Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ένα από τα 9 χρυσά αντικέιμενα του θησαυρού του Παναγιούριστε. © The Trustees of the British Museum

Το χρυσάφι και η εξουσία

0

Η μεγάλη έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο που θα διαρκέσει έως τις 13 Αυγούστου 2023 διερευνά τη σχέση μεταξύ πολυτέλειας και εξουσίας στη Μέση Ανατολή και τη νοτιοανατολική Ευρώπη μεταξύ 550-30 π.Χ.

Θησαυροί υπήρχαν σε αφθονία – σκηνές γεμάτες χρυσά και ασημένια έπιπλα, κύπελλα κάθε είδους, όλα φτιαγμένα από χρυσό. Οι Έλληνες στρατιώτες που κατέλαβαν τη βασιλική σκηνή κατά τη διάρκεια των Ελληνοπερσικών Πολέμων (499-449 π.Χ.) ήρθαν ξαφνικά αντιμέτωποι με μια πολυτέλεια αφάνταστης κλίμακας.

Η έκθεση «Πολυτέλεια και Εξουσία» εμβαθύνει σε μια περίοδο κατά την οποία η περσική αυτοκρατορία συγκρούστηκε με τις πόλεις της Ελλάδας, προτού η Ελλάδα και στη συνέχεια η Περσία κατακτηθεί από το βασίλειο των Μακεδόνων, με επικεφαλής τον Φίλιππο Β' και τον γιο του Μέγα Αλέξανδρο.

Η έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο «Πολυτέλεια και εξουσία» παρουσιάζει αντικείμενα εκθαμβωτικής ομορφιάς και τέχνης για να εξερευνήσει μια πιο σύνθετη ιστορία της πολυτέλειας και της εξουσίας από την Κεντρική Ασία έως τα Βαλκάνια.

Τα περισσότερα αρχαία κείμενα που περιγράφουν τις αναμετρήσεις Ελλήνων και Περσών γράφτηκαν από Έλληνες, και έτσι, παραδοσιακά, βλέπουμε την Περσία μέσα από τα μάτια των αντιπάλων της. Όταν εξηγούσαν τις νίκες τους επί των Περσών –οι οποίοι κυβερνούσαν τη μεγαλύτερη αυτοκρατορία που είχε δει ο κόσμος– πολλοί Έλληνες συγγραφείς περιέγραφαν μια «βάρβαρη» Ανατολή αποδυναμωμένη από την παρακμή και την πολυτελή υπερβολή, αντιπαραβάλλοντάς τη με τα ελληνικά ιδεώδη της απλής ζωής, της αυτοσυγκράτησης και της αυτοπειθαρχίας.

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Επισκέπτρια κοιτάζει ένα χάλκινο άγαλμα της θεάς Αφροδίτης που παρουσιάζεται στην έκθεση.

Η έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο «Πολυτέλεια και εξουσία» παρουσιάζει αντικείμενα εκθαμβωτικής ομορφιάς και τέχνης για να εξερευνήσει μια πιο σύνθετη ιστορία της πολυτέλειας και της εξουσίας από την Κεντρική Ασία έως τα Βαλκάνια.

Διερευνά πώς η περσική βασιλική αυλή χρησιμοποιούσε αντικείμενα κύρους και μεγάλης αξίας προκειμένου να επιδείξει τη δύναμη και το κύρος της, καθορίζοντας ένα ξεχωριστό στυλ πολυτέλειας που αντιγράφηκε από διάφορες κοινωνικές τάξεις σε ολόκληρη την αυτοκρατορία.

Παρόλο που η Αθήνα απέρριπτε την περσική πολυτέλεια και την υπερβολή ως παρακμιακή, οι πολίτες της υιοθέτησαν το ανατολικό στυλ με ενδιαφέροντες τρόπους για να καταστήσουν την πολυτέλεια αποδεκτή στο πλαίσιο του πρώιμου δημοκρατικού της συστήματος. Όταν ο Μέγας Αλέξανδρος κατέκτησε την περσική Ανατολή, ελληνικά, περσικά και τοπικά στυλ πολυτέλειας δημιούργησαν ένα ενδιαφέρον μείγμα που καθόρισε ένα νέο ύφος τέχνης και τεχνικής.

Ο θησαυρός του Παναγκιούριστε

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ο εξαιρετικός θησαυρός του Παναγκιούριστε. © Todor Dimitrov, National Museum of History, Βουλγαρία

Μεταξύ των εκλεκτών αντικειμένων που προέρχονται από το Αφγανιστάν έως την Ιταλία ξεχωριστή θέση κατέχει ο εξαιρετικός θησαυρός Παναγκιούριστε από τη Βουλγαρία. Ανακαλύφθηκε τυχαία από τρία αδέλφια που έσκαβαν πηλό για τούβλα το 1949, και αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα αρχαίας μεταλλοτεχνίας, ενώ καταδεικνύει την επιρροή της περσικής και ελληνικής πολυτέλειας σε όλα τα Βαλκάνια. Ο χρυσός από τον θησαυρό στο Παναγκιούριστε ήταν αρκετός ώστε να μισθωθεί ένα στράτευμα πεντακοσίων ανδρών και ενώ την εποχή που τον έθαψαν στη γη οι Κέλτες βρίσκονταν στα σύνορα της Θράκης, ο βασιλιάς δεν έλιωσε τον χρυσό, αλλά τον έθαψε, γιατί η ιερή αξία του θησαυρού υπερτερούσε γι' αυτόν, αφού αποτελούσε τεκμήριο της εξουσίας του.

Πρόκειται για το καταπληκτικό έργο μαστόρων χρυσοχόων από την πρώιμη ελληνιστική εποχή στα τέλη του 4ου και τις αρχές του 3ου αιώνα π.Χ. Ο θησαυρός του Παναγκιούριστε αποτελείται από 9 χρυσά δοχεία –ένα μπολ και 8 ρυτά– με πλούσια διακόσμηση που συνδυάζουν αρχαία ελληνικά μοτίβα με θρακικές τεχνικές της εποχής της δυναστείας των Αχαιμενιδών. Υποτίθεται ότι ο χρυσός θησαυρός αποτελούσε ιδιοκτησία του βασιλιά των Οδρυσών και της Θράκης Σεύθη Γ’ και χρησιμοποιούνταν σε θρησκευτικές τελετές.

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ρυτό σε μορφή κατσίκας από τον θησαυρό του Παναγκιούριστε. © The Trustees of the British Museum
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ρυτό που απεικονίζει τη θεά Αθηνά. © The Trustees of the British Museum

Πάνω στα ρυτά απεικονίζονται θεοί και ήρωες, ιερά ζώα και μυθολογικά όντα, που στην αρχαιότητα έπαιζαν τελετουργικό ρόλο. Σύμφωνα με την παράδοση οι φιγούρες αυτές προστάτευαν τους συμμετέχοντες στην τελετή. Η συλλογή περιλαμβάνει δύο ρυτά με κεφαλή ελαφιού, που το ένα παρουσιάζει τη σκηνή της κρίσης του Πάρη, με την Αθηνά, την Ήρα, την Αφροδίτη και τον Πάρη, ενώ το άλλο τη μάχη του Θησέα με τον ταύρο του Μαραθώνα και τον τρίτο άθλο του Ηρακλή, τη στιγμή που άρπαξε την Κερυνίτιδα Έλαφο. Πάνω σε έναν αμφορέα-ρυτό (δοχείο για πόσιμα υγρά ή χοές κατά τη διάρκεια σχετικών τελετουργιών) απεικονίζεται ο μύθος των «Επτά επί Θήβας» ή μια εορταστική πομπή ή μια σκηνή που σχετίζεται με τη θρακική πίστη – ένας τελετουργικός χορός πέντε ανδρών έξω από τον ναό στον οποίο ετοιμάζεται η τελετή.

Είναι η πρώτη φορά που ο θησαυρός βρίσκεται στο Ηνωμένο Βασίλειο από το 1976, γεγονός που δίνει την ευκαιρία στη νέα γενιά για να τον δει από κοντά.

Πολύτιμα αντικείμενα από χρυσό, ασήμι και γυαλί

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Χρυσό βραχιόλι (μέρος του θησαυρού του Οξού), Τατζικιστάν, 499-300 π.Χ.

Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης αντικείμενα από τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, συγκεντρώνοντας εκπληκτικά αντικείμενα από χρυσό, ασήμι και γυαλί. Ένα επιχρυσωμένο ασημένιο ρυτό σε σχήμα γρύπα είναι ένα αξιοσημείωτο δείγμα περσικής τέχνης. Αρχικά χρησιμοποιήθηκε ως κρασοπότηρο. Αυτό το ποτήρι αντικατοπτρίζει τη χλιδή της περσικής αυλής, προσδίδοντας κύρος στον χρήστη του σε μια βασιλική γιορτή. Από τα πολυτελή αυτά αντικείμενα επηρεάστηκαν οι Έλληνες αγγειοπλάστες ως προς το ύφος και τη μορφή και φιλοτέχνησαν εξαιρετικά δείγματα με κεφάλια ζώων.

Μια κεραμική κούπα που φιλοτεχνήθηκε με τη μορφή κεφαλής λιονταριού παρέπεμπε στην πολυτέλεια της Περσίας, αλλά ως ένα εξωτικό νεωτεριστικό αντικείμενο που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε ένα ελληνικό συμπόσιο.

Ένα ανάγλυφο από ένα ταφικό μνημείο στην Ξάνθο της δυτικής Τουρκίας δείχνει έναν τοπικό βασιλιά να σκιάζεται από μια ομπρέλα για να μιμηθεί την περσική βασιλική εξουσία. Η ομπρέλα ήταν το υπέρτατο σύμβολο της ανδρικής εξουσίας στο αρχαίο Ιράν. Αν και οι ομπρέλες υιοθετήθηκαν στην Αθήνα ως τάση από την Ανατολή, χρησιμοποιούνταν μόνο από γυναίκες, όπως φαίνεται σε μια σκηνή πάνω σε ένα αγγείο νερού. Καθώς οι γυναίκες δεν είχαν πολιτική θέση στην πρώιμη δημοκρατία της Αθήνας, οι ομπρέλες ως γυναικεία αντικείμενα έχασαν τη δύναμη εξουσίας που προσέδιδαν σε έναν άνδρα χρήστη και μάλιστα ευγενή ή άνθρωπο με πλούτο και κύρος.

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Χρυσό στεφάνι. © The Trustees of the British Museum

Από τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου προέρχεται επίσης ένα χρυσό στεφάνι από την Τουρκία, παρόμοιο με αυτά που βρέθηκαν στους βασιλικούς τάφους των Αιγών. Το χρυσό στεφάνι δρυός, που αποτελείται από δύο κλαδιά με μια μέλισσα και δύο τζίτζικες, παρουσιάζει την εξάπλωση της πολυτέλειας σε όλη την περιοχή και το πώς εξελίχθηκαν τα στυλ την περίοδο μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου το 323 π.Χ.. Όπως δήλωσε ο Jamie Fraser του Βρετανικού Μουσείου: «Το στεφάνι είναι ένα από τα σημαντικότερα αντικείμενα του Βρετανικού Μουσείου: παραδοσιακά, βλέπουμε τους Πέρσες και τη φαινομενικά "παρακμιακή" αγάπη τους για την πολυτέλεια μέσα από τα μάτια των αυτοανακηρυγμένων εχθρών τους, των Ελλήνων. Αυτή η έκθεση είναι μια ευκαιρία να εξερευνήσουμε πέρα από αυτές τις προκατειλημμένες αναφορές και να κατανοήσουμε πώς οι Πέρσες χρησιμοποιούσαν την πολυτέλεια ως πολιτικό εργαλείο σε μια τεράστια και πολύπλοκη αυτοκρατορία».

Η έκθεση επιτρέπει στους επισκέπτες να ανακαλύψουν και να γνωρίσουν το εύρος, τον πλούτο και την επιρροή του ελληνοπερσικού κόσμου που, όπως λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Hartwig Fischer, «ήταν ένα δίκτυο εκατοντάδων πολιτιστικών ομάδων, πέρα από την ιστορική δυαδικότητα της Περσίας και της Ελλάδας».

Είτε περιζήτητα ως αντικείμενα κύρους είτε απαξιωμένα ως σημάδια παρακμής, η ομορφιά αυτών των περσικών, ελληνικών και ελληνιστικών ειδών πολυτελείας διαμόρφωσε το πολιτικό τοπίο της Ευρώπης και της Ασίας κατά την πρώτη χιλιετία π.Χ. και η κληρονομιά τους συνεχίζει να υφίσταται και να επηρεάζει τη στάση μας απέναντι στην πολυτέλεια σήμερα.

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Γυάλινο πιάτο. © The Trustees of the British Museum
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Επίχρυσο ασημένιο ρυτό με φτερωτό γρύπα, Τουρκία, 5ος αιώνας π.Χ.
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Αθηναϊκή κούπα με τη μορφή κεφαλής γενειοφόρου Πέρση. Η τάξη των Περσών, Ελλάδα, περίπου 410-400 π.Χ.
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Κύπελλο με κεφάλι λιονταριού. © The Trustees of the British Museum
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ρυτό με κεφαλή ελαφιού από τον θησαυρό του Παναγκιούριστε. © The Trustees of the British Museum
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Επίχρυση ασημένια πλάκα, Ιράν ή Αφγανιστάν, πιθανότατα παρθική ή πρώιμη σασανική, πιθανότατα 2ος-3ος αιώνας.
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
© The Trustees of the British Museum
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Κεραμικό ρυτό με τη μορφή καθιστής σφίγγας, που αποδίδεται στον ζωγράφο Σωτάδη, Ελλάδα, περίπου 470-450 π.Χ.
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ρυτό με κεφαλή ελαφιού από τον θησαυρό του Παναγκιούριστε. © The Trustees of the British Museum
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η νησιωτική Μεσόγειος ως ζώσα πραγματικότητα και ως «κατασκευή»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι νησιωτικές ταυτότητες της Μεσογείου στο πέρασμα των αιώνων

Η δρ. Αναστασία Χριστοφιλοπούλου μας «ξεναγεί» στη θαυμάσια έκθεση «Islanders: The making of a Mediterranean», η οποία φιλοξενείται μέχρι τις 4/6 στο Μουσείο Fitzwilliam του Πανεπιστημίου του Cambridge, και που, εκτός από υψηλή επισκεψιμότητα, παρουσιάζει και ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι ο πολυεκατομμυριούχος που επιστρέφει 161 κυκλαδικές αρχαιότητες στην Ελλάδα

Λέοναρντ Στερν / Ποιος είναι ο δισεκατομμυριούχος που επιστρέφει 161 κυκλαδικές αρχαιότητες στην Ελλάδα

161 αρχαιότητες, μοναδικά δείγματα του Κυκλαδικού Πολιτισμού, που ανήκουν στο ελληνικό κράτος θα εκτεθούν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και στο MET της Νέας Υόρκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ