Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό

Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό Facebook Twitter
Η ανακαίνιση επιτρέπει την ανεμπόδιστη αλληλεπίδραση του κοινού με τα 14 πάνελ του Ρόθκο και φιλοδοξεί να γίνει τόπος έμπνευσης με μια πιο δυναμική παρουσία και για τις επόμενες γενιές. Φωτ.: Paul Hester
0

Αυτήν τη χρονιά το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο, ένα από τα πιο σημαντικά και διάσημα διαθρησκευτικά μέρη στον κόσμο, άρρηκτα συνδεδεμένο με τη σύγχρονη τέχνη, γιορτάζει τα 50 χρόνια λειτουργίας του. Πρόκειται για τον ανοιχτό τόπο προσευχής, απομόνωσης και λατρείας που οραματίστηκαν δυο συλλέκτες, που με την εμβληματική τους παρουσία αναμόρφωσαν την έννοια της συγκρότησης μιας συλλογής και επηρέασαν μουσεία και ιδιώτες.

Μαικήνες με όραμα και βλέμμα στο μέλλον, ο Τζον και η Ντομινίκ ντε Μενίλ οραματίστηκαν την κατασκευή και την κτίση του στην Πανεπιστημιούπολη του Χιούστον. Είχαν προτείνει στον Μάρκ Ρόθκο την ολοκλήρωση αυτού του παρεκκλησιού και αυτός με τα μπλε σκούρα, σχεδόν μαύρα τελάρα που κυριαρχούν στον χώρο έδωσε όχι μόνο τη δυναμική αλλά και την υποβλητική ατμόσφαιρα που επιβάλλει ένας τέτοιος τόπος σε ένα πολύβουο μέρος.


Εδώ δεν πρόκειται για μια τυπική εκκλησία. Τα σύμβολα πίστης δεν θα τα συναντήσει ο επισκέπτης πουθενά, δεν υπάρχουν κεριά, δεν ακούγεται ήχος ψαλμωδίας ή προσευχής. Όλα είναι βυθισμένα στη σιωπή, σε ένα χρώμα που παραπέμπει στο χάος και την αρχή του κόσμου, στη Θεογονία του Ησίοδου, λίγο πριν γεννηθεί η μέρα.

Ο χώρος, που λειτούργησε για πρώτη φορά το 1971, αποκαταστάθηκε πρόσφατα και άνοιξε ξανά για το κοινό, είναι ο πιο ριζοσπαστικός στον κόσμο, ένας χώρος που υμνεί την πνευματικότητα και τον προσωπικό διαλογισμό, σε μια πρωτοφανή σύνδεση με τη σύγχρονη τέχνη.

Το παρεκκλήσι του Ρόθκο έχει φιλοξενήσει πολιτικούς και θρησκευτικούς ηγέτες του κόσμου, συζητήσεις και στρογγυλές τράπεζες για τα φλέγοντα ζητήματα μέχρι και σήμερα. Και μαζί με αυτά, δώρισαν στην κοινότητα ένα σύνολο έργων του Ρόθκο με μεγάλη συμβολική αξία. 

Οι Μενίλ αφότου αποκάλυψαν για πρώτη φορά το «Rothko Chapel» στο κοινό για τρεις ημέρες, από τις 26-28 Φεβρουαρίου 1971, κληροδότησαν στην κοινότητα ένα πνευματικό χώρο, αλλά και ένα φόρουμ που ενισχύει τη ριζοσπαστική συμμετοχή των πολιτών, πρωτοπορώντας τότε στην εποχή του, με συζητήσεις και δράσεις που αφορούσαν την κοινωνική, φυλετική, οικονομική και περιβαλλοντική δικαιοσύνη, ζητήματα που επηρεάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και ενισχύουν την κουλτούρα της αμοιβαίας κατανόησης.

Το παρεκκλήσι του Ρόθκο έχει φιλοξενήσει πολιτικούς και θρησκευτικούς ηγέτες του κόσμου, συζητήσεις και στρογγυλές τράπεζες για τα φλέγοντα ζητήματα μέχρι και σήμερα. Και μαζί με αυτά, δώρισαν στην κοινότητα ένα σύνολο έργων του Ρόθκο με μεγάλη συμβολική αξία. Γιατί η ζητούμενη πνευματικότητα, ο στοχασμός πολύ μακρύτερα από κάθε θρησκευτικό υπόβαθρο επιτελείται και με την καταβύθιση στα εμβληματικά έργα του Ρόθκο, που η τέχνη του σε υποβάλλει και σε καθηλώνει με όρους που οποιαδήποτε θρησκεία υποβάλλει τον πιστό.

Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό Facebook Twitter
Το εξωτερικό του παρεκκλησιού με το έργο του Barnett Newman, Broken Obelisk (Σπασμένος Οβελίσκος). Φωτ.: Paul Hester

Δυο χρόνια κράτησε η ανακαίνιση του χώρου, από τον Μάρτιο του 2019, ως μέρος ενός ολιστικού σχεδίου για την αναβάθμιση αυτού του ανοιχτού χώρου και την αναζωογόνηση της φήμης του, που θα επιτρέψει στο παρεκκλήσι να εκπληρώσει καλύτερα τη διπλή αποστολή του – να προσφέρει χώρο για διαθρησκευτικούς εορτασμούς και στοχασμό και να προωθήσει την κοινοτική εμπλοκή σε κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα.

Στο βιβλίο της, An Act of Faith, η Susan J. Barnes δηλώνει ότι όταν άνοιξε, «το παρεκκλήσι του Ρόθκο έγινε το πρώτο παγκοσμίως οικουμενικό κέντρο, ένα ιερό μέρος ανοιχτό σε όλες τις θρησκείες, που δεν ανήκει σε κανένα. Έγινε κέντρο για διεθνείς πολιτιστικές, θρησκευτικές και φιλοσοφικές ανταλλαγές, για συνομιλίες και παραστάσεις. Και έγινε χώρος ιδιωτικής προσευχής για άτομα όλων των θρησκειών».

Η ανακαίνιση επιτρέπει την ανεμπόδιστη αλληλεπίδραση του κοινού με τα 14 πάνελ του Ρόθκο και φιλοδοξεί να γίνει τόπος έμπνευσης με μια πιο δυναμική παρουσία και για τις επόμενες γενιές. Αυτό το Σαββατοκύριακο, το τελευταίο του Φεβρουαρίου, τα 50 χρόνια του παρεκκλησιού θα υπενθυμίσουν στο κοινό με μια σειρά εκδηλώσεων τη σημασία της διατήρησης της κληρονομιάς του παρηγορητικού αυτού τόπου, ενός τόπου καταφυγής, ως επένδυση για το μέλλον ενός κόσμου πιο δίκαιου και πιο πνευματικού.

 
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ