Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών

Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών Facebook Twitter
Το πορτραίτο του πρώην προέδρου του σωματείου ηθοποιών Ρόναλντ Ρέιγκαν στα κεντρικά γραφεία του SAG-AFTRA. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0


ΗΤΑΝ ΤΟ 1959
και οι συνομιλίες μεταξύ του σωματείου των ηθοποιών (SAG) και των κινηματογραφικών στούντιο είχαν βαλτώσει. Οι ηθοποιοί ζητούσαν αναδρομικές πληρωμές από τα τηλεοπτικά κανάλια που επαναλάμβαναν ταινίες στις οποίες είχαν εργαστεί. Οι παραγωγοί, επιδιώκοντας υψηλότερα κέρδη από τα νέα μέσα, αρνιόντουσαν έστω και να διαπραγματευτούν. Έτσι, το σωματείο αποφάσισε να καλέσει κάποιον που είχε αποσυρθεί από την ηγεσία του συνδικάτου αλλά διατηρούσε τις διασυνδέσεις του στο σύστημα: Τον Ρόναλντ Ρέιγκαν.

Ο Ρέιγκαν, ο οποίος δήλωνε Δημοκρατικός εκείνη την εποχή, είχε υπηρετήσει ως πρόεδρος του σωματείου των ηθοποιών από το 1947 έως το 1952, κερδίζοντας για τους ηθοποιούς της τηλεόρασης τις αναδρομικές πληρωμές που ζητούσαν οι ηθοποιοί του κινηματογράφου, βοηθώντας συγχρόνως να εδραιωθεί το Χόλιγουντ ως η νέα πρωτεύουσα της τηλεοπτικής παραγωγής.

Αφού συμφώνησε να επιστρέψει στην προεδρία του SAG το 1959, θα ηγείτο μιας απεργίας πέντε εβδομάδων που είχε ως αποτέλεσμα την δικαίωση των περισσότερων αιτημάτων των ηθοποιών της μεγάλης οθόνης. Οι σεναριογράφοι του Χόλιγουντ πραγματοποίησαν επίσης απεργία τότε ζητώντας κι εκείνοι να αμειφθούν για τις ταινίες που προβάλλονταν στην τηλεόραση –  η δική τους απεργία διήρκεσε 21 εβδομάδες.

Εκείνη την εποχή, οι δημιουργοί είχαν να αντιμετωπίσουν την μαζική διείσδυση ενός νέου μέσου, της τηλεόρασης. Τώρα αντιμετωπίζουν ένα παρόμοιο ζήτημα με τις πλατφόρμες streaming, συν τα υπαρξιακά ερωτήματα που εγείρει η τεχνητή νοημοσύνη.

Σε μια κίνηση που βλέπουμε να επαναλαμβάνεται αυτό το καλοκαίρι, οι διπλές απεργίες του 1960 έφεραν συγγραφείς και ηθοποιούς στην πρώτη γραμμή των απεργιακών κινητοποιήσεων, προκαλώντας παράλυση στο Χόλιγουντ. Και ο Ρέιγκαν ήταν μεταξύ εκείνων που τις τερμάτισαν.

«[Η συμφωνία] εγκρίθηκε με συντριπτική πλειοψηφία από τα μέλη», δηλώνει σήμερα στην Washington Post ο Γιούαν Μόργκαν, συγγραφέας του βιβλίου "Reagan: American Icon". «Ο Ρέιγκαν ήταν πολύ καλός διαπραγματευτής, δεν υπάρχει αμφιβολία γι' αυτό. Αργότερα θα αστειευόταν ότι οι διαπραγματεύσεις με τον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ για τη μείωση των εξοπλισμών δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με τις αντίστοιχες με τους επικεφαλής των μεγάλων στούντιο».

Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών Facebook Twitter
Λήξη διαπραγματεύσεων: Εκπρόσωποι των παραγωγών δίνουν τα χέρια στους ηθοποιούς Ρόναλντ Ρέιγκαν και Τσάρλτον Ίστον.

Εκείνη την εποχή, οι δημιουργοί είχαν να αντιμετωπίσουν την μαζική διείσδυση ενός νέου μέσου, της τηλεόρασης. Τώρα αντιμετωπίζουν ένα παρόμοιο ζήτημα με τις πλατφόρμες streaming, συν τα υπαρξιακά ερωτήματα που εγείρει η τεχνητή νοημοσύνη - ένας εκρηκτικός συνδυασμός που οδήγησε σε άλλη μια διπλή απεργία, όταν την περασμένη Πέμπτη τα σωματεία SAG και AFTRA (η Αμερικανική Ομοσπονδία Τηλεοπτικών και Ραδιοφωνικών Καλλιτεχνών συγχωνεύτηκε με το σωματείο των ηθοποιών πριν από μια δεκαετία) ευθυγραμμίστηκαν με την απεργία της σεναριογράφων που είχε ξεκινήσει τον Ιούνιο.   

Όταν ο Ρέιγκαν ξεκίνησε τις διαπραγματεύσεις, τα κινηματογραφικά στούντιο είχαν αρνηθεί ακόμα και να συζητήσουν για τα αιτήματα των ηθοποιών. Οι παραγωγοί υποστήριζαν τότε ότι οι ηθοποιοί είχαν πληρωθεί άπαξ για τη δουλειά τους και δεν θα έπρεπε να παίρνουν χρήματα ξανά και ξανά για την ίδια δουλειά. Μετά από ένα μήνα άκαρπων διαπραγματεύσεων, ο Ρίγκαν προκήρυξε ψηφοφορία για την έγκριση της απεργίας τον Φεβρουάριο του 1960. Τα μέλη της SAG αποχώρησαν από τα πλατό ένα μήνα αργότερα, στις 7 Μαρτίου.

Ο Ρέιγκαν επωφελήθηκε από τις μακροχρόνιες σχέσεις που διατηρούσε στη βιομηχανία - μεταξύ άλλων και με τον μέλλοντα επικεφαλής των Universal Studios, Λιου Γουόσερμαν, ο οποίος ήταν ο ατζέντης του. «Κανονικά ο Ρέιγκαν το 1960 δεν θα έπρεπε με τίποτα να είναι επικεφαλής των διαπραγματεύσεων εκ μέρους του SAG, διότι δεν ήταν μόνο ηθοποιός, αλλά και παραγωγός εκείνη την εποχή», λέει ο Μόργκαν. «Αυτό έγινε γνωστό μόνο εκ των υστέρων».

Κριτική ασκήθηκε επίσης από τον συνάδελφό του και επίσης αξιωματούχο της SAG, τον γνωστό ηθοποιό Τζέιμς Γκάρνερ. «Ήμουν αντιπρόεδρος του σωματείου όταν ο Ρέιγκαν ήταν πρόεδρός», θα έγραφε ο Γκάρνερ στα απομνημονεύματά του. «Τα καθήκοντά μου συνίσταντο στη συμμετοχή στις συνεδριάσεις και στην ψηφοφορία. Το μόνο πράγμα που θυμάμαι είναι ότι ο ‘Ρόνι’ δεν είχε ποτέ μια πρωτότυπη σκέψη και ότι έπρεπε να του λέμε τι να πει. Αυτός δεν είναι τρόπος να διοικείς ένα σωματείο, πόσο μάλλον μια πολιτεία ή μια χώρα».

Οι ηθοποιοί και τα στούντιο κατέληξαν σε συμφωνία μετά από πέντε εβδομάδες διαπραγματεύσεων. Οι ηθοποιοί θα αμείβονταν για ταινίες που παρήχθησαν μόνο από το 1960 και μετά. «Υπήρχε η αίσθηση ότι ο Ρέιγκαν είχε υποχωρήσει -και πάλι- υπό την πίεση της MCA [της εταιρείας που τον εκπροσωπούσε], επειδή η MCA ήθελε απεγνωσμένα να τερματίσει την απεργία», λέει ο Μόργκαν. «Υπήρχε η αίσθηση από ορισμένους από τους παλιούς αστέρες ότι όφειλε να είχε πιέσει περισσότερο».

Την ίδια περίοδο ο Ρόναλντ Ρέιγκαν απομακρύνθηκε από τις Δημοκρατικές του ρίζες και στήριξε στις προεδρικές εκλογές του 1960 τον Ρίτσαρντ Νίξον. Αμέσως μετά, έγινε και επίσημα μέλος του Ρεπουμπλικανικού κόμματος.

Με στοιχεία από The Washington Post

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ