«Η εποχή της άρνησης του θανάτου»: Ένα ντοκιμαντέρ για τη stoner σκηνή της Ελλάδας

Η εποχή της άρνησης του θανάτου: Ένα ντοκιμαντέρ για τη stoner σκηνή της Ελλάδας Facebook Twitter
Ο Χρήστος Δανιηλίδης και ο Μιχάλης Μαλανδράκης δημιούργησαν ένα ντοκιμαντέρ για την αγγλόφωνη ροκ σκηνή της Ελλάδας.
0

O Χρήστος Δανιηλίδης και ο Μιχάλης Μαλανδράκης, δύο 24χρονοι απόφοιτοι του τμήματος ΜΜΕ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, έφτιαξαν την «Εποχή της άρνησης του θανάτου», ένα ντοκιμαντέρ για την αγγλόφωνη ροκ σκηνή της Ελλάδας την τελευταία δεκαετία.

Συγκροτήματα όπως οι Planet of Zeus, Nightstalker, 1000mods, Deaf Radio κ.ά. παρελαύνουν μπροστά από τον φακό και μιλούν για την έκρηξη του stoner στη χώρα μας και την απήχηση των συγκεκριμένων συγκροτημάτων στο εξωτερικό από τη δική τους βιωματική σκοπιά, ενώ πανεπιστημιακοί όπως ο καθηγητής Κοινωνικής Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ, Νικόλας Χρηστάκης, δίνουν μια διαφορετική εκδοχή.

Δυστυχώς, όπως συμβαίνει σε διάφορα ελληνικά ντοκιμαντέρ που αφορούν τη ροκ σκηνή της χώρας, απουσιάζει μια πιο κριτική και γυναικεία ματιά. Από τη δική μου σκοπιά θα ήταν ενδιαφέρον π.χ. να βλέπαμε και γκρουπ όπως οι Puta Volcano. «Η εποχή της άρνησης του θανάτου» θα παρουσιαστεί σε πρώτη προβολή στο πλαίσιο του Gimme Shelter Film Festival την Κυριακή 13 Ιουνίου στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, με live από τους Whereswilder και Honeybadger.

— Πώς ξεκίνησε η ιδέα του ντοκιμαντέρ;

Χρήστος Δανιηλίδης: Η ιδέα του ντοκιμαντέρ ξεκίνησε και άρχισε να δουλεύεται την άνοιξη του 2018, όταν ήμουν στο πρόγραμμα Erasmus. Έχοντας χάσει αρκετά live στην Αθήνα και βλέποντας κάποια βίντεο από ελληνικές μπάντες ως υποκατάστατο, το autoplay του YouTube με πέταξε σε μια εμφάνιση των Planet of Zeus  στο Schoolwave Festival το 2012. Θυμάμαι είχαν ανέβει πάνω από 100 άτομα πάνω στη σκηνή, με τους Planet να παίζουν το Eat Μe Αlive. Έτσι σκέφτηκα να κάνω μια πτυχιακή με βάση το πώς το Schoolwave γεφύρωσε το παλιό με το νέο αίμα στη rock. Ωστόσο, μου είχε δημιουργηθεί η επιθυμία να κάνω ένα ντοκιμαντέρ, ως έναν φόρο τιμής στις μπάντες που άκουγα από πιτσιρικάς και ζήτησα την συνεργασία του Μιχάλη.

Νομίζω πως ο όρος stoner έχει γίνει κόκκινο πανί για όλους όσοι ασχολούνται με τη σκληρή rock μουσική. Ξεκίνησε ως ένα μέσο μουσικής κατηγοριοποίησης κι έφτασε να είναι ένα είδος τσουβαλιάσματος και ταμπελιάσματος, προκειμένου να ξέρει ο καθένας με ευκολία για τι είδος μιλάει.

— Πού απευθύνεται; Τι θα δει κάποιος που δεν έχει καμία σχέση με αυτήν τη σκηνή;

Μιχάλης Μαλανδράκης: Σίγουρα είναι ειδικού ενδιαφέροντος, καθώς είναι γεωγραφικά εστιασμένο και καταπιάνεται με μια συγκεκριμένη μουσική σκηνή, οπότε σίγουρα απευθύνεται σε όσους ακολουθούν αυτήν τη σκηνή και θέλουν να μάθουν περισσότερα: πώς ξεκίνησε, πότε και γιατί μεγάλωσε και κυρίως πώς κατάφερε να μην πεθάνει, σε μια χώρα που πάντοτε είχε διαφορετικές μαζικές μουσικές προτιμήσεις. Γι' αυτόν που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τη σκηνή, ίσως είναι μια αφορμή να τη γνωρίσει.


— Πώς ήρθατε σε επαφή για πρώτη φορά με τις μπάντες και τη συγκεκριμένη μουσική;

Μ.Μ.: Σε μένα συνέβη μέσω του Χρήστου. Θυμάμαι είχα ακολουθήσει σε ένα-δυο live, για παρέα, αλλά κυρίως συνέβη κατόπιν της πρότασής του να φτιάξουμε μαζί ένα ντοκιμαντέρ πριν από τρία καλοκαίρια.

Χ.Δ.: Η δική μου επαφή ξεκίνησε από τις αρχές της εφηβείας μου, κυρίως εξαιτίας της αδερφής μου και των μεγαλύτερων ξαδέλφων μου. Δεν θα ξεχάσω πότε το ενδιαφέρον που μου είχε προκαλέσει μια αφίσα των Nightstalker από ένα live στο Αn Club, που είχε τον Lucky Luke, την οποία είχα βρει στο εφηβικό δωμάτιο του ξαδέρφου μου. Από τους Stalker πήγα στους Last Drive και τους Deus Ex Machina, από τους Last Drive στους Planet κι από τους Planet στους 1000mods και πάει λέγοντας. Ας είναι καλά η αυτόματη αναπαραγωγή του YouTube και το πρώιμο Bandcamp. Με τις ίδιες τις μπάντες σε διαπροσωπική επαφή ήρθα μέσω της ραδιοφωνικής εκπομπής που είχα μαζί με τον Παναγιώτη Ρέππα, τους «Overnight Parasites».

Η εποχή της άρνησης του θανάτου: Ένα ντοκιμαντέρ για τη stoner σκηνή της Ελλάδας Facebook Twitter
Nightstalker

— Πώς επιλέχθηκαν τα γκρουπ που πρωταγωνιστούν στο ντοκιμαντέρ; Με τι κριτήρια;

Όσο προχωρούσε η ιδέα και η δομή του ντοκιμαντέρ, τόσο θέλαμε να δώσουμε μια καθολική και οριοθετημένη οπτική, τόσο από άποψη αφήγησης όσο και από την ποικιλία των γκρουπ και των ανθρώπων που θα το απαρτίζουν. Οι μπάντες στην ουσία επελέγησαν με βάση τη γενιά, την ιστορικότητα και τον ρόλο που έπαιξαν στη δημιουργία και την καθιέρωση αυτής της σκηνής.

— Γιατί αποφεύγετε να αναφερθεί ο όρος stoner στο ντοκιμαντέρ;

Χ.Δ.: Νομίζω πως ο όρος stoner έχει γίνει κόκκινο πανί για όλους όσοι ασχολούνται με τη σκληρή rock μουσική. Ξεκίνησε ως ένα μέσο μουσικής κατηγοριοποίησης κι έφτασε να είναι ένα είδος τσουβαλιάσματος και ταμπελιάσματος, προκειμένου να ξέρει ο καθένας με ευκολία για τι είδος μιλάει. Οι μπάντες θεωρώ πως τον χρησιμοποιούν για τον ίδιο ακριβώς λόγο. Άλλοι τον δέχονται κι άλλοι τον χρησιμοποιούν για λειτουργικούς σκοπούς – δεν ξέρω αν είναι επίτηδες ή από συνήθεια.

Άλλωστε το stoner είναι ένας τρόπος ζωής κι όχι μόνο κούρδισμα σε 5 τόνους κάτω. Μάλιστα στο ντοκιμαντέρ χρησιμοποιείται ο όρος «ψεύδο stoner» για τον ίδιο λόγο. Στην ουσία για εμένα δεν πρέπει, εν έτει 2021, να υπάρχει πια αυτό το δίλημμα. Πρέπει να το ξεπεράσουμε, να αποδεχτούμε πως αυτή η ταμπέλα ήταν ένα σημείο εκκίνησης και να ασχοληθούμε με τη μουσική που παράγουν αυτές οι μπάντες, που είναι το αμιγές rock.

Η εποχή της άρνησης του θανάτου: Ένα ντοκιμαντέρ για τη stoner σκηνή της Ελλάδας Facebook Twitter
Δημήτρης Παναγιωταράκος, Sin n'Soul, The Darkstar.


— Πόσο δύσκολο ήταν να προσεγγίσετε τις μπάντες για να σας μιλήσουν; Υπήρχαν και κάποιοι που δεν δέχτηκαν;

Χ.Δ.: Υπήρξαν συνεντεύξεις που δεν έγιναν λόγω συγκυριών, ενώ κάποιες μπάντες αρνήθηκαν για τους δικούς τους λόγους, πάντα με όμορφο και ευγενικό τρόπο. Η μεγαλύτερη δυσκολία, δυστυχώς ή ευτυχώς, ήταν η ίδια η παραγωγή. Όταν είσαι DIY, όλα γίνονται πολύ πιο δύσκολα και πολύ πιο χρονοβόρα. Έπρεπε δύο άτομα να ασχολούνται και να τρέχουν για όλα. Έτσι, όσο μεγαλώνει ο όγκος του οπτικού υλικού, τόσο στερεύουν οι δυνάμεις, ψυχολογικές και σωματικές. Απαιτεί μεγάλη οργάνωση και κρύο αίμα το να είσαι όλη την ώρα στα ΜΜΜ με 30 κιλά εξοπλισμό πάνω σου και μετά να πρέπει σε λίγο χρόνο να στήσεις, να καδράρεις, να πάρεις σωστά ήχο και να κάνεις και τον συνεντευξιαζόμενο να νιώσει άνετα. Αυτή η διαδικασία ήταν άγνωστη και για τους δυο μας.

— Πού βρίσκεται η ροκ σκηνή αυτή την περίοδο κατά την άποψη σας;

Χ.Δ.: Τη συγκεκριμένη περίοδο είναι δύσκολο να κρίνω το πού βρίσκεται. Υπάρχει μια τεράστια περίοδος φυσικής απραξίας από τις μπάντες λόγω του Covid, δεν γίνονται live και η φυσική παρουσία είναι αυτό που κρατάει αυτήν τη σκηνή εκεί που είναι. Αν κρίνουμε από τα γεγονότα πριν από τον Covid, βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο. Κι ας έχει φύγει το κύμα του rock στην Ελλάδα. Οι Planet έκαναν κοινό tour με τους Kvelertak, μπάντα που έναν χρόνο πριν άνοιγε τους Metallica στο παγκόσμιο τους tour, οι Nightstalker έβγαλαν έναν από τους καλύτερους τους δίσκους στα 30 χρόνια πορείας τους. Τίποτα δεν γίνεται τυχαία ή εύκολα. Αυτές οι μπάντες παλεύουν και πασχίζουν να κρατήσουν αυτήν τη σκηνή σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο, και οι αριθμοί των live δεν τους διαψεύδουν.

Η πανδημία έδωσε έναν χώρο απόστασης του καλλιτέχνη από τον ακροατή, αλλά κι έναν χώρο ενδοσκόπησης για τους δύο, όσον αφορά το τι θέλει ο ένας από τη μουσική του κι ο άλλος από την μπάντα που του αρέσει. Αυτή η αναμονή μόνο καλό έχει κάνει, όσο παράταιρο κι αν ακούγεται αυτό. Αυτό νομίζω θα φανεί και στον επόμενο καιρό που σταδιακά θα επανέλθουν όλα στα κανονικά τους πλαίσια.

— Τι προσδοκίες έχετε από το ντοκιμαντέρ;

Μ.Μ.: Βασικά να προβληθεί, γιατί λόγω κορωνοϊού πήρε 5-6 αναβολές. Και υστέρα –μακάρι– κάποιος που θα τη δει να πει «αφού το έκαναν αυτοί οι δυο, μπορώ κι εγώ». Το ίδιο συνέβη και με εμάς πριν τρία από χρόνια σε άλλη προβολή του «Gimme Shelter» και είναι ελπιδοφόρα αυτή η νοητή σκυτάλη.

Η εποχή της άρνησης του θανάτου: Ένα ντοκιμαντέρ για τη stoner σκηνή της Ελλάδας Facebook Twitter
1000mods
Η εποχή της άρνησης του θανάτου: Ένα ντοκιμαντέρ για τη stoner σκηνή της Ελλάδας Facebook Twitter
Στέλιος Προβής, Planet of Zeus
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM