Αφρική: Η κοινή μας αφετηρία που της χρωστάμε τα πάντα

Αφρική, η κοινή μας αφετηρία που της χρωστάμε τα πάντα Facebook Twitter
Αρχαίοι οβελίσκοι στο Αξούμ της Αιθιοπίας.
0

«ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΟΛΙΣ ΠΕΝΗΝΤΑ χιλιάδες χρόνια μόλις οι πρωταρχικοί πρόγονοι κάθε ανθρώπου που ζει σήμερα στον πλανήτη ζούσαν στην ανατολική Αφρική».

Μ’ αυτή την απλή, εντυπωσιακή δήλωση ξεκινά το νέο του βιβλίο που έχει τίτλο «Αρχαία Αφρική» ο ιστορικός Christopher Ehret. Έχουν υπάρξει, άλλωστε, μόνο 2.000 γενιές ανθρώπων περίπου από εκείνη την εποχή, γι' αυτό ιστορικοί και συγγραφείς κάνουν λόγο για την «κοινή ιστορία της ανθρωπότητας».

Η μικρή διάρκεια της σύγχρονης ανθρώπινης ιστορίας εγείρει τεράστια ερωτήματα σχετικά με το τι έχει πραγματικά καθοδηγήσει αυτή την ιστορία. Είναι η συνεργασία και η ανταλλαγή ιδεών και αγαθών; Ή μήπως οι διαμάχες που κλιμακώνονταν καθώς οι άνθρωποι εξαπλώθηκαν σε όλο τον πλανήτη αποτελεί ένδειξη ότι η βία υπήρξε ο κινητήριος παράγοντας; Στο βιβλίο του ο Ehret επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει την Αφρική στο πλαίσιο της κοινής μας ιστορίας.

Η διαμόρφωση της γλώσσας ήταν αυτή που προκάλεσε τους μετασχηματισμούς της ανθρώπινης ιστορίας, των οποίων είμαστε όλοι κληρονόμοι. Η ανάπτυξη του συντακτικού που πραγματοποιήθηκε πιθανότατα σε μια περίοδο δύο ή τριών χιλιετιών, πριν από περίπου 70.000 χρόνια, ήταν «ο πρωταρχικός παράγοντας που επέτρεψε την τεράστια εξάπλωση των κοινών μας προγόνων».

Ενώ οι λέξεις υπήρχαν ήδη μεταξύ των homo sapiens, η ικανότητα συνδυασμού τους σε σύνθετες μορφές υπήρξε επαναστατική: επέτρεψε στους ανθρώπους να συλλάβουν το αφηρημένο, να σχεδιάζουν και να σκέφτονται εκ των προτέρων τις συνέπειες, να σχεδιάζουν νέα είδη αντικειμένων και τεχνολογιών και να αναπτύσσουν ιδέες για το νόημα της ζωής.

Τα αρχαιολογικά και γλωσσολογικά στοιχεία μας λένε ότι συχνά τέτοιου είδους εξελίξεις εμφανίστηκαν στην Αφρική νωρίτερα από ό,τι αλλού. Οι άνθρωποι που ζούσαν στο σημερινό Μάλι άρχισαν να ψήνουν κεραμικά το αργότερο πριν από 11.500 χρόνια. Τα παλαιότερα στοιχεία επεξεργασίας βαμβακιού οπουδήποτε στον κόσμο προέρχονται από το σημερινό Σουδάν, με κλωστές ατράκτου στην περιοχή του Χαρτούμ που χρονολογούνται πριν από 8.000 χρόνια.

Χωρίς την ανακάλυψη αυτής της δεξιότητας στην ανατολική Αφρική, πριν από δεκάδες χιλιάδες χρόνια, κανένας από εμάς δεν θα ήταν σήμερα αυτό που εννοούμε όταν λέμε «άνθρωπος». Αυτή η επαναστατική αλλαγή αποτελεί το υπόβαθρο της εξερεύνησης του Ehret για την ανθρωπότητα στην Αφρική από τότε.

Ένας από τους στόχους της «Αρχαίας Αφρικής» είναι να δείξει πόσο έντονοι είναι οι παραλληλισμοί μεταξύ των αλλαγών στην Αφρική και εκείνων σε άλλες ηπείρους. Οι κύριες εξελίξεις δεν διαχύθηκαν προς τα έξω από ένα μόνο σημείο προέλευσης, αλλά προέκυψαν αυθόρμητα σε διάφορα μέρη. Αυτό συνέβη με τη γεωργία, την αγγειοπλαστική, την υφαντουργία και τη μεταλλοτεχνία. Συνήθως η μία εφεύρεση οδηγούσε στην άλλη: η μεταλλουργία, για παράδειγμα, εμφανιζόταν πάντα σε κοινωνίες που είχαν προηγουμένως αναπτύξει την όπτηση κεραμικών.

Όπως διερευνά ο Ehret, το γεγονός ότι οι ίδιες τεχνολογικές αλλαγές εμφανίστηκαν σε διαφορετικά μέρη υποδηλώνει τους τρόπους με τους οποίους οι κοινωνίες είχαν κοινά χαρακτηριστικά και κοινές ανάγκες σε όλη την ανθρώπινη ιστορία.

Επιπλέον, τα αρχαιολογικά και γλωσσολογικά στοιχεία μας λένε ότι συχνά τέτοιου είδους εξελίξεις εμφανίστηκαν στην Αφρική νωρίτερα από ό,τι αλλού. Οι άνθρωποι που ζούσαν στο σημερινό Μάλι άρχισαν να ψήνουν κεραμικά το αργότερο πριν από 11.500 χρόνια. Τα παλαιότερα στοιχεία επεξεργασίας βαμβακιού οπουδήποτε στον κόσμο προέρχονται από το σημερινό Σουδάν, με κλωστές ατράκτου στην περιοχή του Χαρτούμ που χρονολογούνται πριν από 8.000 χρόνια. Στο σημερινό Καμερούν και στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία έχουν βρεθεί σιδηρουργεία που χρονολογούνται σχεδόν 4.000 χρόνια πριν από την εμφάνισή τους στην Ανατολία ή την Κίνα. Μια αξιοσημείωτη απεικόνιση ενός κλιβάνου τήξης στη Ρουάντα, που χρονολογείται σχεδόν 3.000 χρόνια πριν, είναι αποκαλυπτική για το πόσο διαδεδομένες ήταν τέτοιες τεχνολογίες στην Αφρική από πολύ νωρίς.

Όπως και σε άλλα μέρη του κόσμου, μετά την ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών δεν άργησε να ριζώσει η αστικοποίηση, οι πιο σύνθετες μορφές πολιτικής οργάνωσης και το εμπόριο. Και πάλι, αυτού του είδους οι αλλαγές συνέβησαν συγκριτικά νωρίς στην Αφρική.

Αστικά κέντρα με βιοτεχνική εξειδίκευση εμφανίστηκαν στη σημερινή Μαυριτανία πριν από σχεδόν 4.000 χρόνια. Ακολούθησαν εμπορικές διαδρομές μεγάλων αποστάσεων που συνέδεαν τα διάφορα αστικά κέντρα, χρησιμοποιώντας τον ποταμό Νίγηρα και επίσης τα γαϊδούρια ως μέσα μεταφοράς αγαθών. Η εξημέρωση του ίδιου του γαϊδάρου, του πρώτου ζώου στον κόσμο που μετέφερε εμπορεύματα και τραβούσε οχήματα, έλαβε χώρα στην ανατολική Αφρική, πιθανώς στη Σομαλιλάνδη, πριν εξαπλωθεί σε όλη την ήπειρο και χρησιμεύσει ως πρότυπο για τη μετέπειτα εξημέρωση της καμήλας και του αλόγου στην Ευρασία.

Ο Ehret καταγράφει τις πολλές οδούς διασύνδεσης μεταξύ της Αφρικής και του κόσμου: η άφιξη των αφρικανικών σιτηρών (σόργο, κεχρί) στην Ινδία πριν από 4.000 χρόνια αποκαλύπτει πόσο βαθιά συνδεδεμένη ήταν πάντα η ήπειρος με τον υπόλοιπο κόσμο.

Σε μια εποχή που οι άνθρωποι μοιάζουν πιο διχασμένοι από ποτέ, είναι αναζωογονητικό και συγκινητικό να διαβάζεις ένα βιβλίο που με ανθρωπιά μας υπενθυμίζει την κοινή μας αφετηρία.

Με στοιχεία από The Telegraph

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

βιβλια

Βιβλίο / 10+1 βιβλία για τη Μεσόγειο

Από το θρυλικό ιστορικό βιβλίο του Μπρωντέλ μέχρι το «Αλεξανδρινό Κουαρτέτο» και την «Τριλογία της Μασσαλίας», η Μεσόγειος έχει σταθεί πηγή έμπνευσης και αντικείμενο μελέτης για μερικούς από τους σπουδαιότερους συγγραφείς και ιστορικούς.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM