Ερίκ Ζεμούρ: «Κόντρα σε όλους»

eric zemmour Facebook Twitter
Ο Ζεμούρ υπόσχεται έξοδο από την «παρακμή της Γαλλίας». Αφού πρώτα βομβαρδίζει το κοινό του πως ζει ένα πολιτισμικό και κοινωνικό χάος σε έναν ανάξιο ζωής βούρκο, κηρύσσει τον πόλεμο στην παρακμή. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ είναι η μετεωρική, όπως λένε, άνοδος του Ερίκ Ζεμούρ. Άνθρωπος της έντυπης δημοσιογραφίας, στη συνέχεια περσόνα με εξαιρετικές τηλεθεάσεις και συγγραφέας μαχητικών βιβλίων πολιτικής κριτικής, εμφανίζεται εδώ και καιρό ως σημαντικός παίκτης της δημόσιας σκηνής. Ο Ζεμούρ περιοδεύει, υπογράφει τα βιβλία του, χτυπάει αλύπητα τους εχθρούς του και οι πάντες περιμένουν την επίσημη αναγγελία της υποψηφιότητάς του για τις προεδρικές εκλογές του προσεχούς Απριλίου.

Ο Ζεμούρ είναι Γαλλοεβραίος με καταγωγή από την Αλγερία, παθιασμένος αναγνώστης και ικανότατος «περφόρμερ» του δημόσιου βήματος. Αυτό όμως που έχει σημασία και για μας εδώ –όπως για πολλούς άλλους Ευρωπαίους– είναι ότι ο Ζεμούρ αναδύθηκε στη Γαλλία, σε αυτήν τη χώρα που ο Μαρξ αποκαλούσε «πολιτικό έθνος». Η ανάδυσή του και το μερίδιο της δημοφιλίας του δεν έχει σχέση, λοιπόν, με τον παράδειγμα Τραμπ που στηρίχτηκε στη φαντασίωση του μεγιστάνα-καπιταλιστή και σε έναν ρηχό αντιδιανοουμενισμό. Ο Ζεμούρ, αντιθέτως, επιδιώκει να είναι και δημόσιος διανοούμενος, να γράφει βιβλία για την παρακμή της Γαλλίας, να ενσωματώνει παραθέματα και ρήσεις σπουδαίων ανθρώπων του πνεύματος.

Με άλλα λόγια, ο Ζεμούρ ακουμπάει στην παλιά γαλλική παράδοση που θέλει την πολιτική πεδίο ιδεών και εγγραμματοσύνης με λόγιες αναφορές. Η παμφλέτα, ο λίβελος, το δημόσιο κατηγορώ είναι συστατικά στοιχεία αυτής της παράδοσης. Η δική του πορεία στον λαό και το δικό του κάλεσμα στα πλήθη περιφρονεί την πολιτική των τεχνοκρατικών λύσεων ή τη λογική της φιλελεύθερης αισιοδοξίας των αριθμών. Δηλαδή έχει καταλάβει ότι το μοναδικό πράγμα που έχει ζήτηση στις μέρες μας είναι αφενός μια ηθική απόρριψη του «συστήματος» και αφετέρου η υπόσχεση για ανάκτηση της εθνικής ισχύος και της προσωπικής αξιοπρέπειας.

Ο Ζεμούρ ενορχηστρώνει, λοιπόν, την υπαρκτή δυσφορία και αξιοποιεί το θηριώδες έλλειμμα εμπιστοσύνης που χαρακτηρίζει τη σχέση των συγχρόνων με τους παραδοσιακούς θεσμούς. Ως προς αυτό θα έλεγε κανείς πως δοκιμάζει κάτι ανάλογο με τον Μακρόν: είναι και αυτός ένα μοναχικό άστρο που θέλει να εκφράσει μια κοινωνική δυναμική, υπερβαίνοντας τους κομματικούς σχηματισμούς και τις συμβατικές τομές δεξιάς και αριστεράς.

Ο Ζεμούρ ενορχηστρώνει, λοιπόν, την υπαρκτή δυσφορία και αξιοποιεί το θηριώδες έλλειμμα εμπιστοσύνης που χαρακτηρίζει τη σχέση των συγχρόνων με τους παραδοσιακούς θεσμούς. Ως προς αυτό θα έλεγε κανείς πως δοκιμάζει κάτι ανάλογο με τον Μακρόν: είναι και αυτός ένα μοναχικό άστρο που θέλει να εκφράσει μια κοινωνική δυναμική, υπερβαίνοντας τους κομματικούς σχηματισμούς και τις συμβατικές τομές δεξιάς και αριστεράς.

Αν, εν τέλει, κατέλθει στην αρένα και καταφέρει να παραμερίσει τη Λεπέν για να γίνει αυτός ο στρατηγικός αντίπαλος του Μακρόν, θα έχουμε μια φαντασμαγορική τροπή της γαλλικής πολιτικής: δύο υποψήφιους Προέδρους αποδεσμευμένους από παραταξιακά κειμήλια και κομματικές μηχανές, δυο διαφορετικά πολιτιστικά «προϊόντα» των μεγάλων μεταβολών που έφερε η εποχή της επικοινωνίας.

Ο Μακρόν προσπάθησε να ενσαρκώσει τη σύνθεση και έναν ευφυή υβριδισμό. Σύνθεση του καπιταλιστικού δυναμισμού και του προοδευτισμού στην αρχή, κι έπειτα, μετά την κρίση των Κίτρινων Γιλέκων και την πανδημία, σύνθεση της φιλελεύθερης με μια προστατευτική και ρεπουμπλικανική ατζέντα με άξονα μεταρρυθμίσεις στην Ευρώπη και στη Γαλλία.

Το ιδεολογικό μείγμα του Ζεμούρ διαφέρει αισθητά. Κανένα από τα επιμέρους στοιχεία του δεν έχει πρωτοτυπία, όχι τουλάχιστον για όσους γνωρίζουν κάπως τη γαλλική Ιστορία. Το άθροισμα όμως των διαφορετικών συστατικών του και ιδίως το συγκεκριμένο πρόσωπο που τα επωμίζεται κάνουν όλη τη διαφορά.

Ο Ζεμούρ υπόσχεται έξοδο από την «παρακμή της Γαλλίας». Αφού πρώτα βομβαρδίζει το κοινό του πως ζει ένα πολιτισμικό και κοινωνικό χάος σε έναν ανάξιο ζωής βούρκο, κηρύσσει τον πόλεμο στην παρακμή. Και αυτή η παρακμή εικονογραφείται με εντυπωσιακό τρόπο και ρητορικά αστραποβολήματα: δημογραφική στασιμότητα, ισλαμιστική επέκταση, βασίλειο της αμάθειας, διάλυση των ριζωμάτων και του κόσμου της μικροαστικής Γαλλίας.

Ο Ζεμούρ επιχειρεί συγχρόνως να εκφράσει την αντίθεση στην πολιτική ορθότητα, συνηγορώντας για τις παραδοσιακές ιδέες περί ανδρικής τιμής απέναντι σε μια κοινωνία που ισχυρίζεται πως έγινε «θηλυκή», απροσδιόριστη και εξαιρετικά ανασφαλής. Αυτό το μοτίβο μιας κοινωνίας που βυθίζεται στην κρίση ταυτότητας είναι ουσιαστικά η ουσία του «ζεμουρισμού».

zemmour book Facebook Twitter
Φωτ.: AP

Οι ιδέες αυτές έχουν, φυσικά, παρελθόν σε ποικίλες εκδοχές της βαθιάς, αντιφιλελεύθερης και κοινοτικής δεξιάς. Ένα μέρος τους άλλωστε εκφράστηκε και ακόμα εκφράζεται από το κόμμα της Μαρίν Λεπέν.

Όμως ο Ζεμούρ είναι πιο ευέλικτος και τολμηρός στο patchwork που προτείνει. Ακριβώς γιατί δεν λογοδοτεί σε έναν οργανωμένο πολιτικό χώρο με τοπικές εξαρτήσεις, με διαρθρωμένα συμφέροντα και ιστορία. Η Μαρίν Λεπέν, όσες ανακαινίσεις και τομές και αν έχει φέρει στο οικοδόμημα του πρώην Εθνικού Μετώπου, είναι δεσμευμένη σε κάποια κληρονομιά. Ο Ζεμούρ, ως ελεύθερο ηλεκτρόνιο της δημόσιας πολεμικής, ως μια φωνή δίχως κόμμα, διαθέτει την ελευθερία του αντικομφορμιστή: μπορεί, λοιπόν, να παίζει με διάφορα όργανα –την αντιπάθεια στον νεοφιλελευθερισμό αλλά και στον φεμινισμό, την καταγγελία του ανομικού Κεφαλαίου αλλά και την περιφρόνηση για τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα– και συγχρόνως να σφετερίζεται και αυτός τις μνήμες του γκολισμού: την παρακαταθήκη μιας γαλλικής ανεξαρτησίας από τον αμερικανισμό, μιας γαλλικής ιδιαιτερότητας που διεκδικεί ηγεμονικό ρόλο στον κόσμο.

Είναι ο Ζεμούρ διάττοντας αστέρας; Θα αντέξει στο σκληρό μέταλλο της πολιτικής μάχης, από τη στιγμή που από ενδεχόμενο γίνει πραγματικότητα; Ή θα συρρικνωθεί, αφού πρώτα πλουτίσει ακόμα περισσότερο από την πώληση των βιβλίων του και την υπερεπένδυση γύρω από την ίδια του την περσόνα;

Ο Ζεμούρ ως πρόσωπο μπορεί προφανώς να έχει τη μία ή άλλη εξέλιξη. Όμως το άθροισμα των ιδεών και κυρίως η χειρονομία που φέρνει μαζί του έχουν ζήτηση και στη Γαλλία και αλλού. Εκατομμύρια άνθρωποι αναζητούν να εναντιωθούν σε χίλια δυο πράγματα και συγχρόνως γυρεύουν προστασία από τις θύελλες της εποχής. Το «κόντρα σε όλους» παράγει μια δική του δόνηση, ικανή να διεγείρει το ενδιαφέρον διαφορετικών κοινών. Και ο Ζεμούρ αρέσκεται στο πνεύμα αντιλογίας, στο να γίνεται το «κακό παιδί» που λοξοδρομεί από τη διαχειριστική δεξιά και την ενάρετη, δικαιωματική αριστερά.

Με τις πρωτοβουλίες και την ενορχήστρωσή τους πλέκεται ο μύθος της εξαίρεσης στον κανόνα, της ελευθεροφροσύνης του πατριώτη που δεν στοιχίζεται, δεν μπαίνει στα σχήματα της παραδοσιακής πολιτικής. Εδώ δηλαδή εκφράζεται κάτι που το έχουμε διαπιστώσει πολλάκις: η μετατροπή της αίρεσης και του αιρετικού σε cult μορφή και στη συνέχεια σε «εναλλακτική» πρόταση που μπαίνουν στην αρένα των σύγχρονων δημοκρατιών.

Γι’ αυτό η απάντηση στη συγκεκριμένη πρόκληση είναι πάντα δύσκολη και απαιτητική. Κυρίως γιατί δεν μπορείς να προσεγγίσεις αυτό το πεδίο με τα όπλα του αριστερού αντιφασισμού ή με τις πόζες του φιλελεύθερου αντιλαϊκισμού. Ο Ζεμούρ και ιδίως ο «ζεμουρισμός» βάζουν δύσκολα όχι μόνο στον Μακρόν αλλά και σε όλες πια τις δυνάμεις της μετριοπαθούς δεξιάς και της δημοκρατικής αριστεράς που αναζητούν σχέδια εξόδου από τις δυστοκίες της περιόδου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ρεπορτάζ / Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ενώ τα πορίσματα της Πυροσβεστικής δεν εντοπίζουν στοιχεία εμπρησμού, δύο φοιτητές εξακολουθούν να κρατούνται προσωρινά για τη φωτιά στην περιοχή του Γηροκομείου Πατρών, με την υπόθεση να ξυπνά μνήμες από παλαιότερες δικαστικές πλάνες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η σάγκα της Μονής Σινά

Ρεπορτάζ / Μυστήριο, βία, σκάνδαλα και διαπλοκή: Η σάγκα της Μονής Σινά

Από την έρημο Σινά και την Ιερουσαλήμ μέχρι το Φανάρι, από το Κάιρο και την Αθήνα μέχρι τις Βρυξέλλες, εκτυλίσσεται μια εκκλησιαστική-διπλωματική υπόθεση που θα μπορούσε να γίνει ταινία.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Ρεπορτάζ / Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Αντί να απομακρύνει το Ολυμπιακό Κολυμβητήριο που έχει χτιστεί επάνω της, ο δήμαρχος το ανακαινίζει, παραβλέποντας αυτήν τη ζώνη τεράστιας ιστορικής, αρχαιολογικής και περιβαλλοντικής σημασίας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Με αντιπολίτευση την ακρίβεια 

Οπτική Γωνία / Με αντιπολίτευση την ακρίβεια 

Ο πρωθυπουργός, με τα μέτρα που εξήγγειλε, έδωσε το καθαρό στίγμα της φιλελεύθερης οικονομικής πολιτικής του, αφήνοντας το πεδίο ανοιχτό για μια πιο αριστερή αντιπολίτευση, της οποίας οι προτάσεις αναμένονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Προβάλλοντας πλέον έναν ήπιο «κριτικο-μνημονιακό» τόνο, ο Αλέξης Τσίπρας καταλήγει σε ένα πενιχρό σχήμα: τη διαμάχη μεταξύ της αναπτυξιακής Ελλάδας και της κλεπτοκρατίας, την αντίθεση έντιμης-παραγωγικής χώρας με μια μικρή μερίδα διεφθαρμένων και τις προσβάσεις τους στο κράτος.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα – να ανησυχούμε ή όχι;

Μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του ΕΚΠΑ καταγράφει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την παρουσία PFAS σε αυγά ελευθέρας βοσκής, αναδεικνύοντας το ζήτημα των «παντοτινών χημικών».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Πολιτική / Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Ο πρωθυπουργός με την ομιλία του στη ΔΕΘ θα προσπαθήσει να απαντήσει στους πολίτες που δεν έχουν δει ως τώρα την οικονομική ανάπτυξη που διαφημίζει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας τα μέτρα που θα ανακοινώσει ως απτή απόδειξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πεθαίνοντας ως δημοσιογράφος στη Γάζα

Ακροβατώντας / Πόσο αξίζει η ζωή ενός Παλαιστίνιου δημοσιογράφου στη Γάζα;

Σίγουρα όχι όσο ενός που προέρχεται από τη Δύση, τουλάχιστον για τον ισραηλινό στρατό. Γιατί ο δυτικός κόσμος σίγουρα θα αντιδρούσε με μεγαλύτερη ένταση αν οι δημοσιογράφοι που έχασαν τη ζωή τους είχαν άλλες εθνικότητες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Ρεπορτάζ / Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, εκβιασμοί και αμφιλεγόμενες συναλλαγές ακινήτων/φιλέτων της μοναστηριακής περιουσίας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η δικογραφία που έφερε στη Δικαιοσύνη το κύκλωμα το οποίο δρούσε με επίκεντρο τα Χανιά.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ