«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή

«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή Facebook Twitter
Η Κάρι Μάλιγκαν σε μια πειστική απόδοση μετρημένης αριστοκράτισσας.
0

Η «Ανασκαφή» είναι μια μεγάλη, συμβολική παρομοίωση: η σημασία της ανακάλυψης του θαμμένου θησαυρού του Σάτον Χου, στα περίχωρα του Σάφολκ, ήταν μια απόφαση ζωής (και θανάτου) της εύπορης χήρας Ίντιθ Πρίτι και ταυτόχρονα αναπάντεχη τόνωση στο καταρρακωμένου ηθικού μιας χώρας που βάδιζε ολοταχώς στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το πλωτό χρυσωρυχείο που ανασύρθηκε από τους θυσάνους της γης που εκτείνεται πέρα και γύρω από την έπαυλη της ευγενούς κυρίας έριξε φως στην αγγλοσαξονική αρχαιολογία του έβδομου αιώνα και συνέδεσε την Αγγλία με το Βυζάντιο με απτές αποδείξεις, καθώς, ανάμεσα στα χρυσά και ασημένια νομίσματα, τις ζωόμορφες πόρπες και τα εγχάρακτα ελεφαντοστά βρέθηκε πιάτο με τη σφραγίδα του αυτοκράτορα Αναστασίου Α'.

Αν και δεν είχε ιδέα, τυρβάζοντας αλλού και ψάχνοντας ασήμαντα γλυπτά ρωμαϊκής περιόδου σε γειτονικές περιοχές, το ακαδημαϊκό κατεστημένο εύλογα έσπευσε να καρπωθεί το πρωτοφανές εύρημα. Ωστόσο, η οξεία διαίσθηση της Πρίτι, η σιγουριά της πως κάτω από τους ταφικούς τύμβους που καλύπτονταν από τα άχυρα των αγρών αναπαυόταν μια σημαντική κληρονομιά και η εμπειρική γνώση του υπομονετικού, συστηματικού βοηθού της στο εγχείρημα, του Μπράουν, άνοιξαν διάπλατα τον δρόμο σε μια σειρά ευρημάτων, για τα οποία σήμερα καμαρώνει το Βρετανικό Μουσείο.

Αν και Αυστραλός, βασικά θεατρικός σκηνοθέτης, ο Σάιμον Στόουν συνέλαβε εύστοχα την απαραίτητη βρετανικότητα που προϋποθέτει η «Ανασκαφή» και απέδωσε άνετα το ανοιχτό τοπίο που παίζει ρόλο στη δραματικότητα μιας ταινίας με χαρακτήρες.

Ο Μπράουν, ερμηνευμένος υποδειγματικά από τον Ρέιφ Φάινς, είναι αυτοδίδακτος, ένας ερασιτέχνης σκαφτιάς και όχι αρχαιολόγος, όπως υπενθυμίζει, χωρίς ίχνος αυτολύπησης ή ηττοπάθειας, έμαθε την τέχνη (ή την τεχνική της ειδικευμένης ιχνηλάτησης στη συγκεκριμένη περίπτωση) από τον πατέρα του και γνωρίζει τα χώματα της παραθαλάσσιας πατρογονικής κομητείας του όσο κανείς άλλος.

«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή Facebook Twitter
Κάρι Μάλιγκαν και Λίλι Τζέιμς.

Η Πρίτι (Κάρι Μάλιγκαν, σε μια πειστική απόδοση μετρημένης αριστοκράτισσας) δεν έχει πλάνο, αν και βιάζεται να πιάσει το νήμα του χρόνου: η ασθένειά της τής αφαιρεί σφρίγος και διάθεση, νοιάζεται για τον μικρό γιο της, ανησυχεί για τον περιπετειώδη αδελφό της και πασχίζει να ενώσει εσπευσμένα, διορατικά και υπερβατικά την ιστορία που κρύβεται στην περιουσία της με το μέλλον που γλιστρά από το λυπημένο βλέμμα της.

  

Μέσα στη ρουτίνα μιας ακόμη δουλειάς γι' αυτόν, ο Μπράουν σταδιακά αντιλαμβάνεται πως δεν έχει αναλάβει μια τυπική ανασκαφή αλλά έργο ζωής που ενδεχομένως θα αναβαθμίσει το ταπεινό status του.

Ξεκινά διεκδικώντας από την Πρίτι το μεροκάματο που αξίζει, ρισκάροντας μια καλή ευκαιρία με τίμημα την αξιοπρέπειά του, συνεχίζει με κίνδυνο την ίδια του τη ζωή, όταν από κακό υπολογισμό βρίσκεται θαμμένος στα γνώριμα χώματα, και φτάνει στην κρίσιμη καμπή μιας μεγάλης διαδρομής: θα παραμείνει ένας ντόπιος εντολοδόχος χειρωνακτικών εργασιών, αθόρυβος και εξαφανισμένος από κάθε εύρημα που ξεσκεπάζει, ή θα αναβαθμιστεί δίκαια, ως σημαντικός παράγοντας στον θησαυρό που διαφαίνεται πως θα αλλάξει πολλά στον χώρο του;

«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή Facebook Twitter
Ο Μπράουν, ερμηνευμένος υποδειγματικά από τον Ρέιφ Φάινς, είναι αυτοδίδακτος, ένας ερασιτέχνης σκαφτιάς και όχι αρχαιολόγος.

Ο διευθυντής του μουσείου, σε ένα πορτρέτο ακριβείας από τον Κεν Στοτ, φυσικά τον σνομπάρει: ποιος νομίζει πως είναι ο σκαπανέας, ο χωριάτης με την πρωτόγονη μέθοδο και τη βαριά προφορά, που θέλει και αναγνώριση, αν όχι ένα ακόμη ζευγάρι χέρια στην υπηρεσία του Στέμματος; Ευτυχώς, η Πρίτι, ιδιοκτήτρια του πολύτιμου οικοπέδου, διαθέτει ευφράδεια που αρκεί και περισσεύει και για λογαριασμό του λακωνικού «λαγωνικού» της και προεδρεύει της επιχείρησης, καθισμένη σε εποπτική θέση με τα κομψά ρούχα και το παρασόλ της.

Αν και Αυστραλός, βασικά θεατρικός σκηνοθέτης, ο Σάιμον Στόουν συνέλαβε εύστοχα την απαραίτητη βρετανικότητα που προϋποθέτει η «Ανασκαφή» και απέδωσε άνετα το ανοιχτό τοπίο που παίζει ρόλο στη δραματικότητα μιας ταινίας με χαρακτήρες που ενισχύουν τη λεπτή σχέση του «επίμονου κηπουρού» της Ιστορίας με μια εύθραυστη γυναίκα που βρίσκει ψυχικό σθένος στο τέλος εποχής ‒ και στη δική της εκπνοή.

 

Η Ανασκαφή προβάλλεται από τις 29 Ιανουαρίου στο Netflix

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Promising young woman»: Μια πρωτότυπη παραβολή της φεμινιστικής εκδίκησης

Πρώτη προβολή / «Promising young woman»: Μια πρωτότυπη παραβολή της φεμινιστικής εκδίκησης

Το πρόθυμο θύμα μετατρέπεται σε αυτόκλητο τιμωρό στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Βρετανίδας ηθοποιού Έμεραλντ Φένελ, που αναποδογυρίζει το κλισέ του θρίλερ εκδίκησης, με την εξαιρετική Κάρι Μάλιγκαν στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ