«Τρωίλος και Χρυσηίδα»: Σαίξπηρ με ανανεωτικό σκηνοθετικό βλέμμα

«Τρωίλος και Χρυσηίδα»: Σαίξπηρ με ανανεωτικό σκηνοθετικό βλέμμα Facebook Twitter
Δύο επιβλητικές, ελαφρώς υπερυψωμένες, αχυρένιες καλύβες δεσπόζουν πάνω σε ένα πάτωμα μαύρο, γυαλιστερό, όπου τα σώματα των ηθοποιών αντανακλώνται πολλαπλασιαζόμενα και αυτοθαυμαζόμενα, ημίγυμνα, με οπίσθια προκλητικά υπερφουσκωμένα. Φωτ.: Karol Jarek
0

Αν μας καταλάμβανε ξάφνου μια διεστραμμένη επιθυμία να δούμε τον κόσμο του Ομήρου αντεστραμμένο, αδειασμένο από νόημα, δεν θα μπορούσαμε να ανατρέξουμε σε καταλληλότερο μέρος από το Τρωίλος και Χρυσηίδα του Σαίξπηρ.

Δεν θα βρούμε εδώ το «οne equal temper of heroic hearts», μια «ομοθυμία ηρωικών καρδιών» για την οποία κάνει λόγο ο Τένυσον στο ποίημά του «Οδυσσέας», όπου ο ηλικιωμένος πλέον βασιλιάς της Ιθάκης μνημονεύει τους αλλοτινούς συντρόφους του∙ αλλά μάλλον την κλαγγή της δυσαρμονίας, τον αχό της υπεροψίας και τους συριγμούς του φθόνου. Κανένας ηρωισμός, άφθονος κυνισμός, περισσή ματαιοδοξία.

Ο ξακουστός Αχιλλέας δεν είναι μόνο ένας εκνευριστικός νάρκισσος που περιμένει τους Έλληνες να του γλείψουν τα πόδια για να ξαναβγεί στη μάχη∙ είναι ο πλέον άνανδρος, που δεν διστάζει να επιτεθεί στον Έκτορα την πιο ευάλωτη στιγμή του, όταν ο κορυφαίος των Τρώων ξαποσταίνει έχοντας αφαιρέσει την πανοπλία του.

Στο Τρωίλος και Χρυσηίδα, ο πόλεμος έχει καταντήσει μια ιστορία για απρόθυμους, αποκαμωμένους παίκτες που νιώθουν παγιδευμένοι σε έναν «καβγά για μια πόρνη κι έναν κερατά». Οι άντρες μιλούν για τις γυναίκες (και τους φέρονται) σαν αντικείμενα, πόρνες ή πηγές μόλυνσης. Μέσα σε κλίμα φόβου και απειλής, οι υποσχέσεις καταπατούνται, ο έρωτας καθίσταται αδύνατος, ενώ το σεξ δρομολογείται μέσω λάγνων προαγωγών, ο ικανότερος εκ των οποίων, ο Πάνδαρος, αφήνει κληρονομιά στους θεατές τη σύφιλή του (μεγάλο άγχος εκείνης της εποχής).

Σε μια εποχή όπου έχουμε πλέον κουραστεί από το αναμάσημα στερεότυπων αναπαραστάσεων, προτάσεις σαν τη συγκεκριμένη έρχονται να μας υπενθυμίσουν τι θα πει ερμηνεία ως πράξη βαθιάς καταβύθισης και προσωπικής επένδυσης, ως δημιουργία ενός αυτόφωτου, αυτοτελούς σκηνικού σύμπαντος, ως άλμα της φαντασίας, ως ανάληψη πραγματικού ρίσκου, όπως αυτού που προκύπτει από τη συνάντηση με φλέγοντα φιλοσοφικά και πολιτικά ζητήματα του καιρού μας.

Κι ενώ ελπίζουμε ότι, έστω για λίγο, έστω για μια στιγμή, θα δούμε τους ήρωες να ενσαρκώνουν στην πράξη κάποια από τις ιδέες τις οποίες εξυμνούν στα λόγια, αυτό δεν συμβαίνει ποτέ. Δεν είναι απλώς ότι οι μεγάλες ιδέες εκπίπτουν εκκωφαντικά, ή ότι συγκρούονται με άλλες, νέες και μοιραία συνθλίβονται. Ούτε μόνον ότι τα βέλη της σάτιρας τρυπούν τους υπερφίαλους υποκριτές που «άλλα λένε κι άλλα κάνουν».

Παρόλο που όλα τα παραπάνω ισχύουν ως έναν βαθμό, αυτό που τελικά παρακολουθούμε είναι μια μακρά κι επίπονη διαδικασία μέσω της οποίας η γενναιότητα, το δίκαιο, η τιμή, ο έρωτας, οι μεγάλες πράξεις και τα ευγενή αισθήματα οδηγούνται στην εξάχνωση κι εξαφανίζονται.¹

«Τρωίλος και Χρυσηίδα»: Σαίξπηρ με ανανεωτικό σκηνοθετικό βλέμμα Facebook Twitter
Είναι περιττό να πω εδώ πόσο ανάγκη έχουμε στο θέατρο από ανανεωτικά σκηνοθετικά βλέμματα, όπως αυτό της Μαρίας Πανουργιά. Φωτ.: Karol Jarek

Ούτε η παρηγοριά της κωμωδίας ούτε η ανάταση της τραγωδίας. Μονάχα κυνισμός, μηχανορραφίες, ψυχική παραζάλη, φρίκη. Καμία «βοήθεια» δεν προσφέρει ο συγγραφέας, οι προθέσεις του παραμένουν ανεξιχνίαστες. Και ήταν πραγματικά μεγάλη η περιέργεια με την οποία προσήλθαμε στο θεάτρο Rex για να δούμε πώς παρουσιάζεται επί σκηνής αυτός ο αποστεγνωμένος από ιδανικά κόσμος, όπου έχει χαθεί κάθε ελπίδα.

Δύο επιβλητικές, ελαφρώς υπερυψωμένες, αχυρένιες καλύβες δεσπόζουν πάνω σε ένα πάτωμα μαύρο, γυαλιστερό, όπου τα σώματα των ηθοποιών αντανακλώνται πολλαπλασιαζόμενα και αυτοθαυμαζόμενα, ημίγυμνα, με οπίσθια προκλητικά υπερφουσκωμένα. Σώματα που τρίβονται οιστρόπληκτα στις επιφάνειες, κατειλημμένα από επιθυμία, όπως εκείνο του Τρωίλου, που δηλώνει «λιγόψυχος όσο ένα κοριτσάκι στα σκοτάδια», αλλά και του Πάνδαρου (πάντοτε απολαυστικός ο Γιάννης Κλίνης), που τεντώνεται για να χαϊδέψει όσο περισσότερο μπορεί τον ξαναμμένο Τρωαδίτη πρίγκιπα, το ανομολόγητο αντικείμενο του πόθου του.

Σώματα που παραπέμπουν κινησιολογικά στους Ανθρωπίδες (τους Μεγάλους Πιθήκους), στόματα που μασουλάνε διαρκώς, γλώσσες βαμπιρικές που εκτινάσσονται επιθετικά στη θέα του θηλυκού, δόντια που μακραίνουν για να καρφωθούν σε σάρκα φρέσκια, λαχταριστή – θα λέγαμε πως το σώμα και οι ορέξεις του, κυριολεκτικές και μεταφορικές, είναι σε τούτη την παράσταση εκτεθειμένο και ταυτόχρονα κυρίαρχο, επιφορτισμένο όχι μόνο με όλη τη σημειολογία του έργου αλλά και με την αποστολή να μας μεταφέρει σε έναν ρευστό χώρο λυκαυγούς και λυκόφωτος, στο μακρινό παρελθόν και στο πιθανό μέλλον μας, εκεί όπου είμαστε ζώα και άνθρωποι μαζί, εκεί όπου το pre-human συναντά το meta-human, στην αρχή του πολιτισμού και στο διαβλεπόμενο τέλος του.

Και είναι αυτή η αίσθηση που αποτυπώνεται ισχυρότερα μέσα μας κατά τη διάρκεια και, κυρίως, μετά τη λήξη της παράστασης, μια αίσθηση που κινείται πέρα από τον εκφερόμενο λόγο, πέρα από την πλοκή και τις πλεξούδες της, και που έχει να κάνει με την ικανότητα των σωμάτων να καταλάβουν από τη μία τις χειρότερες και από την άλλη τις καλύτερες δυνατές θέσεις που διανοίγονται μπροστά τους, άπαξ και υπερβούν τις δεδομένες, προδιαγεγραμμένες στάσεις καθήλωσης, επανάληψης και υποταγής (ή κυριαρχίας), άπαξ και σπάσουν τις συνήθειές τους, για να ακολουθήσουν ελεύθερα τον ρυθμό του ενθουσιασμού, της ορμής και της επινοητικότητάς τους.

«Τρωίλος και Χρυσηίδα»: Σαίξπηρ με ανανεωτικό σκηνοθετικό βλέμμα Facebook Twitter
Φωτ.: Karol Jarek

Γιατί το σύμπαν που οραματίζεται η Μαρία Πανουργιά, καίτοι πιστό στο ζοφερό, αποδομητικό πνεύμα του κειμένου, ταυτόχρονα διαπερνάται από μια αχτίδα φωτός. Υπάρχει ακόμη ελπίδα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πιο αναζωογονητικές, οι πιο αφυπνιστικές στιγμές και σκηνές της παράσταστασης είναι εκείνες όπου βιώνουμε ακριβώς αυτό.

Οι στιγμές δηλαδή όπου σπάει το positionality (το κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο που διαμορφώνει την ταυτότητά μας από πλευράς φυλής, τάξης, φύλου, σεξουαλικότητας και ικανότητας) και κάτι αναπάντεχο συμβαίνει ενώπιόν μας: ένας βασιλιάς μετατρέπεται σε γραφικό τοτέμ-νάνο, ένας πρίγκιπας σέρνεται σαν χταπόδι στα πατώματα, ένας στρατάρχης αποκοιμιέται την ώρα που εκφωνεί τον λόγο του, δύο ξακουστοί ήρωες, αντί να μονομαχήσουν, επιδίδονται σε ανάλαφρο, λικνιστικό εναγκαλισμό, μια αγέλη αρχηγών στριμώχνεται ηδονοβλεπτικά γύρω από μια καλύβα θωπεύοντας ανοήτως ο ένας τα οπίσθια του άλλου, μια απαξιωμένη γυναίκα αποκτά τρία σώματα και τρεις φωνές για να εκφέρει με πολλαπλασιασμένη κωμική ισχύ τον προφητικό λόγο της προκαλώντας κατάρρευση στα ανδρικά ώτα, ένας δούλος ξεφεύγει από τον κακοποιητικό κλοιό των ανωτέρων του και αρχίζει μικρό, τρελούτσικο χορό, αψηφώντας κάθε επιταγή της λογικής και του προσδοκώμενου ως προς τη «δουλική» συμπεριφορά του.

Μια κανονικοποιημένη χειρονομία είναι μια προβλέψιμη χειρονομία, λέει ο Brian Massumi.² Κάθε φορά που αυτό ανατρέπεται, έχουμε μια μικρή επανάσταση, μια μικρή απελευθέρωση. Και πόσο έντονα την αισθανόμαστε, όταν τα μέλη του θιάσου, την ώρα που όλα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο στην πλοκή του έργου, κάνουν το τελευταίο πράγμα που θα περίμενε κανείς: μπαίνουν ο ένας δίπλα στον άλλο (ή μπροστά ή πίσω) και, ενώ μιλούν, αρχίζουν ταυτόχρονα να εκτελούν ρυθμικό βηματισμό.

Είναι η στιγμή όπου «ο τολμηρός και ο δειλός, ο σοφός και ο άφρων, ο μορφωμένος και ο αγράμματος, ο σκληρός και ο ευαίσθητος, φαίνονται όλοι αλληλένδετοι και συγγενείς» (όπως αναφέρεται κάποια στιγμή στο κείμενο). Είναι η στιγμή όπου τα σώματα μπαίνουν από μόνα τους σε μία σειρά, ενώνονται κι επικοινωνούν άμεσα, χωρίς την παρέμβαση καμίας υπερβατικής δύναμης αλλά ωθούμενα μονάχα από την επιθυμία τους.

Είναι η στιγμή όπου όλες οι ατομικότητες εξέρχονται από το Εγώ και, χωρίς να χάνουν τη μοναδικότητά τους, προχωρούν σε μια ακούσια αυτοοργάνωση, υφίστανται μια δια-ατομική μεταμόρφωση (την «transindividual transformation» του Massumi), διαρρηγνύουν τη λογική συνείδηση και εισέρχονται στην αίσθηση (affect) παράγοντας τελικά κάτι νέο, έναν συλλογικό παλμό που μας παρασύρει και μας ανακουφίζει: ας ζήσουμε, είναι σαν να λένε, δεν υπάρχει άλλη οντολογική δυνατότητα. Μπορεί να οδεύουμε προς το χείλος του γκρεμού, αλλά, τουλάχιστον, ας πάμε ως εκεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αξιοποιώντας το μεγαλύτερο όπλο μας – τη συλλογική μας έκφραση...

«Τρωίλος και Χρυσηίδα»: Σαίξπηρ με ανανεωτικό σκηνοθετικό βλέμμα Facebook Twitter
Φωτ.: Karol Jarek

Είναι περιττό να πω εδώ πόσο ανάγκη έχουμε στο θέατρο από ανανεωτικά σκηνοθετικά βλέμματα, όπως αυτό της Μαρίας Πανουργιά. Δεν θεωρώ σημαντικό, εν προκειμένω, αν η παράσταση παρουσιάζει αδυναμίες ή αν χρειάζεται να φτάσουμε στο δεύτερο μέρος για να αναδυθούν πιο ολοκληρωμένες οι προθέσεις και η δύναμή της.

Σε μια εποχή όπου έχουμε πλέον κουραστεί από το αναμάσημα στερεότυπων αναπαραστάσεων, προτάσεις σαν τη συγκεκριμένη έρχονται να μας υπενθυμίσουν τι θα πει ερμηνεία ως πράξη βαθιάς καταβύθισης και προσωπικής επένδυσης, ως δημιουργία ενός αυτόφωτου, αυτοτελούς σκηνικού σύμπαντος, ως άλμα της φαντασίας, ως ανάληψη πραγματικού ρίσκου, όπως αυτού που προκύπτει από τη συνάντηση με φλέγοντα φιλοσοφικά και πολιτικά ζητήματα του καιρού μας.

Κλείνοντας, θα ήθελα να μνημονεύσω την ευφρόσυνη σύμπλευση και συνεργασία των μελών του θιάσου, την εύρυθμη μετάφραση του Νίκου Χατζόπουλου, την εξαιρετική κινησιολογική δουλειά της Ζωής Χατζηαντωνίου, που κατέστησε τόσο γλαφυρό τον σωματικό κώδικα της παράστασης, τα συναρπαστικά κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, που ενώ είναι από μόνα τους έργα σύγχρονης τέχνης εναρμονίζονται απόλυτα με το σύνολο, και τα φετιχιστικής ομορφιάς σκηνικά της Μυρτώς Λάμπρου.

Όσο για τη μουσική του Blaine Reininger, αυτή, με την ονειρική υφή της, έρχεται να προσφέρει την τέλεια ειρωνική αντίστιξη στο αδηφάγο περιβάλλον του εγχειρήματος.

1. Katherine Stockholder, Power and Pleasure in “Troilus and Cressida”, or Rhetoric and Structure of the Anti-Tragic.

2. Brian Massumi, What Animals Teach Us About Politics.

«Τρωίλος και Χρυσηίδα» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ
Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος
Σκηνοθεσία: Μαρία Πανουργιά
Σκηνικά: Μυρτώ Λάμπρου
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Μουσική: Blaine Reininger
Κίνηση: Ζωή Χατζηαντωνίου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Διανομή (αλφαβητικά): Eυδοξία Ανδρουλιδάκη, Στέλλα Βογιατζάκη, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Λάμπρος Γραμματικός, Θανάσης Ζερίτης, Γιάννης Κλίνης, Γιώργος Κριθάρας, Άρης Νινίκας, Θεανώ Μεταξά, Ηλίας Μουλάς, Μάνος Πετράκης, Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Νάνσυ Σιδέρη

Εθνικό Θέατρο
Rex - Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη»
Τετάρτη-Κυριακή στις 20:00

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ