H αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας: Η νέα μεγάλη ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ

Modern Love Facebook Twitter
Melanie Bonajo, Night Soil - Economy of Love, 2015 (στιγμιότυπο). Μονοκάναλο βίντεο, έγχρωμο με ήχο, 32' 46''. Ευγενική παραχώρηση από το καλλιτέχνη και της AKINCI, Άμστερνταμ.
0

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Γρέγου επιμελείται μια έκθεση για την αγάπη και τους στενούς ανθρώπινους δεσμούς στα χρόνια του ύστερου καπιταλισμού, της παγκοσμιοποίησης, της ψηφιακής διασύνδεσης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Στην έκθεση συμμετέχουν πέντε Έλληνες και δεκαεννέα διεθνείς καλλιτέχνες από δεκατέσσερις χώρες, πολλοί από τους οποίους παρουσιάζουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο τους, προϊόν μιας συνεχιζόμενης έρευνας που έρχεται στο ΕΜΣΤ μετά από παρουσιάσεις στο Museum für Neue Kunst - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Φράιμπουργκ στη Γερμανία, στην Kunsthalle του Ταλίν, στο IMPAKT Media Organization και το Μουσείο Centraal στην Ουτρέχτη.

Ο ψηφιακός κόσμος, οι κολοσσοί της τεχνολογίας και ο νεοφιλελευθερισμός έχουν αλλάξει την έννοια της αγάπης και των κοινωνικών σχέσεων, αμβλύνοντας τον διαχωρισμό μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού και επηρεάζοντας τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε μεταξύ μας, με το εικονικό να έχει περιπλεχθεί με την πραγματικότητα σε χώρο και χρόνο που μεταλλάσσονται καθημερινά. Η έννοια της αγάπης εργαλειοποιείται, εκχυδαΐζεται, εμπορευματοποιείται μέσα από τα social media, γίνεται κεφάλαιο που συγκρούεται με τις οικείες, αυθεντικές σχέσεις. 

Μέσα από τα νέα μοντέλα επικοινωνίας που ρυθμίζουν τη συναισθηματική μας ζωή και τις κοινωνικές μας σχέσεις δημιουργείται μια «νέα απαίτηση να αναγνωρίζεται κανείς από τους άλλους και να αναγνωρίζει τους άλλους». 

Η έκθεση εξετάζει πώς το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τη μια έχουν διευκολύνει την έκφραση διαφορετικών ταυτοτήτων και εναλλακτικών τρόπων ύπαρξης και κατασκευής του εαυτού και πώς, από την άλλη, παίζουν επιβαρυντικό ρόλο στην καλλιέργεια παθολογιών, όπως ο ναρκισσισμός, η εμμονή της αυτοπροβολής, η ψηφιακή εξάρτηση και η εμπορευματοποίηση του συναισθήματος.

Μελετά πώς η διαπλοκή της πραγματικότητας, του εικονικού και της φαντασίας δημιουργεί πολύπλοκες ψυχολογικές και διαπροσωπικές καταστάσεις και εμπλοκές, ενώ ταυτόχρονα καταγράφει σύγχρονα κοινωνικά πρότυπα και προκλήσεις. Η μέτρηση, η ποσοτικοποίηση και η κατηγοριοποίηση αξιολογούν τα συναισθήματα και τις σχέσεις, γεγονός που έχει οδηγήσει σε μια «συναισθηματική οντολογία», στην ιδέα ότι τα συναισθήματα μπορούν να αποσπαστούν από το υποκείμενο, να ελεγχθούν και να παζαρευτούν.

Modern Love Facebook Twitter
Candice Breitz, TLDR, 2017 (στιγμιότυπο). Εγκατάσταση βίντεο 13 καναλιών. Ανάθεση από την B3 Biennale of the Moving Image, Φρανκφούρτη στο Μάιν. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

H έκθεση «Modern Love, H αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας» δανείζεται τον υπότιτλό της από το βιβλίο της Eva Illouz, Cold Intimacies: The making of emotional capitalism, που αναλύει πώς οι σύγχρονες, στενές σχέσεις καθορίζονται όλο και περισσότερο από οικονομικά και πολιτικά μοντέλα διαπραγμάτευσης και ανταλλαγής.

Η Illouz απορρίπτει τη συμβατική ιδέα ότι ο καπιταλισμός έχει δημιουργήσει έναν μη συναισθηματικό κόσμο, στον οποίο κυριαρχεί ο γραφειοκρατικός ορθολογισμός, ότι η συμπεριφορά που κινείται από οικονομικά κίνητρα συγκρούεται με τις στενές, αυθεντικές σχέσεις, ότι η δημόσια και η ιδιωτική σφαίρα είναι διαμετρικά αντίθετες όπως και η αληθινή αγάπη με τον υπολογισμό και το προσωπικό συμφέρον.

Υποστηρίζει ότι η κουλτούρα του καπιταλισμού έχει καλλιεργήσει μια έντονα συναισθηματική κουλτούρα στον εργασιακό χώρο, στην οικογένεια και στη σχέση μας με τον εαυτό μας και ονομάζει συναισθηματικό καπιταλισμό τη διαδικασία με την οποία οι συναισθηματικές και οι οικονομικές σχέσεις έρχονται να καθορίσουν και να διαμορφώσουν η μία την άλλη.

Modern Love Facebook Twitter
Marge Monko, I Don’t Know You, So I Can’t Love You, 2018 (λεπτομέρεια). Εγκατάσταση, smart assistants, ηχεία, εκτυπώσεις. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Άποψη εγκατάστασης Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Φράιμπουργκ, Γερμανία. Φωτογραφία: Bernhard Strauss

Τα στοιχεία αυτής της διαδικασίας υπάρχουν σε διάφορους κοινωνικούς χώρους, σε βιβλία αυτοβοήθειας, γυναικεία περιοδικά, talk shows, ομάδες υποστήριξης και ιστοσελίδες γνωριμιών στο διαδίκτυο.

Έχει ενδιαφέρον να ερευνήσουμε πώς συνέβη αυτό, ποιες είναι οι κοινωνικές συνέπειες της ενασχόλησης με τα συναισθήματα σήμερα, πώς η χρήση των μέσων μεταμόρφωσε τις συναισθηματικές μας εμπειρίες, πώς η δημόσια σφαίρα έχει διαποτιστεί από την έκθεση της ιδιωτικής ζωής και πώς ο πόνος κατέχει κεντρική θέση στη σύγχρονη ταυτότητα.

Σύμφωνα με τα λόγια του Robert Hughes, ζούμε σε «μια ολοένα και περισσότερο εξομολογητική κουλτούρα». Μέσα από τα νέα μοντέλα επικοινωνίας που ρυθμίζουν τη συναισθηματική μας ζωή και τις κοινωνικές μας σχέσεις δημιουργείται μια «νέα απαίτηση να αναγνωρίζεται κανείς από τους άλλους και να αναγνωρίζει τους άλλους».

Το διαδίκτυο, σύμφωνα με την Illouz, είναι μια κατεξοχήν ψυχολογική τεχνολογία που προϋποθέτει και ενεργοποιεί έναν δημόσιο συναισθηματικό εαυτό. Στην πραγματικότητα κάνει ακόμη και τον δημόσιο συναισθηματικό εαυτό να προηγείται των ιδιωτικών αλληλεπιδράσεων, συγκροτώντας τες. Μια νέα μορφή αγάπης γεννιέται, βασισμένη σε πρακτικές έκθεσης του εαυτού στο διαδίκτυο που ενθαρρύνουν ένα μοντέλο αισθημάτων στο οποίο πρωταγωνιστεί η διείσδυση του πολιτισμικού φαντασιακού της ψυχολογίας.

Modern Love Facebook Twitter
Melanie Bonajo, Night Soil - Economy of Love, 2015 (στιγμιότυπο). Μονοκάναλο βίντεο, έγχρωμο με ήχο, 32' 46''. Ευγενική παραχώρηση από το καλλιτέχνη και της AKINCI, Άμστερνταμ.

Στα εγκαίνια της έκθεσης, στις 21:00, στον εκθεσιακό χώρο του ισογείου του μουσείου θα παρουσιαστεί η περφόρμανς της Marijke De Roover, «Live, Laugh, Limerence», μια opera buffa σε τέσσερις πράξεις. Η οπερατική αυτή παράσταση είναι ένα δηκτικό σχόλιο για τον τρόπο με τον οποίο χορογραφούμε και οργανώνουμε πολιτισμικά την αναπαράσταση της αγάπης μέσα από ετεροκανονικές δομές. Το έργο αξιοποιεί με απολαυστικό τρόπο όλα τα κλισέ των ρομαντικών κομεντί, του μουσικού θεάτρου, της όπερας, του καραόκε και του Χόλιγουντ.
 
Μετά τη μεγάλη αυτή ομαδική έκθεση θα ακολουθήσει μια σειρά ατομικών εκθέσεων τον Ιανουάριο του 2023, οι οποίες θα επικεντρώνονται στην επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας, του διαδικτύου, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της οικονομίας που παράγουν στις κοινωνικές σχέσεις και τη σύγχρονη ζωή.

Modern Love Facebook Twitter
Peter Puklus, With dog and kids in the park (Balance), Budapest, 2019. Από την σειρά The Hero Mother – How to build a house, 2016-2019. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη & Glassyard Gallery, Βουδαπέστη.
Modern Love Facebook Twitter
Laura Cemin, In Between. The warmth. 2017/2020 (λεπτομέρεια). Εκτυπώσεις inkjet σε χαρτί, διάφορα υλικά. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

Modern Love, Η αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
15/12/2022-28/5/2023
Εγκαίνια: 15/12, 18:30 μέχρι αργά
Χώρος διεξαγωγής της έκθεσης: -1

Καλλιτέχνες: Gabriel Abrantes, Ανδρέας Αγγελιδάκης, Melanie Bonajo, Candice Breitz, Laura Cemin, Benjamin Crotty, Κυριακή Γονή, David Haines, Juliet Jacques, Sanam Khatibi, Mahmood Khaled, Duran Lantink, Ariane Loze, Μαρία Μαυροπούλου, Lauren Lee McCarthy, Kyle McDonald, Marge Monko, Εύα Παπαμαργαρίτη, Peter Puklus, Γιώργος Πρίνος, Marijke De Roover, Margaret Salmon, Hannah Toticki, István Zsíros

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM