Τα χάλκινα της Βουβώνας: Μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
Στην Κιβύρα (ή: τα Κίβυρα), την μεγαλύτερη αρχαία πόλη της περιοχής πρόσφατες ανασκαφές αποκάλυψαν στο Ωδείο της πόλης ένα απαράμιλλης τέχνης ψηφιδωτό δάπεδο που απεικονίζει τη Μέδουσα
0

Τα ερείπια της Βουβώνος βρίσκονται στη σημερινή επαρχία του Burdur, σε χίλια μέτρα υψόμετρο, λιγότερο από 100 χλμ. από τα νοτιοδυτικά παράλια της Τουρκίας, και κοντά στο χωριό İbecik (Ίμπετζικ). Στην αρχαιότητα, η Βουβών ανήκε σε μια περιοχή που ήταν γνωστή ως Κιβυρατική και κατά τη Ρωμαϊκή Περίοδο αποτελούσε μέρος της επαρχίας της Λυκίας. Το όνομα προέρχεται από την Κιβύρα (ή: τα Κίβυρα), τη μεγαλύτερη αρχαία πόλη της περιοχής, όπου πρόσφατες ανασκαφές αποκάλυψαν στο Ωδείο της πόλης ένα απαράμιλλης τέχνης ψηφιδωτό δάπεδο που απεικονίζει τη Μέδουσα.

Σε άλλη κοντινή πόλη, τα Οινόανδα, σώζεται αποσπασματικά η λεγόμενη Φιλοσοφική επιγραφή του Διογένη, το εκπληκτικό επιγραφικό μνημείο του 2ου αι. μ.Χ., που στην αρχική του μορφή πρέπει να ήταν το εκτενέστερο που μας είναι γνωστό από την αρχαιότητα. Οι εκπλήξεις που επιφυλάσσει η ορεινή και φαινομενικά απομονωμένη περιοχή της Κιβυρατικής όμως δεν τελειώνουν εδώ: από τη Βουβώνα προέρχεται ένα σύνολο χάλκινων αγαλμάτων εξαιρετικής τέχνης, το μοναδικό τέτοιο σύνολο που σώζεται από τη Ρωμαϊκή Περίοδο. Και είναι εκείνα τα αγάλματα που έχουν στρέψει πρόσφατα τα φώτα της δημοσιότητας στη μικρή ορεινή κοινότητα της Κιβυρατικής.

Όμως ένας από τους πολλούς λόγους που το εμπόριο αρχαιοτήτων και οι λαθρανασκαφές που το τροφοδοτούν είναι καταστροφικές είναι ότι θέτουν σχεδόν ανυπέρβλητα εμπόδια στην επιστημονική μελέτη των αντικειμένων που έρχονται στο φως και διακινούνται με αυτόν τον τρόπο. Μοιρασμένα σε συλλογές ανά τον κόσμο, αρκετές από αυτές ιδιωτικές, τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να μελετηθούν ως σύνολο.

Ο ασφάλτινος δρόμος που αγκαλιάζει τους πρόποδες του Dikmen Tepe, ή «όρθιου λόφου», στην ανατολική του πλευρά έχει υψομετρική διαφορά 140 μέτρα από την κορυφή που καταλάμβανε η ακρόπολη της Βουβώνας. Αρχαία ερείπια και βάσεις αγαλμάτων με επιμελώς λαξευμένες ελληνικές επιγραφές προβάλλουν από τη γη και συνοδεύουν την ανάβαση με τα πόδια. Από το θέατρο και την ακρόπολη αντικρίζει κανείς τις γύρω βουνοκορφές και ανάμεσά τους την εύφορη πεδιάδα που αποτελούσε τη χώρα της αρχαίας Βουβώνας.

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
 Το αρχαίο θέατρο της Κυβίρας.

Λίγο πιο πάνω από την αγορά και στα δυτικά του θεάτρου, συναντά κανείς τα ερείπια μιας δομής με διαστάσεις 6,50 x 4.80 μ. Εδώ, ενεπίγραφα ορθογώνια βάθρα αγαλμάτων κατά μήκος της βόρειας και της ανατολικής πλευράς του δωματίου, μαζί με τέσσερις ελεύθερες ενεπίγραφες βάσεις, φανερώνουν ότι το κτίσμα φιλοξενούσε ένα Σεβαστείον, δηλαδή ένα ιερό της αυτοκρατορικής λατρείας. Οι επιγραφές μαρτυρούν ότι ο χώρος φιλοξενούσε αγάλματα μελών της αυτοκρατορικής οικογένειας από τον Νέρωνα ως τον Γαλλιηνό, δηλαδή από τα μέσα του 1ου ως τα μέσα του 3ου αι. μ.Χ. Η πρώτη πράξη της ιστορίας μυστηρίου που απασχολεί ξένα ΜΜΕ, ευρωπαϊκά και αμερικανικά μουσεία, συλλέκτες και κυβερνήσεις, διαδραματίστηκε εδώ.

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
Τμήμα της Επιγραφής του Διογένη από τα Οινόανδα της Λυκίας. Photo Χ. Κοκκινιά/LIFO.

Τη δεκαετία του ’60 αρχίζουν να εμφανίζονται στο εμπόριο αρχαιοτήτων στις ΗΠΑ και να διασκορπίζονται σε ιδιωτικές συλλογές διάφορα χάλκινα γλυπτά –ορισμένα από αυτά είναι εξαιρετικής ποιότητας– που φημολογείται ότι προέρχονται από μία και μοναδική τοποθεσία στην Τουρκία, χωρίς περισσότερα στοιχεία. Ενώ αναζητούνταν η προέλευση των εντυπωσιακών ευρημάτων, η Τουρκάλα αρχαιολόγος Cale İnan (Τζάλε Ινάν) παρατηρεί στο μουσείο του Burdur ένα εξαιρετικής ποιότητας ακέφαλο χάλκινο άγαλμα που θυμίζει σε τεχνοτροπία εκείνα που είχαν πρόσφατα εμφανιστεί στις ΗΠΑ. Το άγαλμα είχε βρεθεί σε λαθρανασκαφή στη Βουβώνα το 1967.

Όπως πληροφορείται η Τουρκάλα αρχαιολόγος, οι κάτοικοι του γειτονικού χωριού έσκαβαν για καιρό στο Dikmen Tepe και πουλούσαν τα ευρήματά τους σε λαθρεμπόρους, έως ότου επενέβησαν οι Αρχές. Δεν επρόκειτο όμως για τυχαίες, μεμονωμένες ενέργειες αλλά για εκτενείς και οργανωμένες ομαδικές «ανασκαφές» με επικεφαλής δύο αδελφούς, ο ένας εκ των οποίων κρατούσε και ημερολόγιο! Το τελευταίο αποδείχθηκε χρήσιμο για την İnan όταν ανέλαβε να ανασκάψει το Σεβαστείο της Βουβώνας, να μελετήσει τα βάθρα και τις επιγραφές τους, ώστε να προτείνει μια ανασύνθεση της ιστορίας του Σεβαστείου και των γλυπτών του. Σύμφωνα πάντα με την ίδια αρχαιολόγο, τα εκπληκτικά χάλκινα προέρχονται από αυτό το κτίσμα στη μικρή πόλη της Κιβυρατικής και γνώρισαν αλλεπάλληλες ανακατατάξεις στη μακρά διάρκεια της ιστορίας του ιερού.

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
Λεπτομέρεια του ψηφιδωτού δαπέδου που απεικονίζει τη Μέδουσα.

Όμως ένας από τους πολλούς λόγους που το εμπόριο αρχαιοτήτων και οι λαθρανασκαφές που το τροφοδοτούν είναι καταστροφικές είναι ότι θέτουν σχεδόν ανυπέρβλητα εμπόδια στην επιστημονική μελέτη των αντικειμένων που έρχονται στο φως και διακινούνται με αυτόν τον τρόπο. Μοιρασμένα σε συλλογές ανά τον κόσμο, αρκετές από αυτές ιδιωτικές, τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να μελετηθούν ως σύνολο. Έτσι, όσο επιμελείς κι αν ήταν οι πρώτες έρευνες της İnan, κάποια επιμέρους ερωτήματα σχετικά με τα χάλκινα της Βουβώνας παραμένουν αναπάντητα. Στη δυσκολία επιστημονικής αποτίμησης προστίθενται οι μυστικές διαδρομές που ακολουθεί το εμπόριο κλεμμένων αρχαιοτήτων, με υπόγειες συναλλαγές μεταξύ λαθρεμπόρων, συλλεκτών και υπευθύνων μουσείων που επιθυμούν να εμπλουτίσουν τις συλλογές τους με κάθε τρόπο. Κανείς από τους εμπλεκόμενους δεν έχει συμφέρον να αποκαλυφθούν η προέλευση και οι ακριβείς συνθήκες απόκτησης των αντικειμένων.

Κάπως έτσι η πρόσφατη απόφαση των αμερικανικών αρχών να κατάσχουν από ιδιωτικές συλλογές και μουσεία και να επιστρέψουν στην Τουρκία αντικείμενα που έχουν ταυτιστεί ως προερχόμενα από λαθρανασκαφές δεν έχει προκαλέσει μόνο δικαιολογημένη ικανοποίηση στη γειτονική χώρα αλλά και έντονο πονοκέφαλο σε παράγοντες μουσείων και υπεύθυνους συλλογών ανά τον κόσμο. Στο επίκεντρο της πιο ενδιαφέρουσας διαμάχης, από επιστημονικής άποψης τουλάχιστον, βρίσκεται η Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης. Το φημισμένο μουσείο έχει στη συλλογή του μια χάλκινη κεφαλή του αυτοκράτορα Σεπτιμίου Σεβήρου (193-211 μ.Χ.) που η İnan θεώρησε ότι ανήκει σε ένα εκπληκτικής τέχνης χάλκινο γυμνό σώμα, προερχόμενο από το Σεβαστείο της Βουβώνας. Το σώμα αυτό, αξίας 25 εκατ. δολαρίων, επεστράφη από τις ΗΠΑ στην Τουρκία τον περασμένο Μάρτιο. Όπως ήταν αναμενόμενο, η Δανία καλείται τώρα να παραδώσει και το κεφάλι, αφού η ίδια η Γλυπτοθήκη είχε παλιότερα αναγνωρίσει την προέλευσή του. Εδώ όμως τα πράγματα αρχίζουν να περιπλέκονται.

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
Η χάλκινη κεφαλή του αυτοκράτορα Σεπτιμίου Σεβήρου στη Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης. Φωτ.: Wikipedia

Τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, οι λαθρέμποροι αρχαιοτήτων δρούσαν σχεδόν ανεξέλεγκτοι και τα μουσεία ελάχιστα δίσταζαν να παραδεχτούν ότι οι θησαυροί τους αποκτήθηκαν με διαδικασίες αμφιβόλου νομιμότητας, ιδιαίτερα όταν η προέλευση των αντικειμένων ήταν μια χώρα με μικρή επιρροή. Το κεφάλι του Σεπτιμίου Σεβήρου είχε καταλήξει στην Κοπεγχάγη μέσω του Αμερικανού Robert Hecht, υπόδικου για αρχαιοκαπηλία στην Ιταλία μέχρι τον θάνατό του το 2012, ο οποίος διατηρούσε φιλικές σχέσεις με τον τότε διευθυντή της Γλυπτοθήκης. Στη συνέχεια, όμως, διάφορα σκάνδαλα είχαν ως αποτέλεσμα να ενταθεί σιγά σιγά η πίεση για σεβασμό της νομιμότητας από πλευράς των μουσείων, με αποτέλεσμα οι υπεύθυνοι των συλλογών να πρέπει να αναθεωρήσουν έστω μερικώς τη στάση τους. Οι αναφορές στη Βουβώνα άρχισαν να αφαιρούνται από τα κείμενα που συνοδεύουν τα εκθέματα και να αντικαθίστανται από προσεκτικές διατυπώσεις που τραβούν την προσοχή του επισκέπτη σε πιο «ανώδυνες» πληροφορίες σχετικά με τα αντικείμενα, αντί για την προέλευσή τους. Έτσι, το κεφάλι της Γλυπτοθήκης της Κοπεγχάγης αποσυνδέθηκε διακριτικά από το εντυπωσιακό γυμνό σώμα που εν τω μεταξύ εκτίθεται στο νέο μουσείο της Αττάλειας.

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
Στη φωτογραφία που δημοσιεύτηκε από τη μία και μοναδική φορά που το κεφάλι «συνάντησε» το σώμα και φωτογραφήθηκαν μαζί, τα δύο δεν δείχνουν πραγματικά να ταιριάζουν. Σώμα και κεφαλή του Σεπτιμίου Σεβήρου. İnan, Boubon sebasteionu ve heykelleri üzerine son arastirmalar, Κων/ολη 1994.

Όσο κι αν είναι κατακριτέα η στάση των μουσείων που ενίσχυσε διαχρονικά τη δράση των αρχαιοκάπηλων και των συλλεκτών, πρέπει να παραδεχτεί κανείς ότι η θέση του Rune Frederiksen, του νέου διευθυντή της Γλυπτοθήκης της Κοπεγχάγης, αρχαιολόγου με αξιόλογο έργο και πολυετή πείρα σε ανασκαφές στην Ελλάδα, είναι λεπτή και καθόλου αξιοζήλευτη. Αυτό, γιατί η αντιστοίχιση επιγραφών, λαξευμάτων στήριξης στην άνω επιφάνεια των πλίνθων και χάλκινων αγαλμάτων είναι πραγματικά μια δύσκολη υπόθεση σε κάθε περίπτωση.

Εν προκειμένω, επειδή το γυμνό σώμα που επέστρεψε στην Τουρκία έχει την κοινότατη στάση χιαστί ή contraposto, επειδή η χρονολόγηση με βάση την τεχνοτροπία του είναι ιδιαίτερα δύσκολη και θεωρείται ότι θα μπορούσε να χρονολογείται ακόμα και στην Ελληνιστική Περίοδο και επειδή δεν έχουν δοθεί ακριβείς μετρήσεις των λαξευμάτων στήριξης και των αντίστοιχων διαστάσεων των ποδιών των αγαλμάτων, είναι επόμενο να εκφράζονται αμφιβολίες από επιστημονικής άποψης τόσο για την ταύτιση του γυμνού γλυπτού όσο και για την απόδοση του κεφαλιού της Κοπεγχάγης σε εκείνο. Σε αυτά τα προβλήματα προστίθεται και το ότι στη φωτογραφία που δημοσιεύτηκε από τη μία και μοναδική φορά που το κεφάλι «συνάντησε» το σώμα και φωτογραφήθηκαν μαζί τα δύο δεν δείχνουν πραγματικά να ταιριάζουν.

Μένει να ελπίζουμε ότι κάποια στιγμή θα δοθούν στη δημοσιότητα τα ημερολόγια των λαθρανασκαφέων που κρατούνται μυστικά, θα συνεργαστούν στενά Τούρκοι, Δανοί και Αμερικανοί για να ολοκληρωθεί η επιστημονική μελέτη των ευρημάτων και η ανασύνθεση της διαδρομής των αντικειμένων, και οι κλεμμένοι θησαυροί θα επιστραφούν στον τόπο προέλευσής τους, από όπου κι αν βρίσκονται αυτήν τη στιγμή, σε ιδιωτικές συλλογές και μουσεία ανά τον κόσμο.

*Η Χριστίνα Κοκκινιά είναι ιστορικός-επιγραφολόγος, ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΙΙΕ/ΕΙΕ).

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

22 λόγοι που αγαπάμε την καλοκαιρινή Ελλάδα / Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

Ακολουθώντας ένα αρχαίο μονοπάτι ανάμεσα στα βράχια, έπειτα από πεζοπορία μιας ώρας, καταλήγεις, κάθιδρος αλλά ευτυχής, στα παραθαλάσσια ερείπια της αρχαίας Καρθαίας (8ος αι. π.Χ.), στην Τζια.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Επίκουρο Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ