Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, 100 χρόνια της Οκτωβριανής Επανάστασης

Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, 100 χρόνια της Οκτωβριανής Επανάστασης Facebook Twitter
0

Έργα του Σοστακόβιτς και του Αλέκου Ξένου ερμηνεύει η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών σε μια συναυλία αφιερωμένη στα 100 χρόνια από την Οκτωβριανή επανάσταση, γεγονός ιστορικό που επέδρασε καθοριστικά σε ολόκληρη την ιστορία του 20ου αιώνα και έδωσε πάμπολλες αφορμές για τη δημιουργία πολιτιστικών ερεθισμάτων. Την ορχήστρα διευθύνει ο Βύρων Φιδετζής.

Τα έργα

Ντμ. Σοστακόβιτς, Συμφωνικό Ποίημα «Οκτώβρης»

Αλέκος Ξένος, Συμφωνικό Ποίημα «Σπάρτακος»

Ντμ. Σοστακόβιτς, Δεύτερη Συμφωνία «Στον Οκτώβρη»

Ο Αλέκος Ξένος  (1912-1995) ήταν ένας σημαντικός συνθέτης που χρησιμοποίησε στη μουσική του στοιχεία της μουσικής μας παράδοσης, ήταν όμως κομματικά ενταγμένος στην Αριστερά και στρατεύτηκε και πολέμησε στο πλευρό της, διώχτηκε, μάλιστα, αργότερα, για τα πιστεύω του.

Τα περισσότερα από τα έργα του, και ιδίως εκείνα που γράφτηκαν την περίοδο του Πολέμου, της Κατοχής, της Αντίστασης και του Εμφυλίου (και αργότερα) έχουν σαφή φιλο-κομμουνιστική κατεύθυνση. Στην περίφημη «Συμφωνία της Αντίστασης» χρησιμοποιούνται, μάλιστα, και αντάρτικα τραγούδια. Το Συμφωνικό Ποίημα «Σπάρτακος» απηχεί φυσικά την αντιστασιακή ιδεολογία του Ξένου, γράφτηκε, όμως, αργότερα, το 1963.

Ο Ντμίτρι Ντμίτριεβιτς Σοστακόβιτς (1906-1975) θεωρείται ο κατ’ εξοχήν αντιπροσωπευτικός συνθέτης της Σοβιετικής Ρωσίας. Το τεράστιο μουσικό ταλέντο του, ένα από τα μεγαλύτερα του 20ού αιώνα, δεν ήταν δυνατόν, φυσικά, να υποταχθεί στο αυταρχικό καθεστώς της Σταλινικής και μετασταλινικής περιόδου γι’ αυτό και η σχέση του με το καθεστώς ήταν γεμάτη από περιόδους συγκρούσεων και απαγορεύσεων, μεταξύ των περιόδων αποδοχής και ένδοξης αναγνώρισης.

Η Δεύτερη Συμφωνία του (από τις 15 συνολικά που συνέθεσε) είναι έργο νεανικό, που δανείζεται στοιχεία από τις πρωτοποριακές τεχνικές της εποχής. Γράφτηκε το 1927 όταν ο Σοστακόβιτς ήταν 22 ετών, και αφιερώθηκε στην δέκατη επέτειο της Οκτωβριανής Επανάστασης. Είναι η πρώτη φορά που ο συνθέτης χρησιμοποιεί χορωδία σε μια συμφωνία του. Στο τελευταίο μέρος της, η Χορωδία ψάλλει έναν ύμνο για τα ιδανικά της Επανάστασης και ένα δοξαστικό στον ηγέτη της, τον Λένιν.

Το Συμφωνικό Ποίημα «Οκτώβρης», αντίθετα, ανήκει στην τελευταία, ωριμότερη περίοδο του συνθέτη και γράφτηκε στα 1967, πάλι για μια επέτειο της Επανάστασης, την 50ή. Η μουσική της γλώσσα είναι συντηρητικότερη της συμφωνίας, δανειζόμενη στοιχεία από το υστερορομαντικό ιδίωμα του Μάλερ, αλλά χωρίς να απομακρύνεται από το επικό ύφος που συχνά συναντούμε στα έργα του Σοστακόβιτς.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ