Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης

Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης Facebook Twitter
0

H Tαινιοθήκη της Ελλάδος και η Swiss Films, με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ελβετίας στην Ελλάδα, δίνουν μια μοναδική ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να γνωρίσει τον εν πολλοίς άγνωστο ελβετικό κινηματογράφο και παρουσιάζουν το αφιέρωμα «Νέος ελβετικός κινηματογράφος - Όταν η ζωή θρυμματίζει την πραγματικότητα».

Από τις 27 Ιανουαρίου έως και τις 3 Φεβρουαρίου, μέσα από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης online.tainiothiki.gr, συστήνουν στο ελληνικό κοινό 10 ταινίες (τρία ντοκιμαντέρ και επτά ταινίες μυθοπλασίας) της εταιρείας Bande à Part με την υπογραφή των Ούρσουλα Μέγερ, Λιονέλ Μπαγέ, Ζαν-Στεφάν Μπρον, Φρεντερίκ Μερμού και Αλέν Τανέρ και ηθοποιούς-πρωταγωνιστές όπως οι Ιζαμπέλ Ιπέρ, Μπρούνο Γκανζ, Ναταλί Μπάιγ, Εμμανουέλ Ντεβός, Μπιλ Οζιέ.

Η εταιρεία παραγωγής Bande à Part ιδρύθηκε στην Λωζάννη το 2009. Mαζί της συνεργάστηκαν οι Ούρσουλα Μέγερ, Λιονέλ Μπαγέ, Ζαν-Στεφάν Μπρον και Φρεντερίκ Μερμού. Η ομάδα αυτή κέρδισε πολλά κινηματογραφικά βραβεία και άφησε το αποτύπωμα της στον ελβετικό κινηματογράφο. Παρά το γεγονός ότι εκπροσωπούν διαφορετικές αισθητικές προσεγγίσεις υπάρχει ένας κοινός προβληματισμός που διατρέχει το έργο τους: ένα έντονο ενδιαφέρον για την κοινωνική κατάσταση στην Ελβετία και για τις περιθωριοποιημένες ομάδες.

Οι σκηνοθέτες, όπως το θέτει ο Μπαγέ, «βλέπουν τον κόσμο μέσα από το φίλτρο του εξωπραγματικού». Ουσιαστικά ξεπερνούν τους διαχωρισμούς μεταξύ των κινηματογραφικών ειδών και, όπως υπονοεί και ο τίτλος της εταιρείας, από την ομώνυμη ταινία του Ζαν Λυκ Γκοντάρ, αποτίουν φόρο τιμής στο «Νέο Κύμα». Γι' αυτό άλλωστε περιλήφθηκαν στο πρόγραμμα και δύο ταινίες του Αλέν Τανέρ ο οποίος υπήρξε βοηθός του Γκοντάρ όταν ξεκίνησε την σταδιοδρομία του.

Οι σκηνοθέτες «βλέπουν τον κόσμο μέσα από το φίλτρο του εξωπραγματικού». Ουσιαστικά ξεπερνούν τους διαχωρισμούς μεταξύ των κινηματογραφικών ειδών και, όπως υπονοεί και ο τίτλος της εταιρείας, από την ομώνυμη ταινία του Ζαν Λυκ Γκοντάρ, αποτίουν φόρο τιμής στο «Νέο Κύμα».

Σύμφωνα με τον επιμελητή του αφιερώματος, Ingo Starz, «στο πρόσφατο παρελθόν, οι κινηματογραφιστές της Bande à Part έδωσαν μέσα από τις ταινίες τους μια άλλη οπτική της Ελβετίας, μέσα από μια κριτική ματιά, παρουσιάζοντας την πραγματικότητα της χώρας, που απέχει πολύ από τις ειδυλλιακές αλπικές εικόνες που όλοι γνωρίζουμε. Οι δουλειές τους απεικονίζουν μια χώρα που δεν αποτελεί ειδική περίπτωση αλλά μοιάζει σε πολλά σημεία με τους Ευρωπαίους γείτονές της. Και γι' αυτό ακριβώς, οι Ελβετοί σκηνοθέτες συζητήθηκαν τόσο διεθνώς και κέρδισαν την αναγνώριση».

Οι ταινίες

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει επτά γαλλόφωνες ταινίες μυθοπλασίας και τρία ντοκιμαντέρ (δύο γαλλόφωνα κι ένα αγγλόφωνο) των Ούρσουλα Μέγερ, Λιονέλ Μπαγέ, Ζαν-Στεφάν Μπρον, Φρεντερίκ Μερμού και Αλέν Τανέρ. Οι περισσότερες γυρίστηκαν από το 2002 έως το 2016, με εξαίρεση τις δύο ταινίες του Αλέν Τανέρ που μας έρχονται από τις δεκαετίες του '70 και του '80.

Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης Facebook Twitter
Στην ταινία της Ούρσουλα Μέγερ «Σπίτι με θέα» (2008) πρωταγωνιστεί η σπουδαία Ιζαμπέλ Ιπέρ.

Η Ούρσουλα Μέγερ, στο ντοκιμαντέρ της Ούτε μπάτσοι, ούτε μαύροι, ούτε λευκοί (2002) αφηγείται την εκπληκτική ιστορία του Αλεν Ντεβενί, ενός υπαξιωματικού της χωροφυλακής της Γενεύης. Έχοντας υποστεί βίαιη επίθεση σε μια αφρικανική χώρα, ο ακροδεξιός αυτός πρώην στρατιωτικός αντιλαμβάνεται την ανάγκη διαλόγου και διαπολιτισμικών ανταλλαγών και βάζει τα θεμέλια για ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα με στόχο την σύσφιγξη των σχέσεων μεταξύ της αστυνομίας και διάφορων ξένων κοινοτήτων στη Γενεύη.

Στην ταινία της Μέγερ Σπίτι με θέα (2008) με πρωταγωνίστρια τη σπουδαία Ιζαμπέλ Ιπέρ, η ειρηνική καθημερινότητα μιας οικογένειας απειλείται όταν ένας πολυσύχναστος αυτοκινητόδρομος κατασκευάζεται λίγα μόλις μέτρα από το απομονωμένο σπίτι τους στην μέση του πουθενά. Αρνούμενοι να μετακομίσουν, η Μαρτ, ο Μισέλ και τα τρία παιδιά τους εφευρίσκουν πρωτότυπους τρόπους να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον.

Ο Ζαν-Στεφάν Μπρον υπογράφει δύο ντοκιμαντέρ του αφιερώματος:

Κλίβελαντ εναντίον Γουόλ Στρίτ (2010)

Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης Facebook Twitter
Το ντοκιμαντέρ «Κλίβελαντ εναντίον Γουόλ Στρίτ» (2010) αποκαλύπτει το σύστημα που κλόνισε την παγκόσμια οικονομία.

Στις 11 Ιανουαρίου του 2008, ο δικηγόρος Τζος Κοέν και η ομάδα του, έχοντας προσληφθεί από το Δήμο του Κλίβελαντ, κατέθεσαν αγωγή εναντίων 21 τραπεζών, τις οποίες καθιστούσαν υπόλογες για το κύμα κατασχέσεων που σημειώθηκαν στο Κλίβελαντ, δίνοντάς του μια εικόνα ερειπωμένης πόλης.

Έκτοτε, οι τραπεζίτες στη Γουολ Στριτ μετέρχονται κάθε μέσου προκειμένου να αποφύγουν να πάνε στο δικαστήριο. Η ταινία διηγείται την ιστορία αυτής της δίκης. Το ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει, μέσα από μια ανθρωποκεντρική ματιά, τους μηχανισμούς γύρω από τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια και το σύστημα που κλόνισε την παγκόσμια οικονομία.

Η υπόθεση Μπλόχερ (2013)

Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης Facebook Twitter
«Η υπόθεση Μπλόχερ» (2013) είναι η ιστορία του πιο αμφιλεγόμενου πολιτικού ηγέτη της Ελβετίας.

Είναι η ιστορία του πιο αμφιλεγόμενου πολιτικού ηγέτη της Ελβετίας. Φθινόπωρο 2011. Ο Κρίστοφ Μπλόχερ διεξάγει προεκλογική εκστρατεία προκειμένου να εξασφαλίσει τη νίκη για την ακροδεξιά, εθνικιστική του παράταξη, το Ελβετικό Λαϊκό Κόμμα (SVP), το οποίο τελικά θα κερδίσει σχεδόν το 1/3 των ψηφοφόρων.

Το αυτοκίνητό του γίνεται ένα ιδανικό σημείο για τον σκηνοθέτη, το οποίο του δίνει τη δυνατότητα να διηγηθεί την ιστορία εκ των έσω, σε πρώτο πρόσωπο. Καθ΄οδόν ξεδιπλώνεται η ιστορία της ζωής του Μπλόχερ. Πώς κατάφερε ο γιος ενός φτωχού πάστορα να γίνει επιτυχημένος επιχειρηματίας με αμύθητη περιουσία κι ένας από τους πιο ισχυρούς άντρες στην Ελβετία; Η ταινία καταγράφει το πνεύμα μιας περιόδου που, στην χτυπημένη από την Κρίση Ευρώπη, ο εθνικισμός βρίσκει πρόσφορο έδαφος.

Ο Φρεντερίκ Μερμού υπογράφει τις εξής ταινίες:

Συνένοχοι (2009)

Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία «Συνένοχοι» (2009) του Φρεντερίκ Μερμού.

Ο Βενσάν και η Ρεμπέκα ερωτεύτηκαν ο ένας τον άλλο από την πρώτη στιγμή που αντάλλαξαν ματιές σε ένα ίντερνετ καφέ. Είναι μόλις 18 ετών και ζουν μια ανέμελη ζωή. Όμως δυο μήνες αργότερα, το πτώμα του αγοριού ανακαλύπτεται στον ποταμό Ροδανό, βάναυσα χτυπημένο, και η Ρεβέκα εξαφανίζεται λίγο αργότερα. Την έρευνα αναλαμβάνει ένας 48χρονος αστυνομικός. Όσα ανακαλύπτει τον ταράζουν συθέμελα και βρίσκεται αντιμέτωπος με μια δύσκολη απόφαση που θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά τη στάση του απέναντι στη ζωή.

Η γυναίκα με τη Μερσεντές (2016)

Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης Facebook Twitter
Η γυναίκα με τη Μερσεντές (2016)

Η Ντιάν Κραμέρ έχει μία εμμονή: να ανακαλύψει τον οδηγό της καφέ Μερσεντές που χτύπησε τον γιο της και κατέστρεψε τη ζωή της. Με τα λιγοστά της υπάρχοντα, μερικά χρήματα κι ένα όπλο, πηγαίνει στο Εβιάν, όπου, όπως μαθαίνει, ζει ο οδηγός. Μόνο που μερικές φορές ο δρόμος της εκδίκησης είναι πιο περίπλοκος απ' όσο φαίνεται...

Δύο ταινίες μυθοπλασίας του 45χρονου Λιονέλ Μπαγέ:

Σαν κλέφτες (2006)

Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης Facebook Twitter
Σαν κλέφτες (2006)

Όταν ο Λιονέλ μαθαίνει τυχαία πως η οικογένειά του κατάγεται από την Πολωνία, μια αλληλουχία γεγονότων θα αλλάξει τη ζωή του και τη ζωή της αδερφής του Λουσί, για πάντα. Τα δύο αδέρφια ξεκινούν για την Ανατολική Ευρώπη με ένα «δανεικό» αμάξι από το Radio Suisse, χωρίς να είναι εντελώς σίγουροι αν είναι όντως απόγονοι μιας πολωνικής οικογένειας. Το μόνο σίγουρο είναι η εμπλοκή τους σε μια καταδίωξη με αυτοκίνητα στην Σλοβακία, όπως και το κλεμμένο αυτοκίνητο, ο λευκός γάμος και τα ψεύτικα διαβατήρια. Ο δρόμος για τη Βαρσοβία είναι μια περιπέτεια!

Ένας άλλος άντρας (2008)

Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης Facebook Twitter
Ένας άλλος άντρας (2008)

Αν και δεν έχει ιδέα από ταινίες, ο Φρανσουά γράφει κριτικές για μια μικρή τοπική εφημερίδα στη Vallée de Joux. Η Ρόζα είναι μια γνωστή κριτικός. Μια φετιχιστική σχέση αναπτύσσεται ανάμεσά τους, που παρακινεί τον Φρανσουά να ανακαλύψει τους εσωτερικούς μηχανισμούς της επιθυμίας: της επιθυμίας μιας γυναίκας, ενός κριτικού και τελικά της δικής του.

Από ένα αφιέρωμα στον ελβετικό κινηματογράφο δεν θα μπορούσε να λείπει ο σημαντικός Αλέν Τανέρ. Παρουσιάζονται δύο ταινίες του:

Η Σαλαμάνδρα (1971)

Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης Facebook Twitter
Η Σαλαμάνδρα (1971)

Η Ροζμοντ, η Σαλαμάνδρα, είναι ένα νέο κορίτσι που τα βγάζει πέρα κάνοντας μικροδουλειές. Την υποπτεύονται ότι επιχείρησε να σκοτώσει τον θείο με τον οποίο ζει. Μια δημοσιογράφος και ένας συγγραφέας αναλαμβάνουν να διαλευκάνουν αυτό το μυστήριο, που θα αποτελέσει τη βάση για ένα σενάριο τηλεταινίας...

Στη λευκή πόλη (1983)

Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης Facebook Twitter
Στη λευκή πόλη (1983)

Ο Πολ, μηχανικός σε ένα φορτηγό πλοίο, μια μέρα βγαίνει στην ξηρά, στη Λισαβόνα, και γνωρίζει τη μοναξιά, τη σιωπή και την μπαργούμαν Ρόζα. Ένα ερωτικό τρίγωνο αναπτύσσεται μεταξύ του Πολ, της Ρόζα και της Ελίζα, της συζύγου του Πολ, η οποία ζει σε μια πόλη στον Ρήνο. Όταν κλέβουν τα λεφτά του, ο Πολ ακολουθεί τα ίχνη του κλέφτη και τον μαχαιρώνουν. Παρ' όλ' αυτά, και παρά την αναχώρηση της Ρόζας και την απόσταση που τον χωρίζει από την Ελίζα, ο Πολ τελικά συνέρχεται. Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο Μπρούνο Γκανζ.

Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο

Εισιτήριο: 3 ευρώ. Πακέτο 5 ταινιών: 5 ευρώ. Πακέτο 10 ταινιών: 8 ευρώ

Οι ταινίες προβάλλονται με ελληνικούς υπότιτλους.

Δημιουργήστε τον λογαριασμό σας στην πλατφόρμα online.tainiothiki.gr και αγοράστε εισιτήρια για τις ταινίες που σας ενδιαφέρουν.

Έχετε 30 ώρες για να ολοκληρώσετε τη θέαση της κάθε ταινίας.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ