Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο. Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον Facebook Twitter
Πορτρέτο της Λεονόρα Κάρινγκτον. Φωτο: Ίδρυμα La Fuente.

Λεονόρα Κάρινγκτον: Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο

0

Όταν το 2011 πέθανε η ζωγράφος και γλύπτρια Λεονόρα Κάρινγκτον σε ηλικία 94 ετών, ο τελευταίος κρίκος που μας συνέδεε με τον κόσμο των σουρεαλιστών του 20ου αιώνα έσπασε και η όμορφη Αγγλίδα Λεονόρα, η τελευταία των σουρεαλιστών, αναπαύθηκε στη χώρα που επέλεξε ως δεύτερη πατρίδα της, το Μεξικό.

Δέκα χρόνια μετά το θάνατό της, το σπίτι και ατελιέ της, το μέρος στο οποίο δημιούργησε μερικά από τα ωραιότερα έργα της, έζησε για 65 χρόνια και είχε μετατραπεί με επίκεντρο την ίδια σε κέντρο για τον κύκλο των καλλιτεχνών στο Μεξικό, ανοίγει στους επισκέπτες που είναι πρόθυμοι να μάθουν περισσότερα για το έργο και την κληρονομιά της.

Το Casa Estudio Leonora Carrington άνοιξε ανεπίσημα και χωρίς επισκέψεις στα 104α γενέθλιά της, στις 6 Απριλίου και παρουσιάστηκε φωτογραφικά στο κοινό βάζοντάς μας στον τόπο δημιουργίας μιας συναρπαστικής φιγούρας της καλλιτεχνικής ζωής του 20ου αιώνα.

Τον Ιούνιο του 2017, το Μητροπολιτικό Αυτόνομο Πανεπιστήμιο του Μεξικού (UAM) αγόρασε το ακίνητο από τον μικρότερο γιο της Λεονόρα για να το μετατρέψει σε επισκέψιμο τόπο αλλά και κέντρο για τους μελετητές. Ο γιος της παρέδωσε το σπίτι με τα έργα τέχνης της, τα έπιπλα, τα καθημερινά αντικείμενα ακόμα και τα βάζα μπαχαρικών που υπήρχαν στο ράφι της κουζίνας. Στην ίδια πόλη υπάρχει και ένα ακόμα μουσείο η περίφημη Casa Azul, το σπίτι της Φρίντα Κάλο και του Ντιέγκο Ριβέρα αλλά και το σπίτι - μουσείο του διάσημου Μεξικανού αρχιτέκτονα Λουίς Μπαραγάν.

Σήμερα, η συμβολή των γυναικών στο σουρεαλιστικό κίνημα, ποικίλη και περίπλοκη, επανεξετάζεται με επίκεντρο το έργο τους. Δημιούργησαν ένα σώμα εργασίας που είναι ξεκάθαρα θηλυκό, ενώ με τη διαίσθηση και την ευαισθησία τους επέτρεψαν μια έκφραση του υποσυνείδητου που έφερε ένα νέο νόημα στον σουρεαλισμό.

Η πλήρης συλλογή των έργων και των αντικειμένων του σπιτιού αριθμεί περισσότερα από 8.000 κομμάτια τα οποία μεταφέρθηκαν για να γίνει η ανακαίνιση και συντήρηση του σπιτιού ενώ κατόπιν μεταφέρθηκαν στην ίδια θέση. Σε αυτό το σπίτι σύχναζαν ανάμεσα σε άλλους η ζωγράφος Remedios Varo, ο Ουγγαρέζα φωτογράφος Kati Horna και ο Άγγλος ποιητής και προστάτης των σουρεαλιστών, Edward James.

Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο. Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον Facebook Twitter
Η Λεονόρα Κάρρινγκτον την ημέρα του γάμου της με τον Εμέρικο Βάις το 1946. Δίπλα τους διακρίνονται οι Benjamin Péret και Miriam Wolf. Πίσω, Gerardo Lizárraga, José Horna, Remedios Varo και Gunther Gerzso.

Η τελευταία των σουρεαλιστών είχε γεννηθεί στο Λανκασάιρ της Αγγλίας το 1917. Έφυγε από το σπίτι της όταν ήταν 19 ετών και γνώρισε τον ήδη διάσηµο Μαξ Ερνστ που την έβαλε στον κύκλο των σουρεαλιστών των Μπρετόν, Σαλβαντόρ Νταλί, Λουίς Μπουνουέλ. Σήμερα, η συμβολή των γυναικών στο σουρεαλιστικό κίνημα, ποικίλη και περίπλοκη, επανεξετάζεται με επίκεντρο το έργο τους. Ήταν μούσες, αλλά ήταν και αυτές καλλιτέχνες. Δημιούργησαν ένα σώμα εργασίας που είναι ξεκάθαρα θηλυκό, ενώ με τη διαίσθηση και την ευαισθησία τους επέτρεψαν μια έκφραση του υποσυνείδητου που έφερε ένα νέο νόημα στον σουρεαλισμό.

carrington-ernst
Η Λεονόρα Κάρινγκτον με τους Μαξ Ερνστ, Μαρσέλ Ντυσάν και Αντρέ Μπρετόν το 1936.

Η Κάρινγκτον που μεγάλωσε με τις ιρλανδέζικες ιστορίες και θρύλους που της αφηγούνταν η μητέρα της και η νταντά της, αφού είχε ήδη αποβληθεί δυο φορές από τη σχολή καλογραιών στην οποία φοιτούσε, έκανε μαθήματα ζωγραφικής με δάσκαλο τον Αμεντέ Οζανφάν, παρά τις αντιρρήσεις του σπιτιού της. Στο Λονδίνο, στα 19 της χρόνια, στην διεθνή έκθεση των σουρεαλιστών γνώρισε τον Μαξ Έρνστ που ένα κολάζ του κοσμούσε το εξώφυλλο του καταλόγου. Τον γνώρισε σε ένα πάρτι και ο 46χρονος Έρνστ την ερωτεύθηκε κεραυνοβόλα. Η Λεονόρα τον ακολούθησε στο Παρίσι.

Ήταν ένα ζευγάρι ερωτευμένο και η Λεονόρα έγινε αρχικά γνωστή ως μούσα και ερωμένη του Ερνστ και πολύ λιγότερο για το έργο της, όπως συνέβαινε σε πολλά διάσημα καλλιτεχνικά ζευγάρια της εποχής, τον Ιβ Τανγκί και την Κέι Σαζ, τον Μαν Ρέι και τη Λι Μίλερ, τη Φρίντα Κάλο και τον Ντιέγκο Ριβέρα ακόμα και τον Πικάσο και την Ντόρα Μάαρ. Όλες αυτές οι γυναίκες επιβίωναν σε έναν εντελώς ανδροκρατούμενο κόσμο της τέχνης και στην ουσία για πολλά χρόνια παραμερίστηκαν από την κύρια σουρεαλιστική αφήγηση. Μετά τη δεκαετία του 60, ξεκίνησε μια επανεκτίμηση της συμβολής τους και της δυναμικής τους παρουσίας, που κορυφώνεται τα τελευταία χρόνια.

Φυσικά για αυτές τις γυναίκες, ο σουρεαλισμός, άνοιξε έναν νέο κόσμο πιθανοτήτων. Τους προσέφερε μια ταυτότητα και ανεξαρτησία, που διαφορετικά οι γυναίκες στην κοινωνία στερούνταν και δε μπορούσαν να τη διανοηθούν. Οι γυναίκες αυτές, όπως και η Λεονόρα, έζησαν εξαιρετικά χειραφετημένες ζωές. Παρόλο που άργησαν να αναγνωρισθούν είχαν το πλαίσιο για να δημιουργήσουν.  Είναι μια από τις ειρωνείες του σουρελισμού: Ένα κίνημα που αντικειμενοποίησε και σεξουαλικοποίησε τις γυναίκες μπορεί επίσης να θεωρηθεί ως λεκάνη της απελευθέρωσής τους. Περίπου συνδέεται με τη ρήση του Μπρετόν  «το πρόβλημα γυναίκα είναι το πιο θαυμάσιο και ενοχλητικό πρόβλημα σε όλο τον κόσμο».

Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο. Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον Facebook Twitter
Leonora Carrington, Self-Portrait, περ. 1937–38. Φωτο: Estate of Leonora Carrington

Η Λεονόρα αναδύθηκε καλλιτεχνικά στη μεσοπολεμική Ευρώπη. Τα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή της έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στους ονειρικούς της πίνακες και το ύφος των έργων της. Σχεδόν το σύνολο της δουλειάς της είναι αυτοβιογραφικό και εικονογραφεί το χάος και τον κόσμο των φανταστικών πλασμάτων και των παράξενων τελετουργικών από τους μύθους που τη γοήτευαν σε όλη της τη ζωή. Μια τραυματική περίοδος της ζωής της ήταν όταν το 1941 ο Έρνστ συνελήφθη από τους ναζί και η Λεονόρα μπόρεσε να αποδράσει και να φτάσει στη Μαδρίτη. Εκεί έπαθε νευρικό κλονισμό, νοσηλεύθηκε παρά τη θέλησή της και υποβλήθηκε σε φαρμακευτικά ηλεκτροσόκ. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο της Λισαβώνας, από όπου κατάφερε να δραπετεύσει με τη βοήθεια ενός φίλου του Πικάσο και να διαφύγει στο Μεξικό. Εν τω μεταξύ ο Έρνστ κατάφερε να διαφύγει στην Αμερική με την βοήθεια της συλλέκτριας Πέγκι Γκουγκενχάιμ, την οποία και παντρεύτηκε. Με την Κάρινγκτον δε συναντήθηκαν ποτέ ξανά.

Στο Μεξικό η Λεονόρα απελευθέρωσε όλη την ενέργεια και τη φαντασία της, επινόησε χιλιάδες χαρακτήρες, απελευθέρωσε κάθε αντισυμβατικό κομμάτι του χαρακτήρα της έγραψε το Down Below, τη νεανική της αφήγηση, μια παραληρηματική περιγραφή των τρομερών βιωμάτων της στο σανατόριο της φασιστικής φρανκικής Ισπανίας, τα οποία αναμειγνύονται με φαντασιώσεις σχετικές με την αλχημεία, τον μυστικισμό και τον αποκρυφισμό. Αυτός ο κόσμος που θυμίζει τον κόσμο του Ιερώνυμου Μπος και του Νταλί, την έκανε να κινηθεί ανεξάρτητα από κάθε ρεύμα με μια καθηλωτική οπτική γλώσσα.

Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο – Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον Facebook Twitter
Η Λεονόρα Κάρινγκτον ζωγραφίζει | Photo: © Casa Estudio Leonora Carrington UAM

Η μεταμόρφωση και η έννοιά της, κυριαρχεί στα έργα της. Η μια μορφή αναδύεται και προκύπτει μέσω μιας άλλης, φανερώνοντας κάθε φορά και μια νέα πτυχή του εαυτού του ως καλλιτέχνη. Πρωταγωνιστούν τα πτηνά και τα ζώα σε μια ανάλαφρη και ζωηρή φύση αποκαλύπτοντας την πολυθεϊστική προσέγγιση της Λεονόρα ως προς την πίστη. Οι θεοί της δεν είχαν ανθρώπινη μορφή, έχουν μορφή ζέβρας, γάτας ή πουλιών.

Στο Μεξικό η Λεονόρα δραστηριοποιήθηκε απέναντι στο απολυταρχικό καθεστώς ασκώντας οξεία κριτική στην κυβέρνηση. Έζησε όλη σχεδόν την υπόλοιπη μακρά και παραγωγική ζωή της στο Μεξικό, εκτός από κάποιες περιόδους παραμονής στη Νέα Υόρκη. Στο Μεξικό γνώρισε τον Ούγγρο πολιτικό πρόσφυγα και φωτογράφο Εμέρικο «Τσίκι» Βάις, τον οποίο παντρεύτηκε το 1946 και με τον οποίο απέκτησε δύο γιούς. Ήταν μέχρι το τέλος ιδιαίτερα δραστήρια σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δικαιωμάτων της γυναίκας.

«Δεν είχα τον χρόνο για να γίνω η μούσα κανενός. Ήμουν υπερβολικά απασχολημένη κάνοντας επανάσταση ενάντια στην οικογένειά μου και μαθαίνοντας πώς να είμαι καλλιτέχνης» έλεγε.

Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο. Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον Facebook Twitter
Carrington’s The Giantess (c1947). Φωτο: Estate of Leonora Carrington
Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο – Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον Facebook Twitter
Η τραπεζαρία του σπιτιού της Κάρινγκτον | Photo: © Casa Estudio Leonora Carrington UAM
Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο – Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον Facebook Twitter
Η κουζίνα του σπιτιού της Κάρινγκτον | Photo: © Casa Estudio Leonora Carrington UAM
Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο – Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον Facebook Twitter
Το λίβινγκ ρουμ του σπιτιού της Κάρινγκτον | Photo: © Casa Estudio Leonora Carrington UAM
Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο – Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον Facebook Twitter
Η αυλή του σπιτιού της Κάρινγκτον |Photo: © Casa Estudio Leonora Carrington UAM
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άλις Νιλ: ανακαλύπτοντας μια μεγάλη ζωγράφο του 20ου αιώνα

Εικαστικά / Άλις Νιλ: Ανακαλύπτοντας μια μεγάλη ζωγράφο του 20ού αιώνα

Η Άλις Νιλ επανεξέτασε την έννοια της ταυτότητας και της προσωπικής ιστορίας, ζωγραφίζοντας έγχρωμους, φτωχούς, ηλικιωμένους, παιδιά, μετανάστες, γκέι και τρανς, εργαζόμενους, καλλιτέχνες και πολιτικούς ακτιβιστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ