Τι γράφει η Gen-Z: Η λογοτεχνία που δημιουργεί αυτή η γενιά

ΕΠΕΞ Τι γράφει η Gen-Z; Facebook Twitter
Πέρα απ’ την προαιώνια ανάγκη του ατόμου να εκφραστεί, το γράψιμο σήμερα λαμβάνει και τον χαρακτήρα της αντίστασης στο υπάρχον. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΚΑΠΟΙΕΣ ΦΟΡΕΣ ΤΑ πράγματα συμβαίνουν όλα μαζί κι εκείνη η κοινή στιγμή δεν είναι ούτε σύμπτωση ούτε συγχρονικότητα, μόνο η ύφανση ενός «εδώ και σήμερα», «ένα στιλπνό παρόν που δονείται διακριτικά».¹ Θέλω να πω: πριν από έναν μήνα η LiFO έκανε ένα ρεπορτάζ γύρω από το «Τι διαβάζει η Gen-Z;»∙ πριν από δέκα μέρες συμμετείχα, μαζί με τον Φοίβο Οικονομίδη και τον Μιχάλη Μαλανδράκη, σε μια εκδήλωση του Βιβλιοτρόπιου με τίτλο «Η Gen-Z πεζογραφεί»∙ πριν από μία βδομάδα βρέθηκα, μαζί με άλλους οκτώ συγγραφείς που προσκάλεσε ο Αναγνώστης, σε μια συζήτηση γύρω απ’ τον τρόπο με τον οποίο οι νέες συγγραφικές γενιές σχετίζονται με την έως τώρα λογοτεχνική παραγωγή. Όλα αυτά, εξυπακούεται, γέννησαν διάφορες σκέψεις.

Τι γράφει η Gen-Z; Ποια λογοτεχνία δημιουργεί; Οφείλουμε να δείχνουμε προσοχή όταν προσεγγίζουμε αυτές τις ερωτήσεις, τόσο επειδή οι «γενιές» είναι (εν γένει) μη ενιαίες και τεχνητές όσο και επειδή η συγκεκριμένη γενιά περιλαμβάνει άτομα γεννημένα μεταξύ 1996 και το 2012, ως εκ τούτου πολλά μέλη της είναι ακόμα ανήλικα. Eνώ μπορεί κάποια στιγμή να γίνουν συγγραφείς, δεν έχουν παρουσιάσει ακόμα κάποιο δείγμα γραφής. Χωρίς να ξεχνάω αυτούς τους περιορισμούς, πιστεύω ότι μπορεί κανείς να εντοπίσει κάποια κοινά στοιχεία ως προς το τι γράφει η Gen-Z.

Οι υποχρεώσεις έχουν πολλαπλασιαστεί, η αβεβαιότητα έχει οξυνθεί, ο ελεύθερος χρόνος εξαφανίζεται και το άγχος οργιάζει. Βομβαρδιζόμαστε καθημερινά από διαρκώς εναλλασσόμενες πληροφορίες, εικόνες και ερεθίσματα που διασπούν την προσοχή και δομούν νέες μορφές εθισμού. Οι σιγουριές διαγράφονται. Η σιωπή έχει χαθεί.

Αρχικά, είναι εμφανές ότι τα νέα παιδιά δείχνουν μια ξεκάθαρη προτίμηση για την ποίηση. Συχνά, αυτή συνδυάζεται με το performance και γίνεται προφορική, σε επιτελέσεις spoken word και poetry slam. Αυτές οι μορφές είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στους εικοσάρηδες δημιουργούς (και σ’ ένα εξίσου νεαρό κοινό), γεμίζοντας αίθουσες εκδηλώσεων και συσσωρεύοντας views στα μέσα. Τα μέλη της Gen-Z που πεζογραφούν είναι λίγα και συνήθως προτιμούν το διήγημα ή τη νουβέλα. Στις σπάνιες περιπτώσεις που γράφουν μυθιστόρημα, αυτό είναι σχεδόν πάντα ολιγοσέλιδο.

Η ροπή της Gen-Z προς τη μικρή φόρμα οφείλεται, ως έναν βαθμό, στην περιορισμένη πείρα των δημιουργών, συνεπώς δεν είναι κάτι πρωτοφανές. Φυσικά και είναι πιο εύκολο να ξεκινάς με ένα έργο λιγότερο περίπλοκο και εκτενές. Σ’ ένα βαθύτερο, όμως, επίπεδο, αυτή η προτίμηση προκύπτει από την ίδια την εποχή. Ζούμε στους ρευστούς καιρούς της επισφάλειας, της ταχύτητας και της πληροφορίας.

Οι υποχρεώσεις έχουν πολλαπλασιαστεί, η αβεβαιότητα έχει οξυνθεί, ο ελεύθερος χρόνος εξαφανίζεται και το άγχος οργιάζει. Βομβαρδιζόμαστε καθημερινά από διαρκώς εναλλασσόμενες πληροφορίες, εικόνες και ερεθίσματα που διασπούν την προσοχή και δομούν νέες μορφές εθισμού. Οι σιγουριές διαγράφονται. Η σιωπή έχει χαθεί. Όλοι μας ζούμε σ’ αυτήν τη συνθήκη, μα η Gen-Z μεγάλωσε εντός της, γαλουχήθηκε απ’ αυτή, καθορίστηκε αναπόδραστα και ανεπιστρεπτί.

Η υποκειμενικότητα της Gen-Z –ευλύγιστη κι ευάλωτη, διχασμένη και θραυσματική– ευνοεί τη μικρή φόρμα. Οι αντικειμενικές της δυνατότητες, η (αποδεδειγμένη πλέον) αδυναμία της να συγκεντρωθεί για μεγάλα διαστήματα ή να αντιληφθεί τον κόσμο της με όρους σαφήνειας και συνοχής, καθιστούν τη «μακρά αφήγηση» ενός (συμβατικού) μυθιστορήματος ιδιαίτερα απαιτητική. Παράλληλα, οι περιορισμοί στον χρόνο και την αταραξία –ένα απ’ τα δύο είναι σίγουρα βασική προϋπόθεση της δημιουργίας– δυσχεραίνουν κάθε απόπειρα πεζογραφίας.

Η σχέση μεταξύ γενιάς και εποχής δεν καθορίζει μόνο τη φόρμα της γραφής της Gen-Z αλλά και τη θεματολογία που εκείνη επιλέγει όταν πεζογραφεί. Η πεζογραφία –ως η κατεξοχήν αναστοχαστική τέχνη που απορροφά το σήμερα και το ξερνά ως μύθο– τοποθετείται «κριτικά και κλινικά» στα φαινόμενα της εποχής. Ψηλαφεί, δηλαδή, τα συμπτώματα της ταχύτητας, της συνδεσιμότητας και της διαρκούς επικοινωνίας και ασκεί κριτική με την ιδιάζουσα ματιά μιας ζαλισμένης κοινωνιολόγου, ενός απαυδισμένου ψυχολόγου ή ενός πολυλογά ποιητή.

Το δεύτερο μυθιστόρημα του Μαλανδράκη, για παράδειγμα, ακολουθεί τον Χάρη Αλεξιάδη, ο οποίος, έχοντας βιώσει τη φρίκη του Σαράγιεβο ως πολεμικός ανταποκριτής, γυρνάει στην Αθήνα και γίνεται διάσημος τηλεπαρουσιαστής. Παρ’ όλο που η πλοκή αφορά την Ελλάδα των ’90s και των 2000s, της ιδιωτικής τηλεόρασης και του ενθουσιασμού, καθίσταται σαφές πως η συγγραφική φωνή δεν παύει να μιλά για το σήμερα και για τους χίλιους τρόπους με τους όποιους ξορκίζουμε το άλγος και το άγχος (και την πολιτική) καθώς ανοιγόμαστε σε διάφορα δίκτυα διασκέδασης και πληροφορίας.

Η σχέση με την εποχή –και, πιο συγκεκριμένα, ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούμε τα ερεθίσματα του εξωτερικού κόσμου για ν’ απωθήσουμε τον πόνο– κατέχει περίοπτη θέση και στον Βορρά του Οικονομίδη. Εκεί, ο ήρωας θα δοκιμάσει τα πάντα για να μη χρειαστεί ν’ αντιμετωπίσει τις υπαρξιακές του δυσκολίες – θεάματα, επιφανειακές συναναστροφές, ουσίες, τόσο πολλοί εθισμοί που υπόσχονται την ίαση, ενώ την αναιρούνε.

Μέσω αυτής της διαλεκτικής, η εποχή τροφοδοτεί τη θεματολογία των έργων της Gen-Z. Ταυτόχρονα, όμως, το ασίγαστο περιβάλλον μας εγείρει ερωτήματα ως προς την ίδια τη χειρονομία της γραφής. Σε αντίθεση με την εποχή, το γράψιμο είναι αργό∙ απαιτεί συγκέντρωση, μοναξιά και προσοχή. Πώς φτάνει εκεί το αγχώδες και κατακερματισμένο υποκείμενο της Gen-Z;

Πέρα απ’ την προαιώνια ανάγκη του ατόμου να εκφραστεί, το γράψιμο σήμερα λαμβάνει και τον χαρακτήρα της αντίστασης στο υπάρχον. Γράφοντας επιβραδύνουμε, αποσιωπούμε την πληροφορία, υψώνουμε τείχη απέναντι στην επικοινωνιακή της φλυαρία, δημιουργούμε απ’ την αρχή μια εξαιρετικά πολυπληθή μοναξιά.

Πεζογραφώντας ανακαλύπτουμε μια άλλη χρήση της γλώσσας, έναν κώδικα που δεν είναι πληροφοριακός, επικοινωνιακός ή αλγοριθμικός, έναν ρυθμό που οικοδομεί καινούργιες συγκινήσεις, νέες σχέσεις με τα πράγματα, τα πλάσματα ή το σύμπαν. Η λογοτεχνία, συνεπώς, δεν λειτουργεί μοναχά ως η ύψιστη περιπέτεια αλλά και ως «μια υπεξαίρεση του λόγου», υφαίνοντας «κενά μη-επικοινωνίας», «διακοπές» που ίσως μας βοηθάνε «να ξεφεύγουμε από τον έλεγχο».²


[1] Ευγένιος Αρανίτσης, Λάθη Τεσσάρων Εποχών, «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», 2005.
[2] Ζιλ Ντελέζ, στο Deleuze-Negri: To επαναστατικό γίγνεσθαι και τα πολιτικά δημιουργήματα, μτφρ. Nomadic Universality, 2022 [1990].

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

The Happy Reader / Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

Η Γενιά Ζ γράφει και διαβάζει, καταρρίπτοντας τα στερεότυπα. Βιογραφίες, ταξιδιωτικοί οδηγοί και υγεία οδηγούν τους Ευρωπαίους στα βιβλιοπωλεία. Οι γιοι του Μάρκες, Ροδρίγκο και Γκονζάλες, απολογούνται για το δικαίωμά τους στο έργο του πατέρα τους. Εκδοτικό γεγονός, η μετάφραση του πρώτου μυθιστορήματος του Τζέιμς Μπόλντουιν.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ