H αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας: Η νέα μεγάλη ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ

Modern Love Facebook Twitter
Melanie Bonajo, Night Soil - Economy of Love, 2015 (στιγμιότυπο). Μονοκάναλο βίντεο, έγχρωμο με ήχο, 32' 46''. Ευγενική παραχώρηση από το καλλιτέχνη και της AKINCI, Άμστερνταμ.
0

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Γρέγου επιμελείται μια έκθεση για την αγάπη και τους στενούς ανθρώπινους δεσμούς στα χρόνια του ύστερου καπιταλισμού, της παγκοσμιοποίησης, της ψηφιακής διασύνδεσης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Στην έκθεση συμμετέχουν πέντε Έλληνες και δεκαεννέα διεθνείς καλλιτέχνες από δεκατέσσερις χώρες, πολλοί από τους οποίους παρουσιάζουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο τους, προϊόν μιας συνεχιζόμενης έρευνας που έρχεται στο ΕΜΣΤ μετά από παρουσιάσεις στο Museum für Neue Kunst - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Φράιμπουργκ στη Γερμανία, στην Kunsthalle του Ταλίν, στο IMPAKT Media Organization και το Μουσείο Centraal στην Ουτρέχτη.

Ο ψηφιακός κόσμος, οι κολοσσοί της τεχνολογίας και ο νεοφιλελευθερισμός έχουν αλλάξει την έννοια της αγάπης και των κοινωνικών σχέσεων, αμβλύνοντας τον διαχωρισμό μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού και επηρεάζοντας τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε μεταξύ μας, με το εικονικό να έχει περιπλεχθεί με την πραγματικότητα σε χώρο και χρόνο που μεταλλάσσονται καθημερινά. Η έννοια της αγάπης εργαλειοποιείται, εκχυδαΐζεται, εμπορευματοποιείται μέσα από τα social media, γίνεται κεφάλαιο που συγκρούεται με τις οικείες, αυθεντικές σχέσεις. 

Μέσα από τα νέα μοντέλα επικοινωνίας που ρυθμίζουν τη συναισθηματική μας ζωή και τις κοινωνικές μας σχέσεις δημιουργείται μια «νέα απαίτηση να αναγνωρίζεται κανείς από τους άλλους και να αναγνωρίζει τους άλλους». 

Η έκθεση εξετάζει πώς το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τη μια έχουν διευκολύνει την έκφραση διαφορετικών ταυτοτήτων και εναλλακτικών τρόπων ύπαρξης και κατασκευής του εαυτού και πώς, από την άλλη, παίζουν επιβαρυντικό ρόλο στην καλλιέργεια παθολογιών, όπως ο ναρκισσισμός, η εμμονή της αυτοπροβολής, η ψηφιακή εξάρτηση και η εμπορευματοποίηση του συναισθήματος.

Μελετά πώς η διαπλοκή της πραγματικότητας, του εικονικού και της φαντασίας δημιουργεί πολύπλοκες ψυχολογικές και διαπροσωπικές καταστάσεις και εμπλοκές, ενώ ταυτόχρονα καταγράφει σύγχρονα κοινωνικά πρότυπα και προκλήσεις. Η μέτρηση, η ποσοτικοποίηση και η κατηγοριοποίηση αξιολογούν τα συναισθήματα και τις σχέσεις, γεγονός που έχει οδηγήσει σε μια «συναισθηματική οντολογία», στην ιδέα ότι τα συναισθήματα μπορούν να αποσπαστούν από το υποκείμενο, να ελεγχθούν και να παζαρευτούν.

Modern Love Facebook Twitter
Candice Breitz, TLDR, 2017 (στιγμιότυπο). Εγκατάσταση βίντεο 13 καναλιών. Ανάθεση από την B3 Biennale of the Moving Image, Φρανκφούρτη στο Μάιν. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

H έκθεση «Modern Love, H αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας» δανείζεται τον υπότιτλό της από το βιβλίο της Eva Illouz, Cold Intimacies: The making of emotional capitalism, που αναλύει πώς οι σύγχρονες, στενές σχέσεις καθορίζονται όλο και περισσότερο από οικονομικά και πολιτικά μοντέλα διαπραγμάτευσης και ανταλλαγής.

Η Illouz απορρίπτει τη συμβατική ιδέα ότι ο καπιταλισμός έχει δημιουργήσει έναν μη συναισθηματικό κόσμο, στον οποίο κυριαρχεί ο γραφειοκρατικός ορθολογισμός, ότι η συμπεριφορά που κινείται από οικονομικά κίνητρα συγκρούεται με τις στενές, αυθεντικές σχέσεις, ότι η δημόσια και η ιδιωτική σφαίρα είναι διαμετρικά αντίθετες όπως και η αληθινή αγάπη με τον υπολογισμό και το προσωπικό συμφέρον.

Υποστηρίζει ότι η κουλτούρα του καπιταλισμού έχει καλλιεργήσει μια έντονα συναισθηματική κουλτούρα στον εργασιακό χώρο, στην οικογένεια και στη σχέση μας με τον εαυτό μας και ονομάζει συναισθηματικό καπιταλισμό τη διαδικασία με την οποία οι συναισθηματικές και οι οικονομικές σχέσεις έρχονται να καθορίσουν και να διαμορφώσουν η μία την άλλη.

Modern Love Facebook Twitter
Marge Monko, I Don’t Know You, So I Can’t Love You, 2018 (λεπτομέρεια). Εγκατάσταση, smart assistants, ηχεία, εκτυπώσεις. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Άποψη εγκατάστασης Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Φράιμπουργκ, Γερμανία. Φωτογραφία: Bernhard Strauss

Τα στοιχεία αυτής της διαδικασίας υπάρχουν σε διάφορους κοινωνικούς χώρους, σε βιβλία αυτοβοήθειας, γυναικεία περιοδικά, talk shows, ομάδες υποστήριξης και ιστοσελίδες γνωριμιών στο διαδίκτυο.

Έχει ενδιαφέρον να ερευνήσουμε πώς συνέβη αυτό, ποιες είναι οι κοινωνικές συνέπειες της ενασχόλησης με τα συναισθήματα σήμερα, πώς η χρήση των μέσων μεταμόρφωσε τις συναισθηματικές μας εμπειρίες, πώς η δημόσια σφαίρα έχει διαποτιστεί από την έκθεση της ιδιωτικής ζωής και πώς ο πόνος κατέχει κεντρική θέση στη σύγχρονη ταυτότητα.

Σύμφωνα με τα λόγια του Robert Hughes, ζούμε σε «μια ολοένα και περισσότερο εξομολογητική κουλτούρα». Μέσα από τα νέα μοντέλα επικοινωνίας που ρυθμίζουν τη συναισθηματική μας ζωή και τις κοινωνικές μας σχέσεις δημιουργείται μια «νέα απαίτηση να αναγνωρίζεται κανείς από τους άλλους και να αναγνωρίζει τους άλλους».

Το διαδίκτυο, σύμφωνα με την Illouz, είναι μια κατεξοχήν ψυχολογική τεχνολογία που προϋποθέτει και ενεργοποιεί έναν δημόσιο συναισθηματικό εαυτό. Στην πραγματικότητα κάνει ακόμη και τον δημόσιο συναισθηματικό εαυτό να προηγείται των ιδιωτικών αλληλεπιδράσεων, συγκροτώντας τες. Μια νέα μορφή αγάπης γεννιέται, βασισμένη σε πρακτικές έκθεσης του εαυτού στο διαδίκτυο που ενθαρρύνουν ένα μοντέλο αισθημάτων στο οποίο πρωταγωνιστεί η διείσδυση του πολιτισμικού φαντασιακού της ψυχολογίας.

Modern Love Facebook Twitter
Melanie Bonajo, Night Soil - Economy of Love, 2015 (στιγμιότυπο). Μονοκάναλο βίντεο, έγχρωμο με ήχο, 32' 46''. Ευγενική παραχώρηση από το καλλιτέχνη και της AKINCI, Άμστερνταμ.

Στα εγκαίνια της έκθεσης, στις 21:00, στον εκθεσιακό χώρο του ισογείου του μουσείου θα παρουσιαστεί η περφόρμανς της Marijke De Roover, «Live, Laugh, Limerence», μια opera buffa σε τέσσερις πράξεις. Η οπερατική αυτή παράσταση είναι ένα δηκτικό σχόλιο για τον τρόπο με τον οποίο χορογραφούμε και οργανώνουμε πολιτισμικά την αναπαράσταση της αγάπης μέσα από ετεροκανονικές δομές. Το έργο αξιοποιεί με απολαυστικό τρόπο όλα τα κλισέ των ρομαντικών κομεντί, του μουσικού θεάτρου, της όπερας, του καραόκε και του Χόλιγουντ.
 
Μετά τη μεγάλη αυτή ομαδική έκθεση θα ακολουθήσει μια σειρά ατομικών εκθέσεων τον Ιανουάριο του 2023, οι οποίες θα επικεντρώνονται στην επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας, του διαδικτύου, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της οικονομίας που παράγουν στις κοινωνικές σχέσεις και τη σύγχρονη ζωή.

Modern Love Facebook Twitter
Peter Puklus, With dog and kids in the park (Balance), Budapest, 2019. Από την σειρά The Hero Mother – How to build a house, 2016-2019. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη & Glassyard Gallery, Βουδαπέστη.
Modern Love Facebook Twitter
Laura Cemin, In Between. The warmth. 2017/2020 (λεπτομέρεια). Εκτυπώσεις inkjet σε χαρτί, διάφορα υλικά. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

Modern Love, Η αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
15/12/2022-28/5/2023
Εγκαίνια: 15/12, 18:30 μέχρι αργά
Χώρος διεξαγωγής της έκθεσης: -1

Καλλιτέχνες: Gabriel Abrantes, Ανδρέας Αγγελιδάκης, Melanie Bonajo, Candice Breitz, Laura Cemin, Benjamin Crotty, Κυριακή Γονή, David Haines, Juliet Jacques, Sanam Khatibi, Mahmood Khaled, Duran Lantink, Ariane Loze, Μαρία Μαυροπούλου, Lauren Lee McCarthy, Kyle McDonald, Marge Monko, Εύα Παπαμαργαρίτη, Peter Puklus, Γιώργος Πρίνος, Marijke De Roover, Margaret Salmon, Hannah Toticki, István Zsíros

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ