ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

«Pomona»: Αυτοσχεδιαστικό θέατρο, σουρεαλιστικό θρίλερ ή κάτι άλλο πιο περίεργο;

Πομόνα Facebook Twitter
Η Πομόνα προτείνει ένα νέο είδος θεματολογίας και φόρμας που θυμίζει τα κόμικς και τις σειρές, και είναι ένα μέρος μιας ποπ κουλτούρας, με τον συγγραφέα να χτίζει πάνω σε μοτίβα που επαναλαμβάνονται και έχουν συνάφεια. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Μάντσεστερ. Βράδυ. Η Όλι βρίσκεται στο αυτοκίνητο του Ζέπο. Κάνοντας κύκλους στην πόλη, του ζητάει να βρει την αδελφή της που έχει εξαφανιστεί. Στον Ζέπο ανήκει «ένα πολύ μεγάλο μέρος της πόλης».

Στο πίσω κάθισμα, ο Κθούλου, αμίλητος, λύνει ασταμάτητα έναν κύβο του Ρούμπικ. Η Φέι τηλεφωνεί με αγωνία στο σπίτι της για να πει ότι δεν θα επιστρέψει σύντομα. Φαίνεται σαν κάποιος να την καταδιώκει. Η Γκέιλ, καταπίνοντας χάπια, ετοιμάζει την απόδρασή της από ένα μέρος από το οποίο κανείς δεν δραπετεύει.

Ο Τσάρλι τραυματίζεται θανάσιμα πάνω σε έναν στημένο καβγά με τον Μόου. Λίγο αργότερα, η Φέι οδηγεί την Όλι σε ένα δωμάτιο, ενημερώνοντάς την για τις συνθήκες εργασίας της. Κι αμέσως μετά ο Τσάρλι υποδέχεται την Κίτον, που θέλει να παίξει Dungeons and Dragons

Για την ιστορία, το 2004 το D&D ήταν το πιο γνωστό παιχνίδι ρόλων, με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στις ΗΠΑ. Ο εκτιμώμενος αριθμός ανθρώπων που έχουν παίξει το παιχνίδι είναι 20 εκατομμύρια και οι πωλήσεις βιβλίων και εξοπλισμού σχετικά με αυτό άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων παγκοσμίως, ενώ το 2017 είχε τον μεγαλύτερο αριθμό παικτών στην ιστορία του, 12-15 εκατομμύρια μόνο στη Βόρεια Αμερική, με τις πωλήσεις του να αυξάνονται τις επόμενες χρονιές κατά 50% και άνω.

Παραθέτω αυτά τα κατά τα άλλα βαρετά νούμερα για να υπογραμμίσω ότι οι κοινότητες αυτών των ανθρώπων δεν αποτελούν μειοψηφίες και είναι αξιοσημείωτο ότι λόγω του περιεχομένου του έργου έχουν διαβεί την πόρτα του θεάτρου.

Έργο τρομερής γοητείας για τη μυστηριώδη δομή του, τον ελλειπτικό χαρακτήρα των σκηνών του και τη δυστοπική, αινιγματική του ατμόσφαιρα, παρασύρει σταδιακά τον θεατή σε μια ακαταμάχητη δίνη πιθανοτήτων και σε απίθανες θεωρίες συνωμοσίας που φυσικά δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τον αληθινό κόσμο μας – σε κάθε σκηνή μας ξεβολεύει.

Θέατρο Πόρτα, Σάββατο βράδυ. Οι παρέες γύρω μου είναι όλες γύρω στα είκοσι πέντε και κάτι και ο κόσμος της «Pomona» τούς φαίνεται πολύ οικείος. Είναι οι θεατές του Lost, του Dark ή ακόμα και του Stranger Things, είναι λάτρεις του H.P. Lovecraft, των RPG σε κάθε μορφή, από επιτραπέζιο παιχνίδι ρόλων (TRPG) που διεξάγεται μέσω συζήτησης έως το παιχνίδι ρόλων ζωντανής δράσης (LARP), όπου οι παίκτες εκτελούν τις ενέργειες των χαρακτήρων του. 

Πομόνα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Την άδεια σκηνή καταλαμβάνουν εξήντα λεκάνες που δεν φαίνεται να σοκάρουν κανέναν. Ο Βασίλης Παπατσαρούχας που δημιούργησε αυτόν τον χώρο καθώς και μια πίστα-βάθρο στη μέση της σκηνής, στην οποία θα ανέβουν στη συνέχεια οι ηθοποιοί ερμηνευτές για να «παίξουν» τους ρόλους τους, επέλεξε ένα αντικείμενο που συνδέεται με μια εντελώς προσωπική λειτουργία και θυμίζει την περιγραφή της Pomona, ενός τόπου μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας.

Στο έργο του Άλιστερ ΜακΝτάουαλ είναι ένα πραγματικό μέρος, μια εγκαταλελειμμένη νησιωτική περιοχή στο κέντρο του Μάντσεστερ, που οι ντόπιοι χαρακτηρίζουν ως «μια τρύπα στο κέντρο της πόλης». Οι ύποπτες δραστηριότητες που περιγράφει το έργο θα μπορούσαν κάλλιστα να συμβαίνουν εκεί. Ψάχνοντας τη ρίζα της λέξης «Πομόνα», βρήκαμε ότι έτσι ονομαζόταν η αρχαία ρωμαϊκή θεά των καρποφόρων δέντρων, των κήπων και των οπωρώνων, αλλά και ένας τύπος στροβιλαντλίας που επιτρέπει την αποτελεσματική άντληση νερού από μεγάλα βάθη. 

Αυτό το έργο, που άλλοι το θεωρούν σουρεαλιστικό θρίλερ, ή θρίλερ που σε κρατάει κολλημένο στο κάθισμά σου, ή άγριο δυστοπικό δράμα με φοβερό κωμικό πλεονέκτημα, ή διεστραμμένο παιχνίδι, ή παραμύθι στο οποίο τα τέρατα είναι πολύ αληθινά, ο Άλιστερ ΜακΝτάουαλ το έγραψε το 2014, όταν ήταν 27 ετών, κατά παραγγελία του Orange Tree Theatre στο Ρίτσμοντ. Η επιτυχία του ήταν τόσο μεγάλη και άμεση, που την επόμενη χρονιά μεταφέρθηκε στο National Theatre στο Λονδίνο και στο Royal Exchange Theatre στο Μάντσεστερ.

Πομόνα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Έργο τρομερής γοητείας λόγω της μυστηριώδους δομής του, του ελλειπτικού χαρακτήρα των σκηνών του και της δυστοπική, αινιγματικής του ατμόσφαιρας, παρασύρει σταδιακά τον θεατή σε μια ακαταμάχητη δίνη πιθανοτήτων, σε απίθανες θεωρίες συνωμοσίας, που φυσικά δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τον αληθινό κόσμο μας – κάθε σκηνή μας ξεβολεύει.

Δεν είμαστε σίγουροι ποιος είναι ποιος και τι ισχύει στ’ αλήθεια, αν όλα τα δεινά μπορούμε να τα αποδώσουμε σε ένα υπέρτατο κακό ή σε μια λούπα γεγονότων που φαίνεται αναπόφευκτη, δημιουργώντας ένα αίσθημα ασφυξίας γνώριμο στη σύγχρονη εμπειρία μας.

Είναι ένα έργο που προκαλεί τον θεατή να ακολουθήσει ένα θεατρικό παιχνίδι, ωστόσο εάν κάποιος θέλει να δει μια γραμμική αφήγηση παρακολουθεί μια ιστορία που εκτυλίσσεται σε έναν υπόγειο κόσμο, σε ένα ρινγκ όπου οι άνθρωποι μπαίνουν αναζητώντας κάτι άλλο, σε έναν τόπο όπου χάνονται, καταστρέφονται μέσα σε παράδοξες αλήθειες, χωρίς να βρίσκουν απαντήσεις.

«Αυτό που έχει μεγάλο ενδιαφέρον, παρακολουθώντας την εξέλιξη του έργου, είναι η αντίδραση του κοινού, οι προβολές που κάνει ο καθένας, οι ταυτίσεις με πρόσωπα που είναι πολύ διαφορετικά από αυτό που εμείς μπορούμε να δούμε ή να αντιληφθούμε από απέναντι. Είναι μια χοάνη απωθημένων, ο κόσμος μας και ο κόσμος του έργου, και κάτι που με ενδιέφερε σε αυτή την ιστορία είναι το θέμα των αφηγημάτων που θέτει ο καθένας μας στον εαυτό του και με βάση αυτά πορεύεται. Στο τέλος αυτά καθορίζουν τις επιλογές μας, όχι μια βούληση που διεκδικεί την ελευθερία της με κάποιον τρόπο, μόνο το πώς θα ακολουθήσουμε το σενάριο της ζωής μας» λέει ο Θωμάς Μοσχόπουλος.

Πομόνα Facebook Twitter
Την άδεια σκηνή καταλαμβάνουν 60 λεκάνες, που δε φαίνεται να σοκάρουν κανέναν. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Συζητώντας για την «Pomona», τη διαδικασία της κατασκευής ρόλων και το πόσο αυτοί λειτουργούν δεσμευτικά στη ζωή μας, ο Θωμάς υποστηρίζει ότι «δεν μπορείς χωρίς αφήγημα, πρέπει να έχεις ένα πλάνο, αλλιώς είσαι ανοιχτός σε επιλογές συνέχεια, κάτι που δεν γίνεται». Ωστόσο τον απασχολεί το τι συμβαίνει όταν η ευθύνη μιας δέσμευσης γίνεται βαρύτερη από την πραγματική σου επιθυμία.

«Πολύ συχνά τα αφηγήματά μας συνδυάζονται με το υπερεγώ μας, με τη διαδικασία του να βρούμε τις αρχές μας σε έναν κόσμο που είναι τόσο ρευστός και μεταβάλλεται συνέχεια, ώστε κυριολεκτικά χάνεις τον εαυτό σου. Είναι σαν να ψάχνεις κάτι σταθερό σε κάτι που είναι διαρκώς ρευστό, κρατώντας συγχρόνως ισορροπίες, μιλάμε για ακατόρθωτα πράγματα», λέει. 

Ένα LARP (παιχνίδι ρόλων ζωντανής δράσης) παίζεται περισσότερο σαν αυτοσχεδιαστικό θέατρο. Οι συμμετέχοντες υποδύονται τις ενέργειες των χαρακτήρων τους αντί να τις περιγράφουν και το πραγματικό περιβάλλον χρησιμοποιείται για να αντιπροσωπεύσει το φανταστικό περιβάλλον του κόσμου του παιχνιδιού. Οι παίκτες συχνά μεταμφιέζονται στους χαρακτήρες τους και χρησιμοποιούν κατάλληλα σκηνικά, ενώ ο χώρος μπορεί να είναι διακοσμημένος ώστε να μοιάζει με το φανταστικό περιβάλλον.

Τα LARP ποικίλλουν σε αριθμό (από μια χούφτα παίκτες έως αρκετές χιλιάδες) και σε διάρκεια (από μερικές ώρες έως αρκετές ημέρες). Οι παίκτες μπορεί να αλληλεπιδρούν σε ξεχωριστούς φυσικούς χώρους, συνήθως δίνεται λιγότερη έμφαση στη στενή διατήρηση μιας αφήγησης.

«Είναι ένας κόσμος όπου με κάποιον τρόπο διακυβεύεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό το φαντασιακό των ανθρώπων, προσφέροντας μια μορφή πρωτογενούς κοινωνικοποίησης με τη δημιουργία φιλικών δεσμών ανάμεσα σε ανθρώπους που δεν μπορούν να κάνουν εύκολα στην πραγματικότητα παρόμοιες συνάψεις», λέει ο Θωμάς Μοσχόπουλος. 

Πομόνα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

«Μου θύμισε πολύ αυτό που κάνουμε στο θέατρο. Σε αυτό το έργο ήθελα να εντάξω και τις σκηνικές οδηγίες, σαν να μας καθοδηγεί κάποιος διαρκώς σε έναν κύκλο όπου ο καθοδηγητής γίνεται καθοδηγούμενος, σε μια λούπα. Έχοντας το χιούμορ ως βασικό και λυτρωτικό στοιχείο, το έργο δεν μας οδηγεί σε λύση, δεν υπάρχει τέλος στη ιστορία, όπως δεν μπορούμε να μάθουμε το τέλος στο προσωπικό μας αφήγημα.

Η γραμμικότητα στην αφήγηση, που πολύ ορθά, κατά τη γνώμη μου, έχτισε ο δυτικός πολιτισμός, έρχεται σε αντίθεση με πολλά πράγματα, π.χ. μπαίνοντας σε σκέψεις πέραν του ορθολογισμού, ψάχνεις να βρεις αρχή, μέση και τέλος στη ζωή, ενώ είναι ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχει. Οπότε γίνεται ένα ψάξιμο σε μια άλλη μορφή, ίσως πρωτόλεια, που δεν θα οδηγήσει πουθενά, κι αυτό είναι σημείο των καιρών. Υπάρχει επίγνωση του ότι δεν σε οδηγεί κάπου, αλλά πρέπει να βρεις ένα modus vivendi, να έχεις μια σχέση με ένα μόνιμο παρόν και όχι με ένα μέλλον που όταν το κατακτήσεις θα λυθούν όλα σου τα προβλήματα.

Πρόκειται για τη διαχείριση του παρόντος χρόνου, το να είμαστε ανοιχτοί σε μια αλλαγή της στιγμής, αυτοσχεδιάζοντας. Νομίζω πως αν έχεις προκαθορισμένο το αφήγημα και έχεις αποφασίσει τι είναι αυτό που σε κάνει ευτυχισμένο, χάνεις το παρόν».

Η «Pomona» προτείνει ένα νέο είδος θεματολογίας και φόρμας που θυμίζει τα κόμικς και τις σειρές, είναι κομμάτι μιας ποπ κουλτούρας, με τον συγγραφέα να χτίζει πάνω σε μοτίβα που επαναλαμβάνονται και έχουν συνάφεια. Ο Θωμάς Μοσχόπουλος ενθουσιάζεται γιατί το θέατρο γεμίζει με μη θεατρόφιλους. «Εμένα η αγωνία μου είναι να συνυπάρχουμε με αυτόν τον κόσμο, οι θεατρόφιλοι είναι αποφασισμένοι ήδη, έχουν δομήσει ένα σύστημα το οποίο δεν αναπνέει», λέει.

Πομόνα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

«Είμαστε σε μια εποχή κρίσης του θεάτρου, παλιότερα το αφήγημα ήταν "ανατρέπουμε", σήμερα είναι "πάμε να δούμε κάτι που θα ξέρουμε τι θα είναι για να μην ταραχτούμε όταν κάποια στιγμή πέσει στο τραπέζι κάτι που δεν θα κατανοούμε". Μεταφορικά, η επιλογή μου να κάνω το συγκεκριμένο έργο είχε έναν τέτοιο χαρακτήρα, τα όνειρα για μεγάλα έργα ή παραστάσεις δεν με αφορούν.

Προτιμώ ένα σύγχρονο έργο με τις όποιες ελλείψεις ή αδυναμίες από ένα πετυχημένο του Ίψεν, του Τσέχοφ, του Πιραντέλο, που έχουμε δει εκατόν πενήντα φορές και το μόνο που επενδύεις πια είναι κατά πόσο η ιδέα σου έρχεται και συντονίζεται με μια νέα ανάγνωση, ή με μια οπτική που κάποιος δεν πρόλαβε να διατυπώσει πριν από σένα, ή με τη συγκεκριμένη στιγμή που ο συρμός οδηγεί σε μια ανάγνωση και όχι μια άλλη. Όλα αυτά τα θεωρώ πολύ αυτάρεσκα και με κάποιον τρόπο ψάχνω να ανοίξω έναν διάλογο με κάτι που θα είναι λίγο της επόμενης μέρας», λέει.

Όταν τελειώνει η παράσταση καθόμαστε στο φουαγέ, ο κόσμος δεν βιάζεται να φύγει και είναι πολύ εντυπωσιακό ότι οι ερμηνείες που δίνει το κοινό είναι πολύ συνεπείς – ο συγγραφέας αφήνει το φαντασιακό ανοιχτό, ώστε κάθε θεατής να είναι ένα κομμάτι της παράστασης που είδε.

Μοιάζει λίγο με τη ζωή μας, με το στήσιμο της σκηνής μιας επόμενη μέρας που μπορεί –και ίσως είναι το πιο πιθανό– να ανατραπεί από ένα παρεμβαλλόμενο απρόοπτο γεγονός, αλλάζοντας τη ροή της. Αυτό συμβαίνει στην «Pomona», με το κοινό να αποσυντονίζεται, να μπερδεύεται και να ταυτίζεται όταν παύει να υπάρχει ο εφησυχασμός της μίας και μόνης αλήθειας.

Χωρίς υπερβολή, το θέατρο εδώ μας καλεί να αναλογιστούμε την αληθινή ζωή, κάνοντας μια καταγραφή των καιρών, να παρατηρήσουμε τον άκρατο  υποκειμενισμό γύρω μας που, όσο κι αν μας τρομάζει, είναι μια πραγματικότητα την οποία παρατηρούμε χωρίς να μπορούμε να μαντέψουμε τι αποτύπωμα θα αφήσει ούτε τι προοπτική έχει – αλλά γιατί να μας νοιάζει κιόλας; Μήπως αυτά τα ερωτήματα δεν υπάρχουν για να δημιουργούν ολοένα και περισσότερα;

Δείτε εδώ ημέρες και ώρες παραστάσεων της «Pomona» που ανεβαίνει στο Θέατρο Πόρτα






 

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ