Πάρε το μηδέν

Πάρε το μηδέν Facebook Twitter
0

Λένε ότι οι ιδέες είναι παιδιά πολλών ανθρώπων. Ενδεχομένως - ωστόσο, εάν εδώ υπάρχει μία ισχυρή δόση αλήθειας, σίγουρα ισχύει και στα βιβλία. Ή, τουλάχιστον, τούτο συμβαίνει στο Πάρε το μηδέν. Άλλωστε, η έμπνευση προκύπτει μέσα από ερεθίσματα και αυτά με τη σειρά τους συχνά έρχονται διά μέσου συζητήσεων - αμπελοφιλοσοφικών, πιθανότατα. Για το συγκεκριμένο βιβλίο, αυτό δεν περιορίζεται μόνο στη βασική προσέγγιση - δηλαδή στο γεγονός ότι η αμπελοφιλοσοφία αποτελεί έντονα ευχάριστο υποκατάστατο στη (Θεός φυλάξοι) ενδελεχή, αναλυτική, επίπονη επιστημονική έρευνα. Κυρίως εντοπίζεται γιατί το θέμα, η κεντρική ιδέα του Πάρε το μηδέν γεννήθηκε ξεκάθαρα στο δομημένο, τεχνοκρατικό πλαίσιο του «κουβέντα-να-γίνεται-να-περνάει-η-ώρα»...

Κι αυτό διότι το βιβλίο αφορά θέματα ταυτότητας, δηλαδή ζητήματα που ενίοτε ξεπροβάλλουν μετά το δεύτερο ποτήρι κρασί - πόσω μάλλον όταν δεν επικεντρώνονται σε ένα ομφαλοσκοπικό «εγώ» αλλά σε ένα (λέμε τώρα...) ωκεανικό «εμείς». Ή, ακόμα περισσότερο, όταν το «εμείς» μπαίνει στη σφαίρα ενός λατρεμένου στην χώρα μας αντικειμένου - σε αυτό των Γενεών. Υποθέτω ότι το έναυσμα, η αφετηρία του Πάρε το μηδέν δεν είναι τίποτα άλλο από μία καταγγελία ή, έστω, διαμαρτυρία. Σε έναν τόπο όπου μας έχουν πρήξει το κεφάλι με ποικίλες πομπώδεις θεωρίες για ένδοξες γενεές -ξέρετε, του Πολυτεχνείου, της Μεταπολίτευσης κ.ο.κ- με τη δικιά μας γενιά, τους γεννηθέντες στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ‘60 και στο πρώτο μισό εκείνης του ‘70, δεν έχει ασχοληθεί κανείς. Και μην τολμήσει κάποιος/α να πει πως είναι νωρίς ακόμα: Είμαστε όλοι γύρω στα σαράντα και έχουμε αρχίσει να ερχόμαστε στα πράγματα για τα καλά - αφήστε που εάν το καθυστερήσουμε κι άλλο, ίσως η κουβέντα χάσει το νόημα ή, έστω, τη γοητεία της. Κανείς δεν θέλει να συζητά εκτενώς για μεσήλικες, πόσω μάλλον για συνταξιούχους.

Οπότε η ώρα είναι τώρα: Καθώς αρχίζουμε να έχουμε επιρροή στη χώρα, έχει ενδιαφέρον (τόσο για εμάς όσο και γι' αυτούς που είναι υποχρεωμένοι να μας υφίστανται σε ημερήσια ή τακτική βάση) να αναζητήσουμε τις ρίζες μας, να μιλήσουμε γι' αυτά που μας επηρέασαν και διαμόρφωσαν, να προσδιορίσουμε το χαρακτήρα μας. Και αυτό να μη γίνει αντιγράφοντας τους προηγούμενους με το να βάζουμε την πολιτική στο επίκεντρο, αλλά εξετάζοντας διαστάσεις εξίσου (εάν όχι περισσότερο...) καίριες όπως η παιδεία, τα παιχνίδια, η τεχνολογία, η μουσική και ο κινηματογράφος, τα μίντια και η διαφήμιση, το καταναλωτικό lifestyle και τα κοινωνικά ήθη. Άλλωστε, με αυτό τον τρόπο αναδεικνύεται εντονότατα το βασικό μας χαρακτηριστικό, εκείνο που μας προσδίδει μία μοναδική ιδιαιτερότητα: συνιστούμε γενιά απόλυτα κομβική αφού στο ταξίδι της χώρας από Ψωροκώσταινα σε μεσαίο μέλος της Ε.Ε. έχουμε την πληρέστερη οπτική γωνία. Εν ολίγοις, είμαστε αρκετά μεγάλοι για να θυμόμαστε την παλαιά Ελλάδα και αρκετά νέοι για να ασπασθούμε ολόψυχα τη νέα - αφήστε που καλούμαστε σήμερα να ολοκληρώσουμε αυτήν τη μεταμόρφωση της κοινωνίας και να την πάμε στη λογική της προέκταση. Λίγο υπερβολικό; Όντως - αλλά για ταυτότητα ξεκινήσαμε, ευθύνες μας προέκυψαν. Και η αλήθεια είναι πως σπάνια μπορεί κανείς να κλείσει αυθαίρετα μία συζήτηση που ο ίδιος ενθουσιωδώς άνοιξε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ν. Μούσχουρη- Φ. Απέργης: «Το όνομά μου είναι Νάνα»

Το πίσω ράφι / Νάνα Μούσχουρη: «Είμαι ικανή ν’ αγαπήσω, αλλά όχι να πέσω στα πόδια του ανθρώπου που αγαπώ»

Η βιογραφία «Το όνομά μου είναι Νάνα», ένα δυσεύρετο πια βιβλίο του 2007, προέκυψε από την απόφασή της Μούσχουρη ν’ αφηγηθεί τη ζωή της στον Φώτη Απέργη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

The Book Lovers / «Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Νίκο Τσούχλο, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών και αναπληρωτή καθηγητή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, για το αναγνωστικό του εκκρεμές.
THE LIFO TEAM
σταινμπεκ

Σαν Σήμερα / Σαν σήμερα το 1940 «Τα σταφύλια της οργής», το magnum opus του Τζον Στάινμπεκ, τιμάται με το βραβείο Πούλιτζερ

Στο δημοφιλέστερο βιβλίο του, που τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ σαν σήμερα το 1940, ο Στάινμπεκ αποτυπώνει την ψευδαίσθηση του αμερικανικού ονείρου κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Με το καινούργιο κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Βιβλίο / Ο Σαλμάν Ρούσντι έζησε για να ξαναβάλει κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Τα πιο κρίσιμα 27 δευτερόλεπτα της ζωής του, η δολοφονική επίθεση που δέχτηκε το 2022 σε ένα κέντρο για συγγραφείς στη Νέα Υόρκη αποτελεί τον πυρήνα του αυτοβιογραφικού βιβλίου του «Μαχαίρι».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ