Το εθνικό μας καβούκι

Το καβούκι Facebook Twitter
Το καβούκι είναι μια αποκοπή και η τάση να παρουσιάζεται η ελληνική ζωή σαν ένα οικόπεδο έξω από τη μοίρα και τις αναταράξεις του υπόλοιπου πλανήτη.
0

ΤΑ ΕΘΝΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ συστήματα και η εσωτερική τους ζωή έχουν τους δικούς τους καημούς. Οι λαοί έχουν κατά νου τις οικείες παραστάσεις, όχι τα «τεκταινόμενα στον κόσμο». Οι ελίτ φυσικά έχουν, υποτίθεται, άποψη και για τη μεγάλη εικόνα, τα ευρωπαϊκά και τα παγκόσμια, αν και μπορούμε να αμφιβάλουμε.

Ας πούμε όμως πως η περίφημη παγκοσμιοποίηση των ψυχών έχει αποτύχει οικτρά, παρά το ότι εκατομμύρια άνθρωποι βλέπουν καθημερινά στο κινητό τους σκηνές από όλες τις γωνιές του πλανήτη. Η πολιτική συνείδηση, όσο απομένει, παραμένει εθνική-τοπική. Γι’ αυτό και ο εκλογικός ανταγωνισμός ασχολείται λογικά για τα πράγματα της ελληνικής ζωής.

Υπάρχει φυσικά η θεματική «εξωτερική πολιτική» και κυρίως τα ελληνοτουρκικά – όμως κι αυτά είναι ιστορίες που απασχολούν κυρίως ως καύσιμη εσωτερική ύλη, αφορμή δηλαδή για ανταλλαγή πυρών και παραγωγή συναισθημάτων ωφέλιμων στην κομματική διαμάχη. 

Το ερώτημα είναι μέχρι πότε αυτή η ανακύκλωση θα μας γλιτώνει από το αναγκαίο και δύσκολο έργο να επινοήσουμε εκ νέου ένα πιο πλατύ βλέμμα στα πολιτικά και πολιτισμικά όρια των καιρών.

Τώρα όμως αυτή η παντοδυναμία της εθνικής εσωστρέφειας έναντι των «ξένων» προβλημάτων γεννάει στρεβλώσεις και τέρατα. Το εθνικό κουκούλι γίνεται ένας κρυψώνας που μάς αποσπά από προβληματισμούς και σημαντικά ζητήματα. Αν αυτά δεν σκεπάζονται τελείως κάτω από την τύρφη της καθημερινής κομματικής διαμάχης, παρουσιάζονται σαν λοιπά θέματα ή εξωτικά καρυκεύματα. Μόνο αν μετρούν άμεσα στην ακρίβεια της βενζίνης μετρούν.

Κακά τα ψέματα, δεν υπάρχει άξια λόγου δημόσια συζήτηση για τα στρατηγικά διλήμματα ούτε για το μεγάλο συμβάν του καιρού μας (τον καταστροφικό πόλεμο της Ρωσίας με θύμα την Ουκρανία και τις δραματικές του συνέπειες). Η επείγουσα αντιμετώπιση της κλιματικής καταστροφής απασχολεί μόνο μικρές οικολογικές δυνάμεις και αβαθώς τα κόμματα της αριστεράς και της κεντροαριστεράς.

Θέματα που τρομάζουν πλέον και εμπειρογνώμονες και ανθρώπους των αγορών, όπως η ξέφρενα ανεξέλεγκτη δυναμική της Τεχνητής Νοημοσύνης (καταλυτική για τις θέσεις εργασίας, τον ανθρώπινο έλεγχο, τις μορφές κυριαρχίας) ούτε καν αγγίζονται. Το πολύ-πολύ να διαβάσει κανείς φραστικά σχήματα του τύπου «εκσυγχρονισμός ή συντήρηση», λες και βρισκόμαστε στην Ελλάδα του 1995 και όχι το 2023, όπου παντού στον κόσμο πλέον συζητούν σοβαρά αλλαγές στα κριτήρια για την πρόοδο και την ανθρώπινη ευημερία.

Το καβούκι είναι μια αποκοπή και η τάση να παρουσιάζεται η ελληνική ζωή σαν ένα οικόπεδο έξω από τη μοίρα και τις αναταράξεις του υπόλοιπου πλανήτη. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Νομίζω για έναν βασικό λόγο: έχει διαμορφωθεί η πεποίθηση ότι τα εκτός καβουκιού θέματα δεν είναι εμπορικά ή, όπως λέγεται, «με αυτά ψήφους δεν βλέπεις».

Ας πούμε επειδή στη βόρεια Ελλάδα υπάρχει ένα αξιοσημείωτο κομμάτι του πληθυσμού που για διαφόρους λόγους έχει δεσμούς ή συμπάθεια με τη Ρωσία, ο/η υποψήφιος /-α ο οποίος θα μιλήσει ανοιχτά για τις εγκληματικές ευθύνες του Πούτιν και του εκεί συστήματος εξουσίας για τη φρίκη που συντελείται εδώ και καιρό, φοβάται πως θα έχει απώλειες ή δυσαρέσκεια στο κοινό.

Πέραν του ότι τα κόμματα δεν έχουν ενδιαφερθεί να ασκήσουν κάποια ηθική-πολιτική παιδαγωγική, να ενθαρρύνουν δηλαδή  μια πλούσια δημοκρατική συνείδηση (πέρα από τα θέματα ατομικού και οικογενειακού οφέλους των ψηφοφόρων), οι φόβοι, οι σιωπές, οι βολικές διευθετήσεις υποκαθιστούν την παρρησία.

Το αποτέλεσμα είναι ότι οι μεγάλες κρίσεις που καταφτάνουν θα μας βρουν και πάλι απροετοίμαστους, με κάποιους να φαντασιώνονται τη νέα κανονικότητα και τους άλλους να την αμφισβητούν.

Όταν όμως θα ολοκληρωθεί ο εκλογικός κύκλος, θα ήταν καλό να ξαναθυμηθούμε ότι είμαστε μέρος των παγκόσμιων κρίσεων και των ευρωπαϊκών κινδύνων. Η Ελλάδα δεν είναι μια αυτάρκης νησίδα όπου ες αεί θα καλλιεργούνται λεξιλόγια και χειρονομίες του 1975 ή έστω του 1997. Δεν μπορεί να είναι πάρκο ανακύκλωσης των παπανδρεϊσμών, των καραμανλισμών ή των σημιτισμών του παρελθόντος. Χρειάζεται μια νέα θεσμική και κοινωνική δημιουργία.

Το ερώτημα είναι μέχρι πότε αυτή η ανακύκλωση θα μας γλιτώνει από το αναγκαίο και δύσκολο έργο να επινοήσουμε εκ νέου ένα πιο πλατύ βλέμμα στα πολιτικά και πολιτισμικά όρια των καιρών. Μέχρι να δούμε αριστερούς που θα λένε στον κόσμο τους στις συγκεντρώσεις ότι ο πουτινισμός είναι ένας ωμός ιμπεριαλισμός και κεντροδεξιούς και συντηρητικούς που θα αναγνωρίσουν πως ο μεγαλο-εταιρικός καπιταλισμός φέρνει μαζί του πολλές και σοβαρές απειλές.

Μόνο έτσι θα μπορούμε να αισθανθούμε πως έχουμε βγει κάπως από το καβούκι μας και πως ανοιγόμαστε, ο καθένας μέσα από την παράδοσή του, στην αλήθεια αυτής της επώδυνης εποχής.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ