Τι γίνεται όταν τρεις καλλιτέχνες ενώνουν τα πινέλα τους στον ίδιο καμβά;

Τι γίνεται όταν τρεις καλλιτέχνες αποφασίζουν να ενώσουν τα πινέλα τους; Facebook Twitter
Είμαστε πολύ οργανωτικοί. Ο Στέφανος και οι Τζένη δουλεύουν ως γραφίστες, κουβαλάμε και οι τρεις μια πειθαρχία. Φωτ.: Έλενα Μπονέλη
0

Η Τζένη Σαρίδη, ο Στέφανος Παπαδήμος και ο Σωτήρης Φωκέας ένωσαν τις γραμμές και τις ιδέες τους και γέννησαν έναν κόσμο που δεν ανήκει σε κανέναν από τους τρεις. Έναν χαοτικό κόσμο από γραμμές, σχέδια, καρικατούρες, αστεία και πολλές συνομιλίες. Βρέθηκαν στον ίδιο χώρο, το Two Thirds project space, που είναι artist run, στα Εξάρχεια, και σχεδίαζαν για τρεις ολόκληρες μέρες συνεχόμενα. 

Θέλοντας να δω από κοντά τα αποτελέσματα της συνεργασίας τριών διακεκριμένων καλλιτεχνών, επισκέφτηκα την γκαλερί ένα μεσημέρι Τρίτης. Εκεί με περίμεναν ο Σωτήρης, αλλιώς Soteur, και η Ντορίνα Φουντουλάκη, η ιδιοκτήτρια του χώρου που άνοιξε λίγο πριν από το lockdown. Όλοι οι τοίχοι ήταν καλυμμένοι με τα σχέδιά τους, ενώ στον τοίχο προβαλλόταν η διαδικασία παραγωγής του έργου.

Μιλήσαμε με τον Σωτήρη για το εγχείρημα, τα θετικά της ομαδικότητας και τα κοινά στοιχεία στην τέχνη τους, ενώ με την Ντορίνα για το πώς είναι μια νέα κοπέλα να λειτουργεί μόνη της μια γκαλερί. 

Για τρεις μήνες βρισκόμασταν σε ένα εργαστήρι και σχεδιάζαμε μέχρι να βρούμε τον καλύτερο τρόπο να συντονιστούμε. Έκανα εγώ μια γραμμή, μετά το συνέχιζε ο Στέφανος και μετά η Τζένη κι έτσι έβγαινε ένα τελικό σχέδιο.

— Πώς προέκυψε η ιδέα να συνεργαστείτε;

Γνωριζόμασταν με τα παιδιά, αλλά δεν κάναμε παρέα, ήμασταν ιντερνετικοί φίλοι και απλώς βρισκόμασταν σε εκθέσεις. Η ιδέα προέκυψε από την Ντορίνα, που έχει τον χώρο, η οποία επικοινώνησε με την Τζένη Σαρίδη και εκείνη με τη σειρά της πρότεινε σ' εμάς να συνεργαστούμε. 

Τι γίνεται όταν τρεις καλλιτέχνες αποφασίζουν να ενώσουν τα πινέλα τους; Facebook Twitter
Είδαμε ότι μοιάζει κάπως η δουλειά μας, οπότε καταλήξαμε ότι θέλαμε να φαίνεται σαν να είναι φτιαγμένη από ένα άτομο. Φωτ.: Έλενα Μπονέλη

— Δημιουργήσατε ένα ενιαίο έργο. Πώς μπλέκεται η τέχνη του ενός με του άλλου;

Η λογική ήταν να μαζευτούμε οι τρεις μας. Εγώ, η Τζένη και ο Στέφανος συζητούσαμε τι θα κάνουμε και είδαμε ότι μοιάζει κάπως η δουλειά μας, οπότε καταλήξαμε ότι θέλαμε να φαίνεται σαν να είναι φτιαγμένη από ένα άτομο, να μην ξεχωρίζει κανείς, να είναι και τα τρία στυλ μπλεγμένα και να βρούμε έναν τρόπο να τα κάνουμε ένα. Αυτό χρειαζόταν αρκετή εξάσκηση.

Για τρεις μήνες βρισκόμασταν σε ένα εργαστήρι και σχεδιάζαμε μέχρι να βρούμε τον καλύτερο τρόπο να συντονιστούμε. Έκανα εγώ μια γραμμή, μετά τη συνέχιζε ο Στέφανος και μετά η Τζένη κι έτσι έβγαινε ένα τελικό σχέδιο. Όταν ήμασταν αρκετά σίγουροι για το πώς θα δουλεύουμε ήρθαμε στον χώρο και μείναμε ένα τριήμερο. Έτσι, χωρίς διορθώσεις, χωρίς τίποτα, στήσαμε την έκθεση.

— «Ένας γάιδαρος, ένας πλανήτης και ένας κροκόδειλος». Ο τίτλος πώς προέκυψε;

Την ώρα που ζωγραφίζαμε βρίσκαμε συνέχεια κοινά. Έτσι συνειδητοποιήσαμε πως παρότι ο τρόπος που δουλεύουμε είναι εντελώς freestyle, δεν είχαμε κάποιο προσχέδιο, κάναμε τυχαία κάποια πράγματα. Ξεκινούσαμε να σχεδιάζουμε κάτι συγκεκριμένο και μετά το εξελίσσαμε. Εγώ στην αρχή κάνω πάντα έναν πλανήτη και ύστερα το πιάνω από κει. Η Τζένη κάνει πάντα έναν γάιδαρο και ο Στέφανος έναν κροκόδειλο. Κάναμε την προσωπική μας επιλογή και ύστερα το πιάναμε από κει. 

Τι γίνεται όταν τρεις καλλιτέχνες αποφασίζουν να ενώσουν τα πινέλα τους; Facebook Twitter
Σχεδιαστικά είχαμε κανόνα να ζωγραφίσουμε με πινέλα ίδιου πάχους για να έχουμε την ίδια γραμμή. Φωτ.: Έλενα Μπονέλη

 Τι συμβολίζει το έργο σας;

Είναι στην ουσία ένα χάος, ένας κόσμος. Η λογική μας ήταν να δημιουργήσουμε έναν μεγάλο χώρο, ένα σύνολο από το οποίο μπορούμε να ξεχωρίσουμε κάποια κομμάτια, όπως καμβάδες και prints, τα οποία συμπληρώνουν το ενιαίο σχέδιο. Θέλαμε να φτιάξουμε έναν μεγάλο χώρο, ο οποίος θα είναι ένα έργο. Είναι ένα καλλιτεχνικό statement.

Σχεδιαστικά είχαμε κανόνα να ζωγραφίσουμε με πινέλα ίδιου πάχους για να έχουμε την ίδια γραμμή, κατά τα άλλα, αν ψάξεις τι γίνεται μέσα στα σχέδια, θα ανακαλύψεις τα πάντα. Όταν το πρωτοβλέπεις είναι ένα χάος, αλλά, αν πας πιο κοντά, μπορείς να ξεχωρίσεις διάφορα αυτοτελή σχέδια. Έχει απ' όλα, γενικά έτσι είναι ο κόσμος μας.

— Βλέπω ένα έντερο.

Ναι, εντεράκι είναι αυτό, γιατί πεινούσα. Κοίτα, όταν σχεδιάζεις πολύ και αυτοσχεδιαστικά, επηρεάζεσαι από τη στιγμή αλλά και από τους άλλους. Πάντα επηρεαζόμασταν ο ένας από τον άλλον.

Είναι πάρα πολύ διασκεδαστικό και απελευθερωτικό να δουλεύεις μαζί με άλλους. Είναι πιο σημαντικό να βοηθάς τον άλλο και να δημιουργείς ισορροπίες, παρά να βγαίνεις μόνος σου μπροστά. Επίσης, γελάσαμε ατελείωτα την ώρα που ζωγραφίζαμε. Κοροϊδεύαμε ο ένας τον άλλον πάρα πολύ. Πήγε πολύ ομαλά η συνεργασία μας, οπότε ετοιμάζουμε πολλά πράγματα μελλοντικά. 

Τι γίνεται όταν τρεις καλλιτέχνες αποφασίζουν να ενώσουν τα πινέλα τους; Facebook Twitter
Η τέχνη μου είναι σαν να πλένεις τα πιάτα. Φωτ.: Έλενα Μπονέλη

— Το έργο αντιπροσωπεύει και τη ζωή σας; Ζείτε κι εσείς σε έναν χαοτικό κόσμο;

Όχι. Είμαστε πολύ οργανωτικοί. Ο Στέφανος και η Τζένη δουλεύουν ως γραφίστες, κουβαλάμε και οι τρεις μια πειθαρχία. Δεν είμαστε τόσο χαοτικοί, η αλήθεια είναι. Αυτό το χάος είναι λίγο διέξοδος. Εγώ διαφωνώ και με αυτό το αρχέτυπο του καλλιτέχνη ως χαοτικού τρελάρα. Όταν είσαι επαγγελματίας, δεν μπορείς να είσαι έτσι. 

— Εσύ βιοπορίζεσαι από την τέχνη;

Εγώ μόνο από αυτό το πράγμα ζω. Έχω και την τύχη να αναλαμβάνω δουλειές που είναι κοντά στο στυλ μου. Το λέω με σιγουριά ότι σίγουρα μπορείς, γιατί ούτε back up είχα, ούτε υποστήριξη. Υπάρχει νέος κόσμος που στηρίζει πάρα πολύ τους καλλιτέχνες. Ακόμα και ένα μπλουζάκι μου να πάρεις, με στηρίζεις. Και εδώ, στα εγκαίνια, πουλήσαμε πράγματα. Πολύς κόσμος αγόρασε τα prints μας.

Τι γίνεται όταν τρεις καλλιτέχνες αποφασίζουν να ενώσουν τα πινέλα τους; Facebook Twitter
Πάντα επηρεαζόμασταν ο ένας από τον άλλον. Φωτ.: Έλενα Μπονέλη

— Από πού εμπνέεστε; 

Ο ένας από το άλλον, από τη ζωή και από αυτά που ξέρουμε ήδη. Ξεκινάμε να ζωγραφίζουμε και όταν νιώσουμε άνετα, το εξελίσσουμε. Νομίζω, εδώ η έμπνευση δεν έρχεται στο σχέδιο αλλά στη σύλληψη της έκθεσης. Αυτό το είδος σχεδίου σε ηρεμεί, λειτουργεί ψυχοθεραπευτικά, είναι σαν να πλένεις τα πιάτα. Η τέχνη μου είναι σαν να πλένεις τα πιάτα.

ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ, θέλοντας να μάθω περισσότερα για την γκαλερί, απευθύνθηκα στην Ντορίνα Φουντουλάκη.

«Τον χώρο αυτόν τον τρέχω μόνη μου, από το να βάζω τις αφίσες μέχρι το βάψιμο των τοίχων. Ανοίξαμε δύο βδομάδες πριν από την πρώτη καραντίνα, οπότε δεν το έχω καταλάβει πολύ, ήταν πολύ άνοιξε - κλείσε. Με ενδιαφέρει πολύ η διαδικασία της παραγωγής του έργου, θέλω να εκμεταλλεύομαι όλο τον χώρο, όπως έγινε και σε αυτή την έκθεση. Δεν συμβαίνει όμως πάντα, γιατί δεν είναι όλοι οι καλλιτέχνες αυτής της γραμμής.

Εγώ βρίσκομαι κάθε μέρα εδώ και υποδέχομαι τον κόσμο. Μιλάω με τους επισκέπτες και τους εξυπηρετώ σε ό,τι χρειαστούν. Οι καλλιτέχνες επικοινωνούν μαζί μου για να κλείνουν τις εκθέσεις τους στον χώρο. Γενικά, τα πράγματα πάνε πολύ καλά και ετοιμάζουμε πολλά μελλοντικά». 

Τι γίνεται όταν τρεις καλλιτέχνες αποφασίζουν να ενώσουν τα πινέλα τους; Facebook Twitter
Φωτ.: Έλενα Μπονέλη

«Ένας γάιδαρος, ένας πλανήτης και ένας κροκόδειλος»

Two Thirds Project Space

Θεμιστοκλέους 42, Εξάρχεια, 5ος όροφος, #2

Έως 20/11

Ώρες λειτουργίας: Τρ. Τετ. Παρ. 17:00-21:00, Σάβ. 11:00-14:00







 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ