Λορ Καλαμί – Καρολίν Βινιάλ: Κουβεντιάζοντας για γαϊδούρια και για σινεμά

Λορά Καλαμί – Καρολίν Βινιάλ Facebook Twitter
Εικονογράφηση: bianka/LiFO
0

Μήνες τώρα η Αντουανέτ περιμένει το καλοκαίρι για μια ρομαντική εβδομάδα με τον Βλαντιμίρ, τον εραστή της, που τυγχάνει παντρεμένος. Τελευταία στιγμή εκείνος ακυρώνει: η γυναίκα του κανόνισε οικογενειακή εκδρομή στην οροσειρά Σεβέν, με γάιδαρο! Παρατημένη, η ηρωίδα μας αποφασίζει να ακολουθήσει κι αυτή την ίδια διαδρομή, όταν φτάνει όμως έχει μονάχα τη συντροφιά του Πατρίκ, ενός ανυπάκουου γάιδαρου που θα τη συνοδεύσει στο περίεργο ταξίδι της.

Αυτή είναι περίπου η πλοκή της γαλλικής κωμωδίας «Ο γάιδαρος, ο εραστής μου κι εγώ» (μην τρελαίνεστε με τον ελληνικό τίτλο, αυτός ήταν ο προτεινόμενος διεθνής από την εταιρεία παραγωγής), σε σενάριο και σκηνοθεσία της Καρολίν Βινιάλ, με πρωταγωνίστρια την εξέχουσα Λορ Καλαμί – ένας ρόλος για τον οποίο μάλιστα βραβεύτηκε με το Σεζάρ Καλύτερης Ερμηνείας.

Και ξέρετε πως είναι πολύ σπάνιο για μια κινηματογραφική ακαδημία να αποδεχτεί πως στην πραγματικότητα είναι πολύ πιο δύσκολο να κάνεις κάποιον να γελάσει παρά να κλάψει. Γι’ αυτό και βρεθήκαμε τον περασμένο Απρίλιο στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, για να κουβεντιάσουμε γι’ αυτή την επιτυχία αλλά και για το σινεμά γενικότερα.

— Πόσο πιο αστεία είναι η ομορφιά όταν «τσαλακώνεται»; Ο Κάρι Γκραντ και η Λουσίλ Μπολ έβγαζαν πολύ γέλιο στις κωμωδίες τους, ακριβώς επειδή ήταν μάλλον παράδοξο να βλέπεις όμορφους ανθρώπους να σκοντάφτουν, να ξαφνιάζονται, γενικώς να «βγαίνουν» από το καλούπι τους.
Λορ Καλαμί: Θα μπορούσα να σας απαντήσω αν πίστευα πως έχω τέτοια «κλασική» ομορφιά, αλλά εγώ δεν ανήκω σε αυτή την κατηγορία. Έχω αυτό το πρόσωπο (σ.σ.: παίρνει μια γρήγορη πόζα). Αν το φτιάξουμε λίγο, μπορεί να φανεί γλυκούλι, χαριτωμένο, ας πούμε και γοητευτικό. Αλλά εύκολα μπορώ να δείξω και άσχημη, όχι;

— Τι να σας πω…
Λ.Κ.: Ισχύει νομίζω, και προσωπικά το προτιμώ! Πιστεύω πως έτσι μπορεί και μια γυναίκα που θα δει την ταινία να ταυτιστεί ευκολότερα μαζί μου, έτσι είμαι πιο κοντά στο επίπεδο του κοινού θνητού. Ξέρετε, υπάρχει μια ταινία που αγαπώ πολύ και μιλά ακριβώς γι' αυτό, το «Trop belle pour toi» (σ.σ.: ελληνικός τίτλος «Πολύ όμορφη για σένα», σκηνοθεσίας Μπερτράν Μπλιέ, του 1989).

Το σπαστικό με τους πολύ όμορφους ανθρώπους είναι πως δεν γίνονται ποτέ άσχημοι. Μένεις εκεί, φυλακισμένος σε μια εικόνα. Για μια ηθοποιό, ξέρετε, αυτό μπορεί να είναι και επικίνδυνο.

— Σας ευχαριστώ που μου θυμίσατε αυτή την υπέροχη ταινία. Με τη Ζοζιάν Μπαλασκό, σωστά;
Λ.Κ.: Ναι, ναι. Εκεί, λοιπόν, βλέπουμε πως η ομορφιά μπορεί να είναι κάτι συγκλονιστικό, αλλά ταυτόχρονα να σε διαλύει κιόλας – το λέει η Μπαλασκό σε μια χαρακτηριστική σκηνή της ταινίας. Το σπαστικό με τους πολύ όμορφους ανθρώπους είναι πως δεν γίνονται ποτέ άσχημοι. Μένεις εκεί, φυλακισμένος σε μια εικόνα. Για μια ηθοποιό, ξέρετε, αυτό μπορεί να είναι και επικίνδυνο. Πραγματικά απόλαυσα όλη αυτήν τη «γελοιότητα», ο ρόλος ήταν ένα δώρο για μένα. Αν και το γαϊδούρι μάς δυσκόλεψε λίγο (γέλια).

— Στο μεταξύ, το λιγότερο «γαϊδούρι» στην ταινία είναι το ίδιο το γαϊδούρι. Το έχουμε αδικήσει το ζωντανό.
Καρόλ Βινιάλ: Δεν είναι πολύ παρεξηγημένο ζώο; Καταρχάς, τα γαϊδουράκια έχουν ανώτερη ευφυΐα σε σχέση με τα άλογα! Ήταν κάτι που συζητούσαμε και με την εκπαιδεύτρια του ζώου που ξεκίνησε δουλεύοντας με άλογα, και μάλιστα δυσαρεστήθηκε όταν τη μετέθεσαν στα γαϊδούρια – το είχε εκλάβει υποτιμητικά. Ε, σύντομα κατάλαβε πως συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Στην πραγματικότητα, τα γαϊδούρια είναι πιο κοντά στις γάτες και λιγότερο στα άλογα σε επίπεδο εξυπνάδας. Μαθαίνουν πολύ πιο γρήγορα, αλλά αν κάτι δεν τα ενδιαφέρει, δεν πρόκειται να το επαναλάβουν. Για να εκπαιδεύσεις λοιπόν ένα γαϊδούρι, πρέπει να το «μάθεις» να του αρέσει αυτό που κάνει, να το απολαμβάνει. 

Λορά Καλαμί – Καρολίν Βινιάλ Facebook Twitter
H Καρολίν Βινιάλ (δεξιά) και η Λορ Καλαμί με τους συμπρωταγωνιστές της στις Κάννες. Φωτό: Stephane Cardinale - Corbis/Corbis via Getty Images

— Πώς είναι να σκηνοθετείς μια κωμωδία στην εξοχή; Το τοπίο είναι υπέροχο, αλλά αποφεύγετε πολλά χαρακτηριστικά κλισέ, απουσιάζουν πανοραμικά πλάνα από drones για παράδειγμα.
Κ.Β.: Ήταν το πρώτο που σκέφτηκα όταν αποφασίσαμε να κάνουμε αυτό το φιλμ, να αποφύγουμε τα drones και γενικά τα πλάνα τύπου καρτ ποστάλ. Ήθελα να τιμήσουμε την περιοχή, αλλά δεν ήθελα να γίνουμε τηλεοπτική εκπομπή. Προφανώς, το να γυρίζει κανείς μια ταινία στο βουνό, εκτεθειμένος στα στοιχεία της φύσης, έχει τη δυσκολία του. Υπήρχε επίσης το ζήτημα των αποστάσεων που θα έπρεπε να διανύσει το συνεργείο – ειδικά όταν χρειαζόμασταν κάτι που δεν υπήρχε στο σετ. Και από πάνω, είχαμε και την αγωνία του καιρού: «θα έχουμε σήμερα τον ίδιο καιρό με χθες;», «θα μπορέσουμε να ξαναγυρίσουμε την ίδια σκηνή;». Πράγματα που δεν σε απασχολούν καθόλου όταν βρίσκεσαι σε ένα πιο ελεγχόμενο περιβάλλον. Σταθήκαμε πολύ τυχεροί νομίζω.

— Είναι πολύ ενδιαφέρον που η ηρωίδα εδώ είναι μια γυναίκα στα σαράντα της – το αναμενόμενο θα ήταν μια κοπέλα νεαρής ηλικίας.
Κ.Β.: Είναι ενδιαφέρον και που το παρατηρήσατε, μια και αυτή ήταν η αρχική ιδέα. Μάλιστα η πρώτη παραγωγός της ταινίας, που τελικά αποχώρησε από το πρότζεκτ, πίεσε πολύ προς αυτή την κατεύθυνση. Εγώ όμως αρνήθηκα, έθεσα ας πούμε ένα κάποιο βέτο. Ήθελα ο κεντρικός χαρακτήρας να έχει ένα άλλο εύρος.

Λ.Κ.: Σκεφτείτε πως η ιστορία ενός κοριτσιού που μπλέκεται με έναν παντρεμένο δεν κρύβει και κάποιο μεγάλο δράμα. Δεν τρέχει και τίποτα, θα υπάρξει κάποιος άλλος αργότερα. Το γεγονός όμως πως η ηρωίδα εδώ είναι σαράντα ετών δίνει μια άλλη βαρύτητα στην αγωνία και στην προσδοκία της να καταφέρει αυτό που θέλει. Έχει «φάει» ήδη αρκετές κακές σχέσεις, οπότε πλέον υπάρχει μια κάποια νεύρωση, η οποία επαναλαμβάνεται: ίδιες σχέσεις, ίδια λάθη, μια κάποια ανακύκλωση. Και αυτό το κάνουμε στα σαράντα, στα πενήντα και στα εξήντα μας ακόμα, δεν είναι κάτι που σταματά μετά από δυο-τρεις κακές σχέσεις.

— Εμπνευστήκατε και από προσωπικά σας βιώματα, φτιάχνοντας αυτή την ταινία;
(Και οι δυο μαζί): Όχι! (γέλια)
Λ.Κ.: Ό,τι βλέπετε προήλθε από τη φαντασία μας και μόνο. (σ.σ.: Με ύφος που μαρτυρά ακριβώς το αντίθετο.)

Λορά Καλαμί – Καρολίν Βινιάλ Facebook Twitter
Η Λορ Καλαμί και ο γάιδαρος σε σκηνή της ταινίας.

— Θα αντέξει το σινεμά το πανδημικό σοκ των περασμένων δύο ετών;
Κ.Β.: Ευτυχώς, στη Γαλλία υπήρξε μια ικανοποιητική οικονομική ενίσχυση των αιθουσών αλλά και των διανομέων, αλλά οφείλουμε να ομολογήσουμε πως οι θεατές δεν έχουν επιστρέψει ακόμα στα σινεμά. Ωστόσο, αυτό συνέβαινε και πριν. Έχουμε παρατηρήσει πλέον πως οι μικρότερες ηλικίες δεν προτιμούν τον κινηματογράφο, δεν τον επιλέγουν για την ψυχαγωγία τους. Η πρόκληση σήμερα είναι να γίνουν ταινίες που θα ξεχωρίσουν.

Λ.Κ.: Η διαφορά, πάντως, είναι τεράστια. Αυτός που επιλέγει να πάει σινεμά, εκτελεί μια αλυσίδα δράσεων, αν το σκεφτείτε: ντύνεται, βγαίνει από το σπίτι του, πάει σε μια αίθουσα, πληρώνει ένα εισιτήριο, μπαίνει στην αίθουσα. Με άλλα λόγια, είναι ενεργός, μετέχει ενεργά στη θέαση μιας ταινίας. Ε, δεν είναι το ίδιο με το να κάθεσαι στον καναπέ σου, να πατήσεις το τηλεχειριστήριο και να καταναλώσεις ό,τι κι αν εμφανίσει μπροστά σου ο αλγόριθμος.

Κ.Β.: Φυσικά, οι θεατές στις πλατφόρμες είναι περισσότεροι. Έγραψα πολλά σενάρια για τηλεταινίες και μία απ’ αυτές που σκηνοθέτησα κιόλας είχε πέντε εκατομμύρια θεατές. Αλλά, στ’ αλήθεια, δεν έχεις κάποιο feedback. Δεν μένει κάτι. Στο σινεμά όλα έχουν άλλη βαρύτητα. Είναι σαφώς μια συνειδητή επιλογή που κάνει ο θεατής.

Λορά Καλαμί – Καρολίν Βινιάλ Facebook Twitter
H Καρολίν Βινιάλ στα γυρίσματα της ταινίας.

Λ.Κ.: Μην αδικούμε όμως τις σειρές. Γίνονται και εκεί σημαντικά πράγματα, και έχει ανέβει πολύ ο πήχης σε επίπεδο σεναρίου. (σ.σ.: Μία από τις μεγάλες επιτυχίες της Καλαμί ήταν η συμμετοχή της στη δημοφιλέστατη σειρά «Dix pour cent» – ελληνικός τίτλος: «Πάρε τον μάνατζέρ μου»). Η μακροβιότητά τους αποδεικνύει πως λένε κάτι άλλο στον κόσμο που τις παρακολουθεί. Μέσα στο σινεμά όντως έχεις μια άλλη εμπειρία. Σκεφτείτε τον χαρακτήρα που ενσαρκώνω στην ταινία, την Αντουανέτ, όταν βρίσκεται πάνω στο βουνό, εκεί όπου δεν υπάρχει το κινητό, εκεί όπου τίποτα δεν σε διακόπτει. Είσαι συγκεντρωμένος, παρακολουθείς κάτι και το μυαλό απορροφά την ιστορία αλλιώς όταν βρισκόμαστε ανάμεσα σε αγνώστους. Υπάρχει μια συλλογική διάσταση σε αυτή την εμπειρία, την οποία συνολικά προσπαθούν να μας αφαιρέσουν εδώ και πολύ καιρό.

— Αυτό δεν αφορά πια μόνο τα σινεμά…
Λ.Κ.: Φυσικά! Ισχύει και στο θέατρο, στις συναυλίες, στην εργασία και, φυσικά, αφορά και τις μαζικές διαδηλώσεις, δηλαδή όταν στέκεσαι στους δρόμους μαζί με άλλους για να πάρεις μια συγκεκριμένη θέση. Αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να μας διαφεύγει.

Το τρέιλερ της ταινίας

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ