Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας: Για την πρώτη ατομική έκθεση του Μιχάλη Καραΐσκου

0

Οι επισκέψεις στα ατελιέ των καλλιτεχνών εξάπτουν πάντα την περιέργεια για το τι θα ήταν εκείνο το κάτι που δεν θα μπορούσε να το υποψιαστεί κάποιος προτού φτάσει εκεί και το οποίο θα αποκάλυπτε μια ενδιαφέρουσα πτυχή της τέχνης τους. Όσο πιο συχνά επισκέπτεται κάποιος εργαστήρια καλλιτεχνών τόσο πιο γρήγορα αρχίζει να κατηγοριοποιεί αυτού του είδους τα «σημάδια», μέχρι που φτάνει η άκομψη στιγμή από την οποία και μετά εισβάλλει στον αφύλακτο προσωπικό χώρο του άλλου, με μάτι όλο και πιο αδιάκριτο, όλο και πιο ορμητικό, που δεν κρατά τα προσχήματα και αναζητά τις «αποκαλυψούλες» του.

Μέσα σε αυτό το ελαφρώς κωμικοτραγικό φόντο, μία σπουδαία πηγή «πληροφοριών» παραμένουν πάντα οι αγιογραφίες που μπορεί να έτυχε να φτιάξει για βιοποριστικούς λόγους στο παρελθόν (ή και να συνεχίζει στο παρόν) ο καλλιτέχνης. Η «διαρροή των απορρήτων» πηγάζει από την ίδια τη φύση της αγιογραφίας – από το ότι απαιτεί αυστηρή σημειολογία ειδικού σκοπού και συγκεκριμένου στόχου, ο οποίος είναι η συνεχής διασύνδεση με το θείο μέσω της εικόνας.

Η αποκάλυψη λοιπόν που αναζητά το μάτι του επισκέπτη είναι αν και πώς ο καλλιτέχνης γεφυρώνει το εν λόγω πεδίο δημιουργίας που έχει αυστηρούς κανόνες έκφρασης και σφικτή πρόσδεση σε μια μακραίωνη παράδοση εικαστικού γλωσσαρίου, με το πεδίο της σύγχρονης τέχνης στο οποίο βαραίνει το ακριβώς αντίστροφο, δηλαδή η έρευνα για την αναζήτηση όσο το δυνατόν καινοτόμων και πρωτοπόρων εκφραστικών σχημάτων.

Η καλύτερη όμως περιγραφή των νέων έργων του Καραΐσκου προκύπτει από την πρώτη εντύπωση που προκαλούν και η οποία είναι ότι επιδιώκουν –με «πραξικοπηματικό» σχεδόν τρόπο- την επιστροφή στην Op Art.

Επιπλέον, σύμφωνα με εντελώς ανυπόστατες στατιστικές, είναι γεγονός ότι οι καλλιτέχνες που επιλέγουν να καταπιαστούν με την αγιογραφία (αντί οποιασδήποτε άλλης διεξόδου που θα τους εξασφάλιζε τα προς το ζην) δεν είναι ψυχροί εκτελεστές, αλλά έχουν μια «επαφή» με αυτήν, η οποία βρίσκεται εντός του πλαισίου που ορίζει η συγκεκριμένη τέχνη και προϋποθέτει μία αντίληψη του ιερού (αν όχι πίστη σ’ αυτό), αλλά και του δέους που γεννά η έννοια του θείου.

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Ώσμωση, λάδι σε καμβά

«Πρόκειται για τον Άγιο Ευφρόσυνο τον Μάγειρο» λέει ο Μιχάλης Καραΐσκος για την μόνη αγιογραφία που απομένει στο ατελιέ του από την εποχή που ασχολούνταν συστηματικά με το είδος, «Δεν την παρέλαβε ο άνθρωπος που την παράγγειλε κι έτσι έμεινε στο εργαστήριο – και καλά έκανε και έμεινε. Μου αρέσει αυτός ο άγιος».

Τι μπορεί όμως να σημαίνει «μου αρέσει ένας άγιος» σε μια τέτοια συνθήκη; «Σημαίνει ότι ως αγιογράφος έχεις κατακτήσει μια ισορροπία μεταξύ οικειότητας και απόλυτου δέους προς εκείνον» απαντά με καθηλωτική ετοιμότητα ο καλλιτέχνης και από εκείνη τη στιγμή η έννοια του δέους πλανάται στην κουβέντα, με τον ρυθμό –και την απόσταση απ’ τα πράγματα– που διατηρεί μια γατούλα όταν βολτάρει σε έναν χώρο ο οποίος της είναι οικείος, μετακινούμενη από τη μια κρυψώνα της στην άλλη και παραμένοντας εντελώς αμέτοχη στις δραστηριότητες των ανθρώπων με τους οποίους συναινεί να συγκατοικεί. 

Μιχάλης Καραΐσκος
Μιχάλης Καραΐσκος

Ο Μιχάλης Καραΐσκος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κύπρο. Ήρθε στην Αθήνα σε ηλικία 21 ετών πριν από 20 χρόνια. Είχε ολοκληρώσει εκεί σπουδές μηχανολόγου μηχανικού και εδώ σπούδασε μουσική στο Ωδείο Αθηνών και ζωγραφική στην ΑΣΚΤ από την οποία αποφοίτησε το 2010.

Καθώς η κουβέντα μαζί του συνεχίζεται με θέμα τον Άγιο Ευφρόσυνο τον Μάγειρο, αναδύεται ξαφνικά ένα δικό του γλωσσικό ολίσθημα που περιγράφει το εν λόγω έργο του ως «αγριογραφία», διευκρινίζοντας επίσης ότι δεν είναι λίγες οι φορές που του συμβαίνει αυθορμήτως αυτό όταν πρέπει να πει «αγιογραφία».

Σίγουρα αυτή η απρόσμενη παραδρομή περιπλέκει κατά έναν αόριστο τρόπο τα πράγματα και γίνεται αφορμή για μια δεύτερη και πιο προσεκτική ματιά στον άγιο, από την οποία προκύπτει ότι ο δημιουργός αυτής της εικόνας θα κινδύνευε να κατηγορηθεί από τους πιο σχετικούς με το είδος ως «κρυπτο-αιρετικός», καθότι, μεταξύ όλου εκείνου του πλούτου συμβόλων και των πολυάριθμων αξόνων ανάπτυξης της σύνθεσης, προκύπτει ότι ο προστάτης των μαγείρων δεν κρατά καν σταυρό –όπως θα ήταν λογικό, κατά ένα τρόπο– και αντ’ αυτού υψώνει ένα «αδικαιολόγητα» παγανιστικού ύφους κλαδί πορτοκαλιάς. Και τα ανάλογα «παράξενα» στοιχεία μόνο πολλαπλασιάζονται, καθώς σαρώνει κάποιος με το βλέμμα του, από όλο και πιο κοντά, το τελειοθηρικό εικόνισμα.  

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Άπειρος Χώρος, ακρυλικά μελάνια σε χαρτί

Ωστόσο, οι αποκαλύψεις του ατελιέ για τον ιδιοκτήτη του δεν προέρχονται μόνο από τον μάγειρο που αγίασε, αλλά και από τις πολυάριθμες τοπιογραφίες, διαφόρων μεγεθών, που κρέμονται στους τοίχους του, καθότι ο Καραΐσκος, όπως ξεκαθαρίζει, δεν σταμάτησε ποτέ να ασχολείται με την εκ του φυσικού απεικόνιση τοπίων, όχι μόνο της ανέγγιχτης υπαίθρου, αλλά και αστικών - ημιαστικών περιοχών. Ζωγραφίζει πάντα εκείνα τα τοπία που νιώθει ότι τον μαγνητίζουν.

Μιλώντας για αυτά δεν αναφέρεται σε αόρατες δυνάμεις, αλλά για πράγματα τα οποία δηλώνει ότι αισθάνεται: το νωπό της ατμόσφαιρας, το πράσινο που χαρίζει η φρέσκια βλάστηση κ.ά.  Γενικά, στο τοπίο τού αρέσει το «μεγαλοπρεπές στοιχείο με την ρομαντική έννοια». Του αρέσουν επίσης οι ρεαλιστικές απεικονίσεις, η αμεσότητα της διαδικασίας της ζωγραφικής στην ύπαιθρο, η βύθιση σε αυτήν τη διαδικασία και τα συναισθήματα που παράγει, τα οποία εισχωρούν τελικά, με τον τρόπο τους, στη σύνθεση της εικόνας.   

Κι όμως, τίποτα από την τεράστιου όγκου αυτή δουλειά που περιγράφεται παραπάνω δεν αποτέλεσε την αιτία της επίσκεψης στο ατελιέ του, η οποία ήταν μια σειρά έργων ζωγραφικής με μελάνια σε χαρτί, με λάδι σε καμβά και κάποιες συνθέσεις με νήμα πλεξίματος στερεωμένο σε καμβά, τα οποία ο Μιχάλης Καραΐσκος δείχνει στην τωρινή πρώτη του ατομική έκθεση, στην γκαλερί ΔΛ, στον Πειραιά. Πρόκειται για έργα τα οποία δεν φαίνεται να έχουν την παραμικρή σχέση με την «αγριογραφία» ή την «ρεαλιστική-υπερβατική» τοπιογραφία, αλλά και που ταυτόχρονα κανείς δεν παραξενεύεται όταν διαπιστώσει ότι περιέχουν αφομοιωμένες και τις δύο αυτές τέχνες.  

Η καλύτερη όμως περιγραφή των νέων έργων του Καραΐσκου προκύπτει από την πρώτη εντύπωση που προκαλούν και η οποία είναι ότι επιδιώκουν –με «πραξικοπηματικό» σχεδόν τρόπο– την επιστροφή στην Op Art. Δηλαδή, στην αφηρημένη, γεωμετρική τέχνη που άνθισε περί τα μέσα της δεκαετίας του 1960 και που την ορίζει η πρόθεσή της να γίνει προκλητική για το μάτι, φέρνοντάς το αντιμέτωπο με εφέ που στοχεύουν στην οφθαλμαπάτη, στην ξαφνική ανάδυση «κρυμμένων» μορφών, στην εξίσου απρόσμενη ανάδυση δυνατών φωτεινών χρωμάτων ή στην εμφάνιση μοτίβων που δείχνουν σαν να βρίσκονται σε διαρκή κίνηση ή σαν να δονούνται.

«Σίγουρα τα έργα μου έχουν μια συγγένεια με την Op Art, αλλά προσωπικά, ξεκινώντας τα, δεν είχα την αίσθηση της ροπής προς αυτό το είδος. Και φυσικά, όταν μου το επεσήμαναν, δεν θέλησα καν να μπω σε αυτό το χωράφι. Είναι κάτι που απλά προέκυψε».

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Αστεροειδής Μετάβαση, λάδι σε καμβά

Κι όμως, πρόκειται για έργα «παραισθητικά» σχεδόν. Εξαπατούν το βλέμμα με τον τρόπο που του υπόσχονται ένα βάθος απροσμέτρητο ή με τον τρόπο που, ως δια μαγείας, εμφανίζονται χρώματα που η πρώτη ματιά στο έργο δεν συνέλαβε. Κατά τον ίδιο τρόπο το κάνουν να πιστέψει ότι θα νιώσει ίλιγγο ή ότι κάτι που αντιλαμβάνεται ως στατικό, τελικά κινείται. 

Στις μέρες μας, θα έλεγε κάποιος ότι η Op Art είναι πια ένα είδος τέχνης που θα παραγόταν πολύ εύκολα και με εντυπωσιακά αποτελέσματα από ένα λογισμικό – έναν αλγόριθμο. Είναι τέτοια η διατιθέμενη τεχνολογία που απαλείφει την ανάγκη να ζωγραφίσει κάποιος με το χέρι του μια εικόνα τόσης πολυπλοκότητας και ακρίβειας.

Για τον λόγο αυτό, το ερώτημα είναι γιατί θα ήθελε ένας καλλιτέχνης να μπει σε τέτοιο κόπο. Η απάντηση που δίνει ο Μιχάλης Καραΐσκος είναι: «Ένας πίνακας ζωγραφικής δεν είναι απλά μια εικόνα, αλλά ένα αντικείμενο. Και θεωρώντας τον αντικείμενο εννοώ ότι διαθέτει σώμα και αυτό σχετίζεται με μια υλικότητα, η οποία προκύπτει από μια διαδικασία κατασκευής. Εννοώ επίσης ότι τα μάτια δεν είναι αρκετά για να αντιληφθεί κάποιος περί τίνος πρόκειται. Χρειάζεται να συν-λειτουργήσουν κι άλλες αισθήσεις». 

Ξεκινά να δουλεύει από έναν κάναβο, δηλαδή, από ένα πλέγμα που σχεδιάζει στην επιφάνεια εργασίας (καμβάς ή χαρτί). Πάνω σ’ αυτόν βασίζει όλα τα μορφοπλαστικά επεισόδια. Όλα συμβαίνουν μεν για την υλικότητα της εικόνας, όπως διατείνεται ο καλλιτέχνης, αλλά ταυτόχρονα το υλικό «αποσιωπείται», υπό την έννοια ότι το χρώμα είναι πάρα πολύ καλά στρωμένο, ως εάν ήταν κάτι το εντελώς τιθασευμένο και υπάκουο. «Βέβαια, όσο κι αν προσπαθείς να την αποσιωπήσεις την υλικότητα, αυτή είναι παρούσα» ξεκαθαρίζει εκείνος. 

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Ασυνεχές, μελάνι σε χαρτί

Ένα άλλο κίνητρο για να δημιουργήσει αυτήν τη σειρά έργων ήταν το ότι ήθελε να έχουν αυτονομία από τη διάθεσή του: «Το πρόγραμμα της δουλειάς μου να παραμένει ανεπηρέαστο – να μην έχει καμία μετάπτωση, ανάλογα με το αν εγώ βρίσκομαι σε καλή ή σε κακή μου μέρα, να ανεξαρτητοποιηθεί εντελώς από το εφήμερο των διαθέσεών μου. Ήθελα επίσης να μπορεί το έργο να καταλήγει σε ένα σίγουρο τέλος. Γιατί τα έργα που δεν ακολουθούν ένα πλάνο, θα μπορούσαν να μην τελειώνουν ποτέ.

Δεν γνώριζα το αποτέλεσμα από την αρχή. Ήταν κάτι που θα προέκυπτε, αλλά αυτό θα συνέβαινε βάσει σχεδίου και μαθηματικής ακρίβειας. Δεν πρόκειται ακριβώς για μία μαθηματική εξίσωση, η οποία καθώς “τρέχει”, παράγει το έργο επειδή λύνεται από μόνη της, αλλά για μια αλγοριθμική εξέλιξη, η οποία γίνεται πιο σαφής στα έργα με τα μελάνια, όπου η διαβάθμιση του φωτός είναι ακόμα πιο ευκρινής».  

Μήπως τελικά αυτό που αναζητά ο Καραΐσκος είναι να μεταγράψει σε εικόνα τον χρόνο; Είναι ένα ερώτημα που γεννιέται, επειδή μπροστά σε αυτά τα έργα, διαισθητικά και από την πρώτη στιγμή, νιώθει κάποιος ότι εκείνος δεν ψάχνει κάτι πολύ πεζό ούτε κάτι εύκολο. Κι επιπλέον, υποψιάζεται ότι σε όλα αυτά πλανάται ένα θρησκευτικό στοιχείο. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι δεν μπορεί να το ονομάσει με βεβαιότητα θρησκευτικό ή θεϊκό. Παραδέχεται, όμως, ότι σίγουρα ενδιαφέρεται για κάτι πέραν του αισθητού και του απτού. Και προτιμά να αναφέρεται σε αυτό με τις έννοιες αιωνιότητα και χρόνος-ωκεανός, που φέρουν κάτι το ασύλληπτο σε σχέση με το δικό μας μέγεθος.

Ένα κοινό χαρακτηριστικό των έργων του αυτής της ενότητας είναι ότι σε όλα τους διακρίνεται η γραμμή ενός ορίζοντα και αυτό συνιστά κατά κάποιο τρόπο μια «ζεύξη» τους με το είδος της τοπιογραφίας. Αλλά και πάλι, δεν είναι αυτός ο λόγος για τον οποίο ξεκίνησε να τα φτιάχνει. Η εν λόγω γραμμή είναι εκείνη από την οποία ξεκινά η διάχυση του φωτός στη σύνθεση. Επίσης, παραπέμπει στην πολύ γνωστή εικόνα που έχουμε όλοι από τη διάχυση του φωτός σε ένα βυζαντινό ναό, από τα παραθυράκια του τρούλου του, η οποία θεωρείται μια ένδειξη της παρουσίας του θεϊκού στοιχείου, υπό την έννοια ότι στην θρησκευτική παράδοση η έννοια του Θεού συχνά απεικονίζεται με ένα φως που εκπορεύεται από τον ουρανό.

Όλα αυτά συνιστούν μια ερμηνεία για το πώς αυτά τα έργα συνδέονται με κάποιου είδους θρησκευτική ιερότητα, η οποία ερμηνεία δεν δυσαρεστεί τον καλλιτέχνη. Αν όμως δεχόμασταν ότι η αιωνιότητα δεν είναι κεκτημένο προνόμιο του Θεού, αλλά των μαθηματικών, ο Μιχάλης Καραΐσκος θα ήταν πολύ πιο έτοιμος να το προσυπογράψει: «Εξάλλου, πιστεύω σε αυτό που έχει πει ο Μπέρτραντ Ράσελ: “Ούτε Θεός, ούτε Γεωμετρία. Αλλά η Γεωμετρία είναι υπέροχη, άρα υπάρχει Θεός”…»

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Λουλούδι της Νύχτας, λάδι σε λινό
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Λυκόφως, λάδι σε γιούτα
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Μεταμόρφωση, μελάνι και τέμπερα σε χαρτί
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Παράδεισος, λάδι σε γιούτα
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Ροές του χρόνου, μελάνι σε χαρτί
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Ακτινοβόλο Σημείο, μελάνι σε χαρτί
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Μετάβαση σε Μπλε, κλωστές καμβάς
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Κόλαση, λάδι σε λινό

Μιχάλης Καραΐσκος - Μεταξύ Ορατού κι Αόρατου

Επιμέλεια έκθεσης: Δρ. Αντρέας Ιωαννίδης, Ομότιμος Καθηγητής Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης στην Α.Σ.Κ.Τ

ΔΛ GALLERY (Μεσολογγίου 55Α, 185 45, Πειραιάς, 210 4619700)

[email protected]www.dlgallery.gr

Έως 17/7/2021

Πέμ.-Παρ. 12:00-20:00, Σάβ. 12:00-16:00


 

Εικαστικά
0

Γιάννης Κωνσταντινίδης

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία και Γεωλογία στη Γαλλία και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Παλαιοντολογία. Το 1992, εγκατέλειψε την επιστήμη του για να ασχοληθεί κυρίως με μεταφράσεις και επιμέλειες λογοτεχνικών κειμένων, καθώς και με την αρθρογραφία συνεργαζόμενος ως ανεξάρτητος δημοσιογράφος με διάφορα έντυπα, αποκλειστικά και μόνο ποικίλης ύλης.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φίλιππος Τσιάρας: Μια έκθεση με έργα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην γκαλερί Blender

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / Φίλιππος Τσιάρας: Μια έκθεση με έργα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην γκαλερί Blender

Τα πορτραίτα του Αλεξάνδρου είναι μια Ιμπρεσιονιστική και Σουρεαλιστική εισβολή στην ιστορία των πορτραίτων και στη μνήμη αυτού του εμβληματικού γίγαντα.
THE LIFO TEAM
Η νέα εγκατάσταση του Άι Γουέι Γουέι για τα ανθρώπινα δικαιώματα με χιλιάδες κομμάτια LEGO

Εικαστικά / Η νέα εγκατάσταση του Άι Γουέι Γουέι για τα ανθρώπινα δικαιώματα με χιλιάδες κομμάτια LEGO

Τα πρόσωπα που παρουσιάζονται σε αυτή την έκθεση έχουν τεθεί υπό κράτηση ή εξορία ή έχουν ζητήσει πολιτικό άσυλο λόγω των πράξεων, των πεποιθήσεων ή των σχέσεών τους.
THE LIFO TEAM
O Sterling Ruby εισβάλλει με όλη του τη δύναμη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Εικαστικά / O Sterling Ruby εισβάλλει με όλη του τη δύναμη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Συνέντευξη

Ο διακεκριμένος Αμερικανός καλλιτέχνης παρουσιάζει μερικά από τα διάσημα κεραμικά του εντός της μόνιμης συλλογής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ενώ παράλληλα ξεκινά και μια νέα έκθεση έργων του στην γκαλερί Gagosian. Αποκλειστική συνέντευξη στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Kostis Fokas Gay Love

Εικαστικά / «Gay Love In Pictures»: Μια σύγχρονη αθηναϊκή εικονογραφία της γκέι αγάπης

Η έκθεση εικαστικών «Gay Love in Pictures» ερευνά την ομοερωτική ευαισθησία όπως αυτή αποτυπώνεται σε παρόντα χρόνο στην πόλη μας, μέσα από τη δουλειά έξι καλλιτεχνών που ζουν και εργάζονται στην Αθήνα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ