Ενριέτα Χάουαρντ: Αποκαταστάθηκε η εντυπωσιακή βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β'

Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Η Μεγάλη Σάλα του Marble Hill. Φωτο: Christopher Ison © English Heritage
0

Μια ιστορική αγγλική βίλα, το Marble Hill, που χτίστηκε από γυναίκα, μια βασιλική ερωμένη που αποφάσισε να ξεφύγει από τον τυραννικό και «βρομιάρη» σύζυγό της, ανοίγει μετά την αποκατάστασή της από τη φιλανθρωπική οργάνωση ιστορικών μνημείων English Heritage, που κράτησε τρία χρόνια.

Το Marble Hill χτίστηκε δίπλα στον ποταμό Τάμεση το 1724 ως καταφύγιο από έναν μέθυσο και βίαιο σύζυγο και τη γεωργιανή αυλή, για μια βασιλική ερωμένη που περιγράφηκε από τον ποιητή φίλο της Alexander Pope ως «μια λογική γυναίκα».

Το σωζόμενο αυτό δείγμα ενός σπιτιού που ήταν σπάνιο στην εποχή του, στο Twickenham, στο νοτιοδυτικό Λονδίνο, θα ανοίγει πλέον δωρεάν πέντε ημέρες την εβδομάδα για επτά μήνες τον χρόνο, με τους κομψούς χώρους του να έχουν συντηρηθεί από την υγρασία και τη φθορά.

Η Ενριέτα Χάουαρντ ξέφυγε από τα νύχια του μέθυσου, σπάταλου πρώτου συζύγου της και από τα καθήκοντά της ως ερωμένης του Γεωργίου Β', για να χτίσει ένα καταφύγιο μέσα σε ένα μικροσκοπικό κλασικό τοπίο που δημιούργησε ο διάσημος κηπουρός Charles Bridgeman. Το έργο της ανακαίνισης στοίχισε 8 εκατομμύρια λίρες.

Η Ενριέτα Χάουαρντ, που ζούσε σε συνθήκες φτώχιας στο Σόχο με ψευδώνυμο, αλλά έγινε αυλική και στη συνέχεια ερωμένη του μελλοντικού Γεωργίου Β', ο οποίος τελικά τη συνταξιοδότησε, εξασφάλισε ότι ο σύζυγός της δεν μπορούσε να βάλει χέρι στα χρήματα.

Η Ενριέτα Χάουαρντ ξέφυγε από τα νύχια του μέθυσου, σπάταλου πρώτου συζύγου της και από τα καθήκοντά της ως ερωμένης του Γεωργίου Β', για να χτίσει ένα καταφύγιο μέσα σε ένα μικροσκοπικό κλασικό τοπίο που δημιούργησε ο διάσημος κηπουρός Charles Bridgeman.

Η Ενριέτα ήταν μία από τις τρεις κόρες του Σερ Χένρι Χόμπαρτ, τέταρτου βαρονέτου, γαιοκτήμονα του Νόρφολκ. Ο πατέρας της πέθανε σε μονομαχία όταν ήταν οκτώ ετών και η μητέρα της πέθανε τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1701, αφήνοντάς την ορφανή στα δώδεκα της χρόνια. Στη συνέχεια έγινε προστατευόμενη του Χένρι Χάουαρντ, πέμπτου κόμη του Σάφολκ, και παντρεύτηκε τον νεότερο γιο του, Τσαρλς Χάουαρντ, μετέπειτα ένατο κόμη του Σάφολκ. Ο γάμος ήταν δυστυχισμένος· ο Τσαρλς ήταν γυναικάς και ψυχαναγκαστικός τζογαδόρος.

Το 1714, το ζευγάρι ταξίδεψε στο Ανόβερο και εκεί η Ενριέττα γνώρισε και έγινε ερωμένη του μελλοντικού βασιλιά Γεωργίου Β', και διορίστηκε κυρία επί των τιμών της συζύγου του, Καρολίνας του Άνσμπαχ. Το 1723, ο βασιλιάς προχώρησε σε οικονομικό διακανονισμό με τον σύζυγό της, ο οποίος ήταν επίσης μέλος του οίκου του, σε αντάλλαγμα για τις υπηρεσίες της ως βασιλικής ερωμένης. Μάλιστα, η βασίλισσα Καρολίνα συμπαθούσε την Ενριέτα και ήταν ευτυχής που ο βασιλιάς είχε μια ερωμένη που θεωρούσε συμπαθή και εύστροφη.

Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Η συντηρήτρια συλλογών του Marble Hill καθαρίζει ένα πορτρέτο της Henrietta Howard, κόμισσας του Suffolk, στην αίθουσα Tetra του κτιρίου. Φωτο: Christopher Ison © English Heritage

Όταν χώρισε με τον σύζυγό της, αν και δεν υπήρξε διαζύγιο –αυτό θα απαιτούσε την ψήφιση πράξης του Κοινοβουλίου– και αφού ο Γεώργιος Β' απέκτησε μια νέα ερωμένη, την Amalie von Wallmoden το 1734, η Ενριέτα αγόρασε γη στις όχθες του ποταμού Τάμεση, έχοντας λάβει ένα πολύ μεγάλο ποσό μετά από έναν οικονομικό διακανονισμό με τον βασιλιά. Ξαναπαντρεύτηκε όταν βγήκε επίσημα το διαζύγιό της και έχτισε το Marble Hill House  σε ένα ειδυλλιακό τότε αγροτικό καταφύγιο που είχε τόσα πολλά αριστοκρατικά σπίτια ανάμεσα στους οπωρώνες και τα χωράφια του, που η English Heritage το περιγράφει ως «το Χάμπτονς της εποχής του».

Δημιούργησε έναν πνευματικό κύκλο και στους πολλούς φίλους της περιλαμβάνονταν ποιητές και καλλιτέχνες.

Η γη που ανήκε μετά σε μια οικογένεια πλοιοκτητών έγινε ένα πολύ αγαπημένο δημόσιο πάρκο, το οποίο ανέλαβε το 1986 η English Heritage, τα σχέδια αποκατάστασης της οποίας αρχικά προκάλεσαν οργισμένες τοπικές διαμαρτυρίες. Η ανάπλαση των κήπων έκανε πολλούς από τους κατοίκους να γίνουν στη συνέχεια εθελοντές για τη διατήρηση του περιβάλλοντος που γλίτωσε από τα σχέδια ανάπλασης που θα το μετέτρεπαν σε ακόμα ένα οικιστικό σύμπλεγμα.

Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Γκραβούρα του Marble Hill από τον Augustin Heckell (1749), με τίτλο "The Countess of Suffolk's House". Εικόνα: Historic England 1990.
Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Η τραπεζαρία στο Marble Hill. Φωτο: Christopher Ison © English Heritage
Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Το πάρκο γύρω από το Marble Hill. Φωτο: Christopher Ison © English Heritage
Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Η Μεγάλη Σάλα του Marble Hill. Φωτο: Christopher Ison © English Heritage
Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Οι κήποι του Marble Hill. Φωτο: Christopher Ison © English Heritage
Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Marble Hill.
Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Marble Hill.
Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Marble Hill.
Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Οι κήποι του Marble Hill.
Ενριέτα Χάουαρντ: Η υπέροχη βίλα της ερωμένης του Γεωργίου Β' που άφησε τον δυνάστη σύζυγό της Facebook Twitter
Marble Hill.
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ