Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ.

0

Η ΔΕΗ, με την προκήρυξη ενός ανοιχτού διαγωνισμού με τον οποίο προσκαλεί καλλιτέχνες από κάθε μορφή τέχνης να αντλήσουν έμπνευση από το σήμα, τα στοιχεία εταιρικής ταυτότητας της ΔΕΗ αλλά και όσα συμβολίζει για τους Έλληνες,  την ενέργεια, το φως και έμμεσα, τον εκσυγχρονισμό, την ανάπτυξη και τη βιώσιμη πρόοδο, ανοίγει και τα σημαντικά ιστορικά της αρχεία που αφορούν την εικόνα της και την οικειότητα που μέσω αυτής δημιουργήθηκε ανάμεσα στην πρωτοπόρο εταιρεία και τον Έλληνα καταναλωτή, στους καλλιτέχνες που επιθυμούν να πάρουν μέρος για να παρατηρήσουν από κοντά την εξέλιξη και την καινοτομία που έφερε στους Έλληνες και τον τρόπο με τον οποίο μεταμόρφωσε τη ζωή όλων μας.

Οι αφίσες και οι καταχωρήσεις της ΔΕΗ είναι ιστορικής σημασίας.

Με την αφίσα να έχει γεννηθεί το 1846 στο Παρίσι, όταν ο ζωγράφος Paul Baudry µε τη συνεργασία του λιθογράφου Rouchon κυκλοφόρησαν την πρώτη χρονολογημένη και υπογεγραμμένη αφίσα για το κατάστημα ενδυμάτων «Au Roi de Prusse», είναι ένας τρόπος οικείας και φιλικής επικοινωνίας που δημιουργεί εντύπωση στον καταναλωτή και στην ιστορία της έχουν εγγραφεί ονόματα από τον Ντομιέ και τον Τουλούζ Λοτρέκ, εικαστικούς και προσωπικότητες της τέχνης που κάνουν την αφίσα είδος τέχνης.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ. Facebook Twitter

Στην Ελλάδα με τις πρώτες αφίσες να έχουν εμφανιστεί στη δεκαετία του 20 και την αφίσα να μπαίνει επισήμως στη σχολή  Καλών Τεχνών όταν με την κήρυξη του πολέμου το 1940, το Υπουργείο Τύπου αναθέτει στο Εργαστήρι Χαρακτικής της Α.Σ.Κ.Τ., που διηύθυνε ο Γιάννης Κεφαλληνός, τη φιλοτέχνηση µιας σειράς αφισών πατριωτικού περιεχομένου για την τόνωση του φρονήματος των Ελλήνων ενάντια στους Ιταλούς εισβολείς, η σχέση εικόνας και καταναλωτή πολύ πριν εμφανιστεί η τηλεόραση αποκτά ιδιαίτερη και βαρύνουσα σημασία. Ειδικά στη μεταπολεμική περίοδο όταν ξεκινά και η ανάπτυξη της ΔΕΗ με στόχο την ηλεκτροδότηση κάθε περιοχής της χώρας, οι καταναλωτές αρχίζουν να ξεχωρίζουν τα σήματα, τις εικόνες και διακρίνουν τις εταιρείες για τα ξεχωριστά σχέδια και μηνύματα που απευθύνουν.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Από τη δεκαετία του 1950, η φιλοτέχνηση και παραγωγή αφισών γίνεται πιο συστηµατική, αφ’ ενός µεν µε τη δηµιουργία διαφόρων σχολών διακοσμητικών τεχνών όπου δίδασκαν πολλοί γνωστοί καλλιτέχνες της εποχής, αλλά και µε την εµφάνιση των πρώτων ελληνικών διαφηµιστικών εταιριών. Η αφίσα γίνεται και πάλι το κυρίαρχο µέσο προβολής και επικοινωνίας πολλών εκφάνσεων της κοινωνίας. Από αυτή την πρόκληση της εποχής που σχετίζεται με την εικόνα δε θα μπορούσε να απουσιάζει η ΔΕΗ που έχει μια μακρά και στενή σχέση με τους καλλιτέχνες, την οποία ενισχύει σήμερα με τον ανοιχτό διαγωνισμό που προκηρύσσει που αφορά δημιουργούς  από κάθε μορφή τέχνης καλώντας τους να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν, αντλώντας έμπνευση και από το οπτικό ιστορικό της υλικό και το ρόλο που έπαιξε σε μια εποχή σημαντικής και κρίσιμης ανάπτυξης σε όλα τα πεδία. Στον 21ο αιώνα πλέον, με τη ΔΕΗ να αναζητά νέους ορίζοντες με μια ενέργεια πιο φιλική και μια πολιτική πιο ανήσυχη και κοντά στον καταναλωτή, οι καλλιτέχνες με τα νέα τους έργα καλούνται να συμβάλουν στη νέα εικόνα και εποχή της ΔΕΗ και να γίνουν ο δίαυλος που θα την συνδέσει με ένα νέο τρόπο και μέσω της τέχνης με την κοινωνία των πολιτών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός είναι χρηματικός, με πέντε βραβεία που έχουν σαν στόχο την ενίσχυση της νέας καλλιτεχνικής παραγωγής ενώ τα καλύτερα έργα του διαγωνισμού θα εκτεθούν και θα κυκλοφορήσουν και σε κατάλογο.

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε όλους τους καλλιτέχνες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και ενδιαφέρονται να γνωρίσουν την ιστορία της ∆ΕΗ, αλλά κεντρίζει και το δικό μας ενδιαφέρον να  ανατρέξουμε στα αρχεία με τις αφίσες και τα καλλιτεχνικά έργα του ιστορικού αρχείου της ΔΕΗ επιχειρώντας την ανατομία των δημιουργών μιας εποχής που συντονιζόταν με τις σύγχρονες για την κάθε εποχή εικαστικές εκφράσεις και αντιλήψεις.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Βλέποντας το παλιό αρχειακό υλικό ξεχωρίζει ένα εξαιρετικό σχέδιο του ∆ημήτρη  Μεγαλίδη (1908-1979), Μετά το μόχθο,  έργο του 1958. Ο Μεγαλίδης,  ζωγράφος-χαράκτης της σχολής Καλών Τεχνών δημιούργησε μια σπουδαία σειρά πορτραίτων και σκίτσων με μαχητές του μόχθου αλλά και στιγμές της καθημερινής ζωής. 

Ένας άλλος σημαντικός ζωγράφος και χαράκτης ο Αξέξανδρος Κορογιαννάκης ζωγραφίζει με τον ρεαλιστικό χαρακτηριστικό του τρόπο το «Εσωτερικό του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Αγίου Γεωργίου στο Κερατσίνι». Πρόκειται για ένα σπάνιο έργο, αφού τα περισσότερα του Κορογιαννάκη, που διέπρεψε και στη χάραξη ελληνικών τραπεζογραμματίων, είναι ασπρόμαυροι πίνακες. Η νατουραλιστική απεικόνιση του καθημερινού μόχθου, σε αυτή τη σύνθεση είναι ζωηρή και δείχνει την εξέλιξη της βιομηχανίας, στην οποία η ΔΕΗ πρωτοστατεί.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Φυσικά ιδιαίτερα σημαντική θέση κατέχει με την καλλιτεχνική του παρουσία και συμβολή ένας κοσμαγάπητος στην εποχή του ζωγράφος, ο Σπύρος Βασιλείου. Ο Σπύρος βασιλείου με την μοναδική και πολύ αναγνωρίσιμη τεχνική του φιλοτέχνησε περίπτερα της ΔΕΗ στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, δημιουργώντας μια «Σύνθεση με καράβι», (∆ΕΘ 1965) στην οποία το απέραντο γαλάζιο φωτίζουν ηλεκτρικοί στύλοι και φανοστάτες, ενώ στη σύνθεσή του «Εφαρμόζοντας τον ηλεκτρισμό στη ζωγραφική», (∆ΕΘ 1967), δημιουργεί ένα πολύ μοντέρνο έργο για την εποχή του αντάξιο της εξέλιξης και των καινοτομιών της εταιρείας.

Οι αφίσες της ΔΕΗ είτε για να γιορτάσει τα δέκα χρόνια παρουσίας της στην ελληνική πραγματικότητα και τον ρόλο της στην κοινωνία με φουτουριστικά γραφιστικά σχήματα να περικυκλώνουν το εμβληματικό σήμα της ΔΕΗ με τον κεραυνό, είτε πρόκειται για την ασφάλεια των εργαζομένων με ένα ανθρωπάκι που φορά το κράνος του, συνδέεται άρρηκτα με τον πολίτη που βρίσκεται σε μια εποχή που επιζητά μια καλύτερη ποιότητα ζωής και ένα βιοτικό επίπεδο που θα του εξασφαλίσει ο ηλεκτρισμός.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
 «Εγώ κυρία πηγαίνω μόνο σε σπίτια που έχουν ηλεκτρική κουζίνα» λέει μια οικιακή βοηθός σε μια διαφημιστική αφίσα για να τονίσει πόσο η καινοτομία των ηλεκτρικών συσκευών σε ένα νοικοκυριό αναβάθμιζε την καθημερινότητα.  
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
«Με το ρεύμα της ΔΕΗ ο ηλεκτρισμός συμφέρει» γράφει ένα άλλο μήνυμα σε μια αφίσα,  ενώ ο σοβαρός μυστακοφόρος κύριος έχει μόλις παραλάβει ένα φουσκωμένο λογαριασμό που τον κοιτά έκπληκτος.

Με τη ΔΕΗ και τον ηλεκτρισμό ο λογαριασμός που όχι μόνο δεν θα είναι φουσκωμένος αλλά θα έχει γλυτώσει από τη μουτζούρα την κάπνα και τον παραπανίσιο κόπο, κάτι καθημερινό στη ζωή ου 50 και ου 60,  κάνοντας τη ζωή του πιο εύκολη και πιο ασφαλή. Ενώ μια ακόμα εξαιρετικά μοντέρνα και γραφιστικά για την εποχή της αφίσα σε πράσινο και λευκό και μήνυμα «Από το λυχνάρι στην κατάκτηση του ηλεκτρισμού μέχρι το πιο μικρό ελληνικό χωριό»  δείχνει το όραμα της ΔΕΗ, ένα όραμα που μετά από 60 χρόνια ολοκληρώθηκε και με την κραταιά καινοτόμο εταιρεία να κάνει το επόμενό της βήμα, να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της εποχής και να μετασχηματίζεται σε μια σύγχρονη επιχείρηση, με τις προτεραιότητές της να αλλάζουν, το ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος να μπαίνει σε πρώτο πλάνο όπως και ο εκσυγχρονισμός και ο σεβασμός προς τον άνθρωπο. Μια μόνο σχέση της ΔΕΗ είναι αυτή που δεν αλλάζει δεν μετακινείται και δεν αλλοιώνεται και είναι αυτή με την τέχνη και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία που και σε αυτή τη χρονική συγκυρία ετοιμάζονται να συνδημιουργήσουν ένα επόμενο βήμα με το βλέμμα στραμμένο στην πρόκληση του μέλλοντος. 

Μπείτε εδώ για περισσότερες πληροφορίες για τον διαγωνισμό και για την υποβολή συμμετοχών.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ