Πρόδρομος Τσινικόρης Facebook Twitter

Ο Πρόδρομος Τσινικόρης φέρνει τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ στην εποχή του Airbnb

0

«Αυτή η παράσταση ως ιδέα γεννήθηκε πριν από τον κορωνοϊό, πριν διακοπεί η τουριστική δραστηριότητα σε όλον τον κόσμο, και ξεκίνησε με αφορμή το τι συμβαίνει στους ανθρώπους όταν, για λόγους βιοποριστικούς, πρέπει να νοικιάσουν το σπίτι, το διαμέρισμα ή το υπνοδωμάτιό τους σε πλατφόρμες Airbnb. Δεν ήθελα να κάνω μια παράσταση με ειδικούς που θα ανέβουν να μιλήσουν στη σκηνή,  γι' αυτό αποφάσισα ότι θα ήθελα να δουλέψω με ηθοποιούς πάνω σε μια λογοτεχνική βάση. Η πιο γνωστή οικογένεια που χάνει το σπίτι της επειδή δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στα χρέη της είναι η αυτή του “Βυσσινόκηπου” και ο Λοπάχιν είναι ο πρώτος ή ο πιο γνωστός ήρωας που σκέφτεται τη μετατροπή ενός τόπου αναμνήσεων σε τουριστικά ακίνητα. 

Οπότε, έτσι ξεκίνησα να ασχολούμαι με το τι θα έκανε αυτή η οικογένεια σήμερα, υπό τις σημερινές οικονομικές συνθήκες, τις οποίες όλοι ξέρουμε, ενώ παράλληλα εξετάζουμε πώς συμπεριφέρονται πολλοί άνθρωποι μέσα σε αυτήν τη συγκυρία, προκειμένου να επιβιώσουν. Πήραμε το κείμενο και ξεχωρίσαμε τους χαρακτήρες που χρειαζόμαστε, την Άνια, τη Βάρια, τη Λιούμπα και τον Γκάγεφ, και τους δύο ιδεολογικούς αντίπαλους, τον Τροφίμοφ και τον Λοπάχιν, και αναρωτηθήκαμε πώς θα μπορούσε να είναι η ζωή τους στη μετά τον Βυσσινόκηπο εποχή. Για να αφηγηθούμε αυτή την ιστορία θεωρήσαμε απαραίτητο να αναπαραστήσουμε, να θυμηθούμε τον Τσέχοφ και στη συνέχεια να ακούσουμε τις ιστορίες αυτών των ανθρώπων στην επόμενη φάση της ζωής τους» λέει ο Πρόδρομος Τσινικόρης που σκηνοθετεί την παράσταση «(Somewhere) beyond the cherry trees», με την οποία ανοίγει η αυλαία του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου την 1η Ιουνίου, στην Πειραιώς 260.

Ουσιαστικά, ένα από τα θέματα που σχολιάζουμε σε αυτή την παράσταση είναι το πόσο τα κέντρα των πόλεων γίνονται φιλόξενα για τους ξένους και αφιλόξενα για τους κατοίκους.

Το σκηνικό είναι ένα bluebox, του οποίου τη μια πλευρά καταλαμβάνει ένα σπίτι, λυόμενο, ημιδιαφανές, σαν δομή σε κινηματογραφικό σετ. Είναι αυτό που θα φιλοξενήσει τα μέλη του στενού οικογενειακού κύκλου της Λιούμπα κατά τις τελευταίες, δραματικές στιγμές τους πριν εγκαταλείψουν τις αναμνήσεις και το πατρογονικό τους.

«Είναι ένα σπίτι που με έναν τρόπο αποδομείται, ανοίγει και διαλύεται, ακολουθώντας τον ρυθμό της ζωής τους» μου εξηγούν η Ελένη Στρούλια και η Ζαΐρα Φαληρέα, σκηνογράφοι και ενδυματολόγοι της παράστασης, ενώ δοκιμάζουν στους ηθοποιούς τα ρούχα που έχει φτιάξει στο χέρι ο Δημήτρης Paradis, κοστούμια με ετερόκλητα στοιχεία, που αντλούν από τους χαρακτήρες, από το παρόν και το παρελθόν τους. 

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Μέσα στο ηχητικό τοπίο του Παναγιώτη Μανουηλίδη οι ηθοποιοί Γιώργος Βαλαής, Γιώργος Βουρδαμής, Μαρία Πανουργιά, Νάνσυ Σιδέρη και Καλλιόπη Σίμου παίρνουν τις θέσεις τους στο σπίτι, ενώ ο Τροφίμοφ, αφηγητής της ιστορίας, που τον υποδύεται  ο Πρόδρομος Τσινικόρης, ετοιμάζεται να ανοίξει την παράσταση υπό τις οδηγίες της Κορίνας Βασιλειάδου, με την οποία συνεργάζονται στη σκηνοθεσία.

«Απόψε έχω καλέσει στη σκηνή μια οικογένεια που την ξέρω από παιδί, για να θυμηθεί και να αναπαραστήσει την ιστορία της. Όταν με ρώτησαν “γιατί διάλεξες εμάς”, τους είπα πως “τα λόγια σας δεν περιγράφουν απλώς έναν κόσμο αλλά έχουν τη δύναμη να κατασκευάσουν έναν καινούργιο» λέει στα πρώτα του λόγια.

Πολύ πυκνά, με τη συναισθηματική φόρτιση που δημιουργεί η αντικειμενική συνθήκη, δηλαδή η πώληση του βυσσινόκηπου, οι ήρωες του Τσέχοφ, κλεισμένοι σε έναν μικρό χώρο, σε χωροταξική και συναισθηματική ασφυξία, ζουν μια τελευταία πράξη που προαναγγέλλει μια καταστροφή και μια απελευθέρωση, ακούγοντας τον Λοπάχιν να ανακοινώνει το τέλος του βυσσινόκηπου και το οριστικό τέλος κάθε προσδοκίας για λύτρωση, όπως την είχαν φανταστεί.

Πρόδρομος Τσινικόρης, (Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Συγχαρητήρια! Σωθήκατε! Σας έσωσα! Η τοποθεσία είναι υπέροχη, η πόλη είναι σχετικά κοντά και από δίπλα περνάει το τρένο. Θα φροντίσουμε να υπάρχει και αρκετή απόσταση ανάμεσα στα εξοχικά, για να δοθεί στους τουρίστες η απαραίτητη αίσθηση ασφάλειας και απομόνωσης. Θα φέρουμε μια τεχνική εταιρεία να βάλει τάξη! Να ανακαινίσει όλα τα παλιά κτίρια και να κόψει τον παλιό βυσσινόκηπο…» αναφωνεί.

«Δώσαμε μεγάλη σημασία στο πώς θα συμπυκνώσουμε το κείμενο, δουλέψαμε πολύ για να δείξουμε τις σχέσεις και τη διαμόρφωσή τους μέσα από αυτήν τη συνθήκη των χρεών και της απώλειας και τις δυναμικές που εμφανίζονται σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα, όπου όλοι έχουν χάσει τις σταθερές τους» λέει ο Πρόδρομος Τσινικόρης.  

«Η επανάσταση της αξιοπρέπειας θα πρέπει να είναι ο αγώνας της εποχής μας» ακούγεται ο αφηγητής στο βίντεο που συνδέει τα δύο μέρη της παράστασης, λίγο πριν φτάσουμε στο σήμερα, για να ακολουθήσουμε τη μοίρα των ηρώων και τις διαφορετικές απ' ό,τι ονειρεύτηκαν ζωές τους.

«Για μένα είναι μια γενναία δραματουργική απόφαση να πάρεις τους χαρακτήρες του Τσέχοφ και να τους πετάξεις στον εικοστό πρώτο αιώνα» λέει ο Γιώργος Βαλαής. «Και να δείξεις όλη αυτή την αλλαγή που έχει συντελεστεί, ότι κάποτε εμείς λατρεύαμε την πρόοδο, ενώ σήμερα λατρεύουμε την αποφυγή μιας καταστροφής». 

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Στο δεύτερο μέρος της παράστασης είπαμε ότι θα είχε ενδιαφέρον όλοι αυτοί οι χαρακτήρες να μην κάνουν αυτό που κάνουν στον Τσέχοφ, δηλαδή να μη γυρίσει η Λιούμπα στο Παρίσι, να μην πάει η Άνια στο σχολείο, να μη γυρίσει ο Τροφίμοφ στις σπουδές του, αλλά να μπουν σε μια συγκεκριμένη κατάσταση, με συμπεριφορά διαμορφωμένη από την αλλοτρίωση του χρεωμένου ανθρώπου. Ο Τροφίμοφ είναι αυτός που έχει στήσει την αναπαράσταση της ζωής αυτών των ανθρώπων» εξηγεί ο Πρόδρομος Τσινικόρης. 

«Αυτό που θέλουμε να εξερευνήσουμε στην παράσταση είναι κατά πόσο έχουν αλλάξει οι εποχές. Εμένα με ενδιαφέρει να δείξω ότι είναι κάτι που διακόπηκε λίγο πριν από τον κορωνοϊό, αλλά θα συνεχίσει να υπάρχει, γιατί κάπως πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες εργασίας. Ακόμα και η λύση της εργασίας από το σπίτι είναι μια νέα συνθήκη στην οποία προσαρμοστήκαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και μάλλον θα συνεχίσουμε έτσι.

Βασικά, θέλω να δω κατά πόσο έχει εισβάλει η επαγγελματική ζωή στην προσωπική σφαίρα. Δηλαδή, κατά πόσο πλέον οι άνθρωποι, για να επιβιώσουν, μετατρέπουν την προσωπική τους ζωή σε πεδίο οικονομικών συναλλαγών, ενώ πριν από δέκα-δεκαπέντε χρόνια υπήρχε ένας σαφής διαχωρισμός δουλειάς και προσωπικού χώρου. Δεν εννοώ ότι είμαι κατά του τουρισμού, κι εμένα μου αρέσει να ταξιδεύω. Η προβληματική μου έχει να κάνει με το πώς εισβάλλει στον προσωπικό χώρο ενός ατόμου ή μιας οικογένειας, που αναγκάζεται να συνδυάσει τα δύο, ένας τουρίστας, συνδιαμορφώνοντας έστω και ακούσια τη ζωή στο κέντρο μιας πόλης, διώχνοντας τους κατοίκους, διαμορφώνοντας τις τιμές, τις υπηρεσίες και τις ανάγκες μιας περιοχής.

Ουσιαστικά, ένα από τα θέματα που σχολιάζουμε σε αυτή την παράσταση είναι το πόσο τα κέντρα των πόλεων γίνονται φιλόξενα για τους ξένους και αφιλόξενα για τους κατοίκους. Και σε αυτή την κατεύθυνση, του πώς μπορεί να επιβιώσει ένας άνθρωπος σε μια τέτοια οικονομία, κινείται το δεύτερο μέρος της, που διαφοροποιείται εντελώς από το πρώτο». 

Πρόδρομος Τσινικόρης

(Somewhere) beyond the cherry trees

Μια post-documentary παράσταση βασισμένη στον «Βυσσινόκηπο» του Αντόν Τσέχοφ

Πειραιώς 260 (Ε)

01/06/2021 στις 21:00

02/06/2021 στις 21:00

02/06/2021 στις 23:30

03/06/2021 στις 21:00

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO






 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ