Το «Κόκκινο Στούντιο» του Ματίς: Η ιστορία και τα μυστικά ενός μοναδικού έργου τέχνης

Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Henri Matisse. «The Red Studio». 1911. Mrs. Simon Guggenheim Fund, The Museum of Modern Art, New York. © 2022 Succession H. Matisse / Artists Rights Society (ARS), New York
0

Για πρώτη φορά μετά από εκατό και πλέον χρόνια το αριστουργηματικό έργο του Ανρί Ματίς «The Red Studio» (πρωτότυπος τίτλος «L'Atelier Rouge»), ένα έργο που έφτιαξε το φθινόπωρο του 1911 στο Issy-les-Moulineaux, μια κοινότητα νοτιοδυτικά του Παρισιού, επανενώθηκε σε μια έκθεση στο ΜοΜΑ με τους έξι πίνακες ζωγραφικής, τα κεραμικά και τα τρία γλυπτά που έχουν διασωθεί και απεικονίζονται στο έργο.

«Από πού πήρα το κόκκινο χρώμα – απλώς δεν ξέρω», σημείωσε κάποτε ο Ματίς. «Θεωρώ ότι όλα αυτά τα πράγματα αποκτούν τη σημασία που έχουν για μένα μόνο όταν τα βλέπω μαζί με το κόκκινο χρώμα». O συγκεκριμένος πίνακας είναι σαν μια μικρή αναδρομική έκθεση των γλυπτών και των έργων ζωγραφικής και κεραμικής που εξετίθεντο στο εργαστήριο του Ματίς.

«Η σύγχρονη τέχνη», έλεγε ο Ματίς, «σκορπά χαρά γύρω με το χρώμα της, το οποίο μας ηρεμεί».

Σε αυτόν τον λαμπερό πίνακα η τέχνη του κορυφαίου Γάλλου εικαστικού διαποτίζει ένα δωμάτιο, εν προκειμένω το ίδιο του το στούντιο, με κόκκινο χρώμα. Ο ίδιος ήταν χαρούμενος γιατί το 1909 εξασφάλισε τη χορηγία του Σεργκέι Σουκίν, ενός Ρώσου επιχειρηματία κλωστοϋφαντουργίας, για τον οποίον φιλοτέχνησε τους πίνακες «Χορός» και «Μουσική». Αυτή η βοήθεια τον έβγαζε από το οικονομικό αδιέξοδο.

Σε αυτόν τον λαμπερό πίνακα η τέχνη του κορυφαίου Γάλλου εικαστικού διαποτίζει ένα δωμάτιο,  εν προκειμένω το ίδιο του το στούντιο, με κόκκινο χρώμα. Ο ίδιος ήταν χαρούμενος γιατί εξασφάλισε το 1909 τη χορηγία του Σεργκέι Σουκίν, ενός Ρώσου επιχειρηματία κλωστοϋφαντουργίας, για τον οποίον φιλοτέχνησε τους πίνακες «Χορός» και «Μουσική». Αυτή η βοήθεια τον έβγαζε από το οικονομικό αδιέξοδο.

Η τέχνη και τα διακοσμητικά αντικείμενα είναι ζωγραφισμένα συμπαγώς, αλλά τα έπιπλα και η αρχιτεκτονική είναι γραμμικά διαγράμματα που σκιαγραφούνται από «κενά» στην κόκκινη επιφάνεια. Αυτά τα κενά αποκαλύπτουν προηγούμενα στρώματα κίτρινου και μπλε χρώματος κάτω από το κόκκινο, γιατί ο Ματίς άλλαζε τα χρώματα μέχρι να του φανούν σωστά. Μάλιστα το στούντιό του στην πραγματικότητα ήταν λευκό.

Το στούντιο γενικά είναι ένας σημαντικός χώρος για κάθε καλλιτέχνη. Το δικό του στούντιο ο Ματίς το είχε φτιάξει για τον εαυτό του, παρουσιάζοντας σε αυτό μια προσεκτικά διαμορφωμένη έκθεση των έργων του. Οι γωνιακές γραμμές υποδηλώνουν βάθος, το μπλε-πράσινο φως του παραθύρου εντείνει την αίσθηση του εσωτερικού χώρου, αλλά η έκταση του κόκκινου ισοπεδώνει την εικόνα. Ο Ματίς υπογραμμίζει αυτό το αποτέλεσμα, παραλείποντας, για παράδειγμα, την κάθετη γραμμή της γωνίας του δωματίου.

Ολόκληρη η σύνθεση συσσωρεύεται γύρω από τον αινιγματικό άξονα του ρολογιού του παππού, ένα επίπεδο ορθογώνιο του οποίου η επιφάνεια δεν έχει δείκτες. Ο χρόνος αναστέλλεται σε αυτόν τον μαγικό χώρο. Στο τραπέζι που βρίσκεται στο προσκήνιο, ένα ανοιχτό κουτί με κραγιόνια, ίσως ένα συμβολικό υποκατάστατο του καλλιτέχνη, μας προσκαλεί να μπούμε στο δωμάτιο. Αλλά το ίδιο το εργαστήριο που ορίζεται από αιθέριες γραμμές και λεπτές χωρικές ασυνέχειες παραμένει το ιδιωτικό σύμπαν του καλλιτέχνη.

Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Henri Manuel, Ο Ανρί Ματίς στο στούντιό του στο Issy-les-Moulineaux, 1909. The Museum of Modern Art Archives, New York. Photographic Archive, Artists and Personalities

Τι συνέβαινε όμως την εποχή που ο Ματίς έφτιαξε το έργο;

Η παρακμή του κινήματος του φωβισμού μετά το 1906 δεν επηρέασε την καριέρα του Ματίς –πολλά από τα ωραιότερα έργα του δημιουργήθηκαν μεταξύ 1906 και 1917, όταν συμμετείχε ενεργά στη μεγάλη συγκέντρωση καλλιτεχνικών ταλέντων στο Μονπαρνάς–, παρόλο που δεν ταίριαζε αρκετά με τη συντηρητική του εμφάνιση και τις αυστηρές αστικές συνήθειες εργασίας. Συνέχισε να απορροφά νέες επιρροές.

Το 1906 ταξίδεψε στην Αλγερία, μελετώντας την αφρικανική τέχνη και τον πριμιτιβισμό. Αφού είδε μια μεγάλη έκθεση ισλαμικής τέχνης στο Μόναχο το 1910, πέρασε δύο μήνες στην Ισπανία, ερχόμενος σε επαφή με τη μαυριτανική τέχνη. Επισκέφθηκε το Μαρόκο το 1912 και ξανά το 1913 και ενώ ζωγράφιζε στην Ταγγέρη, έκανε αρκετές αλλαγές στο έργο του, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης του μαύρου χρώματος. Το αποτέλεσμα στην τέχνη του ήταν μια τόλμη στη χρήση έντονου, αδιαμόρφωτου χρώματος, όπως στο «Κόκκινο Στούντιο».

Ο Ματίς αναγνωρίστηκε ως ηγέτης των φωβιστών, μαζί με τον Αντρέ Ντερέν. Μεταξύ τους υπήρχε άμιλλα, ο καθένας είχε τους δικούς του οπαδούς και προσωπικότητες όπως ο Ζορζ Μπρακ, ο Ραούλ Ντιφί και ο Μορίς ντε Βλεμένκ τους στήριζαν. Ο συμβολιστής ζωγράφος Γκιστάβ Μορό ήταν ο εμπνευσμένος εισηγητής του κινήματος. Ως καθηγητής στην École des Beaux-Arts στο Παρίσι, παρακινούσε τους μαθητές του να σκέφτονται εκτός του πλαισίου της τυπικότητας και να ακολουθούν το όραμά τους.

Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Το στούντιο του Ματίς, Οκτώβριος-Νοέμβριος 1911.

Το 1907, ο Γκιγιόμ Απολινέρ, σχολιάζοντας τον Ματίς σε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «La Falange», έγραψε: «Δεν έχουμε να κάνουμε με ένα εξωφρενικό ή ακραίο εγχείρημα: η τέχνη του Ματίς είναι κατεξοχήν λογική». Όμως το έργο εκείνη την εποχή αντιμετώπισε και σφοδρή κριτική – του ήταν δύσκολο να συντηρήσει την οικογένειά του.

Για παράδειγμα, ομοίωμα του πίνακά του «Nu bleu» («Μπλε Γυμνό», 1907) κάηκε στο Armory Show στο Σικάγο το 1913, ενώ και το ξεκίνημά του μόνο επιτυχημένο δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί. Το 1904 έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί Vollard, η οποία δεν πούλησε κανένα έργο. Αντικατέστησε τις κουκκίδες με ζωηρές πινελιές και άρχισε να χρησιμοποιεί έντονα χρώματα για να συνδεθεί τελικά με τα «αγρίμια», τους φωβιστές, και έτσι να γεννηθεί το πρώτο μεγάλο ρεύμα του εικοστού αιώνα.

Ο Ματίς γεννήθηκε το 1869. Όταν ήταν μικρός, ενώ ήταν καθηλωμένος στο κρεβάτι από μια κρίση σκωληκοειδίτιδας, η μητέρα του τού χάρισε ένα κουτί με μπογιές λαδοπαστέλ για να περνάει πιο ευχάριστα τον χρόνο του. Αυτή ήταν η πρώτη και εκ του αποτελέσματος καταλυτική επαφή του με τη ζωγραφική και την τέχνη. Αν και σπούδασε νομικά, τα εγκατέλειψε όλα για να γίνει ζωγράφος. Φοίτησε στην Ακαδημία Julian γιατί δεν ήξερε το Παρίσι και την Beaux-Arts. Αν και είχε δάσκαλο τον Γκιστάβ Μορό και οι πρώτοι του πίνακες ήταν εμπνευσμένοι από τους Φλαμανδούς ζωγράφους, εντυπωσιάστηκε από την επαφή του με το έργο του Βαν Γκογκ και του Ροντέν, που μέχρι το τέλος της ζωής του δεν έπαψε να θεωρεί μεγάλους δασκάλους.

Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Το μονοπάτι που οδηγεί στο στούντιο, καλοκαίρι του 1917. The Museum of Modern Art, New York. Succession H. Matisse/Artists Rights Society (ARS), New York

Ξεκίνησε μαθήματα γλυπτικής στην École des Beaux-Arts την περίοδο 1900-1910 και τότε δημιούργησε τα περισσότερα γλυπτά του.

Από τα έντεκα έργα που δημιουργήθηκαν μεταξύ 1898 και 1911 και παρουσιάζονται στον πίνακα, δύο ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές και θα εκτεθούν για πρώτη φορά στο κοινό μετά από πενήντα και πλέον χρόνια. Το ένα καταστράφηκε πριν από πολλές δεκαετίες («Grand nu à la Colle»). Τα άλλα οκτώ βρίσκονται σε συλλογές μουσείων στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική.

Παρουσιάστηκαν επίσης πίνακες και σχέδια του καλλιτέχνη που σχετίζονται με το «Κόκκινο Στούντιο», συγκεκριμένα το «Στούντιο Quai Saint-Michel» (1917) και το «Μεγάλο κόκκινο εσωτερικό» (1948), καθώς και αρχειακό υλικό όπως φωτογραφίες, κατάλογοι, επιστολές και αποκόμματα του Τύπου.

Ο πίνακας ήταν ασυνήθιστος για την εποχή του: αναπαριστούσε αναγνωρίσιμα αντικείμενα πάνω σε μια επίπεδη μονόχρωμη επιφάνεια χρώματος βενετσιάνικου κόκκινου, συνδυάζοντας το παραστατικό με το αφηρημένο και διαλύοντας την ψευδαίσθηση του βάθους.

Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Henri Matisse. Corsica, «The Old Mill». 1898. Wallraf-Richartz Museum & Fondation Corboud, Cologne. © 2022 Succession H. Matisse / Artists Rights Society (ARS), New York

Συμπέρασμα: η απεικόνιση ενός οποιουδήποτε στούντιο αποτελεί εξ ορισμού έναν διαλογισμό του καλλιτέχνη πάνω στο έργο του. Εδώ έχουμε μια επαναστατική στιγμή στην παράδοση της ζωγραφικής στούντιο, λόγω του τρόπου με τον οποίο μετασχηματίζεται αυτή η παράδοση.

Ο Ματίς ολοκλήρωσε τον πίνακα πριν αποφασίσει να τον καλύψει με αυτό το χρώμα, ενώ το έργο ήταν σε προχωρημένο στάδιο, μια εξέλιξη που αποκαλύφθηκε από την έρευνα των τελευταίων είκοσι ετών.

Πρόκειται για μια εξαιρετική περίπτωση ενός έργου τέχνης που διαφοροποιείται κατά τη διαδικασία της δημιουργίας. Ωστόσο ο προστάτης του, ο Σουκίν, αρνήθηκε να τον αγοράσει για άγνωστους λόγους, αγόρασε όμως το «Ροζ Στούντιο». Μάλλον τον θεώρησε ακατανόητο γιατί κανείς μέχρι τότε δεν είχε φτιάξει έναν μονόχρωμο πίνακα σε αφαιρετικό πλαίσιο, με ένα επίπεδο χρώματος που σίγουρα δεν ήταν αναγωρίσιμο τότε. Έτσι, ο Ματίς κράτησε τον πίνακα για περισσότερα από δεκαπέντε χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων ταξίδεψε στη Δεύτερη Έκθεση Μεταϊμπρεσιονιστών στο Λονδίνο το 1912 και στη Νέα Υόρκη, στο Σικάγο και στη Βοστώνη για το Armory Show του 1913.

Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Matisse, «Young Sailor II» (1906), ενας από τους πίνακες που απεικονίζονται στο Κόκκινο Δωμάτιο. Jacques and Natasha Gelman Collection, The Metropolitan Museum of Art, New York. © 2022 Succession H. Matisse / Artists Rights Society (ARS), New York

Το «Κόκκινο Στούντιο» αγοράστηκε τελικά το 1927 από τον David Tennant, ιδρυτή του Gargoyle Club στο Λονδίνο, όπου έμεινε κρεμασμένος στην αίθουσα χορού με καθρέφτες μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1940, οπότε αγοράστηκε από την γκαλερί Bignou στη Νέα Υόρκη και στη συνέχεια αποκτήθηκε από το MoMA το 1949. Τελικά, τη δεκαετία του 1950 ο κόσμος το πρόσεξε. Μετά από 100 και πλέον χρόνια αναγνώρισε ένα σπουδαίο έργο του ζωγράφου που τόλμησε να επιχειρήσει κάτι που ούτε ο ίδιος δεν καταλάβαινε απόλυτα. Και αυτό είναι ένα πρότυπο για τη δημιουργία τέχνης σε οποιοδήποτε πεδίο.

Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Henri Matisse. «Le Luxe II». 1907. J. Rump Collection. SMK – The National Gallery of Denmark, Copenhagen. © 2022 Succession H. Matisse / Artists Rights Society (ARS), New York
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Henri Matisse. «Bathers». 1907. Gift of the Augustinus Foundation and the New Carlsberg Foundation. SMK – The National Gallery of Denmark, Copenhagen. © 2022 Succession H. Matisse / Artists Rights Society (ARS), New York
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Henri Matisse. «Nude with White Scarf». 1909. J. Rump Collection. SMK – The National Gallery of Denmark, Copenhagen. © 2022 Succession H. Matisse / Artists Rights Society (ARS), New York
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Henri Matisse. Decorative Figure. 1908. Gift of Sam and Ayala Zacks. Art Gallery of Ontario, Toronto. © 2022 Succession H. Matisse / Artists Rights Society (ARS), New York
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Henri Matisse. «Large Red Interior». 1948. Credit: The Metropolitan Museum of Art, New York. Succession H. Matisse / Artists Rights Society (ARS), New York
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Henri Matisse. «The Blue Window». 1913. Credit: The Metropolitan Museum of Art, New York. Succession H. Matisse / Artists Rights Society (ARS), New York.
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Henri Matisse. Nasturtiums with the painting «Dance I». 1912. Credit: The Metropolitan Museum of Art, New York. Succession H. Matisse / Artists Rights Society (ARS), New York
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Henri Matisse. Studio, «Quai Saint-Michel. 1916. Credit: The Metropolitan Museum of Art, New York. Succession H. Matisse / Artists Rights Society (ARS), New York
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Edward Steichen, Πορτρέτο του Ματίς με το γλυπτό «La Serpentine». 1909. The Museum of Modern Art, New York. Succession H. Matisse/Artists Rights Society (ARS), New York

Η έκθεση, μετά το ΜοΜΑ, ταξίδεψε στην SMK - Εθνική Πινακοθήκη της Δανίας στην Κοπεγχάγη, όπου θα βρίσκεται μέχρι τις 23 Φεβρουαρίου 2023.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έξι συναρπαστικές ιστορίες λεηλασίας έργων τέχνης από τους Ναζί σε μια έκθεση

Εικαστικά / Έξι συναρπαστικές ιστορίες λεηλασίας έργων τέχνης από τους Ναζί σε μια έκθεση

Οι ιστορίες λεηλασίας παρουσιάζονται στο εβραϊκό Μουσείο της Νέας Υόρκης με έργα που λεηλατήθηκαν, διασώθηκαν και έκαναν ένα μακρινό ταξίδι από την Ευρώπη στο Μανχάταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ