Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ.

0

Η ΔΕΗ, με την προκήρυξη ενός ανοιχτού διαγωνισμού με τον οποίο προσκαλεί καλλιτέχνες από κάθε μορφή τέχνης να αντλήσουν έμπνευση από το σήμα, τα στοιχεία εταιρικής ταυτότητας της ΔΕΗ αλλά και όσα συμβολίζει για τους Έλληνες,  την ενέργεια, το φως και έμμεσα, τον εκσυγχρονισμό, την ανάπτυξη και τη βιώσιμη πρόοδο, ανοίγει και τα σημαντικά ιστορικά της αρχεία που αφορούν την εικόνα της και την οικειότητα που μέσω αυτής δημιουργήθηκε ανάμεσα στην πρωτοπόρο εταιρεία και τον Έλληνα καταναλωτή, στους καλλιτέχνες που επιθυμούν να πάρουν μέρος για να παρατηρήσουν από κοντά την εξέλιξη και την καινοτομία που έφερε στους Έλληνες και τον τρόπο με τον οποίο μεταμόρφωσε τη ζωή όλων μας.

Οι αφίσες και οι καταχωρήσεις της ΔΕΗ είναι ιστορικής σημασίας.

Με την αφίσα να έχει γεννηθεί το 1846 στο Παρίσι, όταν ο ζωγράφος Paul Baudry µε τη συνεργασία του λιθογράφου Rouchon κυκλοφόρησαν την πρώτη χρονολογημένη και υπογεγραμμένη αφίσα για το κατάστημα ενδυμάτων «Au Roi de Prusse», είναι ένας τρόπος οικείας και φιλικής επικοινωνίας που δημιουργεί εντύπωση στον καταναλωτή και στην ιστορία της έχουν εγγραφεί ονόματα από τον Ντομιέ και τον Τουλούζ Λοτρέκ, εικαστικούς και προσωπικότητες της τέχνης που κάνουν την αφίσα είδος τέχνης.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ. Facebook Twitter

Στην Ελλάδα με τις πρώτες αφίσες να έχουν εμφανιστεί στη δεκαετία του 20 και την αφίσα να μπαίνει επισήμως στη σχολή  Καλών Τεχνών όταν με την κήρυξη του πολέμου το 1940, το Υπουργείο Τύπου αναθέτει στο Εργαστήρι Χαρακτικής της Α.Σ.Κ.Τ., που διηύθυνε ο Γιάννης Κεφαλληνός, τη φιλοτέχνηση µιας σειράς αφισών πατριωτικού περιεχομένου για την τόνωση του φρονήματος των Ελλήνων ενάντια στους Ιταλούς εισβολείς, η σχέση εικόνας και καταναλωτή πολύ πριν εμφανιστεί η τηλεόραση αποκτά ιδιαίτερη και βαρύνουσα σημασία. Ειδικά στη μεταπολεμική περίοδο όταν ξεκινά και η ανάπτυξη της ΔΕΗ με στόχο την ηλεκτροδότηση κάθε περιοχής της χώρας, οι καταναλωτές αρχίζουν να ξεχωρίζουν τα σήματα, τις εικόνες και διακρίνουν τις εταιρείες για τα ξεχωριστά σχέδια και μηνύματα που απευθύνουν.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Από τη δεκαετία του 1950, η φιλοτέχνηση και παραγωγή αφισών γίνεται πιο συστηµατική, αφ’ ενός µεν µε τη δηµιουργία διαφόρων σχολών διακοσμητικών τεχνών όπου δίδασκαν πολλοί γνωστοί καλλιτέχνες της εποχής, αλλά και µε την εµφάνιση των πρώτων ελληνικών διαφηµιστικών εταιριών. Η αφίσα γίνεται και πάλι το κυρίαρχο µέσο προβολής και επικοινωνίας πολλών εκφάνσεων της κοινωνίας. Από αυτή την πρόκληση της εποχής που σχετίζεται με την εικόνα δε θα μπορούσε να απουσιάζει η ΔΕΗ που έχει μια μακρά και στενή σχέση με τους καλλιτέχνες, την οποία ενισχύει σήμερα με τον ανοιχτό διαγωνισμό που προκηρύσσει που αφορά δημιουργούς  από κάθε μορφή τέχνης καλώντας τους να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν, αντλώντας έμπνευση και από το οπτικό ιστορικό της υλικό και το ρόλο που έπαιξε σε μια εποχή σημαντικής και κρίσιμης ανάπτυξης σε όλα τα πεδία. Στον 21ο αιώνα πλέον, με τη ΔΕΗ να αναζητά νέους ορίζοντες με μια ενέργεια πιο φιλική και μια πολιτική πιο ανήσυχη και κοντά στον καταναλωτή, οι καλλιτέχνες με τα νέα τους έργα καλούνται να συμβάλουν στη νέα εικόνα και εποχή της ΔΕΗ και να γίνουν ο δίαυλος που θα την συνδέσει με ένα νέο τρόπο και μέσω της τέχνης με την κοινωνία των πολιτών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός είναι χρηματικός, με πέντε βραβεία που έχουν σαν στόχο την ενίσχυση της νέας καλλιτεχνικής παραγωγής ενώ τα καλύτερα έργα του διαγωνισμού θα εκτεθούν και θα κυκλοφορήσουν και σε κατάλογο.

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε όλους τους καλλιτέχνες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και ενδιαφέρονται να γνωρίσουν την ιστορία της ∆ΕΗ, αλλά κεντρίζει και το δικό μας ενδιαφέρον να  ανατρέξουμε στα αρχεία με τις αφίσες και τα καλλιτεχνικά έργα του ιστορικού αρχείου της ΔΕΗ επιχειρώντας την ανατομία των δημιουργών μιας εποχής που συντονιζόταν με τις σύγχρονες για την κάθε εποχή εικαστικές εκφράσεις και αντιλήψεις.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Βλέποντας το παλιό αρχειακό υλικό ξεχωρίζει ένα εξαιρετικό σχέδιο του ∆ημήτρη  Μεγαλίδη (1908-1979), Μετά το μόχθο,  έργο του 1958. Ο Μεγαλίδης,  ζωγράφος-χαράκτης της σχολής Καλών Τεχνών δημιούργησε μια σπουδαία σειρά πορτραίτων και σκίτσων με μαχητές του μόχθου αλλά και στιγμές της καθημερινής ζωής. 

Ένας άλλος σημαντικός ζωγράφος και χαράκτης ο Αξέξανδρος Κορογιαννάκης ζωγραφίζει με τον ρεαλιστικό χαρακτηριστικό του τρόπο το «Εσωτερικό του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Αγίου Γεωργίου στο Κερατσίνι». Πρόκειται για ένα σπάνιο έργο, αφού τα περισσότερα του Κορογιαννάκη, που διέπρεψε και στη χάραξη ελληνικών τραπεζογραμματίων, είναι ασπρόμαυροι πίνακες. Η νατουραλιστική απεικόνιση του καθημερινού μόχθου, σε αυτή τη σύνθεση είναι ζωηρή και δείχνει την εξέλιξη της βιομηχανίας, στην οποία η ΔΕΗ πρωτοστατεί.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Φυσικά ιδιαίτερα σημαντική θέση κατέχει με την καλλιτεχνική του παρουσία και συμβολή ένας κοσμαγάπητος στην εποχή του ζωγράφος, ο Σπύρος Βασιλείου. Ο Σπύρος βασιλείου με την μοναδική και πολύ αναγνωρίσιμη τεχνική του φιλοτέχνησε περίπτερα της ΔΕΗ στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, δημιουργώντας μια «Σύνθεση με καράβι», (∆ΕΘ 1965) στην οποία το απέραντο γαλάζιο φωτίζουν ηλεκτρικοί στύλοι και φανοστάτες, ενώ στη σύνθεσή του «Εφαρμόζοντας τον ηλεκτρισμό στη ζωγραφική», (∆ΕΘ 1967), δημιουργεί ένα πολύ μοντέρνο έργο για την εποχή του αντάξιο της εξέλιξης και των καινοτομιών της εταιρείας.

Οι αφίσες της ΔΕΗ είτε για να γιορτάσει τα δέκα χρόνια παρουσίας της στην ελληνική πραγματικότητα και τον ρόλο της στην κοινωνία με φουτουριστικά γραφιστικά σχήματα να περικυκλώνουν το εμβληματικό σήμα της ΔΕΗ με τον κεραυνό, είτε πρόκειται για την ασφάλεια των εργαζομένων με ένα ανθρωπάκι που φορά το κράνος του, συνδέεται άρρηκτα με τον πολίτη που βρίσκεται σε μια εποχή που επιζητά μια καλύτερη ποιότητα ζωής και ένα βιοτικό επίπεδο που θα του εξασφαλίσει ο ηλεκτρισμός.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
 «Εγώ κυρία πηγαίνω μόνο σε σπίτια που έχουν ηλεκτρική κουζίνα» λέει μια οικιακή βοηθός σε μια διαφημιστική αφίσα για να τονίσει πόσο η καινοτομία των ηλεκτρικών συσκευών σε ένα νοικοκυριό αναβάθμιζε την καθημερινότητα.  
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
«Με το ρεύμα της ΔΕΗ ο ηλεκτρισμός συμφέρει» γράφει ένα άλλο μήνυμα σε μια αφίσα,  ενώ ο σοβαρός μυστακοφόρος κύριος έχει μόλις παραλάβει ένα φουσκωμένο λογαριασμό που τον κοιτά έκπληκτος.

Με τη ΔΕΗ και τον ηλεκτρισμό ο λογαριασμός που όχι μόνο δεν θα είναι φουσκωμένος αλλά θα έχει γλυτώσει από τη μουτζούρα την κάπνα και τον παραπανίσιο κόπο, κάτι καθημερινό στη ζωή ου 50 και ου 60,  κάνοντας τη ζωή του πιο εύκολη και πιο ασφαλή. Ενώ μια ακόμα εξαιρετικά μοντέρνα και γραφιστικά για την εποχή της αφίσα σε πράσινο και λευκό και μήνυμα «Από το λυχνάρι στην κατάκτηση του ηλεκτρισμού μέχρι το πιο μικρό ελληνικό χωριό»  δείχνει το όραμα της ΔΕΗ, ένα όραμα που μετά από 60 χρόνια ολοκληρώθηκε και με την κραταιά καινοτόμο εταιρεία να κάνει το επόμενό της βήμα, να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της εποχής και να μετασχηματίζεται σε μια σύγχρονη επιχείρηση, με τις προτεραιότητές της να αλλάζουν, το ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος να μπαίνει σε πρώτο πλάνο όπως και ο εκσυγχρονισμός και ο σεβασμός προς τον άνθρωπο. Μια μόνο σχέση της ΔΕΗ είναι αυτή που δεν αλλάζει δεν μετακινείται και δεν αλλοιώνεται και είναι αυτή με την τέχνη και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία που και σε αυτή τη χρονική συγκυρία ετοιμάζονται να συνδημιουργήσουν ένα επόμενο βήμα με το βλέμμα στραμμένο στην πρόκληση του μέλλοντος. 

Μπείτε εδώ για περισσότερες πληροφορίες για τον διαγωνισμό και για την υποβολή συμμετοχών.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM