Μπορούν τα μη κρατικά πανεπιστήμια να ωφελήσουν τα δημόσια;

Τελικά, τα μη κρατικά πανεπιστήμια θα ωφελήσουν τα δημόσια; Facebook Twitter
Βλέπω την παρουσία των ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα ως άμεσες επενδύσεις από το εξωτερικό, οι οποίες θα ωφελήσουν τα δημόσια πανεπιστήμια. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

— Ποια είναι η άποψή σας για τη δημιουργία μη κρατικών πανεπιστημίων στη χώρα μας; Ως καθηγητής που διδάσκει σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού, είστε υπέρ ή κατά;
Είμαι υπέρ. Προκειμένου, όμως, το όλο εγχείρημα να λειτουργήσει σωστά, θα πρέπει πρώτα να επιλυθεί το ζήτημα της συνταγματικότητας του νόμου. Δεν είμαι συνταγματολόγος, αλλά, ως καθηγητής Χρηματοοικονομικών, γνωρίζω ότι οι σοβαροί επενδυτές απεχθάνονται την αβεβαιότητα. Με άλλα λόγια, κανένα σοβαρό πανεπιστήμιο του εξωτερικού δεν πρόκειται να επενδύσει στην Ελλάδα όσο η αβεβαιότητα της συνταγματικότητας του νόμου εξακολουθεί να υφίσταται.

— Τι είναι το «μη κρατικό, μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο»;
Πρόκειται για μη δημόσιο πανεπιστήμιο το οποίο δεν λειτουργεί με σκοπό την επίτευξη κέρδους. Τα έσοδα από τα δίδακτρα, για παράδειγμα, (επαν)επενδύονται στη βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών, σε εγκαταστάσεις και ανθρώπινο δυναμικό.

Κανένα σοβαρό πανεπιστήμιο του εξωτερικού δεν πρόκειται να επενδύσει στην Ελλάδα όσο η αβεβαιότητα της συνταγματικότητας του νόμου εξακολουθεί να υφίσταται.

— Πιστεύετε ότι έτσι θα ενισχυθούν ή θα παροπλιστούν τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα;  
Εκτιμώ ότι τα δημόσια πανεπιστήμια δεν θα παροπλιστούν. Βλέπω την παρουσία των ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα ως άμεσες επενδύσεις από το εξωτερικό, οι οποίες θα ωφελήσουν τα δημόσια πανεπιστήμια για τρεις λόγους.

portrait
Κώστας Μήλας, 
καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο University of Liverpool

Πρώτον, και σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, οι ξένες επιχειρήσεις (τα ξένα πανεπιστήμια) επιτυγχάνουν παραγωγικότητα μέχρι και 11% υψηλότερη εκείνης των εγχώριων επιχειρήσεων (τα δημόσια πανεπιστήμια). Η ποιότητα των επενδύσεων σε εξοπλισμό και τεχνολογία (μεταξύ αυτών, νέες και ενδεχομένως «ηλεκτρονικές» βιβλιοθήκες και ψηφιακή τεχνολογία στη διεξαγωγή μαθημάτων και ακαδημαϊκών εξετάσεων) στα δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της παραγωγικότητας στον χώρο τους.

Δεύτερον, οι ξένες επιχειρήσεις προσφέρουν υψηλότερους μισθούς (μέχρι και 6%) σε σχέση με τις εγχώριες. Προκειμένου, λοιπόν, τα δημόσια πανεπιστήμια να κρατήσουν τα δικά τους μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού (ΔΕΠ), σίγουρα θα πιεστούν να προσφέρουν υψηλότερους από τους σημερινούς μισθούς. Τρίτον, οι γνωστές καταλήψεις στα δημόσια πανεπιστήμια σίγουρα θα μειωθούν αισθητά με βάση τη λογικής της αυτοσυντήρησης (αφού οι φοιτητές θα θεωρήσουν τα μη κρατικά πανεπιστήμια ως αξιόπιστη εναλλακτική επιλογή).

— Πολλοί υποστηρίζουν ότι «τα δημοφιλέστερα πανεπιστήμια στην Ευρώπη είναι μη κρατικά, αλλά δημόσια».
Αυτό που θα απαντούσα είναι ότι, όπως και να τα ορίσει κανείς, σίγουρα δεν αντιμετωπίζουν καταλήψεις (ή καταστροφές) κάτι το οποίο, δυστυχώς, συμβαίνει πολύ συχνά στα δημόσια πανεπιστήμια στην Ελλάδα.

— Αναφερθήκατε πρόσφατα στο ακανθώδες ζήτημα των διδάκτρων στα μη κρατικά πανεπιστήμια, το οποίο δεν έχει συζητηθεί σοβαρά. Πείτε μας λίγο την εμπειρία σας από τη Μεγάλη Βρετανία.
Τα πανεπιστήμια στη Μεγάλη Βρετανία χρεώνουν ετήσια δίδακτρα 9.250 στερλίνες για τους ημεδαπούς φοιτητές. Ημεδαποί φοιτητές δεν είναι μόνο οι Βρετανοί αλλά και όσοι έχουν μόνιμη κατοικία στη Μεγάλη Βρετανία την τελευταία τριετία. Σημειώνω, εδώ, ότι ο μέσος ετήσιος μισθός στη Μεγάλη Βρετανία, για το 2023, ήταν περίπου 35.000 στερλίνες. Συνεπώς, τα ετήσια δίδακτρα αντιστοιχούν περίπου στο 26,4% αυτού.

Πώς μπορούν, λοιπόν, οι υποψήφιοι φοιτητές να σπουδάσουν εάν δεν διαθέτουν τη σχετική οικονομική δυνατότητα; Απαντώ σημειώνοντας ότι τα δίδακτρα στη Μεγάλη Βρετανία συνδέονται με φοιτητικά δάνεια από το κράτος και ετήσιο επιτόκιο μέχρι 7,3%, των οποίων η αποπληρωμή αρχίζει μετά την αποφοίτηση και μόνο εφόσον ο/η πτυχιούχος προσληφθεί κάπου με ετήσιο μισθό περίπου ίσο με τον μέσο ετήσιο μισθό των νέων ηλικίας μέχρι και 30 ετών (περίπου 27.295 στερλίνες).

— Τι συμβαίνει, από οικονομική άποψη, στην Ελλάδα;
Στη χώρα μας ο μέσος ετήσιος μισθός βρίσκεται κοντά στα 16.500 ευρώ. Τα δίδακτρα των ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα, λοιπόν, θα μπορούσαν να αντιστοιχούν περίπου στο 26,4% του μισθού, δηλαδή στα 4.356 ευρώ ετησίως. Εκτιμώ, λοιπόν, ότι η οικονομική πραγματικότητα στη χώρα μας επιτάσσει ετήσια δίδακτρα όχι παραπάνω από 4.356 ευρώ ετησίως. Να σημειώσω, επιπλέον ότι το βρετανικό κράτος δεν επιτρέπει στα πανεπιστήμιά του την αναπροσαρμογή διδάκτρων με βάση τον πληθωρισμό.

Τι κάνουν, λοιπόν, πολλά από αυτά; Προσφέρουν σε αλλοδαπούς φοιτητές, οι οποίοι δεν επιτυγχάνουν τα κριτήρια εισαγωγής στο πανεπιστήμιο, ένα προκαταρκτικό έτος σπουδών προετοιμασίας, το οποίο χρεώνουν πολύ περισσότερο από 9.250 στερλίνες. Αυτή η πρακτική υπονομεύει, ως έναν βαθμό, την ποιότητα σπουδών, αφού εισάγονται στο πανεπιστήμιο και φοιτητές οι οποίοι δεν διαθέτουν τα απαραίτητα προσόντα. Καλό θα ήταν, λοιπόν, να σκεφτούμε σοβαρά την αναπροσαρμογή διδάκτρων με βάση τον πληθωρισμό, έτσι ώστε τα μη κρατικά πανεπιστήμια να μην εφαρμόσουν την παραπάνω πρακτική στη χώρα μας!

— Τι συμβουλή θα δίνατε σε έναν/μια νέο/-α που θα κληθεί να αποφασίσει αν θα πάει σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο ή σε ένα μη κρατικό, μη κερδοσκοπικό;
Εάν δεν διαθέτει την οικονομική δυνατότητα, τότε, μοιραία, το μη κρατικό πανεπιστήμιο παύει να αποτελεί βιώσιμη επιλογή. Θα συνιστούσα να αποφασίσει πρώτα τι θέλει να σπουδάσει. Εάν, για παράδειγμα, αποφασίσει να σπουδάσει Στατιστική, θα πρέπει να μελετήσει ποιο πανεπιστήμιο έχει μεγαλύτερη φήμη στο συγκεκριμένο πεδίο (υπάρχουν διεθνείς συγκριτικές λίστες πανεπιστημίων για κάθε πεδίο σπουδών). Εννοείται ότι ένα μη κρατικό πανεπιστήμιο μπορεί να προσφέρει καλύτερη ποιότητα σπουδών στη Στατιστική, αλλά χειρότερη στην Ιατρική, για παράδειγμα, σε σχέση με ένα δημόσιο πανεπιστήμιο.

Μπορεί τα μη κρατικά πανεπιστήμια στο εξωτερικό να έχουν, ενδεχομένως, καλύτερη φήμη από τα δημόσια της χώρας μας, αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι τα παραρτήματά τους στην Ελλάδα θα έχουν την ίδια φήμη. Εάν, π.χ., αυτά τα παραρτήματα προσλάβουν μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού (ΔΕΠ) που υπολείπονται σε κύρος σπουδών εκείνων των «μητρικών» του εξωτερικού, θα αποτελέσουν «κακό» αντίγραφο των «μητρικών» και δεν θα πρέπει να είναι η πρώτη επιλογή των Ελλήνων φοιτητών!

Να σημειώσω, επιπλέον, ότι το (όποιο) ύψος διδάκτρων θα δικαιολογηθεί μόνο εφόσον τα μη κρατικά πανεπιστήμια επενδύσουν σε μοντέρνα αμφιθέατρα, φοιτητικές εστίες και νέες βιβλιοθήκες, αλλά όλα αυτά δεν δημιουργούνται από τη μια μέρα στην άλλη. Θα συνιστούσα, λοιπόν, στους νέους και τις νέες μας να μη σπεύσουν να εγγραφούν στα μη κρατικά που θα επενδύσουν στην Ελλάδα. Ας περιμένουν ένα-δύο χρόνια να δουν πώς θα λειτουργήσει το όλο «εγχείρημα».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Πήραν τη θάλασσα στα χέρια τους, πριν να είναι πολύ αργά και την χάσουν. Το «Αμοργόραμα» δεν είναι απλώς μια ιδέα, αλλά στοίχημα ζωής – και πρότυπο για την αλιεία όλης της χώρας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Ρεπορτάζ / Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Είκοσι τρένα που εκτελούν δρομολόγια στην μπλε και την κόκκινη γραμμή δεν έχουν κλιματισμό, ενώ το air condition στους παλιούς συρμούς της πράσινης γραμμής θυμίζει λοταρία: ποτέ δεν ξέρεις αν θα πετύχεις δροσιά ή ζέστη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Dr. Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι ένα μέλλον όπου τη ζωή των παιδιών μας δεν θα την ορίζει το γεγονός ότι υποφέρουν αλλά ότι ευημερούν»

Οπτική Γωνία / Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι έναν ουρανό χωρίς πυραύλους και drones»

Η διευθύντρια του Κέντρου Μελετών Παλαιστινιακής Γης και καθηγήτρια στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο της Βηρυτού μιλά στη LiFO για την αποτυχία του διεθνούς δικαίου και το «sumud» ως καθημερινή εξέγερση απέναντι στην εξόντωση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Ρεπορτάζ / Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Η κυβέρνηση ομολόγησε την αποτυχία της στην αντιμετώπιση του πελατειακού κράτους, οι κανονικοί αγρότες όμως, που δεν συμμετείχαν στις απάτες, είναι αυτοί που κυρίως θα πληρώσουν το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ