«Τα θραύσματα μιας γυναίκας»: Βανέσα Κίρμπι και Έλεν Μπέρστιν σε ερμηνείες για Όσκαρ

«Τα θραύσματα μιας γυναίκας»: Βανέσα Κίρμπι και Έλεν Μπέρστιν σε ερμηνείες για Όσκαρ Facebook Twitter
Η Μάρθα οφείλει στον εαυτό της να πενθήσει όπως εκείνη νιώθει και νομίζει. Κι εδώ έρχεται το ταλέντο της Βανέσα Κίρμπι.
0



ΓΝΩΣΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ
και τα προβοκατόρικα θέματα που πραγματεύεται, ο Ούγγρος σκηνοθέτης Κορνέλ Μουντρουκσό του Λευκού Θεού και της Γιοχάνα κάνει το αγγλόφωνο ντεμπούτο του με μια πολύ προσωπική ιστορία: η απώλεια του νεογέννητου παιδιού του βρήκε καλλιτεχνική λύτρωση αφού, μαζί με τη σύζυγό του, Κάτα Βέμπερ, έγραψαν ένα θεατρικό βασισμένο στην αυτοβιογραφική εμπειρία τους, και στη συνέχεια το μετέπλασαν στην ταινία που συνυπογράφουν, το Pieces of a Woman («Τα Θραύσματα μιας Γυναίκας»), που κάνει πρεμιέρα στο Netflix στις 7 Ιανουαρίου.

Αν και καθαρά γυναικεία υπόθεση, το φιλμ ξεκινά με έναν άνδρα, τον Σον (Σάια Λεμπέφ), που εργάζεται σε οικοδομή γέφυρας (ένας από τους πολλούς συμβολισμούς) και ανυπομονεί να πάει σπίτι για να βρει τη σύζυγό του Μάρθα, η οποία διανύει τις τελευταίες ημέρες της εγκυμοσύνης στο πρώτο τους παιδί. Έχουν επιλέξει τον παλιό τρόπο και η μαία τους στέλνει μια αντικαταστάτρια, την Έβα (Μόλι Πάρκερ), η οποία δείχνει να γνωρίζει τη μέθοδο και τους καθησυχάζει με ζεστασιά και εμπιστοσύνη.

Επί 23 λεπτά, παρακολουθούμε στο μπροστινό κάθισμα μια αξέχαστη σκηνή, όπου η Μάρθα (Βανέσα Κίρμπι) βιώνει ολόκληρη τη διαδικασία, αναμειγνύοντας τις συσπάσεις πόνου με την ανυπομονησία ευτυχίας.

Μετά από έναν μικρό συναγερμό ανησυχίας λίγο πριν από τη γέννα, κρατά το νεογέννητο παιδί στην αγκαλιά της, ώσπου η Έβα διαπιστώνει πως κάτι δεν πάει καθόλου καλά. Βλέπουμε την τραγωδία να συμβαίνει αναπάντεχα, να χτυπά σε δευτερόλεπτα, και, στην επόμενη μιάμιση ώρα, τις συνέπειές της.

Ο Μουντρουκσό οργανώνει το χάος μιας αυτοσχέδιας γέννας στο σπίτι, σε πλαν σεκάνς χωρίς μοντάζ, με μια και μοναδική λήψη, που επιλέχτηκε ανάμεσα στις 6 που γυρίστηκαν μέσα σε δύο ημέρες.

Τα Θραύσματα μιας Γυναίκας συντίθενται σε τρεις σκηνές κλειδιά. Η πρώτη είναι ο τοκετός, με τον Μουντρουκσό να οργανώνει το χάος μιας αυτοσχέδιας γέννας στο σπίτι, σε πλαν σεκάνς χωρίς μοντάζ, με μια και μοναδική λήψη, που επιλέχτηκε ανάμεσα στις 6 που γυρίστηκαν μέσα σε δύο ημέρες. Θα μπορούσε να είναι ένα τρικ που υπερισχύει της ουσίας, αλλά το αποτέλεσμα αποπνέει αυθεντικότητα και καθηλώνει με τις πειστικές κινήσεις της Κίρμπι, αλλά και τις ανάλογες αντιδράσεις του Λεμπέφ και της Πάρκερ.

Η απαλή διαδρομή της κάμερας του Μπέντζαμιν Λεμπ απορροφά τους κραδασμούς μιας απρόβλεπτης κατάστασης και παγώνει στο μοιραίο. Προσκεκλημένος στην απατηλή προστασία ενός σπιτικού θαλπωρής και γλυκιάς προσμονής, ο θεατής γίνεται μάρτυρας του χειρότερου περιστατικού που μπορεί να τύχει σ' ένα ζευγάρι, τόσο έντονου, που καμία λογομαχία ή βιαοπραγία, σαν κι εκείνες που θα ακολουθήσουν, δεν μοιάζει με αδιακρισία στα άδυτα μιας οικογένειας.

Η δεύτερη σημαντική σκηνή της ταινίας διαρκεί πολύ λιγότερο και είναι ουσιαστικά ένας μονόλογος της μητέρας της Μάρθα, Ελίζαμπεθ, στο περιθώριο ενός οικογενειακού γεύματος προδιαγεγραμμένης σύγκρουσης. Ήδη από το ξεκίνημα, τη βλέπουμε να υπογράφει το συμβόλαιο αγοράς ενός SUV που κάνει δώρο στην κόρη και τον γαμπρό της, κατανοώντας που εκείνη έχει την οικονομική άνεση να τους το προσφέρει για να τους διευκολύνει, και το κάνει με μισή καρδιά, γιατί ποτέ δεν ενέκρινε τον προβληματικό στα μάτια της Σον.

«Τα θραύσματα μιας γυναίκας»: Βανέσα Κίρμπι και Έλεν Μπέρστιν σε ερμηνείες για Όσκαρ Facebook Twitter
Η Έλεν Μπέρστιν δίνει μια ανατριχιαστική παράσταση και βρίσκεται πολύ κοντά στην 7η υποψηφιότητά της στα Όσκαρ και ίσως στο δεύτερο βραβείο μετά το «Η Αλίκη δε μένει πια εδώ», πριν από 46 χρόνια.

Η Ελίζαμπεθ κινεί τις νομικές διαδικασίες της μήνυσης εναντίον της μαίας, κατηγορώντας την για εγκληματική ευθύνη, αν και οι γιατροί δεν βρίσκουν σαφές φταίξιμο, ή τον ακριβή λόγο του θανάτου του μωρού. Χειραγωγεί απερίστροφα και αγαπά με αίσθηση αυτοθυσίας, ακόμη και ανορθόδοξα. Υπονοείται πως η Μάρθα έχει κληρονομήσει από αυτήν μια αδιόρατη αποκόλληση από το συναίσθημα.

Στον μονόλογό της, υπενθυμίζει εμφατικά ποια είναι ή, μάλλον, την καταγωγή της ψυχοσύνθεσής της. Για τη Μάρθα είναι το πρότυπο προς αποφυγή: η μάνα είναι τόσο δυνατή, που μόνο αν διαχωρίσει τη θέση της, θα κινηθεί προς διαφορετική κατεύθυνση. Η Έλεν Μπέρστιν δίνει μια ανατριχιαστική παράσταση και βρίσκεται πολύ κοντά στην 7η υποψηφιότητά της στα Όσκαρ και ίσως στο δεύτερο βραβείο μετά το Η Αλίκη δε μένει πια εδώ, πριν από 46 χρόνια.

Η τρίτη σεκάνς διαδραματίζεται στο δικαστήριο. Η υπόθεση έχει λάβει δημοσιότητα, η Έβα κατηγορείται, η στενή οικογένεια περιμένει κυρίως την ηθική δικαίωση, αλλά και την απτή ανακούφιση πως κάποιος φταίει για το κακό. Την ίδια στιγμή η Μάρθα περιπλανιέται σε ένα μουδιασμένο ημίφως, που διακόπτεται από τις σπασμωδικές συμφιλιωτικές κινήσεις με τον Σον, ανάμεσα τους και μια βεβιασμένη ερωτική απόπειρα, με τη γλώσσα του σώματος υποκατάστατα δηλωτική της βουβής απόγνωσης. Η θέση της είναι δύσκολη και το τραύμα της εκκρεμές, γιατί στην περίπτωση της απώλειας ενός νεογέννητου υπάρχει πάντα η προοπτική της επόμενης εγκυμοσύνης, σαν φυσική διόρθωση ενός απρόσμενου «λάθους».

Ωστόσο, η Μάρθα οφείλει στον εαυτό της να πενθήσει όπως εκείνη νιώθει και νομίζει. Κι εδώ έρχεται το ταλέντο της Βανέσα Κίρμπι. Πριν μαζέψει τα κομμάτια της ενώπιον κοινού, χάνεται στον χρόνο και τις σκέψεις της, επιμηκύνοντας την τροχιά της απώλειας όσο το ένστικτο της μητρότητας παλεύει να αποσυρθεί και να εξαφανιστεί. Είναι μια θρυμματισμένη γυναίκα, σκόρπια στη συμπεριφορά και την επιθυμία, μια σύζυγος σε άρνηση και μια κόρη σε αναστολή.

Ο Μουντρουκσό παρακολουθεί την Κίρμπι στην εσωτερική της αναζήτηση και σε πολλά σημεία την αποκαλύπτει. Με την ίδια ένταση που παρουσίασε το βίωμα της τραγωδίας, αφήνει χώρο στη Μάρθα/Κίρμπι να βρει τον εαυτό της, με στόχο να ανακτήσει την πραγματική της αξιοπρέπεια. 

 

Pieces of a woman trailer 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Wolfwalkers, Soul, Midnight Sky, Wonder Woman: Τέσσερις ταινίες που μόλις κυκλοφόρησαν

Οθόνες / Wolfwalkers, Soul, Midnight Sky, Wonder Woman: Τέσσερις ταινίες που μόλις κυκλοφόρησαν

Δυο μικρές Wolfwalkers και η ανίκητη Wonder Woman σώζουν τον κόσμο, ενώ στο «Midnight Sky» και στο «Soul» τα κοριτσάκια δίπλα στον Τζορτζ Κλούνι και στον πιανίστα ανακουφίζουν τους καημούς δυο μοναχικών ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Time»: Το καλύτερο ντοκιμαντέρ της χρονιάς

Πρώτη προβολή / «Time»: Το καλύτερο ντοκιμαντέρ της χρονιάς

Το ντοκιμαντέρ της Γκάρετ Μπράντλεϊ, που προβάλλεται στην πλατφόρμα του Amazon Prime, συλλαμβάνει εντυπωσιακά και συγκινητικά την πολύτιμη έννοια του χρόνου σε μια δύσκολη φάση και σαρώνει όλα τα βραβεία της σεζόν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ