«The Pale Blue Eye» του Netflix: Στο μυαλό του Έντγκαρ Άλαν Πόε

Ο Κρίστιαν Μπέιλ λύνει μυστήρια στο βλοσυρό θρίλερ «The Pale Blue Eye» στο Netflix Facebook Twitter
Στο «Pale Blue Eye» η υπερφορτωμένη ίντριγκα, που βάζει ακόμα και μαύρη μαγεία και φαντασματικές παρουσίες στη συνταγή, θα κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή που θέλει να παρακολουθήσει ένα αστυνομικό μυστήριο.
0

Το δικαίως ξεχασμένο «Raven» του Τζέιμς ΜακΤιγκ κυκλοφόρησε το 2012 και ήταν μια μυθοπλασία που ήθελε τον Έντγκαρ Άλαν Πόε, λίγο πριν από το τέλος της ζωής του, να σπεύδει να βοηθήσει έναν αστυνομικό στην επίλυση μιας σειράς από δολοφονίες, εμπνευσμένες από τις ιστορίες του. Δέκα χρόνια μετά, το «Pale Blue Eye» βάζει έναν νεαρό Έντγκαρ Άλαν Πόε να συνδράμει τις προσπάθειες ενός ντετέκτιβ να εξιχνιάσει μια δολοφονία σε ένα στρατόπεδο.

Για τους φαν του συγγραφέα και οι δύο ταινίες έχουν αρκετά easter eggs, όπως τα ονομάζουμε σήμερα. Επίσης, αν εκείνη του ΜακΤιγκ παρουσίαζε τον Πόε ως βυρωνική φιγούρα, ο Πόε της ταινίας του Σκοτ Κούπερ είναι ένας χαρισματικός νεαρός που θέλει να ταιριάξει, να αγαπήσει και να αγαπηθεί, μα εμπόδιο στις επιθυμίες του βάζουν η ιδιορρυθμία του χαρακτήρα του και η όψη του.

Στο πρόσωπο του λακωνικού ντετέκτιβ Αουγκούστους Λάντορ, που επιστρατεύεται από τον διοικητή της Στρατιωτικής Ακαδημίας των ΗΠΑ για να λύσει τον φόνο ενός οπλίτη, ο Πόε φαίνεται να βρίσκει έναν φίλο, κάποιον διανοητικά ισάξιό του, αν και όχι ποιητή, όπως αυτός. Ο Λάντορ βασανίζεται εμφανώς από την απώλεια της κόρης του, με την αφοσίωσή του στην επίλυση του μυστηρίου να μοιάζει με αντιπερισπασμό.

Για όσους θέλουν να εντάξουν το «Pale Blue Eye» στην ευρύτερη φιλμογραφία του, ακόμα και όταν αλλάζει αιώνες, όπως στο «Hostiles» και εδώ, ο Κούπερ αφηγείται ιστορίες της αμερικανικής ενδοχώρας, την οποία παρουσιάζει ως ένα πεδίο αφιλόξενο, εγκαταλελειμμένο από γονικές φιγούρες ανθρώπινες και θεϊκές.

Ο Πόε, με τη σειρά του, έχει χάσει τη μητέρα του, με το πνεύμα της οποίας ισχυρίζεται ότι επικοινωνεί, και βρίσκει τον έρωτα στο πρόσωπο της πανέμορφης Λέα, κόρης του γιατρού της Ακαδημίας.

Οι σκηνές που μοιράζονται οι δύο άνδρες είναι αναμφίβολα οι δυνατότερες της ταινίας, με τον Κρίστιαν Μπέιλ να συνεχίζει να δίνει τον καλύτερό του εαυτό όποτε συνεργάζεται με τον Κούπερ και τον ανερχόμενο Χάρι Μέλινγκ να εντοπίζει τις ερμηνευτικές ισορροπίες ανάμεσα στην εκκεντρικότητα και στην τραγικότητα και να κλέβει και πάλι την παράσταση, όπως στην «Μπαλάντα του Μπάστερ Σκραγκς» των αδελφών Κοέν.

Ο Κρίστιαν Μπέιλ λύνει μυστήρια στο βλοσυρό θρίλερ «The Pale Blue Eye» στο Netflix Facebook Twitter
Οι σκηνές που μοιράζονται οι δυο άνδρες, Κρίστιαν Μπέιλ και Χάρι Μέλινγκ είναι αναμφίβολα οι δυνατότερες της ταινίας.

Η υπερφορτωμένη ίντριγκα, που βάζει ακόμα και μαύρη μαγεία και φαντασματικές παρουσίες στη συνταγή, θα κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή που θέλει να παρακολουθήσει ένα αστυνομικό μυστήριο. Βοηθά και η ατμόσφαιρα, στη δημιουργία της οποίας συντελούν η παγωμένη, oμιχλώδης φωτογραφία του Μασανόμπου Τακαγιανάκι και το μουσικό score του Χάουαρντ Σορ, ο οποίος όχι τυχαία, μα, εκ του αποτελέσματος, αναίτια επικαλείται τον εαυτό του και τη δουλειά του στη «Σιωπή των Αμνών».

Πέραν του πρωταγωνιστικού διδύμου, αρκετά γνώριμα ονόματα και φάτσες, σε μικρότερους ή μεγαλύτερους ρόλους, δίνουν με την εμπειρία και το ταλέντο τους μια νοστιμιά παραπάνω, ακόμα και στις πιο διαδικαστικές σκηνές.

Πού είναι το πρόβλημα λοιπόν; Στο ότι ο Σκοτ Κούπερ, που, εκτός από τη σκηνοθεσία, ανέλαβε και τη σεναριακή διασκευή του βιβλίου του Λουίς Μπάγιαρντ, δεν μπόρεσε να τιθασεύσει το υλικό του, να εντοπίσει και να αναδείξει την κεντρική ιδέα που θα έκανε την ταινία του κάτι περισσότερο από μια απλή κινηματογραφική ανάγνωση λογοτεχνίας – «κλασικά εικονογραφημένα», όπως αποκαλούσαν αυτό το σινεμά οι παλιότεροι κριτικοί. Το μεταφυσικό και το ανθρώπινο στοιχείο, το πώς επηρεάζει τη συμπεριφορά μας η στάση μας απέναντι στο πρώτο και το κακό ως έργο ανθρώπων και όχι θεών είναι θεματικές που ασφυκτιούν κάτω από τα πολλαπλά ανοιχτά σεναριακά μέτωπα.

Ο τρόπος που ο Πόε αποκτά τις εμπειρίες που θα επηρεάσουν το έργο του και θα διαμορφώσουν τον χαρακτήρα του σχετίζεται με αυτές τις θεματικές και ο χρόνος που αφιερώνει ο ίδιος ο Κούπερ στον –ας τον πούμε έτσι– εκτεταμένο επίλογό του μαρτυρά ότι θα ήθελε να έχει κάνει αυτή την ταινία, μα εμφανώς του ξέφυγε.

Ο Κρίστιαν Μπέιλ λύνει μυστήρια στο βλοσυρό θρίλερ «The Pale Blue Eye» στο Netflix Facebook Twitter
Πέραν του πρωταγωνιστικού διδύμου, αρκετά γνώριμα ονόματα και φάτσες, σε μικρότερους ή μεγαλύτερους ρόλους, δίνουν με την εμπειρία και το ταλέντο τους μια νοστιμιά παραπάνω, ακόμα και στις πιο διαδικαστικές σκηνές.

Για όσους θέλουν να εντάξουν το «Pale Blue Eye» στην ευρύτερη φιλμογραφία του, ακόμα κι όταν αλλάζει αιώνες, όπως στο «Hostiles» και εδώ, ο Κούπερ αφηγείται ιστορίες της αμερικανικής ενδοχώρας, την οποία παρουσιάζει ως ένα πεδίο αφιλόξενο, εγκαταλελειμμένο από γονικές φιγούρες ανθρώπινες και θεϊκές.

Ακόμα δεν έχει καταφέρει να υπογράψει τη μεγάλη ταινία, ίσως να έφτασε λίγο πιο κοντά με τα «Out of the furnace» και «Hostiles», μα τελικά η μπάλα κατέληξε στο δοκάρι. Με τον καιρό αρχίζουμε να πιστεύουμε ότι αυτό δεν θα συμβεί ποτέ, κάτι λείπει εμφανώς, ίσως να είναι εκείνη η δυνατότητα ελέγχου πάνω στο υλικό και εμπλουτισμού του μέσω των αισθητικών επιλογών, που διακρίνει τους καλούς επαγγελματίες από τις σκηνοθετικές ιδιοφυΐες.

Αντιλαμβανόμαστε, όμως, ότι αυτά ελάχιστα αφορούν τον μέσο συνδρομητή του Netflix που θέλει απλώς να παρακολουθήσει ένα ψυχαγωγικό και δυνητικά ευρηματικό θρίλερ στο Netflix. To «Pale Blue Eye» είναι πιο καλοφτιαγμένο από τις περισσότερες original παραγωγές της πλατφόρμας και με το φινάλε του καταφέρνει να δώσει σε αυτόν τον θεατή εκείνο που έψαχνε, έστω και αν φτάνει εκεί μέσω Λαμίας.

The Pale Blue Eye - Επίσημο trailer Netflix 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το «Skinamarink» είναι η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς – αλλά δεν είναι για όλους

Οθόνες / Το «Skinamarink» είναι η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς – αλλά δεν είναι για όλους

Για κάποιους το «Skinamarink» θα είναι ένα πείραμα ευγενές , για κάποιους ατυχές, ίσως και εξοργιστικό. Για άλλους θα καταστεί μια εμπειρία αγνού τρόμου που ενδέχεται να τους συνοδεύει για καιρό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η Φάλαινα»: Είναι χοντροφοβική τελικά η πολυσυζητημένη ταινία του Αρονόφσκι;

Οθόνες / «Η Φάλαινα»: Είναι χοντροφοβική τελικά η πολυσυζητημένη ταινία του Αρονόφσκι;

Στο σινεμά πολλοί αφήνουν ανέγγιχτα τα πατατάκια τους στις σκηνές βουλιμικής υπερφαγίας του ήρωα της ταινίας, ενώ κάποιοι αποστρέφουν ακόμα και το βλέμμα. Το παρακάνε, όντως, λοιπόν, ο σκηνοθέτης των εμμονών και της αλληγορίας;
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Daily / Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Η μεταφορά του στην οθόνη αδυνατεί να συγκρατήσει τον τόνο, το ύφος, την ατμόσφαιρα, τις λεπτές ευαισθησίες και την ουσία εν τέλει του μνημειώδους «προφητικού» βιβλίου του Ντον Ντελίλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ