Οι κυνηγοί στο χιόνι: Η πιο γνωστή εικόνα του χειμώνα στη δυτική τέχνη

Οι κυνηγοί στο χιόνι: Η πιο γνωστή εικόνα του χειμώνα στη δυτική τέχνη Facebook Twitter
Κυνηγοί στο χιόνι 1565, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Ιστορίας της τέχνης - Βιἐννη
0

Όταν το 2019 οι Βρυξέλλες με δόξα και τιμή γιόρτασαν την επέτειο των 450 ετών από το θάνατο του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου, που άφησε στην πόλη τους την τελευταία του πνοή το 1569, ανάμεσα στα έργα που έκαναν ρεκόρ σε αναπαραγωγές ήταν «Οι κυνηγοί στο χιόνι», ένα από τα πιο γνωστά έργα του γνήσιου τέκνου της Φλαμανδίας, που ενέπνευσε θρυλικές προσωπικότητες της έβδομης τέχνης, από τον Ταρκόφσκι και τον Λαρς Φον Τρίερ μέχρι τον Ρόι Άντερσον και τον Αμπάς Κιαροστάμι.

 

Ο Μπρέγκελ αποδίδει αριστοτεχνικά το κρύο και τη σιωπή, την αίσθηση της ακινησίας κάτω από έναν πράσινο ουρανό με το λευκό του πάγου να λάμπει. Απεικονίζοντας τον χειμώνα, φιλοτεχνήθηκε σε δρύινο πάνελ το 1565 και βρίσκεται στη συλλογή του Μουσείου Kunsthistorisches της Βιέννης, στην Αυστρία.

 

Ο πίνακας δείχνει να εξελίσσεται μια χειμερινή σκηνή με τρεις κυνηγούς να επιστρέφουν και τα καταπονημένα σκυλιά τους να τους ακολουθούν. Είναι μια ήρεμη κρύα, σκοτεινή και συννεφιασμένη μέρα, με τα γυμνά δέντρα και τον μαύρο καπνό να διακρίνονται στον καθαρό παγωμένο ορίζοντα. Μόνη θερμή περιοχή αυτή αριστερά, με τους χωρικούς να έχουν ανάψει μια εξωτερική φωτιά έξω από ένα πανδοχείο.

 

Κοράκια κάθονται στα απογυμνωμένα κλαδιά και μια κίσσα πετά πάνω από το παγωμένο χωριό, μεταφέροντας μια δυσοίωνη αίσθηση συνδεδεμένη και με τις δοξασίες και τους μύθους της ολλανδικής κουλτούρας. Σε μια παγωμένη φυσική πίστα χωρικοί παίζουν με μπαστούνια ενώ μια βιαστική χωρική κουβαλά επάνω στη γέφυρα ένα δεμάτι ξύλα.

 

Ο πίνακας θεωρείται αριστουργηματικός και για τον τρόπο με τον οποίο ο Μπρέγκελ αποδεικνύει τη μοναδική του ικανότητα να συλλάβει το πνεύμα του φυσικού κόσμου. Αναμφίβολα η πιο γνωστή εικόνα του χειμώνα στη δυτική τέχνη, «Οι κυνηγοί στο χιόνι» αποτελούν και την πιο πειστική αναπαράσταση της ψυχρότητας, της σιωπής και της αλλόκοσμης λάμψης του χειμερινού τοπίου, στο οποίο οι άνθρωποι είναι σκοτεινές φιγούρες και όχι οι γνωστές πολύχρωμες σιλουέτες του, που κυριαρχούν σε γιορτές και αγροτικές σκηνές.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ