Μανώλης Μαυροματάκης Όσο περνούν τα χρόνια, αναρωτιέσαι, «γιατί έζησα;», «τι είμαι;» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Μανώλης Μαυροματάκης: Όσο περνούν τα χρόνια, αναρωτιέσαι, «γιατί έζησα;», «τι είμαι;»

0

Ο Σεμιόν Σεμιόνοβιτς Ποντσεκάλνικοφ είναι ένας απελπισμένος άνθρωπος. Μια κουβέντα του φτάνει για να νομίσουν οι άνθρωποι γύρω του ότι θέλει να βάλει τέλος στη ζωή του. Έτσι ξεκινά ο «Αυτόχειρας» του Νικολάι Έρντμαν, ένα έργο που γράφτηκε το 1927 για το θέατρο του Μεγιερχολντ και δεν ανέβηκε ποτέ – μάλιστα ο συγγραφέας το πλήρωσε με μακρόχρονη εξορία στη Σιβηρία. Ανέβηκε σαράντα χρόνια αργότερα, αλλά ο Έρντμαν δεν πρόλαβε να δει το έργο του στη σκηνή. Σήμερα, σχεδόν εκατό χρόνια μετά, εξακολουθεί να είναι επίκαιρο: μιλά για την εργαλειοποίηση της ζωής και του θανάτου, την υποκρισία, τη διαφθορά της κοινωνίας και τα κρυμμένα πίσω από λαμπερές κοινωνικές επιφάνειες κίνητρα με χιούμορ και ειρωνεία. Ο Μανώλης Μαυροματάκης υποδύεται τον μπερδεμένο, σε απόγνωση ήρωα που δεν ξέρει τι θα τον βγάλει από την αφάνεια και τη μίζερη καθημερινότητά του, η ζωή ή ο θάνατος.

— Μίλησέ μου γι' αυτόν τον «ήρωα» που υποδύεσαι.
Είναι ένας άνθρωπος που κινείται στα όρια του λούμπεν, άνεργος, τον ζει η γυναίκα του και έχει μεγάλο πρόβλημα με αυτό. Σε ένα καβγά τους παρεξηγεί η γυναίκα του δυο-τρεις κουβέντες του, νομίζει ότι θέλει να αυτοκτονήσει, κι αυτό το νέο μαθαίνεται. Καταφθάνει ένας εκπρόσωπος της ρωσικής ιντελιγκέντσιας που υποστηρίζει ότι «η αυτοκτονία σου πρέπει να είναι μια πράξη διαμαρτυρίας, εσύ πρέπει να καταγγείλεις τα κακώς κείμενα της κοινωνίας», διάφοροι άλλοι που του λένε «πρέπει να αυτοκτονήσεις», κι αυτός, τελικά, όντας ένας άνθρωπος που ζει στην αφάνεια, τα ακούει όλα προσεκτικά και δείχνει να πείθεται. Είναι κάτι που συνδέεται και με το σήμερα, γιατί αυτός ο άνθρωπος, όταν μιλάει για τον καημό του, θέλει να βγει από τον σωρό, να υπάρξει. Τώρα βλέπεις, για παράδειγμα, ανθρώπους που πάνε στα ριάλιτι.

Το έχουμε εμείς οι Έλληνες από τις μαμάδες μας να βλέπουμε κάπως μαξιμαλιστικά τη θέση μας, θέλουμε να γίνουμε πρωθυπουργοί και Πρόεδροι της Δημοκρατίας όλοι, νιώθεις ότι αν δεν μιλήσει για σένα όλος ο κόσμος, δεν υπάρχεις.

— Δεν συμβαίνει μόνο στα ριάλιτι και στην ψηφιακή ζωή αυτό αλλά και εδώ, δίπλα μας, ο καθένας θέλει να ξεχωρίζει.
Όλοι θέλουμε τα δέκα λεπτά διασημότητας για να νιώσουμε κάτι. Αν δεν μας δει ο άλλος ως υπάρχοντες, δεν υπάρχουμε. Αυτός είναι και ο καημός του Σεμιόν, να υπάρξει, και βλέπει ότι μπορεί να υπάρξει μέσα από τον θάνατό του, γιατί ο άλλος του υπόσχεται μια λαμπρή κηδεία με αδιανόητες τις τιμές και πιθανώς και την αναγνώριση που δεν είχε εν ζωή. Και όπως προχωράει το έργο, ξεφεύγει από το να είναι μια κριτική στον σταλινισμό και γίνεται ένα έργο που πραγματεύεται πολύ βαθιά υπαρξιακά ζητήματα. 

Μανώλης Μαυροματάκης Facebook Twitter
Εγώ τα τελευταία χρόνια έχω εκτιμήσει τον εαυτό μου και λέω «Μανώλη, έχεις καταλάβει πολλές φορές πως όταν πας να παίξεις λίγο παραπάνω, γιατί νομίζεις ότι αυτό που έχεις είναι λίγο, το χαλάς». Πολλές φορές αυτό που έχεις φτάνει, αλλά δεν το καταλαβαίνεις. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Όπως η απόγνωση του σύγχρονου ανθρώπου;
Ξέρεις τι λέει αυτός ο ήρωας; Έζησα για τη στατιστική. Η απόγνωση του σημερινού ανθρώπου είναι ότι, έχοντας χάσει ο ίδιος τις προσωπικές του σχέσεις και την επαφή με οτιδήποτε κοινωνικό θα μπορούσε να τον εντάξει σε ένα σύνολο απαξιωμένο, νιώθει τόσο μόνος που όσο κι αν προσπαθήσει για την καριέρα του, την επιτυχία του την οικονομική και επαγγελματική, στο τέλος αισθάνεται ένα από τα δεδομένα μιας στατιστικής μελέτης, δεν μπορεί να αισθανθεί κάτι παραπάνω κι αυτό είναι αφόρητο. Όσο περνούν τα χρόνια, νιώθεις πιο κοντά στο τέλος και λες «γιατί έζησα;», «τι είμαι;». Το θέμα όμως είναι τι είσαι εσύ σε σχέση με ποιο πράγμα – με τον κόσμο όλο;  

Το έχουμε λίγο εμείς οι Έλληνες από τις μαμάδες μας να βλέπουμε κάπως μαξιμαλιστικά τη θέση μας, θέλουμε να γίνουμε πρωθυπουργοί και Πρόεδροι της Δημοκρατίας όλοι, και νιώθεις ότι αν δεν μιλήσει για σένα όλος ο κόσμος, δεν υπάρχεις. Το θέμα είναι πώς θα διαπραγματευτείς τη σχέση σου με κάποιον άλλο άνθρωπο ή μια άλλη ομάδα ανθρώπων. Ο Μπαντιού έλεγε ότι η πρώτη συλλογικότητα είναι το δύο, η σχέση η ερωτική, αλλά και εκεί υπάρχει μεγάλο πρόβλημα, αλλάζουμε συντρόφους σαν τα πουκάμισα.

— Πιστεύεις ότι δεν έχουμε χρόνο; Εσύ είσαι σε μια δουλειά συλλογική. Έχεις χρόνο να μάθεις τον άλλον; 
Νομίζω ότι μας έχει πάρει τα μυαλά όλη αυτή η επικοινωνιακή ευκολία του διαδικτύου και το πώς μπορείς να υπάρξεις εδώ που είσαι, έτσι δύσκολα μπορείς να δεις πώς είναι ο άλλος. Σου λένε «άδραξε τη στιγμή για να σε εκτινάξει στο σύμπαν», αλλά έτσι όπως τίθεται κι αυτό είναι ένα μεγάλο ψέμα.

— Πιστεύεις ότι δεν έχουμε τον χρόνο ή την υπομονή να μάθουμε τον άλλο;
Έχουμε μπει, νομίζω, σε μια διαδικασία όπου ο χρόνος είναι μια λογιστική παράμετρος, ένα πράγμα που δεν μπορεί να διογκωθεί ούτε μέσα από έναν έρωτα, το ενδιαφέρον σου για την επιστήμη ή ένα έργο που κάνεις στην τέχνη σου. Όμως μέσα σε αυτά ο χρόνος αποκτά την πραγματική του διάσταση, που δεν είναι περιορισμένη, μπορεί να μεγαλώνει και να μικραίνει, κι αυτό το έχουμε χάσει. Γίνονται όλα πια σαν να υπάρχει ένας κακώς εννοούμενος ντετερμινισμός, μια εκλογίκευση. Λέμε «η λογική», αλλά δεν είναι δυνατό να εκλογικεύσεις τα πάντα. Αν το κάνεις γίνεσαι χειριστικός, συμφεροντολόγος, τελικά χάνεις την ίδια τη σχέση. Δεν μπορεί να σκέφτεσαι ότι πρέπει να κάνεις καλά αυτό το έργο για να μιλήσει ο κόσμος για σένα, για παράδειγμα. Πρέπει να υπάρχει κάτι που να συνδέει σε έναν εαυτό και τους άλλους ανθρώπους.

— Μίλησέ μου για τη σχέση σου με τον σκηνοθέτη σου. Σε ρωτώ γιατί είναι είκοσι χρόνια μικρότερός σου. Και μια και μιλάμε για όλα αυτά, αποδεχόμαστε εμείς οι μεγαλύτεροι το νέο;
Είναι δύσκολο. Θες να σου λέει ο σκηνοθέτης «σε σέβομαι», όμως δεν βρίσκεται εκεί, εκείνη την ώρα, για να σου πει αυτό. Είναι για να κάνει μια δουλειά, και μάλιστα δύσκολη, να είναι αρχηγός σε έναν θίασο δεκαεπτά ατόμων στη δική μας περίπτωση. Αυτό σκέφτομαι για τον Γιώργο (Παπαγεωργίου) τώρα που το ρωτάς.

Η σχέση μας πέρασε από σαράντα κύματα κι εκείνος το χειρίστηκε πολύ καλά, όχι χειριστικά, με ωραίο τρόπο, και πάει να βγάλει ένα ωραίο αποτέλεσμα, χωρίς να είναι δουλοπρεπής προς τους ηθοποιούς του, που είναι μεγαλύτεροι από αυτόν – ορίζει το παιχνίδι. Να σου πω κάτι, έχουμε οι ηθοποιοί περιθώριο να σκηνοθετήσουμε τον εαυτό μας. Ένα 80% του ρόλου μας δεν μπορεί να σκηνοθετηθεί από άλλον. Είναι σημαντικό λοιπόν να αφήσεις τον άλλον να κάνει τη δουλειά του, να σκηνοθετήσει το υπόλοιπο. Και είναι σημαντικό το 20% σε όλους να είναι το ίδιο. Εγώ εκτίμησα πολύ τον Γιώργο σε αυτήν τη δουλειά.

Μανώλης Μαυροματάκης Facebook Twitter
Φωτογραφία του θιάσου που συμμετέχει στην παράσταση του Εθνικού Θεάτρου «Ο Αυτόχειρας». Φωτ.: Xρήστος Συμεωνίδης

— Ξέρεις, Μανώλη, σου την έκανα αυτή την ερώτηση γιατί ανήκεις στη γενιά που έχει δουλέψει με όλους τους σκηνοθέτες εδώ και τριάντα χρόνια και για να μου πεις τι μπορούν να ακούσουν οι επόμενοι από αυτή την εμπειρία.
Αν μπορούν να μάθουν κάτι, είναι ότι η πίεση από τον σκηνοθέτη αλλά και από το ίδιο το αντικείμενο είναι μεγάλη, πρέπει να εκθέσεις το ίδιο σου το σώμα, τον λόγο, δεν είναι εύκολο. Εκτίθεσαι ολοκληρωτικά και πρέπει να το κάνεις με έναν συγκεκριμένο τρόπο, γιατί και με όλους τους άλλους έχετε τον ίδιο στόχο, που ορίζει ο σκηνοθέτης. Ο οποίος θα σε πιέσει, θα επιμείνει, αρκεί αυτή η πίεση να μην ξεπερνά το όριο και να γίνεται βία. Όλα αυτά δεν γίνονται με το υποδεκάμετρο, υπάρχουν φορές που δέχεσαι την πίεση και πρέπει να βάλεις κι εσύ τον εαυτό σου σε μια διαδικασία.

— Ένας ηθοποιός είναι πάντα μαθητής, ακόμα και μετά από τριάντα χρόνια;
Και αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα, ναι, αλλά σκεφτόμουν ότι οφείλει, ακόμα και απέναντι στον σκηνοθέτη του και την ίδια τη δουλειά, να μην παραμένει μαθητής. Οφείλει να υπερασπιστεί την προσωπικότητά του, για την οποία τον διάλεξε ο σκηνοθέτης. Για μένα οφείλει να είναι μια αυθύπαρκτη προσωπικότητα που δεν τη διαλύει μια οδηγία, να συγκροτήσει τον ρόλο και τον κόσμο του σκηνοθέτη και να προχωρήσει.

— Αυτό χρειάζεται και αυτοπεποίθηση. Εσύ μέσα σε αυτά τα χρόνια πώς έχεις εκτιμήσει τον εαυτό σου; Είχες αυτοπεποίθηση;
Τα τελευταία χρόνια έχω εκτιμήσει τον εαυτό μου και λέω «Μανώλη, έχεις καταλάβει πολλές φορές πως όταν πας να παίξεις λίγο παραπάνω, γιατί νομίζεις ότι αυτό που έχεις είναι λίγο, το χαλάς». Πολλές φορές αυτό που έχεις φτάνει, αλλά δεν το καταλαβαίνεις. Όχι, δεν είχα μεγάλη αυτοπεποίθηση, αλλά δεν ξέρω και αν θα έκανα κάτι άλλο. Γιατί για να καταλάβω τη βλακεία μου –που δεν ήταν και σπουδαία, απλώς αισθανόμουν ότι δεν ήμουν αρκετός, είναι ένα κόμπλεξ–, έπρεπε να την κάνω. Οπότε κάνω ψυχανάλυση εδώ και χρόνια και το διαχειρίζομαι.

Η απόγνωση του σημερινού ανθρώπου είναι ότι, έχοντας χάσει ο ίδιος τις προσωπικές του σχέσεις και την επαφή με οτιδήποτε κοινωνικό θα μπορούσε να τον εντάξει σε ένα σύνολο απαξιωμένο, νιώθει τόσο μόνος που όσο κι αν προσπαθήσει, στο τέλος αισθάνεται ένα από τα δεδομένα μιας στατιστικής μελέτης, δεν μπορεί να αισθανθεί κάτι παραπάνω κι αυτό είναι αφόρητο. Όσο περνούν τα χρόνια, νιώθεις πιο κοντά στο τέλος και λες «γιατί έζησα;», «τι είμαι;».

— Σε βοήθησε η ψυχανάλυση; Γιατί η δική μας γενιά έφτασε σε αυτή την πόρτα με χίλια ζόρια.
Ναι, με βοήθησε και στις σχέσεις μου και στη δουλειά μου. Αλλά, φυσικά, στην αρχή, όταν μιλούσαμε για ψυχανάλυση, νομίζαμε ότι ήμασταν ήρωες σε ταινίες του Γούντι Άλεν, ότι δεν υπάρχει αυτό, ότι είναι στον χώρο του φανταστικού, στην Αμερική. Νόμιζα ότι φτάνει να έχω φίλους, αλλά όχι, δεν πάει έτσι. Είναι πολύ χρήσιμο πράγμα, πολύ.

— Μπήκες όμως σε μια ζόρικη δουλειά. Το ήθελες από μικρός;
Μέχρι δέκα χρονών μεγάλωσα στην επαρχία, ο πατέρας μου ήταν ενωμοτάρχης της Χωροφυλακής. Αρχικά ζούσαμε στον Οξύλιθο, ένα χωριό της Εύβοιας, και μετά στη θεϊκή Ποσειδωνία Σύρου. Ξέρεις, σκέφτηκα, το καλοκαίρι που πέρασε και πήγα στην Ποσειδωνία, ότι αυτό το μέρος μού έδωσε να καταλάβω τι σημαίνει ομορφιά. Και το κριτήριο του τι είναι όμορφο και τι δεν είναι εκεί το απέκτησα. Πρώτη φορά, όταν είδα αυτά τα καταπληκτικά αρχοντικά, τους φοίνικες. Δεν είχα ξαναδεί τέτοια σπίτια, νόμιζα ότι ζούσα σε κλασικά εικονογραφημένα. Θα σου πω ένα περιστατικό: όταν φτάσαμε εκεί, μας έβαλαν στρωματσάδα για μία εβδομάδα μέχρι να πάμε στο σπίτι που είχε κλείσει ο πατέρας μου, σε ένα κτίριο που δεν λειτουργούσε και λεγόταν «λέσχη των  πλουσίων». Καταπληκτικό, ψηλοτάβανο, με γυάλινες τζαμαρίες. Και εκεί είδα για πρώτη φορά στη ζωή μου πιάνο, πάταγα τα πλήκτρα και έβγαιναν ήχοι. Αυτά τα τρία χρόνια εκεί ήταν σαν να πέρασα όλη την παιδική μου ηλικία. Ήμουν πολύ τυχερός, κάτι κουρδιζόταν μέσα μου και κάτι με έσπρωχνε προς τα πάνω, που το κατάλαβα πολύ αργότερα.

Μετά ήρθαμε στην Αθήνα. Ήμουν πολύ μαζεμένος, ούτε έρωτες, ούτε ανήσυχη εφηβεία, ήμουν άριστος μαθητής. Πήγα Βαρβάκειο, Σχολή Ηλεκτρολόγων - Μηχανολόγων στο ΕΜΠ. Στο Πολυτεχνείο ήταν τα πιο ανέμελα χρόνια της ζωής μου, ξεκόλλησα από το σχολείο-σπίτι, σπίτι-σχολείο, ξέδωσα, ήταν υπέροχα χρόνια. Στο Πολυτεχνείο γνώρισα έναν φίλο που είχαν μια θεατρική ομάδα στη Σαλαμίνα – ΘΟΚ Θεατρική Ομάδα Κούλουρης με το όνομα. Εκεί έμπλεξα με το θέατρο. Αυτοί μου έμαθαν το θέατρο, απ’ ό,τι φαίνεται κάτι με έτρωγε. Κάτι δεν μου έφτανε σε αυτά που έκανα. 

Μανώλης Μαυροματάκης Facebook Twitter
Έχω κάνει δύο γαλλικές ταινίες και τώρα είμαι σε μια σειρά της Amazon που κάνει γυρίσματα και εδώ, σε μια σειρά για το μεταναστευτικό που λέγεται «Greek salad». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Θέατρο είχες δει;
Είχα δει μία φορά στη ζωή μου, την «Οδύσσεια» του Ευαγγελάτου. Πήγα στη Βεάκη, είχα μια σπουδαία δασκάλα, τη Λυδία Κονιόρδου. Τη Λυδία δεν την ξεχνώ ποτέ, την αγαπώ γιατί μας ενέπνευσε, μας έβαλε κανόνες πειθαρχίας και μας έδωσε να καταλάβουμε την αγάπη και τη χαρά στη δουλειά, αυτά είναι εφόδια που έχεις για πάντα. Εμένα μου έδωσε και τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην πρώτη της σκηνοθεσία και ήμουν πολύ τυχερός, δεν πήγα σε εκατό οντισιόν για να πάρω μια δουλειά.

— Πριν από λίγο καιρό έκανες τον «Λουκή Λάρα» του Βικέλα και ξέρω ότι θέλεις να κάνεις ξανά την παράσταση. Γιατί συνδέθηκες τόσο με αυτό το κείμενο;
Είναι το πιο προσωπικό μου κείμενο αυτό. Καταρχάς λόγω της γλώσσας, λόγω του περιεχομένου, και γιατί το πήρα πολύ στην πλάτη μου. Το είδα μουσικά, είναι σαν παρτιτούρα όλη του η ερμηνεία, υπάρχει από την ώρα που το ανασυνέθετα. Είναι σπουδαίο κείμενο γιατί λέει αυτό που χρειαζόμαστε: προσπάθησε να δεις τη φρίκη που ζεις και περίγραψέ την με όσο πιο ωραία λόγια μπορείς. Γιατί μόνο έτσι μπορείς να αντέξεις.  

— Έμαθα, παίζεις σε μια σειρά της Amazon. Πώς είναι αυτή η εμπειρία;
Έχω κάνει δύο γαλλικές ταινίες και τώρα είμαι σε μια σειρά της Amazon που κάνει γυρίσματα και εδώ, σε μια σειρά για το μεταναστευτικό που λέγεται «Greek salad». Είναι από τους δημιουργούς της σειράς «Call my agent» και κάνω έναν Έλληνα δικηγόρο, λίγο λαμόγιο. Έχει εξαιρετικούς ηθοποιούς το καστ και χαίρομαι να δουλεύω μαζί τους. Ο παραγωγός ξέρει πολύ σινεμά, είναι μαγεία, γιατί υπάρχει μια γενναιοδωρία, κάνεις κάτι καλά και σου λένε καλά λόγια, χαίρονται που τους κάνεις τη δουλειά, δεν φοβούνται μην είσαι καλύτερος, μην τους φας τη δουλειά, μην καβαλήσεις το καλάμι. Κι εσύ, αλλιώς μαθημένος με τα εδώ, μένεις και κάπως απορείς, νιώθεις σαν να παίζεις στο «Τruman Show». Αυτό μας λείπει νομίζω, ο τρόπος να επιβραβεύουμε τον άλλον και ο τρόπος να αποδεχόμαστε αυτή την επιβράβευση από τον άλλον. Μας λείπει το να πιστέψουμε και να πράξουμε και τα δύο.

— Τι σε ευχαριστεί πιο πολύ τώρα στις πρόβες του «Αυτόχειρα», λίγο πριν από την πρεμιέρα;
Ότι ένας θίασος δεκαεπτά ατόμων, όχι μιας ομάδας, λειτουργεί με τη δυσκολία που φέρει ο καθένας μας. Λειτουργεί καλά κι αυτό το πιστώνω στον σκηνοθέτη. 

«Αυτόχειρας» του Νικολάι Έρντμαν

Από 16.03.2022

ΘΕΑΤΡΟ REX - ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ»
Τετάρτη & Κυριακή: 19:00
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 21:00

Συγγραφέας: Νικολάι Έρντμαν
Μετάφραση: Κωστής Σκαλιόρας
Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαγεωργίου
Σκηνικά - κοστούμια: Πάρις Μέξης
Μουσική: Γιώργος Δούσος, Δημήτρης Κλωνής
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Χορογραφία - κίνηση: Σεσίλ Μικρούτσικου

Παίζουν:Εβίτα Αγαΐτση, Αντώνης Αντωνιάδης, Βάσω Καβαλλιεράτου, Νίκος Καρδώνης, Γιάννης Λατουσάκης, Μανώλης Μαυροματάκης, Κώστας Μπερικόπουλος, Άγγελος Μπούρας, Νικόλας Ντούρος, Αγορίτσα Οικονόμου, Κλέαρχος Παπαγεωργίου, Μάκης Παπαδημητρίου, Φανή Παρλή, Χρήστος Πούλος-Ρένεσης, Λυδία Τζανουδάκη, Ναταλία Τσαλίκη, Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη





 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ