Πώς η δολοφονία του JFK άλλαξε για πάντα το τοπίο της ενημέρωσης

Εκείνη τη μέρα πριν από εξήντα χρόνια που άλλαξαν όλα Facebook Twitter
22 Νοεμβρίου 1963: Ο κεντρικός παρουσιαστής των ειδήσεων του CBS Γουόλτερ Κρόνκαϊτ ανακοινώνει ότι ο πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών».
0

ΣΤΙΣ 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1963, ο κεντρικός παρουσιαστής των ειδήσεων του CBS Γουόλτερ Κρόνκαϊτ πάλευε να συγκρατήσει τα συναισθήματά του καθώς διάβαζε το μοιραίο τηλεγράφημα, έριχνε μια ματιά στο ρολόι του στούντιο στη Νέας Υόρκης και ανακοίνωνε ότι ο Πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών».

Οι στιγμές αυτές σηματοδότησαν την αυγή μιας νέας εποχής στα μέσα ενημέρωσης, καθώς τα τρία μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα –NBC, CBS και ABC– που μονοπωλούσαν την προσοχή του κοινού πριν από 60 χρόνια, παρέμειναν στον αέρα για τέσσερις ημέρες παρέχοντας για πρώτη φορά ζωντανή, διαρκή κάλυψη μιας εθνικής κρίσης.

Οι μαραθώνιες εκπομπές έθεσαν το πρότυπο για τις δεκαετίες που ακολούθησαν, καθώς οι τηλεθεατές συνήθισαν σταδιακά να παρακολουθούν στρατιωτικές εισβολές, επαναστατικές εξεγέρσεις και τρομοκρατικές επιθέσεις να εκτυλίσσονται σε πραγματικό χρόνο με την έλευση της 24ωρης καλωδιακής ενημέρωσης και του διαδικτύου.

Σε αντίθεση με το σημερινό τοπίο των μέσων ενημέρωσης, όπου υπάρχουν δεκάδες πλατφόρμες ενημέρωσης on demand, όλοι παρακολούθησαν ταυτόχρονα την τραγωδία της δολοφονίας του JFK και τα επακόλουθά της. Πλάνα από την τότε κάλυψη των δικτύων και των τοπικών σταθμών μπορεί να βρει κανείς στο YouTube και σε διάφορες εκπομπές και ντοκιμαντέρ που εμφανίζονται κάθε τόσο με αφορμή την επέτειο της δολοφονίας.

Ο νεαρός και σφριγηλός Τζον Φ. Κένεντι ήταν ο πρώτος πρόεδρος που αγκάλιασε την τηλεόραση, καλωσορίζοντας τις κάμερες στις συνεντεύξεις Τύπου και στον Λευκό Οίκο, όπου η λαμπερή πρώτη κυρία έκανε μια ζωντανή ξενάγηση το 1962 η οποία προβλήθηκε συγχρόνως από το CBS, το NBC και το ABC.

Την ώρα που ο Κένεντι δεχόταν τους θανάσιμους πυροβολισμούς, ενώ η Πρώτη Κυρία παρακολουθούσε με τρόμο, κανένας φωτογράφος δεν κατέγραψε τη στιγμή. Οι ιστορικές πλέον εικόνες εκείνης της φρικιαστικής ημέρας αποτυπώθηκαν από στιγμιότυπα και πλάνα οικιακής κινηματογραφικής κάμερας που τράβηξαν άνθρωποι που βρίσκονταν στο πλήθος, συμπεριλαμβανομένου του διαβόητου φιλμ 8 χιλιοστών και διάρκειας 26 δευτερολέπτων που τράβηξε ο υφασματέμπορος του Ντάλας Έιμπραχαμ Ζαπρούντερ. Ήταν ένας πρόδρομος των σύγχρονων κινητών συσκευών που χρησιμοποιήθηκαν αργότερα για την καταγραφή σημαντικών ειδησεογραφικών γεγονότων, όπως πρόσφατα η δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ το 2020.

Η ελλιπής οπτική τεκμηρίωση της δολοφονίας Κένεντι συνέβαλε στον γενικό σκεπτικισμό και δημιούργησε θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με το τι ακριβώς συνέβη και ποιος ήταν υπεύθυνος.

Εκείνη τη μέρα πριν από εξήντα χρόνια που άλλαξαν όλα Facebook Twitter
Πλάνο από το φιλμ που τράβηξε ο Έιμπραχαμ Ζαπρούντερ. Φωτ.: Princeton University Art Museum.

Ο νεαρός και σφριγηλός Τζον Φ. Κένεντι ήταν ο πρώτος Πρόεδρος που αγκάλιασε την τηλεόραση, καλωσορίζοντας τις κάμερες στις συνεντεύξεις Τύπου και στον Λευκό Οίκο, όπου η λαμπερή Πρώτη Κυρία έκανε μια ζωντανή ξενάγηση το 1962, η οποία προβλήθηκε συγχρόνως από το CBS, το NBC και το ABC.

Ωστόσο, η χώρα εξακολουθούσε να βασίζεται στις εφημερίδες και το ραδιόφωνο ως τις κύριες πηγές ειδήσεων. Η τηλεοπτική κάλυψη του δικτύου περιοριζόταν σε βραδινά δελτία ειδήσεων που δεν ήταν ούτε άμεσα ούτε περιεκτικά. Οι ιστορίες γυρίζονταν σε φιλμ και στέλνονταν στη Νέα Υόρκη, όπου γινόταν η επεξεργασία τους για το "Huntley-Brinkley Report" του NBC και τα "CBS Evening News", τα οποία μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1963 είχαν διάρκεια μόλις 15 λεπτά. Η ζωντανή κάλυψη περιοριζόταν σε προγραμματισμένα γεγονότα, όπως οι βραδιές εκλογών, τα πολιτικά συνέδρια και οι βρετανικές βασιλικές στέψεις.

Αλλά με το δράμα να εκτυλίσσεται τόσο γρήγορα στο Ντάλας, ένα σοκαρισμένο έθνος παρακολουθούσε όλες τις ακατέργαστες βιντεοσκοπήσεις οι οποίες προκάλεσαν την ακύρωση των προγραμματισμένων εκπομπών αλλά και την ακύρωση διαφημιστικού χρόνου αξίας 19 εκατομμυρίων δολαρίων (που ισοδυναμεί με 190 εκατομμύρια δολάρια σήμερα).

Οι τηλεθεατές είδαν κάθε στιγμή των επακόλουθων των πυροβολισμών να εκτυλίσσεται σε πραγματικό χρόνο, συμπεριλαμβανομένης της συγκλονιστικής δολοφονίας του Λι Χάρβεϊ Όσβαλντ στο υπόγειο γκαράζ του αστυνομικού τμήματος του Ντάλας.

Μερικές φορές, οι εικόνες στην οθόνη έμοιαζαν με νουάρ αστυνομικό δράμα. Αφού ταυτοποιήθηκε ο ιδιοκτήτης νυχτερινών κέντρων Τζακ Ρούμπι ως ο δολοφόνος του Όσβαλντ, το ABC στο Ντάλας έδειξε συνεντεύξεις με strippers και χορεύτριες που δούλευαν στα μαγαζιά του. Οι μαραθώνιες ζωντανές μεταδόσεις έφτασαν στο αποκορύφωμά τους την τέταρτη ημέρα, όταν τα δίκτυα βοήθησαν το κοινό να πενθήσει προβάλλοντας για πρώτη φορά μια προεδρική κηδεία σε ζωντανή μετάδοση.

O Γουόλτερ Κρόνκαϊτ ανακοινώνει ότι ο πρόεδρος Κένεντι «πέθανε στη 1 μ.μ. κεντρική ώρα Ηνωμένων Πολιτειών»

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Ζούμε, ρε! / «Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τους Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζη, τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Λώξη» ενώ ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται την εμπειρία του από τη θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», μέλος της οποίας είναι και η Λωξάνδρα.
THE LIFO TEAM
Marcello Mio

Ανταπόκριση / Marcello mio: Η πιο meta ταινία του φετινού Φεστιβάλ Καννών

Διανύοντας τη δική της πορεία κάτω από τη σκιά της μητέρας της, Κατρίν Ντενέβ, και το φάντασμα του εξίσου διάσημου πατέρα της, η Κιάρα αποφασίζει να υποδυθεί τον Μαστρογιάνι και να βγει μόνη της στη σέντρα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
L'Amour Ouf

Ανταπόκριση / L'amour Ouf: Μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουμε δει ποτέ στο διαγωνιστικό των Καννών

Αν την ταινία την είχε σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε Αμερικανός και όχι ο Γάλλος Ζιλ Λελούς, όχι μόνο στις Κάννες δεν θα είχε ταξιδέψει αλλά δεν θα την είχε δει κανείς μας πουθενά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Parthenope

Ανταπόκριση / Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τη Νάπολη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης

Ανταπόκριση / Τζία Ζάνγκε, ο Κινέζος εθνολόγος του σινεμά

Με το «Caught by the Tides», ο κορυφαίος σκηνοθέτης της Κίνας καταγράφει τις συντριπτικές αλλαγές στη χώρα μέσα από τον ποιητικό φακό του. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος τον συνάντησε στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Γιατί δεν μου άρεσε το «Megalopolis» του Κόπολα»

The Review / «Γιατί δεν μου άρεσε το Megalopolis του Κόπολα»

Πόσα λεπτά χειροκροτούσαν όρθιοι οι θεατές και γιατί δεν έχει απολύτως καμία σημασία; Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Τάσος Μελεμενίδης συζητούν για τη φιλόδοξη νέα ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα που έκανε την πρεμιέρα της στις Κάννες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ