Γιατί σοκάρει τόσο το «Baby Reindeer»;

Γιατί σοκάρει τόσο το «Baby Reindeer»; Facebook Twitter
Αυτό που εκπλήσσει είναι ότι ο πρωταγωνιστής είναι άντρας που παρενοχλείται από μια γυναίκα και άντρας που βιάζεται από έναν άλλον άντρα. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

(Προσοχή, περιέχει spoilers)

Η ΜΑΡΘΑ ΔΟΥΛΕΥΕΙ ΣΕ ΜΙΑ ΠΑΜΠ στο Λονδίνο και ονειρεύεται να γίνει ηθοποιός. Ένα απόγευμα εμφανίζεται στη βάρδια της ένας ταλαιπωρημένος μεσήλικας, ο Ντόνι. Μοιάζει αναστατωμένος κι εκείνη από ευγένεια τον κερνάει ένα τσάι. Αυτή η κίνηση ανοίγει το κουτί της Πανδώρας: ο Ντόνι εμφανίζεται κάθε απόγευμα στη δουλειά της, τη βομβαρδίζει με χιλιάδες e-mails με ακατάληπτο, τρομακτικό περιεχόμενο, την παίρνει από πίσω τα βράδια. Αυτή τον φοβάται και τον λυπάται ταυτόχρονα. Δεν τον καταγγέλλει. Ακόμα και όταν ανακαλύπτει πως έχει καταδικαστεί και φυλακιστεί για stalking και παρενόχληση, δεν κάνει κάτι σε μια πράξη αυτοσαμποταρίσματος που θυμίζει σχεδόν μαζοχισμό.

Ο Ντόνι εμφανίζεται στις παραστάσεις που συμμετέχει, παρενοχλεί τους γονείς της με ατελείωτα απειλητικά τηλεφωνήματα, επιτίθεται βίαια στον άντρα που της αρέσει, κάνει τη ζωή της μια κόλαση. Και πάλι η Μάρθα, αν και απόλυτα δυστυχισμένη και τρομαγμένη, κάνει ελάχιστα πράγματα για να τον διώξει. Στο περίφημο τέταρτο επεισόδιο της σειράς αποκαλύπτεται και το γιατί: κάποια χρόνια πριν, ούσα νεαρή φοιτήτρια δραματικής σχολής, ένας καταξιωμένος σεναριογράφος, χρησιμοποιώντας τη δουλειά ως δικαιολογία, την εκμεταλλεύτηκε και τη βίασε ‒ κάτι που βλέπουμε στην οθόνη με ανατριχιαστική λεπτομέρεια. Αυτή η τραυματική εμπειρία την έχει στοιχειώσει, κάνοντάς τη να αδυνατεί να προχωρήσει στη ζωή της.

Και ο ίδιος ο χαρακτήρας του Ντόνι πάει κόντρα σε κάθε αξίωμα παραδοσιακού ανδρισμού: είναι πολύ ευάλωτος, είναι ευαίσθητος, φοβάται, η αυτοεκτίμησή του είναι στα τάρταρα, υποτίθεται ότι είναι κωμικός, αλλά κλαίει στη σκηνή και μιλάει για τον βιασμό του, δεν είναι σίγουρος για τη σεξουαλικότητά του, αυτοσαμποτάρεται ανελέητα, είναι θύμα. 

Αυτή είναι η πλοκή του «Baby Reindeer», της «ανατριχιαστικής» νέας σειράς του Netflix που έχει γίνει η νέα απόλυτη παγκόσμια επιτυχία του Νetflix. Mε μία διαφορά: οι ρόλοι είναι αντεστραμμένοι. Ο Ντόνι είναι ο ευαίσθητος πρωταγωνιστής και η Μάρθα αυτή που τον παρενοχλεί. Δεν μοιάζει διαφορετικό το σενάριο τώρα;

Η σειρά είναι εξαιρετική ‒ τίποτα δεν είναι μόνο άσπρο ή μαύρο, όλα κινούνται σε αποχρώσεις του γκρι, η απόσταση μεταξύ λαγνείας και αηδίας, συναίνεσης και πόνου δεν είναι ποτέ ξεκάθαρη. Η ιστορία είναι αληθινή (τα social media έχουν γεμίσει με θεωρίες συνωμοσίας για την αληθινή ταυτότητα του βιαστή και της stalker) και έχει συμβεί στον δημιουργό και πρωταγωνιστή της σειράς Richard Gadd. Κι όμως, ούτε το σενάριο ούτε το ότι πρόκειται για αληθινή ιστορία κάνουν το «Baby Reindeer» τόσο επιτυχημένο ή να προκαλεί τέτοιο σοκ στους θεατές.

Αυτό που εκπλήσσει είναι ότι ο πρωταγωνιστής είναι άντρας που παρενοχλείται από μια γυναίκα και άντρας που βιάζεται από έναν άλλον άντρα. Ο δε βιασμός δεν υπονοείται, τον βλέπουμε στην οθόνη και είναι προμελετημένος, καθώς ο βιαστής του έχει φροντίσει να καλλιεργήσει μια ολόκληρη σχέση με το θύμα του, το οποίο βρίσκεται σε μια άκρως ευάλωτη στιγμή. 

Και ο ίδιος ο χαρακτήρας του Ντόνι πάει κόντρα σε κάθε αξίωμα παραδοσιακού ανδρισμού: είναι πολύ ευάλωτος, είναι ευαίσθητος, φοβάται, η αυτοεκτίμησή του είναι στα τάρταρα, υποτίθεται ότι είναι κωμικός, αλλά κλαίει στη σκηνή και μιλάει για τον βιασμό του, δεν είναι σίγουρος για τη σεξουαλικότητά του, αυτοσαμποτάρεται ανελέητα, είναι θύμα. 

Δεν μπορώ να θυμηθώ την τελευταία φορά που είδα έναν τέτοιο πρωταγωνιστικό ανδρικό χαρακτήρα σε mainstream επιτυχημένη σειρά. Οι ρόλοι εδώ είναι «ανάποδοι» και μάλλον εδώ οφείλεται και το σοκ του κοινού: ο άντρας προβάλλεται ως το απόλυτο κατατρεγμένο θύμα.  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρβαρντ: Οι τελευταίοι των διεθνών

Οπτική Γωνία / Χάρβαρντ: Οι τελευταίοι των διεθνών

Ο Ισπανός επισκέπτης ερευνητής στο Χάρβαρντ, Αλμπέρτο Λόπεζ Ορτέγκα, γράφει στην El País ότι αυτό που παρακολουθούμε δεν είναι απλώς μια επίθεση στο ίδρυμα ή στους διεθνείς φοιτητές, αλλά μια επίθεση στην ίδια την ιδέα της γνώσης ως παγκόσμιου εγχειρήματος.
THE LIFO TEAM
 Ισραήλ - Ιράν: Μισός αιώνας βίας και αντιπαλότητας 

Οπτική Γωνία / Ισραήλ - Ιράν: Μισός αιώνας βίας και αντιπαλότητας 

Από την Ιρανική Επανάσταση του 1979 έως την ανταλλαγή πυραύλων το 2025, η αντιπαράθεση Ισραήλ - Ιράν εξελίσσεται σε μια από τις πιο επικίνδυνες και πολυεπίπεδες γεωπολιτικές διαμάχες της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Νεραντζιές: Γιατί κινδυνεύει το δέντρο-μνημείο της Αθήνας;

Ρεπορτάζ / Νεραντζιές: Γιατί κινδυνεύει το δέντρο-μνημείο της Αθήνας;

Κινδυνεύει το άρωμα της Αθήνας; Στα μικρά λευκά άνθη της νεραντζιάς χρωστάμε κάθε άνοιξη το υπέροχο άρωμα στις γειτονιές και στους δρόμους της πόλης. Οι νεραντζιές όμως προσβάλλονται από ένα έντομο-εισβολέα που έρχεται από την Ασία, το οποίο γίνεται προσπάθεια να καταπολεμηθεί με την εισαγωγή του φυσικού του εχθρού από την Ιαπωνία και το Βιετνάμ.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

Οπτική Γωνία / Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

« Με εκνευρίζουν πλέον σχεδόν τα πάντα σε αυτήν τη νέα Αθήνα: από τη φασαρία και το μποτιλιάρισμα με τα τουριστικά λεωφορεία και τα μαύρα βανάκια ως τα χρυσά στεφανάκια που φοράνε τα κορίτσια στο κεφάλι τους»
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Οπτική Γωνία / Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Τι σηματοδοτεί η σημερινή επίθεση στο Ιράν; Γιατί η ισορροπία ισχύος εισέρχεται πλέον σε μια εξαιρετικά ρευστή και επικίνδυνη φάση; Και γιατί η νέα αυτή κλιμάκωση προκαλεί ανησυχία στη διεθνή κοινότητα; Ειδικοί αναλυτές εξηγούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ