Θοδωρής Τζανέτος: Ο Έλληνας που έφτιαξε το ελικόπτερο της NASA για την ιστορική πτήση στον Άρη

Θοδωρής Τζανέτος: Τι λέει ο Έλληνας που έφτιαξε το ελικόπτερο της NASA για την ιστορική πτήση στον Άρη Facebook Twitter
NASA/JPL-Caltech
0

Για τις προκλήσεις, τις δυσκολίες αλλά και τις προοπτικές που ανοίγονται για την ανθρωπότητα από την αποστολή του ρόβερ Perseverance της NASA που βρίσκεται στον πλανήτη Άρη, μίλησε ο Ελληνοαμερικανός αναπληρωτής επικεφαλής επιχειρησιακής λειτουργίας του ελικοπτέρου Ingenuity, Θοδωρής Τζανέτος.

Τα πάντα είναι έτοιμα στη NASA για την πρώτη πτήση του μικρού ελικοπτέρου «Ευφυΐα» (Ingenuity), το οποίο έφτασε στον Άρη τον Φεβρουάριο, προσδεδεμένο στο όχημα «Επιμονή» (Perseverance).


Πρόκειται για μια ιστορική αποστολή, που ανοίγει το δρόμο για την μελλοντική εξερεύνηση του «κόκκινου πλανήτη» και στη NASA τη συγκρίνουν με την πτήση των αδελφών Ράιτ.

Η «Ευφυΐα» θα σηκωθεί λίγα μέτρα από την επιφάνεια του Άρη, όπου θα παραμείνει για μερικά δευτερόλεπτα βγάζοντας φωτογραφίες. Θα ακολουθήσουν άλλες τέσσερις πτήσεις σε διάστημα ενός μηνός και κάθε φορά θα πηγαίνει ψηλότερα και για μεγαλύτερη διάρκεια.

«Βασικός στόχος να αποδείξουμε ότι μπορούμε να πετάξουμε στον Άρη»

«Ο βασικός στόχος της “Ευφυΐας” είναι να αποδείξουμε ότι μπορούμε να πετάξουμε στον Άρη. Θέλουμε να κάνουμε την υπέρβαση, όπως έκαναν οι αδελφοί Ράιτ με την πρώτη πτήση τους εδώ στη Γη, που άνοιξε το δρόμο και οδήγησε στην αεροναυτική έκρηξη που ακολούθησε. Θέλουμε να κάνουμε το ίδιο στον Άρη, να κάνουμε το πρώτο μεγάλο βήμα για κάθε μορφή μελλοντικής εξερεύνησης στον Άρη, για μελλοντικές ανθρώπινες εξερευνήσεις. Όλα ξεκινούν με αυτή την πρώτη πτήση, πρέπει να αποδείξουμε ότι είναι δυνατή αυτή η πτήση, να αποδείξουμε ότι μπορούμε» λέει ο Ελληνοαμερικανός επιστήμονας, μιλώντας στην ΕΡΤ.

Ποιες οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν

Αναφερόμενος στη δυσκολία που αντιμετωπίζουν με αυτό το εγχείρημα δήλωσε πως «είναι ο ίδιος ο Άρης. Η ατμόσφαιρά του είναι πολύ αραιή, έχει το 1% της πυκνότητας της Γης και γι αυτό το ελικόπτερο πρέπει να είναι πολύ πολύ ελαφρύ, 1,8 κιλά είναι ολόκληρο το ελικόπτερο, συνεπώς είναι εξαιρετικά ελαφρύ» Επίσης ανέφερε ότι οι έλικες πρέπει να γυρίζουν πολύ πολύ γρήγορα. «Οι έλικες της «Ευφυΐας» γυρίζουν με 2.500 στροφές το λεπτό, μόνο και μόνο για να υπάρχει η δυνατότητα να σηκωθεί από το έδαφος».

Θοδωρής Τζανέτος: Τι λέει ο Έλληνας που έφτιαξε το ελικόπτερο της NASA για την ιστορική πτήση στον Άρη Facebook Twitter
NASA/JPL-Caltech


«Όπως καταλαβαίνετε, υπάρχουν δυσκολίες μηχανολογικού χαρακτήρα, αλλά υπάρχουν και δυσκολίες που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον, με τις θερμοκρασίες στον Άρη. Ο Άρης είναι ένας εξαιρετικά παγωμένος πλανήτης και γι’ αυτόν τον λόγο και επειδή το όχημά μας είναι απομονωμένο πρέπει να καταναλώνει την ενέργεια από τις δικές του μπαταρίες για να κρατηθεί ζεστό μέσα στην νύχτα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα παγώσει», εξήγησε χαρακτηριστικά.

«Το ''μωρό'' είναι τελείως μόνο του»

Σύμφωνα με τον κ. Τζανέτο, η τρίτη δυσκολία έχει να κάνει με την αυτονομία του οχήματος. «Επειδή ο Άρης είναι τόσο μακριά δεν μπορούμε να το τηλεκατευθύνουμε, δεν μπορούμε να έχουμε έναν άνθρωπο σε ένα σύστημα υπολογιστή στη Γη να βλέπει ποια προβλήματα προκύπτουν και να τα αντιμετωπίζει. Το “μωρό” είναι τελείως μόνο του».

Τech & Science
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Σεξιστικός» ο αλγόριθμος του Facebook που προβάλλει θέσεις εργασίας, σύμφωνα με πόρισμα της γαλλικής Αρχής Ισότητας

Τech & Science / «Σεξιστικός» ο αλγόριθμος του Facebook που προβάλλει θέσεις εργασίας, σύμφωνα με πόρισμα της γαλλικής Αρχής Ισότητας

Σε δοκιμές, εννέα στους δέκα χρήστες που είδαν αγγελίες για θέσεις μηχανικών ήταν άνδρες, ενώ το ίδιο ποσοστό των χρηστών που είδαν αγγελίες για νηπιαγωγούς ήταν γυναίκες
LIFO NEWSROOM
Βρισκόμαστε πιο κοντά από ποτέ σ’ ένα πυρηνικό ολοκαύτωμα;

Τech & Science / Πόσο κοντά βρισκόμαστε σ’ ένα πυρηνικό ολοκαύτωμα;

Σύμφωνα με το βιβλίο «Nuclear Age», ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος από ποτέ, με την παρουσία τουλάχιστον εννέα πυρηνικών δυνάμεων και την έλλειψη αποτελεσματικού διεθνούς πλαισίου για τον περιορισμό της απειλής.
LIFO NEWSROOM
Η Ε.Ε. αποσύρει iPhone από την αγορά λόγω υπερβολικής ακτινοβολίας

Τech & Science / Η ΕΕ αποσύρει iPhone από την αγορά λόγω υπερβολικής ακτινοβολίας

Η υπόθεση ξεκίνησε στη Γαλλία, όταν τεχνικοί έλεγχοι αποκάλυψαν ότι το συγκεκριμένο μοντέλο ξεπερνούσε το όριο SAR, δηλαδή τον δείκτη που υπολογίζει πόση ακτινοβολία απορροφά ο ανθρώπινος οργανισμός
LIFO NEWSROOM
Αυξάνονται τα κρούσματα υπνικής άπνοιας στους καύσωνες

Τech & Science / Αυξάνονται τα κρούσματα υπνικής άπνοιας στους καύσωνες

Η υπνική άπνοια, κατά την οποία η αναπνοή του ατόμου διακόπτεται κατά τη διάρκεια της νύχτας, δεν προκαλεί απλώς υπερβολική υπνηλία, αλλά μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο υπέρτασης, εγκεφαλικού επεισοδίου, καρδιακών παθήσεων και διαβήτη τύπου 2
LIFO NEWSROOM
Παγκόσμια βλάβη στη Microsoft: Προβλήματα σε Outlook, Teams, Minecraft και μεγάλες εταιρείες

Τech & Science / Παγκόσμια βλάβη στη Microsoft: Προβλήματα σε Outlook, Teams, Minecraft και μεγάλες εταιρείες

Η εταιρεία αναφέρει ότι «ορισμένοι χρήστες του Microsoft 365 ενδέχεται να αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις ή δυσκολίες σύνδεσης», ενώ οι μηχανικοί της εργάζονται για την πλήρη αποκατάσταση των υπηρεσιών
LIFO NEWSROOM