«Ο ανιψιός του Ραμώ»: Μια σάτιρα για την αυτογνωσία

Ο «Εγώ» και ο «Αυτός» συζητούν για τη ζωή Facebook Twitter
Μπορούμε να φανταστούμε τη μορφή του Ντιντερό από τα γνωστά πορτρέτα που τον απεικονίζουν, όπως αυτό από τον ζωγράφο Λουί-Μισέλ βαν Λο, που φιλοτεχνήθηκε το 1767.
0


«ΟΙ ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΟΡΝΕΣ ΜΟΥ»
, λέει ο ήρωας-φιλόσοφος στο έργο του Ντενί Ντιντερό Ο ανιψιός του Ραμώ στην πρώτη κιόλας σελίδα του βιβλίου. Όπως οι νέοι παίρνουν από πίσω μια εταίρα στο πάρκο του Παλαί Ρουαγιάλ και μετά την παρατούν για μιαν άλλη, έτσι και οι δικές του ιδέες πετούν από την πολιτική στον έρωτα, από το γούστο στη φιλοσοφία. Δυόμισι αιώνες μάς χωρίζουν από τότε που ο Ντενί Ντιντερό, ο φιλόσοφος και ο συγγραφέας του Διαφωτισμού, έγραψε τον Ανιψιό του Ραμώ, ένα ακατάτακτο, υβριδικό έργο, πιο κοντά ίσως σε διαλογικό μυθιστόρημα, με το οποίο άνοιξε διάπλατα την πόρτα προς τη νεωτερικότητα. Ένας φιλόσοφος, που στον διάλογο δηλώνεται ως «Εγώ», προφανώς ο ίδιος ο Ντιντερό, ιδεολόγος και ορθολογιστής, συναντά τυχαία σ’ ένα παρισινό καφενείο τον ανιψιό του Ραμώ, υπαρκτό πρόσωπο, ανιψιό του διάσημου συνθέτη της εποχής, έναν μποέμ, έναν κυνικό, ακόμη και κοινωνικό παράσιτο, που στον διάλογο δηλώνεται ως «Αυτός». Αρχίζει μεταξύ τους μια συναρπαστική συζήτηση που κινείται από το ένα άκρο στο αντίθετο άλλο· φτάνει, θα λέγαμε, στα όρια του εξτρεμισμού, αλλά πουθενά δεν χάνεται η διαλεκτική σχέση. Από τη μια η στιβαρότητα των ιδεών του «Εγώ» και από την άλλη το ευκαιριακό στοιχείο της ζωής του «Αυτός». Από τη μια οι πνευματικοί άνθρωποι, το κοινωνικό στάτους και η ηθική του συγγραφέα και από την άλλη ο νοθευμένος κόσμος της καθημερινής ζωής. Από τη μια η ορθόδοξη εκπαίδευση και από την άλλη η αιρετική αισθητική.

Μπορούμε να φανταστούμε τη μορφή του Ντιντερό από τα γνωστά πορτρέτα που τον απεικονίζουν, όπως αυτό από τον ζωγράφο Λουί-Μισέλ βαν Λο, που φιλοτεχνήθηκε το 1767, δηλαδή πάνω-κάτω την ίδια εποχή που γράφεται ο Ανιψιός. Αλλά ποια είναι η μορφή του ανιψιού; Μας τη δίνει ο ίδιος ο φιλόσοφος, ο «Εγώ», στις πρώτες σελίδες του βιβλίου: «Τη μια μέρα με ρούχα πενταβρόμικα, με παντελόνι σκισμένο, ντυμένος με κουρέλια από πάνω μέχρι κάτω, σχεδόν ξυπόλυτος, προχωράει σκυφτός, σαν να κρύβεται – νιώθεις την ανάγκη να τον φωνάξεις για να του δώσεις ελεημοσύνη. Και την επομένη, πουδραρισμένος, ποδημένος, κατσαρωμένος, καλοντυμένος, βαδίζει με το κεφάλι ψηλά, επιδεικνύεται, και όσο πιο καλά τον κοιτάς τόσο τον περνάς για αριστοκράτη. Ζει κάθε μέρα όπως του έρθει».

Ο Ανιψιός του Ραμώ είναι μια σάτιρα ή μια κωμωδία για την αυτογνωσία, όπου το «Εγώ» του φιλοσόφου βρίσκει το «Αυτός» του κυνικού και του απερίσκεπτου, όπου οι υψηλές ιδέες βρίσκουν τη χαρά της καθημερινής ζωής, όπου η υψηλή τέχνη βρίσκει την τέχνη των μαγείρων, των ζαχαροπλαστών, των ψηστών, των προμηθευτών, των φουρνάρηδων. 

Αυτό το έργο που μας έρχεται από τα 1760 τόσο μοιάζει να γράφτηκε για τους ανθρώπους του μέλλοντος. Το διαβάζουμε σήμερα και νιώθουμε ότι ταιριάζει απόλυτα στη δική μας συνθήκη, τη συνθήκη της διαφορετικότητας, της ρευστής ταυτότητας και της ρευστότητας των ιδεών. Από πρώτη άποψη, ίσως επιφανειακή, ο Ντιντερό μας βάζει ένα δίλημμα, να πρέπει να διαλέξουμε ανάμεσα στον «Εγώ» και στον «Αυτό». Αλλά καθώς φτάνουμε στην τελευταία φράση του βιβλίου, «γελά καλύτερα όποιος γελά τελευταίος», φράση που τη λέει ο «Αυτός», καταλαβαίνουμε ότι δεν είμαστε υποχρεωμένοι να διαλέξουμε έναν από τους δύο. Άλλωστε, σε πολλά σημεία του διαλόγου ο «Αυτός» δηλώνει ότι πολύ θα ήθελε να είναι ένας άλλος, προσθέτοντας ειρωνικά «έστω και με κίνδυνο να είμαι μια ιδιοφυΐα, ένας μεγάλος άνδρας». Σκεφτόμαστε, λοιπόν, ότι το «Εγώ» και το «Αυτός» μπορεί να συμπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο, να είναι οι ποικίλες όψεις της ίδιας ταυτότητας. Έτσι, ο Ανιψιός του Ραμώ είναι μια σάτιρα ή μια κωμωδία για την αυτογνωσία, όπου το «Εγώ» του φιλοσόφου βρίσκει το «Αυτός» του κυνικού και του απερίσκεπτου, όπου οι υψηλές ιδέες βρίσκουν τη χαρά της καθημερινής ζωής, όπου η υψηλή τέχνη βρίσκει την τέχνη των μαγείρων, των ζαχαροπλαστών, των ψηστών, των προμηθευτών, των φουρνάρηδων. Όλοι είμαστε «εγώ» και «αυτός».

Ντενί Ντιντερό Ο ανιψιός του Ραμώ Μτφρ.: Γιώργος Καράμπελας Εκδόσεις Αντίποδες Σελ. 191
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Ντενί Ντιντερό, Ο ανιψιός του Ραμώ, Μτφρ.: Γιώργος Καράμπελας, Εκδόσεις Αντίποδες, Σελ. 191

Το ότι ο Ανιψιός του Ραμώ είναι ένα λογοτέχνημα του μέλλοντος φαίνεται και από το πώς το υποδέχτηκαν μέσα στον χρόνο. Ο Γκαίτε το χαρακτήρισε «ανήθικη ηθική» σάτιρα, «έλεγε αυτά που σκεπτόμαστε, αλλά δεν τα λέμε», «με μια φρεσκάδα εντελώς αναντίστοιχη με τη συγκυρία που περιγράφει, έτσι ώστε (να) μοιάζει παράδοξα επίκαιρο σε όλες τις εποχές», όπως σημειώνει η Μαριλίζα Μητσού στο επίμετρό της. Σ’ αυτό το πλούσιο επίμετρο για τις εκδοτικές συνθήκες, τη λογοκρισία, την προσωπικότητα του Ντιντερό, τις ιδέες και την ιδεολογία του έργου του κ.λπ. η Μαριλίζα Μητσού μας θυμίζει την περιπετειώδη τύχη του Ανιψιού του Ραμώ, από τον Μπαλζάκ μέχρι τον Φουκό, τον Λουί Αραγκόν, τον Τόμας Μπέρνχαρτ ή τον Χανς Μάγκνους Ετσενμπέργκερ. «Εξυμνήθηκε και καταδικάστηκε. Συνδέθηκε με διαμάχες για την ηθική και την πολιτική. Ερμηνεύτηκε κατά γράμμα και μεταφορικά. Αποδυναμώθηκε, διαστρεβλώθηκε και μεταμορφώθηκε παντοιοτρόπως», γράφει η Μητσού. Λέει ακόμα: «Όσο για τον διάλογο φιλοσόφου και ανιψιού, θα συνεχίσει μάλλον να αναπαράγεται απεριόριστα σαν διάλογος του Ντιντερό με τον αναγνώστη του». Και με τον κάθε δημιουργό, θα προσέθετα εγώ, σκέψη που τη δημιούργησε η ανάγνωση του τελευταίου βιβλίου της Ρέιτσελ Κασκ (αμετάφραστο στα ελληνικά), Parade, ενός μυθιστορήματος για την ανθρώπινη (γυναικεία) συνθήκη, που συνειρμικά με πήγε στον Ραμώ.

Ο Ντενί Ντιντερό έγραψε το έργο αυτό μεταξύ του 1762, όταν έφτανε στην ηλικία των πενήντα ετών, και του 1773. Η εκδοτική του τύχη και η εκδοτική ιστορία του συνιστούν από μόνες τους μυθιστόρημα. Η πρώτη έκδοση έγινε το 1805, όχι στα γαλλικά αλλά στα  γερμανικά, σε μετάφραση του Γκαίτε. Ο συγγραφέας του Φάουστ είχε πει ότι αυτό το έργο του Ντιντερό ήταν σαν βόμβα που έσκασε μέσα στους κύκλους της γαλλικής λογοτεχνίας. Η γαλλική έκδοση έγινε το 1821 με βάση ένα αντίγραφο που διατηρούσε η κόρη του Ντιντερό. Η οριστική έκδοση έγινε εβδομήντα χρόνια αργότερα, όταν ο Ζορζ Μονβάλ, βιβλιοθηκάριος της Κομεντί Φρανσέζ, ανακάλυψε το αυτόγραφο χειρόγραφο του έργου στο κουτί ενός παλαιοβιβλιοπώλη στο Κε Βολτέρ του Σηκουάνα.

Η πολύ καλή μετάφραση του Γιώργου Καράμπελα, έμπειρου μεταφραστή έργων του Βολτέρου, του Φουκό αλλά και του Μισέλ Ουελμπέκ, μεταξύ πολλών άλλων, είναι η τέταρτη κατά σειρά, απ’ όσο γνωρίζουμε, του διαλογικού μυθιστορήματος του Ντιντερό. Έχουν προηγηθεί οι μεταφράσεις της Ελένης Μπόλλη, της Σάσας Τσακίρη-Νικητοπούλου και της Εύης Βαγγελάτου.

Ο Ανιψιός του Ραμώ είναι ο εκατοστός τίτλος στον κατάλογο των εκδόσεων Αντίποδες, ενός εκδοτικού οίκου που δημιουργήθηκε πριν από δέκα χρόνια (2014) και το αποτύπωμά του είναι πλέον ορατό και αναγνωρίσιμο. Η επιλογή του έργου του Ντενί Ντιντερό γι’ αυτή την επετειακή έκδοση δείχνει την εκδοτική φιλοσοφία των Αντιπόδων αλλά και την εκδοτική αισθητική. Πρόσεξα ιδιαίτερα την εικόνα του εξωφύλλου: τρεις περούκες που μοιάζουν με παράξενα θαλάσσια μαλάκια. Προέρχονται από την εικονογράφηση (χαρακτικό) του σχετικού λήμματος («perruquier barbier», δηλαδή «φενακοποιός κουρεύς») στην Encyclopédie, το έργο ζωής του Ντενί Ντιντερό που σφράγισε τον γαλλικό 18ο αιώνα, τον αιώνα των φιλοσόφων, τον αιώνα των Φώτων.  

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Ερηνάκης: «Η φιλοσοφία οφείλει να λάβει ρόλο πρωτοπόρου στην καθημερινή μας ζωή»

Ιδέες / Νίκος Ερηνάκης: «Η φιλοσοφία οφείλει να λάβει ρόλο πρωτοπόρου στην καθημερινή μας ζωή»

Ο Διδάκτωρ Φιλοσοφίας των Πανεπιστημίων του Λονδίνου και της Οξφόρδης Νίκος Ερηνάκης σε μια συζήτηση για τον σύγχρονο φιλοσοφικό στοχασμό και τον ρόλο του στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τη ζωή, με αφορμή τα διαδικτυακά σεμινάρια που παραδίδει στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Βιβλίο / Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Η συγγραφέας και ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου μιλά για την εποχή μας, τον χώρο της εκπαίδευσης και την ταυτότητα του νεοέλληνα.   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM