Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής αλλαγής

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Η παράσταση λαμβάνει χώρα σε έναν μελλοντικό χώρο και χρόνο, όχι όμως και τόσο μακρινό, οπότε η κλιματική αλλαγή έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας.
0

«Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΧΩΡΑ σε έναν μελλοντικό χώρο και χρόνο, όχι όμως και τόσο μακρινό, οπότε η κλιματική αλλαγή έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας – ο παρατεταμένος καύσωνας αυτών των ημερών και οι νέες καταστροφικές πυρκαγιές δίνουν νομίζω ήδη μια γεύση ενός προβλήματος που είναι βέβαια παγκόσμιο και οφείλουμε κάτι να κάνουμε γι' αυτό, τόσο για μας όσο και για τις επόμενες γενιές», μου λέει στο ξεκίνημα της τηλεφωνικής μας κουβέντας ο Ευά Παπαδάκης, δίνοντας ένα στίγμα της τελευταίας του δουλειάς «Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής» η οποία συνδυάζει περφόρμανς, μουσική, τραγούδι, ποίηση και εικαστικά με υπαρξιακούς όσο και πολιτικούς προβληματισμούς.

Είναι συνεπαρμένος με αυτή την παράσταση, η οποία γίνεται στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», αλλά και ενθουσιασμένος με τον χώρο όπου θα παιχθεί, το υποβλητικό αρχαίο θέατρο της Αιγείρας στην Αχαΐα που «βλέπει» τον Κορινθιακό από έναν τεχνητό λόφο ύψους 350 μ., υπόσχεται δε ότι θα προσπαθήσει να την ανεβάσει από Σεπτέμβριο και στην Αθήνα.

Ο έρωτας, η αγάπη, το νοιάξιμο για τον άλλο μπορεί να βρει εφαρμογή και στη σχέση μας με το περιβάλλον.

— Ο τίτλος της παράστασης είναι «τραβηχτικός», πώς όμως σχετίζεται ο έρωτας με την κλιματική αλλαγή;
Ως συναισθηματικά όντα προσπαθούμε να ερωτευθούμε όχι απαραίτητα για να πολλαπλασιαστούμε αλλά για να νιώσουμε ζωντανοί, να επικοινωνήσουμε, να επιβιώσουμε – ο έρωτας είναι νομίζω κατ' αρχάς ζήτημα επιβίωσης. Ένα τέτοιο ζήτημα είναι και το γεγονός ότι ο πλανήτης που μας φιλοξενεί αργοπεθαίνει – ήδη υπάρχουν ολόκληρες περιοχές που πλήττονται από τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και τα ακραία καιρικά φαινόμενα που τη συνοδεύουν, ήδη έχουμε κλιματικούς πρόσφυγες.

Ο έρωτας βέβαια γεννιέται και στις πιο αντίξοες συνθήκες: αυτό τον καιρό, για παράδειγμα, «τρέχει» στο ΕΜΣΤ η έκθεση Modern Love την οποία επισκέφθηκα και μου έκανε μεγάλη εντύπωση μια φωτογραφία μιας σκηνής από ένα προσφυγικό καμπ όπου μέσα από μια σχισμή βλέπεις ένα φιλί και μια πολύ τρυφερή αγκαλιά ενός ζευγαριού.

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Ο Ευά Παπαδάκης.

Ο έρωτας είναι το βασικό φάρμακο, το βασικό αναλγητικό και ευφορικό μας, μάλιστα στο σκηνικό υπάρχει ένας σταυρός φαρμακείου το οποίο θα «συνταγογραφεί» φάρμακα και φαρμάκια ταυτόχρονα ώστε να φανεί η αντιξοότητα και το παράδοξο, όμως κι αυτός δεν είναι άτρωτος. Το ότι ο κόσμος δυσκολεύεται πια να συσχετιστεί ερωτικά περισσότερο από παλιά δεν σχετίζεται άμεσα με την κλιματική αλλαγή αλλά μπορεί να είναι και σύμπτωμά της: η στρεβλή ανάπτυξη, η μόλυνση, η περιβαλλοντική υποβάθμιση τείνουν να συνδυάζονται με έναν τρόπο ζωής όλο και πιο πιεσμένο, όλο και πιο αγχωτικό και ένας έξτρα αγώνας για την καθημερινή επιβίωση σημαίνει έξτρα άμυνες, έξτρα στρες, έξτρα εμπόδια.

— Αλλά ακόμα και στα πιο αποπνικτικά περιβάλλοντα οι άνθρωποι δεν παύουν να ερωτεύονται, σωστά;
Ισχύει, οι μεγάλες ζέστες και οι καύσωνες μπορεί να εξαντλούν το σώμα αλλά ενισχύουν την επιθυμία, την καύλα αν θες! Ενώ δυσκολεύεσαι να πας από το ένα δωμάτιο στο άλλο, το σώμα ψάχνει την καλύτερη διέξοδο που ξέρει για να νιώσει και να χαλαρώσει.

— Ένα από τα δημοφιλέστερα συνθήματα της δεκαετίας του ’60 ήταν «κάντε έρωτα, όχι πόλεμο». Θα μπορούσε να ειπωθεί κάτι αντίστοιχο προσαρμοσμένο στην κλιματική αλλαγή;
Πιστεύω πως ναι, θα μπορούσε π.χ. σήμερα να ειπωθεί «κάντε έρωτα κι ανακυκλώνετε» ή «γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Ο έρωτας, η αγάπη, το νοιάξιμο για τον άλλο μπορεί να βρει εφαρμογή και στη σχέση μας με το περιβάλλον.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο της παράστασης μέσα σε όλη αυτή τη συνθήκη είναι ότι ο ένας ξεναγός είναι Κινέζος, ο οποίος δεν μιλά ελληνικά, σε μια αντιστροφή των ρόλων, καθώς τους Κινέζους τους έχουμε συνηθίσει ως τουρίστες. Για την ακρίβεια, όλοι οι ρόλοι εδώ είναι αντεστραμμένοι και θα έχει ενδιαφέρον η αντίδραση του κόσμου σε αυτό το εύρημα.

Κάποια άλλα στοιχεία προέκυψαν ενόσω δουλεύαμε την παράσταση, ψάχναμε π.χ. ένα βίντεο με χρυσόψαρα από το Facebook και ανακαλύψαμε τη Βάσω, μια συμπαθέστατη Βιετναμέζα που δουλεύει στο Pet Center της Καλλιθέας και έχει κάνει βίντεο όπου, μεταξύ άλλων, εξηγεί πώς ξεχωρίζεις το φύλο σε αυτά τα ψάρια. Μας ενδιαφέρουν οι ανατροπές, μας ενδιαφέρει επίσης η ανάδειξη καταστάσεων και πραγμάτων.

Ήμουν, ας πούμε, πριν από λίγο καιρό στην Ανάφη, ένα νησί που φημίζεται για τον εναλλακτικό, ελευθεριακό του χαρακτήρα, όπου ζευγάρια όλων των φύλων μπορούν να χαίρονται γυμνά τον έρωτά τους στις παραλίες. Είπα λοιπόν να πάω έναν περίπατο στη δυτική πλευρά που είναι η πιο «παρθένα» για να ανακαλύψω ότι εκεί είναι η χωματερή του νησιού, μια χωματερή «χύμα», χωρίς καμία περίφραξη, με συνέπεια να παίρνει τα σκουπίδια ο αέρας και να τα σκορπίζει τριγύρω, χώρια οι μυρωδιές και το τι καταλήγει στη θάλασσα, καθώς δεν υπάρχει καμία μονάδα επεξεργασίας όλων αυτών των απορριμμάτων. Σοκαρίστηκα. Πόσοι άραγε από τους λάτρεις την Ανάφης γνωρίζουν αυτή την απαράδεκτη κατάσταση, πόσα από τα ενθουσιώδη αφιερώματα στο νησί την αναδεικνύουν;

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Το ότι ο κόσμος δυσκολεύεται πια να συσχετιστεί ερωτικά περισσότερο από παλιά δεν σχετίζεται άμεσα με την κλιματική αλλαγή αλλά μπορεί να είναι και σύμπτωμά της.

— Το κείμενο της παράστασης είναι δικό σου;
Ναι και όχι – το βρήκα αρχικά στο Ίντερνετ και στη συνέχεια το «πείραξα» ώστε να το προσαρμόσω στις ανάγκες αυτής της δουλειάς. Η παράσταση ξεκινά όντως με μια κανονική ξενάγηση η οποία σταδιακά αποδομείται. Το ίδιο το αρχαίο θέατρο διαθέτει μια τρομερή θέα την οποία οι θεατές καλούνται να απολαύσουν καθισμένοι σε πλαστικές καρέκλες που βρίσκονται στην άκρη του γκρεμού, δημιουργώντας έτσι έναν πολλαπλό συμβολισμό. Δίπλα σε αυτές βρίσκονται δύο εραστές ντυμένοι με αδιάβροχα, κρατώντας ένα μεγάλο κομμάτι πάγου που λιώνει σιγά-σιγά, εμποδίζοντας και την προσπάθειά τους να έρθουν σε επαφή.

Θα υπάρχουν δηλαδή πολλοί διαφορετικοί βαθμοί στην παράσταση, που περιλαμβάνει επίσης αυτοσχεδιαστική ζωγραφική, ποίηση, μουσική και τραγούδι, με την Ερήνη να ερμηνεύει ριζίτικα και δημοτικά σε πιο σύγχρονες, τζαζ διασκευές. Όλα αυτά τα στοιχεία εμπλέκονται και αναπτύσσουν μια διάδραση μεταξύ τους δημιουργώντας εντέλει μια χαοτική, οργιαστική ατμόσφαιρα, με έναν μη αναμενόμενο ωστόσο τρόπο.

Η θεατρική παράσταση «Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής» θα πραγματοποιηθεί στις 22 και 23 Ιουλίου στο αρχαίο θέατρο Αιγείρας στην Αχαΐα. Ώρα έναρξης: 20:30.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: Ο θάνατος είναι μια αποθέωση 

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
THE LIFO TEAM
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ