7 εκπρόσωποι εκδοτικών οίκων χαρτογραφούν την εκδοτική κίνηση του προσεχούς χειμώνα

7 εκπρόσωποι εκδοτικών οίκων χαρτογραφούν την εκδοτική κίνηση του προσεχούς χειμώνα Facebook Twitter
0



«ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ αναμένεται για όλους μας δύσκολο, αλλά κυρίως απρόβλεπτο. Είναι μάλλον παρακινδυνευμένο να κάνουμε οποιαδήποτε πρόβλεψη για το άμεσο μέλλον, δεδομένου ότι μόλις έξι μήνες πριν δεν είχαμε ιδέα για το πώς θα άλλαζε η ζωή μας» δηλώνει η Αμέρισσα Μπάστα, υπεύθυνη επικοινωνίας των εκδόσεων Κλειδάριθμος απαντώντας στο εύλογο ερώτημα πώς μπορεί να διαμορφωθεί η αγορά του βιβλίου αυτόν τον παράξενο, λόγω κορωνοϊού, χειμώνα. Πάντως, παρ' όλες τις δυσκολίες που έχουν προκύψει από την αλλαγή ψυχολογίας και την οικονομική κρίση που έχει προκαλέσει η πανδημία, οι άνθρωποι του βιβλίου δείχνουν να αισιοδοξούν, προσβλέποντας όχι στην άνοδο των πωλήσεων, αφού τα νούμερα είναι ήδη προβληματικά αλλά στο να μπορέσουν να κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον των αναγνωστών, προτείνοντας καλά βιβλία, δυνατούς τίτλους και, κυρίως, νέους τρόπους προβολής και προώθησης, όπως οι ηλεκτρονικές παρουσιάσεις.

«Αν και πιστεύω ότι ο κλάδος του βιβλίου δεν υπέστη τεράστιες ζημιές, όπως ο τουρισμός, η εστίαση, ή άλλα πολιτιστικά «προϊόντα» (συναυλίες και θέατρο), δυστυχώς το εξαιρετικά μειωμένο εισόδημα των νοικοκυριών που ζουν απ' όλα τα παραπάνω αναπόφευκτα θα επηρεάσει την οικονομική τους συμπεριφορά τον χειμώνα που έρχεται, άρα και την αγορά βιβλίου» δηλώνει με τη σειρά του ο υπεύθυνος εκδόσεων Ίκαρος, Νίκος Αργύρης, κάτι στο οποίο συμφωνούν και οι βιβλιοϋπάλληλοι. Για παράδειγμα, σε ένα από τα μεγαλύτερα βιβλιοπωλεία της Αθήνας, την Πολιτεία, είδαν κατακόρυφη αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, κάτι που συνεχίζεται μέχρι σήμερα, αν και αυτό δεν σημαίνει αύξηση των πωλήσεων συνολικά. Σε αυτό συμφωνεί και ο κ. Αργύρης, σημειώνοντας ωστόσο ότι με το που «άνοιξε η αγορά, οι πωλήσεις e-books επανήλθαν στα προηγούμενα επίπεδα. Πάντως, η παρατεταμένη υγειονομική κρίση σίγουρα ευνοεί τις πωλήσεις των e-books για ευνόητους λόγους. Ο Ίκαρος θα συνεχίσει να εκδίδει τους περισσότερους τίτλους και σε ψηφιακή μορφή, όπως κάνουμε από το 2010».

Το βιβλίο είναι ένα ασφαλές καταφύγιο και ένας τρόπος να ταξιδεύουμε νοητά, μέχρι να καταφέρουμε να ταξιδέψουμε ξανά με ασφάλεια.

«Ο φυσικός χώρος του έντυπου βιβλίου είναι για εμάς το βιβλιοπωλείο κι αυτό δεν έχει αλλάξει, παράλληλα όμως θεωρούμε σίγουρο ότι η τάση για ηλεκτρονική αγορά βιβλίων θα συνεχιστεί, καθώς ένα κομμάτι του αναγνωστικού κοινού φαίνεται να την προτιμά» τονίζει με τη σειρά της η εκδότρια του Μεταιχμίου Ελένη Παπαγεωργίου. Πιο αισιόδοξη η Κέλη Δασκαλά των εκδόσεων Κέδρος, πιστεύει ότι αυτή είναι η ευκαιρία για να δείξει το βιβλίο τη δύναμή του, καθώς «ευτυχώς αποτελεί μια σταθερά στη ζωή πολλών, όπως έδειξε η κατακόρυφη αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά την περίοδο της καραντίνας, οι οποίες συνεχίζουν να είναι ανοδικές. Το βιβλίο παραμένει σημείο αναφοράς τόσο για το κοινό και τον δημιουργό όσο και για τους ανθρώπους που εργάζονται στον εκδοτικό χώρο, διαβάζουν και επιλέγουν βιβλία, τα επιμελούνται, τα τυπώνουν, τα διακινούν, αγωνιούν για την πορεία τους και προσδοκούν καλύτερες μέρες για το εκδοτικό σκηνικό στην Ελλάδα, παρότι προσωρινά δεν έχουμε τη δυνατότητα για φεστιβάλ βιβλίων ή των βιβλιοπαρουσιάσεων όπως τις γνωρίζαμε» υποστηρίζει, δίνοντας το στίγμα του πολυδιάστατου κόσμου του βιβλίου και των ανθρώπων του, που μοχθούν ώστε να παραμείνει υψηλό το επίπεδο και να μπορούμε να μιλάμε όχι μόνο για ένα αξιόλογο ποσοστό παραγωγής αλλά και για εκδόσεις μεγάλων αξιώσεων.

Γι' αυτό και η Αμέρισσα Μπάστα επιμένει ότι το βιβλίο είναι τελικά «ένα ασφαλές καταφύγιο και ένας τρόπος να ταξιδεύουμε νοητά, μέχρι να καταφέρουμε να ταξιδέψουμε ξανά με ασφάλεια», υποστηρίζοντας πως το μόνο που έχουν να κάνουν τελικά οι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι, όπως ο Κλειδάριθμος, είναι να «ετοιμάσουμε βιβλία που ευελπιστούμε ότι θα συνεπάρουν τους αναγνώστες, παρασύροντάς τους σε λογοτεχνικές περιπέτειες, θα τους γεμίσουν νέες ιδέες, έμπνευση και αφορμές για συζήτηση». «Έχοντας παρακολουθήσει τη δυναμική της αγοράς το προηγούμενο διάστημα, αναγνωρίζουμε ότι έχει προσαρμοστεί πλέον στους κανόνες της πανδημίας» τονίζει από την πλευρά του ο Αργύρης Καστανιώτης, μιλώντας εκ μέρους του ομώνυμου εκδοτικού οίκου που από την πρώτη στιγμή έδειξε να ανταποκρίνεται στα σημεία των καιρών, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο ηλεκτρονικό βιβλίο, γι' αυτό δηλώνει συγκρατημένα αισιόδοξος, καταλήγοντας: «Τα ηλεκτρονικά βιβλία παρουσίασαν άνοδο, ειδικά τις μέρες της καραντίνας, ωστόσο η αύξηση των πωλήσεων, υπό τις παρούσες συνθήκες, δεν ήταν αξιοσημείωτη. Οι αναγνώστες αποζητούν συχνά την επαφή με τους δημιουργούς. Η ανάγνωση είναι μοναχική απόλαυση αλλά και κοινωνική συνήθεια. Οι βιβλιόφιλοι διαβάζουν μεν μόνοι, όμως στη συνέχεια θέλουν να μιλήσουν για τα βιβλία που διάβασαν, να ανταλλάξουν ιδέες και εντυπώσεις, να έρθουν σε επαφή με τους δημιουργούς. Οι βιβλιοπαρουσιάσεις καλύπτουν όλες αυτές τις ανάγκες. Αν είναι εφικτό, θα πραγματοποιηθούν».


Ο Κώστας Δαρδανός, υπεύθυνος των εκδόσεων Gutenberg, θεωρεί ότι στο ζήτημα της αγοράς του βιβλίου πρέπει να τεθούν ερωτήματα όπως το «τι θα αλλάξει, τι θα παραμείνει σταθερό, τι θα αφανιστεί και τι νέο θα γεννηθεί», καθώς, όπως υποστηρίζει, «το βιβλίο, ως συνδιαμορφωτής του πολιτιστικού γίγνεσθαι, θα επηρεαστεί με κάποιον τρόπο». Συμφωνεί στο ότι υπήρξαν απώλειες, αλλά αυτές δεν αφορούν μόνο το οικονομικό σκέλος: «Παρότι το εκδοτικό μας πρόγραμμα θα συνεχιστεί κανονικά, δεν μπορούμε να μη θρηνήσουμε τις μεγάλες απώλειες που οφείλονται στη διαχείριση της πανδημίας. Η ανθρώπινη επαφή, η συνύπαρξη ως βασικό συστατικό του πολιτισμού, οι τέχνες και η εκπαίδευση δεν είναι όπως τις ξέραμε». Σε αυτό δείχνει να συμφωνεί ο Βαγγέλης Γεωργακάκης των εκδόσεων Τόπος, πιστεύοντας ότι πρέπει «να αρχίσει επιτέλους μια ουσιαστική δημόσια στήριξη του βιβλίου με επίκεντρο ενεργές βιβλιοθήκες που θα παρακολουθούν τη σύγχρονη παραγωγή, μια ουσιαστική πολιτική φιλαναγνωσίας και όχι επικοινωνιακά πυροτεχνήματα, και αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πόρων για να στηριχτεί το δημιουργικό εκδοτικό δυναμικό».


Όσο για τις παραδοσιακές βιβλιοπαρουσιάσεις, παρότι κάποιες εξακολουθούν να γίνονται με τα ανάλογα περιοριστικά μέτρα και τις προφυλάξεις, δείχνουν σταδιακά να εκλείπουν από τα εκδοτικά σχέδια του φετινού χειμώνα αφού οι περισσότεροι οίκοι δίνουν έμφαση στις διαδικτυακές παρουσιάσεις και συζητήσεις. Ο Κώστας Δαρδανός υποστηρίζει πως από μόνο της η ανάγνωση "παρότι ατομική δραστηριότητα, μας συνδέει με τον κόσμο, με το παρελθόν, αλλά και μας ανοίγει νέους δρόμους στο μέλλον" θέτοντας ανάλογα ερωτήματα "στα οποία θα κληθούμε να απαντήσουμε αλλά και να τα ζήσουμε" όπως το κατά πόσο "τα μέσα 'κοινωνικής δικτύωσης θα 'καταλάβουν' ακόμα περισσότερο χρόνο από την ανάγνωση και πως θα είναι αυτός ο κοινωνικά αποστασιοποιημένος αναγνώστης". Γιατί, κακά τα ψέματα όλοι συμφωνούν ότι κανένα μέσο προβολής του βιβλίου δεν μπορεί να υποκαταστήσει τις ζωντανές παρουσιάσεις που παραδόξως συνιστούν έναν μοναδικό τρόπο κοινωνικονικοποίησης και ανοιχτού διαλόγου-ο ίδιος ο Δαρδανός παραπέμπει στις συζητήσεις στο πατάρι του Gutenberg οι οποίες πλέον είναι στη διάθεση του κοινού στο διαδίκτυο.

Από την άλλη, ο Βαγγέλης Γεωργακάκης δηλώνει μάλλον απαισιόδοξος από το πως διαμορφώνεται η κατάσταση στο χώρο του βιβλίου ενώ η Κέλη Δασκαλά υποστηρίζει πως δεν πρέπει να το βάζουμε κάτω-όπως κάνουν στον Κέδρο και "να αναζητήσουμε εναλλακτικούς τρόπους επαφής με το αναγνωστικό κοινό"-εκείνοι ξεκίνησαν ήδη μια σειρά podcasts, η οποία θα εμπλουτιστεί με ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις νέων εκδόσεων, αλλά και παλαιότερων. Περιγράφοντας, μάλιστα, αυτό που βιώνουμε ως άνθρωπος του βιβλίου η ίδια προτίμησε στίχους του Γουόλτ Γουίτμαν-από το "Τραγούδι του εαυτού μου", μτφ Κατερίνα και Ελένη Ηλιοπουλου, Κέδρος). «Έρχομαι με μουσικές θριαμβικές / με τις κορνέτες μου και με τα τύμπανά μου... / Έχεις ακούσει πως είναι καλό να κερδίζεις τη μάχη; / Εγώ λέω πως είναι καλό και να χάνεις, / οι μάχες χάνονται και κερδίζονται με το ίδιο πνεύμα».

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ