Το lifestyle ως εργαλείο συλλογικής αμνησίας

Το lifestyle ως εργαλείο συλλογικής αμνησίας Facebook Twitter
Πρόκειται για τον θρίαμβο του lifestyle: αν κάποιος παράγει άπειρη ποσότητα περιεχομένου κάθε είδους, από ΤikΤok videos και άρθρα μέχρι βραδινές εκπομπές με τον εαυτό του ως τηλεπαρουσιαστή, το παρελθόν ξεθωριάζει. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΣΤΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΡΟΥΧΑ του αυτοκράτορα του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν δυο απατεώνες πείθουν έναν ματαιόδοξο αυτοκράτορα πως φτιάχνουν ρούχα από ένα σπάνιο και μοναδικό ύφασμα που μπορούν να δουν μόνο οι έξυπνοι και ικανοί. Ο αυτοκράτορας, που λατρεύει τα ρούχα, ενθουσιάζεται και τους αναθέτει να του φτιάξουν μια μοναδική φορεσιά. Οι απατεώνες δεν φτιάχνουν απολύτως τίποτα, αλλά κανείς δεν το λέει, όλοι φοβούνται πως θα τους περάσουν για χαζούς.

Έτσι ο αυτοκράτορας περιφέρεται γυμνός στην πόλη και όλοι τον θαυμάζουν μέχρι που ένα παιδάκι φωνάζει «ο βασιλιάς είναι γυμνός». Ο βασιλιάς σταματάει για λίγο, το σκέφτεται, αλλά συνεχίζει περήφανα να περπατάει γυμνός.

Η ιστορία του Νίκου Κοκλώνη που φέρεται να ερευνάται από την ΑΑΔΕ για φοροδιαφυγή, σύσταση εγκληματικής οργάνωσης και ξέπλυμα μαύρου χρήματος θυμίζει λίγο τα Καινούργια ρούχα του αυτοκράτορα. Μετά την ηχηρή χρεοκοπία της ΑirFast Τickets το 2015 και το φιάσκο με την εταιρεία Dealber το 2017, ο Νικος Κοκλωνης έγινε ιδιοκτήτης μιντιακής εταιρείας αλλά και τηλεπαρουσιαστής που τραγουδάει και κάνει σόου.

Όλη αυτή η μαξιμαλιστική εικόνα μάς παρουσιαζόταν χωρίς καμία αναφορά στην πρότερη επιχειρηματική του δραστηριότητα, σαν να προσγειώθηκε στο μιντιακό στερέωμα από το πουθενά.

Tα τελευταία χρόνια δεν υπήρχε σχεδόν καμία αναφορά στην προηγούμενη καριέρα του. Αντιθέτως, υπήρχε μια ασταμάτητη μηχανή παραγωγής περιεχόμενου γύρω από το όνομά του. Τα sites (ειδικά το ΟΚ, το οποίο και του ανήκει) είναι γεμάτα με δεκάδες τοποθετήσεις και δηλώσεις του περίπου για τα πάντα («Ο Νίκος Κοκλώνης αποκάλυψε ποιος γνωστός τραγουδιστής είναι γείτονάς του / «Νίκος Κοκλώνης - Εικόνες από το σαλόνι στο σπίτι του» / «Νίκος Κοκλώνης: Ποιον οίκο επέλεξε για το look του στο J2US την παραμονή των Χριστουγέννων» / «Νίκος Κοκλώνης: Συγκλονισμένος από τις δραματικές στιγμές που ζει η Τουρκία – «Ο Θεός μαζί τους») καθώς και με διάφορα κατορθώματα: O Κοκλώνης έβαλε να βρεθούν η Βίσση με τη Βανδή, ο ΛεΠα με την Άντζελα / ο Νίκος Κοκλώνης ηχογραφεί νέα τραγούδια, τρώει φαγητό, μιλάει για τον χωρισμό του.

Όλη αυτή η μαξιμαλιστική εικόνα μάς παρουσιαζόταν χωρίς καμία αναφορά στην πρότερη επιχειρηματική του δραστηριότητα, σαν να προσγειώθηκε στο μιντιακό στερέωμα από το πουθενά. Πρόκειται για τον θρίαμβο του lifestyle: αν κάποιος παράγει άπειρη ποσότητα περιεχομένου κάθε είδους, από ΤikΤok videos και άρθρα μέχρι βραδινές εκπομπές με τον εαυτό του ως τηλεπαρουσιαστή, το παρελθόν ξεθωριάζει.

Το αποκορύφωμα αυτής της εξαιρετικά επιτυχημένης επανεφεύρεσης ήταν μια εμφάνισή του στην εκπομπή της Πάνια και του Ψινάκη (ναι, έχουν εκπομπή με τον πνευματώδη τίτλο «Έλεος»), στην οποία διηγήθηκε την ιστορία της ζωής του, χωρίς τον οποιονδήποτε αντίλογο φυσικά.

Ανάμεσα σε αυτά που είπε είναι πως στα 24 του ξεκίνησε με μισθό 1.650 ευρώ σε μια τράπεζα(!), πως τον χρηματοδότησε ένας πλούσιος Γερμανός που τον άκουσε τυχαία να μιλάει, πως κατάφερε να εξασφαλίσει έκπτωση 20% στα εισιτήρια από την Ολυμπιακή γιατί καθόταν έξω από τα γραφεία και τους παρακαλούσε, και πως έβγαζε 50 εκατ. τον μήνα.

Το πραγματικά αξιοπρόσεκτο στη συγκεκριμένη υπόθεση δεν είναι η επανεφεύρεση αλλά η πολύ επιτυχημένη χρήση του lifestyle ως ένα εργαλείο συλλογικής αμνησίας. Εξάλλου μιλάμε για το lifestyle στην εποχή της «ειρωνείας» και του μεταμοντερνισμού: ακόμα και η παραγωγή χιουμοριστικών ή τρολ video (όπως αυτό που τον δείχνει να εκτελεί κυριολεκτικά και μεταφορικά το «Extasi Extano» του Chimo Bayo), που υποτίθεται πως έχουν σκοπό να «σπάσουν πλάκα», είχαν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα, πρόσθεταν κάτι ακόμα στη μαξιμαλιστική, φανταχτερή του εικόνα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ