Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ

Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ Facebook Twitter
Θέα του Μαρακές, 1943
0

«Μας έχουν μάθει ότι ο Φάουστ πούλησε την ψυχή του για το δικαίωμα να επιβάλλει στη στιγμή να παραμένει», είπε ο Γουίνστον Τσόρτσιλ στο κοινό πολιτικών και καλλιτεχνών που είχε συγκεντρωθεί για το θερινό συμπόσιο της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών του Λονδίνου το 1927. «Χωρίς την παραμικρή προκατάληψη για τον μελλοντικό προορισμό τους, οι καλλιτέχνες έχουν τη δύναμη να επιβάλλουν στη στιγμή να παραμένει, όχι μόνο για χάρη της δικής τους εξέλιξης και φήμης, αλλά για την απόλαυση όλων του υπόλοιπου κόσμου».

Τη στιγμή που τα έλεγε αυτά, ο Τσόρτσιλ είχε ήδη πολιτευτεί διαδοχικά ως Συντηρητικός, ως Φιλελεύθερος, ως ηγετικό στέλεχος του βραχύβιου σχήματος των «Συνταγματικών» και μετά ξανά ως Συντηρητικός. Ο Λόρδος Άσκουιθ τον είχε πετάξει έξω από την κυβέρνηση μετά την οδυνηρή ήττα στην Καλλίπολη το 1915 και έκτοτε καλλιεργούσε επιμελώς μια νέα εικόνα για τον εαυτό του ως πολιτικό ηγέτη.

Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ Facebook Twitter
"Οι καλλιτέχνες έχουν τη δύναμη να επιβάλλουν στη στιγμή να παραμένει": Αυτοπροσωπογραφία του Τσόρτσιλ, 1920.

Εκείνη η "απόταξη" όμως μετά την Καλλίπολη ήταν που τον έστρεψε λίγο πριν κλείσει τα σαράντα στη ζωγραφική, τέχνη την οποία καλλιέργησε μέχρι το τέλος της ζωής του, αφήνοντας πίσω πάνω από 500 πίνακες.
Κι ενώ υπάρχουν άπειρες βιογραφίες του Τσόρτσιλ, ελάχιστοι βιογράφοι έχουν δώσει ιδιαίτερο βάρος στο εικαστικό του έργο, έλλειμα που φιλοδοξεί να συμπληρώσει μια νέα έκδοση με τίτλο Churchill: The Statesman as Artist (Τσόρτσιλ: Ο Πολιτικός ως Καλλιτέχνης) και συγγραφέα τον David Cannadine.

Τελικά ήταν «καλός καλλιτέχνης» ο Τσόρτσιλ; Ο συγγραφέας του βιβλίου παρακάμπτει το ερώτημα αποκαλώντας τον απλά «επιτυχημένο ερασιτέχνη», στους πίνακες του όμως που συχνά φέρουν ιμπρεσιονιστικές επιρροές, μπορεί να αναζητήσει και να ανακαλύψει κάποιος πολλούς ενδιαφέροντες παραλληλισμούς με την πολιτική του σταδιοδρομία.

Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ Facebook Twitter
Οι Πυραμίδες, 1921.

Σε μια πρώιμη αυτοπροσωπογραφία του, την οποία ζωγράφισε γύρω στα 1920, η θαμπή φιγούρα του Τσόρτσιλ φαίνεται να υποτάσσεται σχεδόν στις μαύρες σκιές που την πιέζουν από παντού μαρτυρώντας την επιθυμία του καλλιτέχνη να παρουσιαστεί ως κλονισμένος αλλά συγχρόνως και αποφασισμένος να παραμείνει όρθιος.

Στα χρόνια που ακολούθησαν πάντως, οι πίνακες του εγκατέλειψαν το σκοτάδι του Μεγάλου Πολέμου, αντλώντας τα θέματα τους από τα ταξίδια του Τσόρτσιλ στα διάφορα κατά καιρούς πόστα του στην Ευρώπη και στη Βόρειο Αφρική, όπως ένας από τα πιο εντυπωσιακά πρώιμα ζωγραφικά έργα, «Οι Πυραμίδες» του 1921, που ζωγράφισε κατά τη Διεθνή Συνδιάσκεψη του Καΐρου, στην οποία προήδρευε.

Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ Facebook Twitter
Τσάι στο Chartwell, 1927

Χρόνια αργότερα, μιλώντας ξανά στο ετήσιο συμπόσιο της Βασιλικής Ακαδημίας το 1938, λίγους μήνες πριν την εισβολή της Ναζιστικής Γερμανίας στην Πολωνία, ο Τσόρτσιλ χρησιμοποίησε καλλιτεχνική οπτική για να τονίσει τους κινδύνους του φασισμού: «Σ' αυτή την εποχή του σκληρού υλισμού και της κτηνώδους δύναμης, αναγνωρίζουμε ακόμα περισσότερο πόσο πολύτιμες είναι οι τέχνες. Σε κάποια άλλη χώρα – την οποία δεν θα κατονομάσω – στέλνουν τον καλλιτέχνη σε στρατόπεδο συγκέντρωσης επειδή έβαλε περισσότερο πράσινο στον ουρανό ή περισσότερο μπλε στα δέντρα».

Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ Facebook Twitter
Ο Τσόρτσιλ ζωγράφιζε τακτικά μέχρι το τέλος της ζωής του. Η φωτογραφία είναι από το διιαμέρισμά του στο Μαϊάμι.

Η ζωγραφική για τον Τσόρτσιλ ήταν μια ανεξάντλητη ζωογόνος πηγή. Έγραψε μάλιστα και αρκετά σχετικά δοκίμια, κάποια από οποία εκδόθηκαν για πρώτη φορά τα Χριστούγεννα του 1948 στο μικρό βιβλίο – εγχειρίδιο αρχαρίων με τίτλο "Painting as Pastime". Εκεί μεταξύ άλλων, αναπτύσσει την πλήρη ισχύ του χαρακτηριστικά πειστικού λόγου του, παραθέτοντας τα σημαντικά πλεονεκτήματα της διά βίου μη επαγγελματικής ενασχόλησης με την ζωγραφική:

«Μη δαπανηρή ανεξαρτησία, ευέλικτο και παντοτινό μέσο απόλαυσης, διαρκώς νέα τροφή και άσκηση για το πνεύμα, καινούριες διάλεκτοι για τις παλιές αρμονίες και συμμετρίες, επιπλέον ενδιαφέρον ακόμα και για τις πιο τετριμμένες παραστάσεις, μια ιδανική απασχόληση για όλες τις ράθυμες ώρες, ένα ατέλειωτο ταξίδι σαγηνευτικών ανακαλύψεων – αυτά είναι τα έπαθλα που μπορείς να κερδίσεις. Μην πιστέψεις όμως ότι σου ανήκουν. Στο κάτω-κάτω αν επιχειρήσεις και αποτύχεις, δεν χάθηκε ο κόσμος... μπορείς πάντα να βγεις να κυνηγήσεις κάποιο ζώο, να εξευτελίσεις κάποιον ανταγωνιστή ή να μαδήσεις κάποιον φίλο στην πράσινη τσόχα...»

Με στοιχεία από το American Interest

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ