«IF»: Η φαντασία ως αντίδοτο στη μοναξιά

«IF»: Η φαντασία ως αντίδοτο στη μοναξιά Facebook Twitter
O Κραζίνσκι θέλει να αναδείξει τη φαντασία ως αντίδοτο στη μοναξιά, θέλει να σταθεί στην εκ προοιμίου παρηγορητική της φύση.
0

ΕΧΟΝΤΑΣ ΔΩΣΕΙ ΣΤΗΝ PARAMOUNT ένα χρυσοφόρο franchise με το «A Quiet Place» −σε έναν μήνα θα δούμε prequel με υπότιτλο «Day One»−, ο Τζον Κραζίνσκι πήρε λευκή επιταγή από το στούντιο για το επόμενό του εγχείρημα και την εξαργύρωσε με μια παιδική φαντασία που φέρει τον τίτλο «IF». Δεν πρόκειται, προφανώς, για ριμέικ της ομώνυμης ταινίας του Λίντσεϊ Άντερσον, ούτε έχει κάποια σχέση με Κίπλινγκ.

Όπου «IF», σκεφτείτε «Imaginary Friend». Σύμφωνα με το σενάριο, λοιπόν, κάθε φανταστικός φίλος που έπλασε ποτέ παιδί αποκτά υλική υπόσταση και, όταν ο ανήλικος δημιουργός του δεν τον χρειάζεται πια, περιφέρεται λησμονημένος και ξεχασμένος. H Μπέα, ορφανή από μητέρα και με τον πατέρα της σε προεγχειρητικό στάδιο σοβαρής επέμβασης στην καρδιά, συναντά έναν ενήλικα που έχει στόχο ζωής να ταιριάξει τα παρατημένα IFs –έτσι αυτοαποκαλούνται− με παιδάκια που μπορεί να τα χρειάζονται, αλλά και να τα βοηθήσει να ξαναβρούν το (ενήλικο, πια) παιδί που τα έπλασε.

H ταινία του Κραζίνσκι περισσότερο μιλά για τη φαντασία και τη λειτουργία της, παρά τη χρησιμοποιεί. Δυστυχώς, η ευφορική διάθεση, οι καλές προθέσεις και μερικά μοτίβα που (επανα)χρησιμοποιεί η Pixar, δεν σε κάνουν Pixar.

Πέρα από αρκτικόλεξο, το «ΙF» του τίτλου έχει ΚΑΙ την έννοια του «αν». Κι αν η μαγεία ήταν όντως αληθινή; Αν υπήρχε στον κόσμο κάτι πέρα από αυτό που βλέπουμε; Και, για να το πάμε ένα βήμα παραπέρα, αν υπήρχε Θεός; Καθώς η πλοκή ξετυλίγεται, γίνεται εμφανές ότι ο Κραζίνσκι θέλει να αναδείξει τη φαντασία ως αντίδοτο στη μοναξιά, θέλει να σταθεί στην εκ προοιμίου παρηγορητική της φύση. Μήπως αυτή δεν είναι και η θετική διάσταση της θρησκείας, άλλωστε;

«IF»: Η φαντασία ως αντίδοτο στη μοναξιά στην οικογενειακή ταινία του Τζον Κραζίνσκι Facebook Twitter
Πέρα από αρκτικόλεξο, το «ΙF» του τίτλου έχει ΚΑΙ την έννοια του «αν». Κι αν η μαγεία ήταν όντως αληθινή; Αν υπήρχε στον κόσμο κάτι πέρα από αυτό που βλέπουμε;

Νιώθεις, όμως, ότι για να φτάσει η ταινία εκεί, απαιτεί από σένα μια υπέρβαση, να χρησιμοποιήσεις κι εσύ τη δική σου φαντασία για να πλάσεις μια άλλη δραματουργία, μέσω της οποίας η ιδέα καλλιεργείται και τα συμπεράσματα προκύπτουν επαγωγικά. Για να το θέσουμε πιο απλά, η ταινία του Κραζίνσκι περισσότερο μιλά για τη φαντασία και τη λειτουργία της, παρά τη χρησιμοποιεί. Δυστυχώς, η ευφορική διάθεση, οι καλές προθέσεις και μερικά μοτίβα που (επανα)χρησιμοποιεί η Pixar, δεν σε κάνουν Pixar.

Απαιτούνται ιδέες, δραματική ανάπτυξη, πυκνοί συμβολισμοί, ευρηματική και σημειολογικά καίρια πλανοθεσία, που υπάρχει στον κανόνα της Pixar από τον καιρό του «Ratatouille», πλήρης έλεγχος πάνω στο υλικό και η αίσθηση ενός συμπαγούς οράματος, από το οποίο δεν μπορείς να αφαιρέσεις τίποτα δίχως να χαλάσεις κάτι. Εδώ νιώθεις ότι το σενάριο απείχε πολλά drafts ακόμα από την τελειωμένη του εκδοχή −να έφταιξαν οι απεργίες και η κλειδωμένη ημερομηνία εξόδου άραγε;– και, σαν κερασάκι στην τούρτα, ο αντίκτυπος του φιλμ στηρίζει πολλά σε μια αχρείαστη τελική ανατροπή, που καταλύει μερικώς τη λογική όσων προηγήθηκαν.

Από την άλλη, το «IF» πληροί τις στοιχειώδεις προδιαγραφές ενός καλαίσθητου οικογενειακού θεάματος και κερδίζει πολλά από έναν μετά από καιρό φορμαρισμένο Μάικλ Τζιακίνο, που θυμάται τις μέρες του «Up», κι από ένα υπέρλαμπρο φωνητικό καστ, έστω κι αν η προσπάθεια ανακάλυψης του ονόματος πίσω από την εκάστοτε φωνή παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από εκείνο που συμβαίνει στην οθόνη την ίδια στιγμή.

«IF»: Η φαντασία ως αντίδοτο στη μοναξιά στην οικογενειακή ταινία του Τζον Κραζίνσκι Facebook Twitter
Εδώ νιώθεις ότι το σενάριο απείχε πολλά drafts ακόμα από την τελειωμένη του εκδοχή και, σαν κερασάκι στην τούρτα, ο αντίκτυπος του φιλμ στηρίζει πολλά σε μια αχρείαστη τελική ανατροπή, που καταλύει μερικώς τη λογική όσων προηγήθηκαν.

Δίνει, δε, τη δυνατότητα στον Ράιαν Ρέινολντς να αποβάλει την περσόνα του meta εξυπνάκια, που περιφέρει από ταινία σε ταινία μετά το «Deadpool», και να επιδείξει αρετές του «δικού μας ανθρώπου στην οθόνη» − να, ας πούμε, σαν τον Τζέιμς Στιούαρτ, που κάνει ένα cameo στην ταινία μέσω αποσπάσματος από το «Harvey» του Χένρι Κόστερ.

Μας κέρδισε, αν και δεν μπορούσαμε να μη σκεφτούμε ότι ο ρόλος ήταν κομμένος και ραμμένος για τον Τζιμ Κάρεϊ. Βλέπεις, ο Κάρεϊ είναι ένας αγαπημένος κλόουν, εδώ και χρόνια καταβεβλημένος από τη θλίψη, και γι’ αυτό θα έφερνε ένα ειδικό εξωκινηματογραφικό βάρος στον ρόλο, αναβαθμίζοντας το θέαμα. Να ένα σχολικό παράδειγμα, που αποδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο ένας casting director ενεργεί ως συνδημιουργός μιας ταινίας − δικαίως αυτός ο κλάδος θα αποκτήσει τη δική του κατηγορία στις οσκαρικές υποψηφιότητες.

To «IF» κυκλοφορεί στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5 από τη Feelgood Εntertainment.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ