Grime: Η μουσική που προετοίμασε το έδαφος για το drill στη Βρετανία

Εισαγωγή στο grime Facebook Twitter
Οι απαρχές του grime βρίσκονται στο vision αυτών των ανθρώπων όπως εκφράστηκε σε επίσημους και πειρατικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς σαν τον Rinse, τον Delight και τον Mission.
0


Η HOUSE ΜΟΥΣΙΚΗ και η rave κουλτούρα ευρύτερα είναι ουσιαστικά στοιχεία για να καταλάβεις την ταυτότητα του λονδρέζικου ήχου, τη σκηνή της πόλης και τις subcultures της, ιδιαίτερα το ξαδελφάκι αυτής της μουσικής, το UK Garage.

Ενώ οι επιρροές του UKG, έχοντας άμεση συγγένεια με τις ρίζες της house, είναι η soul και το R&B, αλλά και το dancehall λόγω της ιδιαίτερης κοινωνιολογίας του Λονδίνου με την ηχηρή τζαμαϊκανή κοινότητα, υπήρξαν καλλιτέχνες που πειραματίστηκαν σχεδόν αλχημιστικά σε πιο αργά και σκοτεινά beats, συνδέοντας στίχους από πάνω.

Οι απαρχές του grime βρίσκονται ακριβώς εκεί, στο vision αυτών των ανθρώπων όπως εκφράστηκε σε επίσημους και πειρατικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς σαν τον Rinse, τον Delight και τον Mission και από καλλιτέχνες όπως οι κολεκτίβες των So Solid Crew (μέλος των οποίων είναι ο Asher D, γνωστός και ως Dushane Hill στο «Top Boy») και Pay As U Go, αλλά και ο Wiley με τον Dizzee Rascal.

Σήμερα η κατάσταση παραμένει πάνω κάτω η ίδια, με το είδος να έχει μουδιάσει, δίχως αυτό να σημαίνει πως δεν κυκλοφορεί ακόμα εξαιρετική μουσική.

Όσοι γνωρίζουν, δεν συμφωνούν ποιο ακριβώς ήταν το πρώτο grime κομμάτι, πολλοί καλλιτέχνες διεκδικούν τον τίτλο του originator. Ωστόσο, είτε είναι το «Know We» των Pay As U Go, το «Dilemma» των So Solid Crew, το περίφημο «Eskimo» του Wiley ή το «Pulse X» του Youngstar, το grime είναι κάτι συλλογικό που κατάφερε να εκφράσει μια ολόκληρη γενιά.

Τα επόμενα χρόνια ήταν πολύ-πολύ πλούσια για το είδος. Αναπτύχθηκε ραγδαία, διεκδίκησε και κέρδισε τη θέση του όχι απλώς στα λονδρέζικα rave αλλά και στη mainstream σφαίρα. Είχε μπει σε μια δημιουργική τροχιά, βγάζοντας συνεχώς ράπερ που δεν είχαν να ζηλέψουν τίποτα από τους Αμερικανούς συναδέλφους τους, αυτή την τροχιά όμως ήρθε να ανακόψει η επέλαση της dance μουσικής στα late ’00s-early ’10s. Πολλοί εμβληματικοί καλλιτέχνες και κολεκτίβες του είδους δοκίμασαν την τύχη τους σε αυτόν τον νέο ήχο, από τον Tinchy Stryder των ιστορικών Ruff Sqwad και τον Skepta ως τους Roll Deep.

Όμως σύντομα κατάλαβαν και οι ίδιοι πως δεν τραβούσε, έτσι ξεκίνησαν τα πέτρινα χρόνια της σκηνής που κράτησαν λίγο χάρη στο όραμα του Meridian Dan και την κυκλοφορία του «German Whip» το 2014, του οποίου η εκρηκτική επιτυχία αναθέρμανε το ενδιαφέρον των εταιρειών, αλλά πολύ περισσότερο του ίδιου του ακροατηρίου. Έτσι οδηγηθήκαμε σε μια χρυσή εποχή για το είδος, με τη σημαντικότερη κατάκτησή του να είναι η παγκόσμια εξάπλωσή του σε Ευρώπη, Αμερική και Ωκεανία.

Τη λήξη αυτής της χρυσής εποχής σήμανε το drill, που στα τέλη της περασμένης δεκαετίας έχτισε ένα μοναδικό ηχητικό μονοπώλιο κυριαρχώντας στο ραπ ενδιαφέρον των Βρετανών, με αποτέλεσμα να συρρικνωθεί έντονα το grime και να γίνει κάπως εσωστρεφές. Σήμερα η κατάσταση παραμένει πάνω κάτω η ίδια, με το είδος να έχει μουδιάσει, δίχως αυτό να σημαίνει πως δεν κυκλοφορεί ακόμα εξαιρετική μουσική. Περιμένουμε απλώς τον νέο «German Whip» που θα ξαναχαράξει πορεία για το πιο ιδιαίτερο ηχόχρωμα που συσχετίστηκε ποτέ με το ραπ.

Σκοπός αυτού του αφιερώματος είναι να αναδείξει το συγκεκριμένο είδος και να το συστήσει σε περισσότερο κόσμο. Αυτό όμως μπορεί να το κάνει καλύτερα από το κείμενο η μουσική.

Αυτοί είναι οι 5 ιστορικότεροι δίσκοι του πρώιμου grime, κατά τη γνώμη μου, και μια ιδανική εισαγωγή στην urban μουσική σκηνή του Λονδίνου γενικότερα.

Dizzee Rascal - Boy In Da Corner (2003)

Το προσωπικό μου gateway στο grime, αλλά και πολλών φίλων και γνωστών μου. Ο ιδανικός δίσκος-πείραμα για να καταλάβει κανείς εάν αυτός ο ήχος τού κάνει.

Dizzee Rascal - Brand New Day

Kano - Home Sweet Home (2005)

Ο Kano, προτού γίνει γνωστός ευρύτερα ως Sully από το «Top Boy», ήταν ήδη ένας εμβληματικός καλλιτέχνης της σκηνής και ένας από τους σημαντικότερους στιχουργούς που γέννησε η Αγγλία.

Kano - Home Sweet Home

Wiley - Race Against Time (2009)

Ο Wiley είναι ο αναμφισβήτητος νονός του grime, προτού καν ονομαστεί έτσι, ένας άνθρωπος με μουσικό όραμα και τεράστιο ερμηνευτικό και στιχουργικό ταλέντο που άλλαξε τη rave σκηνή της πόλης για πάντα.

Wiley - Race Against Time

JME - Famous? (2008)

Ο προσωπικός Βρετανός goat μου, ταγμένος σε αυτόν τον ήχο και στο originality του μέχρι και σήμερα.

JME - Famous

Roll Deep - In At The Deep End (2005)

Ίσως η σημαντικότερη grime κολεκτίβα που υπήρξε ποτέ, έχοντας φιλοξενήσει στους κόλπους της ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της σκηνής.

Flying Away feat. Alex Mills - Roll Deep - In At The Deep End

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT