ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

30 χρόνια «Καλά Παιδιά»

30 χρόνια «Καλά Παιδιά» Facebook Twitter
«Τον εαυτό μας πάμε να ξεγελάσουμε; Εννοείται ότι αυτό που πραγματικά θέλουμε να ξαναδούμε είναι τα ‘Καλά Παιδιά’!».
0



ΕΙΧΑΝ ΗΔΗ ΜΠΕΙ οι μικρές ώρες της 22ης Μαρτίου του 1999, με την αποκαλούμενη «εποχή της επίπλαστης ευδαιμονίας» να διανύει την κορύφωσή της, όταν μαζί με άλλους συντάκτες – κινηματογραφικούς και μη – και παράγοντες της ντόπιας διανομής είχαμε βρεθεί ως εκλεκτοί προσκεκλημένοι στις αίθουσες του αείμνηστου Village multiplex στον Παράδεισο Αμαρουσίου για να παρακολουθήσουμε «ζωντανά» την 71η απονομή των βραβείων Όσκαρ.


Τυπικά για τα χρόνια εκείνα, οι διοργανωτές της εκδήλωσης είχαν επιδείξει χαρακτηριστική γενναιοδωρία και «ανοιχτωσιά», όπως μαρτυρούσαν οι πλούσιοι μπουφέδες και το ακριβό ουίσκι που έρεε άφθονο και δωρεάν (επίσης το κάπνισμα επιτρεπόταν μέσα στις αίθουσες – πώς δεν βάλαμε φωτιά ήταν ένα θαύμα). Εκτός από την προβολή της τελετής είχες επίσης την δυνατότητα να παρακολουθήσεις τρεις κλασικές ταινίες σε άλλες αίθουσες: Το «Όσα παίρνει ο άνεμος», τον «Πολίτη Κέιν» και το πρόσφατο σχετικά τότε αλλά ήδη θρυλικό μαφιόζικο έπος του Σκορσέζε, «Good Fellas».

Ένα βραβείο παρηγοριάς είχαν κερδίσει τα «Καλά Παιδιά» που είχαν χάσει τα Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας από το «Χορεύοντας με τους λύκους» του Κέβιν Κόσνερ, η Ακαδημία όμως φοβήθηκε μάλλον την εκδικητική μανία του χαρακτήρα του Τζο Πέσι στην ταινία του Σκορσέζε και του έδωσε το βραβείο δεύτερου ρόλου.


Υπήρχε αρκετός χρόνος ακόμα για τα μεγάλα βραβεία, οπότε μαζί με τον φίλο που είχαμε πάει μαζί στην εκδήλωση κοντοσταθήκαμε για λίγο, ζυγίζοντας τις επιλογές μας. Το καθήκον μας υπαγόρευε να ξανασυστηθούμε με το αριστούργημα του Όρσον Γουέλς που καθόρισε την κινηματογραφική τέχνη αλλά μετά από λίγα μόνο δευτερόλεπτα, ανταλλάξαμε απλά ένα χαμόγελο που δήλωνε χωρίς λόγια: «Τον εαυτό μας πάμε να ξεγελάσουμε; Εννοείται ότι αυτό που πραγματικά θέλουμε να ξαναδούμε είναι τα 'Καλά Παιδιά'!».

Αυτό ήταν και το απόλυτο highlight εκείνης της νύχτας, σε μια από τις πιο ξενέρωτες απονομές Όσκαρ όλων των εποχών, με καλύτερη ταινία να αναδεικνύεται το «Ερωτευμένος Σαίξπηρ», ενώ το Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου είχε τσιμπήσει για την ίδια ταινία η Γκουίνεθ Πάλτροου (ναι, ήταν κάποτε ηθοποιός) και του πρώτου ανδρικού ο Ρομπέρτο Μπενίνι για την φρικαλεότητα που είχε γυρίσει ο ίδιος με τίτλο «Η ζωή είναι ωραία». Η μόνη αφορμή που μας προσφέρθηκε για πανηγυρισμούς (όρθιοι μάλιστα πάνω στις θέσεις μας και αρκετά μεθυσμένοι) ήταν το Όσκαρ β' ανδρικού που κέρδισε ο Τζέιμς Κόμπερν για την ερμηνεία του στην ταινία "Affliction" («Οδύνη») του Πολ Σρέιντερ. Ένα αντίστοιχο βραβείο παρηγοριάς είχαν κερδίσει και τα «Καλά Παιδιά» οχτώ χρόνια πριν που είχαν χάσει τα Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας από το «Χορεύοντας με τους λύκους» του Κέβιν Κόσνερ, η Ακαδημία όμως φοβήθηκε μάλλον την εκδικητική μανία του χαρακτήρα του Τζο Πέσι στην ταινία του Σκορσέζε και του έδωσε το βραβείο δεύτερου ρόλου.

Αυτή η ανάμνηση αναδύθηκε αυτές τις μέρες με αφορμή τους πανηγυρικούς εορτασμούς για την συμπλήρωση τριάντα χρόνων από την κυκλοφορία του "Good Fellas" – της ταινίας που, εκτός των άλλων συναρπαστικών αρετών της, επαναπροσδιόρισε ιδιοφυώς το «γκανγκστερικό δράμα» σπέρνοντας εκατοντάδες κινηματογραφικά αντίτυπα καθώς και την πιο σπουδαίο τηλεοπτικό δράμα όλων των εποχών, τους "Sopranos" – αλλά και την δραματικά επισφαλή θέση στην οποία έχει περιέλθει η κινηματογραφική αίθουσα, η οποία πλέον απειλείται με ταφόπλακα εξαιτίας του πρωτοκόλλου που επιβάλλει η πανδημία. Οι νέες ταινίες που ξεκίνησαν δειλά να γυρίζονται αυτόν το καιρό με την σταδιακή επαναλειτουργία της κινηματογραφικής παραγωγής, θα περιλαμβάνουν άραγε ως σκηνικό την συνθήκη που μας περιβάλλει; Εύχομαι να αναστραφεί αυτή η κατάσταση που μοιάζει προδιαγεγραμμένη και μοιραία για το μέλλον του μεγάλου σινεμά στον φυσικό του χώρο και δεν θα ήθελα η τελευταία ταινία που είδα ποτέ σε σινεμά να είναι το υπερθυροειδικό και άχαρο "Tenet" που πρόλαβα να δω δύο μέρες πριν μπει λουκέτο στις κλειστές αίθουσες.

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Da 5 Bloods: Το έπος του Σπάικ Λι σκάει με πάταγο στη σωστή στιγμή

Οθόνες / Da 5 Bloods: Το έπος του Σπάικ Λι σκάει με πάταγο στη σωστή στιγμή

Είτε προτιμά να την εκλάβει κανείς κυρίως ως συναρπαστική περιπέτεια δράσης είτε ως καίριο και συγχρόνως διαχρονικό κοινωνικοπολιτικό δράμα, η νέα ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη που έκανε πρεμιέρα στο Netflix αποτελεί μια έντονη, ολοκληρωτική, αναθεωρητική εμπειρία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ