Απεργία την Πρωτομαγιά

Ζω; Τι ηδονή!

Ζω; Τι ηδονή! Facebook Twitter
0

Η χαρούμενη ατμόσφαιρα του λούνα παρκ, όπου εξελίσσεται το έργο του Χόρβατ, έρχεται εξαρχής σε αντίθεση με το προβληματικό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον και την απογοήτευση του μόλις απολυμένου Καζιμίρ. Προλετάριοι που προσπαθούν να επιβιώσουν από τη μία, αστοί που αναζητούν περιπετειούλες με κορίτσια του λαού από την άλλη, και στη μέση ένα ερωτευμένο ζευγάρι. Ο Χόρβατ θα γελοιοποιήσει τους εύπορους πλην γηραιούς, γλοιώδεις εραστές, αλλά δεν θα χαριστεί στις ρομαντικές ιδέες περί αιώνιας αγάπης. Στο τέλος του έργου ο Καζιμίρ φεύγει με τη γυναίκα του φίλου του κι η Καρολίνα μ' έναν τύπο που γνώρισε την ίδια εκείνη μέρα. Καλά, αυτό δεν είναι κυνισμός; Μήπως το να επιβιώνεις συμπίπτει με το να προδίδεις; Ο Γιόχαν Σίμονς λέει ότι το τέλος δεν είναι απαισιόδοξο, είναι απλώς ρεαλιστικό. Ο Πολ Κοκ πάλι δεν βλέπει κυνισμό στο έργο, μόνο ειρωνεία. «Ακόμη και οι δύο ευκατάστατοι της ιστορίας, που χρησιμοποιούν τη δύναμή τους με τρόπο απεχθή, στο τέλος αποχωρούν από τη σκηνή αξιοθρήνητοι, με την "ανωτερότητά" τους απολύτως τσαλακωμένη. Το έργο δεν μιλάει για επιβίωση αλλά για κάτι ανώτερο, για την ηδονή του να μένεις ζωντανός, όταν όλα μοιάζουν να καταρρέουν, και να συνεχίζεις. Ο Χόρβατ έχει βάλει τον εξής υπότιτλο στο έργο: "Και η αγάπη δεν τελειώνει ποτέ". Έτσι είναι», σχολιάζει.

Δεν πείραξαν το έργο «γιατί είναι εξαιρετικά καλογραμμένο, με μικρές σκηνές και δομή απόλυτης ακρίβειας». Αλλά δεν κράτησαν τα βαυαρικά τραγούδια με τα οποία ο Χόρβατ χωρίζει κάποιες σκηνές. Ο Κοκ έγραψε καινούργια - κράτησε μόνο το τελευταίο τραγούδι του πρωτοτύπου, με το οποίο κλείνει το έργο. Στην παράσταση που θα δούμε το τραγουδάει η Καρολίνα με τη συνοδεία ακουστικής κιθάρας. Σε απόδοση στα ελληνικά λέει περίπου:

Κι όταν ανθίσουν τα τριαντάφυλλα / η καρδιά μας θα πετάει
Γιατί ο έρωτας έρχεται / έρχεται με το Μάη
Γιατί έρχεται η άνοιξη/ κι ο χειμώνας περνάει
Και ο άνθρωπος, ο άνθρωπος/ ζει μονάχα ένα Μάη.

Η προοπτική του θανάτου δίνει νόημα στη ζωή, ακόμη και σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που περνούσε η Γερμανία του '30 ή η σημερινή Ευρώπη. Με μερικές σπουδαίες παραστάσεις πολιτικού προβληματισμού στις αποσκευές τους, ο Σίμονς και ο Κοκ ακούγονται (από το τηλέφωνο) σαφώς θορυβημένοι για τις πολιτικές εξελίξεις στο Βέλγιο και στην Ολλανδία, όπου τα ακροδεξιά κόμματα έχουν αυξήσει ανησυχητικά το ποσοστό τους, διεκδικώντας πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο πρώτος λέει ότι σε μια τέτοια συνθήκη χρέος των καλλιτεχνών είναι να μιλούν γι' αυτό που φοβούνται, να το αντιμετωπίζουν, να εκθέτουν στο κοινό τους μηχανισμούς που μπορούν να αναβιώσουν εφιάλτες του παρελθόντος. Γι' αυτό και ετοιμάζεται να σκηνοθετήσει το καινούργιο θεατρικό έργο της αυστριακής Ελφρίντε Γιέλινεκ (βραβείο Νόμπελ 2004), που έχει τίτλο Τα συμβόλαια του εμπόρου, Μια οικονομική κωμωδία. Ο δεύτερος, παρ' ότι ανησυχεί, θεωρεί τελικά ότι το παρελθόν θα μείνει παρελθόν γιατί πιστεύει στην πατρίδα του, στην κοινωνία των καλλιτεχνών και εν γένει στα υγιή, μετριοπαθή και δημοκρατικά, αντανακλαστικά της κοινωνίας στην οποία ζει και δημιουργεί. Αυτός ήταν ο δεύτερος σημαντικός λόγος για τον οποίο διάλεξαν να ανεβάσουν το συγκεκριμένο έργο. Ο πρώτος είναι η υψηλή ποιότητα της δραματουργίας του, ο δεύτερος ότι εκθέτει μια συνθήκη και μία απελπισία πολύ οικεία στο σύγχρονο κοινό - κι ας έχουν περάσει σχεδόν 80 χρόνια από την εποχή που πρωτοπαρουσιάστηκε.

0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT