποδοχής»−, η υλίστρια Melania, η οποία απολαμβάνει τη μόδα και τα ωραία αυτοκίνητα, και η Αρειανή Melania, η οποία πιστεύει ότι μια ουρά 20 ατόμων στο τελωνείο του αεροδρομίου της Νέας Υόρκης είναι αξιοσημείωτη για το μεγάλο μήκος της και όχι, αντιθέτως, για το πόσο μικρή είναι. Η πιο συναρπαστική ατάκα του βιβλίου είναι ίσως η εξής: «Η οδήγηση προσφέρει ελευθερία». 

Το «Melania» είναι μπανάλ. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι επίκαιρο. Για χρόνια, το στυλ του Τραμπ ήταν τόσο αποπροσανατολιστικό που οι επικριτές του απαξίωναν τον τρόπο με τον οποίο μεταμόρφωσε την πολιτική συναίνεση σε μια σειρά θεμάτων, από τη μετανάστευση έως το εμπόριο. Λίγο πριν η Αμερική φέρει ξανά την κυρία Τραμπ στον Λευκό Οίκο ή αποκτήσει τον πρώτο της «Πρώτο Κύριο», η κυρία Τραμπ συμβάλλει στον επαναπροσδιορισμό του ρόλου της/του συζύγου του/της Προέδρου. Ο ρόλος αυτός μπορεί να εμπεριέχει οτιδήποτε θέλει το συγκεκριμένο πρόσωπο, ακόμα και, στην περίπτωσή της, κάτι ελάχιστο.   

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μελάνια

Βιβλίο / Προδοσίες και αυτο-μυθοποίηση: Τα απομνημονεύματα της Μελάνια Τραμπ είναι διαφορετικά από κάθε άλλης πρώτης κυρίας

Το «Melania» είναι στην πραγματικότητα μια ιστορία αγάπης ανάμεσα σε δύο φάρους ματαιοδοξίας που πραγματικά συμπληρώνουν ο ένας τον άλλον.
LIFO NEWSROOM
Η Μελάνια κατά της «γραμμής Τραμπ» για τις αμβλώσεις: «Επιτακτικό να εγγυόμαστε αυτονομία»

Διεθνή / Η Μελάνια κατά της «γραμμής Τραμπ» για τις αμβλώσεις: «Επιτακτικό να εγγυόμαστε αυτονομία»

Οι γυναίκες θα πρέπει να είναι «ελεύθερες από κάθε παρέμβαση ή πίεση από την πλευρά της κυβέρνησης», υπογραμμίζει η Μελάνια Τραμπ, στην αυτοβιογραφία της που πρόκειται να κυκλοφορήσει σύντομα
LIFO NEWSROOM
«Ήταν θαύμα που έζησε»-Η Μελάνια Τραμπ μίλα για τις απόπειρες δολοφονίας στον Ντόναλντ Τραμπ

Διεθνή / Μελάνια Τραμπ: Μίλα για τις απόπειρες δολοφονίας του Ντόναλντ Τραμπ - «Ήταν θαύμα που έζησε»

Σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις της, ο πρώην πρώτη κυρία μίλησε στο Fox News για το πως έζησε η ίδια τις δύο απόπειερες δολοφονίες στον άνδρα της και πρώην πρόεδρο
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ