ΦΩΤΙΕΣ

«Θύελλα»: Ο Τζέιμς Ελρόι επιστρέφει στο Λος Άντζελες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου

«Θύελλα»: Ο Τζέιμς Ελρόι επιστρέφει στο Λος Άντζελες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου Facebook Twitter
Η Θύελλα αποτελεί συνέχεια του Perfidia, το οποίο εγκαινίασε τη δεύτερη τετραλογία του Λος Άντζελες, που τοποθετείται χρονικά στον B' Παγκόσμιο Πόλεμο.
0

Ιανουάριος 1942. Καθώς το Λος Άντζελες παραπαίει μετά το σοκ του Περλ Χάρμπορ, οι Ιάπωνες κάτοικοι της πόλης συλλαμβάνονται και φυλακίζονται. Κατά τη διάρκεια μιας σφοδρής καταιγίδας, οι χείμαρροι ξεθάβουν ένα πτώμα στο πάρκο Γκρίφιθ. Οι αστυνομικοί θεωρούν ότι πρόκειται για μια υπόθεση ρουτίνας, αλλά κάνουν λάθος. Είναι το προειδοποιητικό καμπανάκι προτού ακολουθήσει το χάος: φονικές πυρκαγιές, ληστείες χρυσού, ναζί, κομμουνιστές, απατεώνες που εκμεταλλεύονται το φυλετικό μίσος.


Μπλεγμένοι σε αυτήν τη δίνη, τρεις άντρες και μία γυναίκα έχουν ραντεβού με την Ιστορία. Ο Έλμερ Τζάκσον είναι ένας διεφθαρμένος αρχιφύλακας του Τμήματος Ηθών, εισπράκτορας βρόμικου χρήματος για λογαριασμό του αρχηγού της αστυνομίας. Ο Χιντέο Ασίντα είναι ένα σαΐνι του Εγκληματολογικού που υποφέρει από το μένος εναντίον των Ιαπώνων. Ο Ντάντλεϊ Σμιθ, υπάλληλος της Υπηρεσίας Πληροφοριών του στρατού, είναι αχαλίνωτος και φασίστας. Η Τζόαν Κόνβιλ, που γεννήθηκε αχαλίνωτη, είναι καθαιρεμένη υποπλοίαρχος του ναυτικού και πολεμοκάπηλη έως το μεδούλι.


Η Θύελλα αποτελεί συνέχεια του Perfidia, το οποίο εγκαινίασε τη δεύτερη τετραλογία του Λος Άντζελες, που τοποθετείται χρονικά στον B' Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε αυτήν ο Ελρόι χρησιμοποιεί χαρακτήρες από την πρώτη τετραλογία και από την τριλογία (οι οποίες διαδραματίζονται την περίοδο 1946-1972).

Διαβάστε παρακάτω ένα απόσπασμα:

Η Τζόαν μίλησε δυνατά. Οι μεξικανικές φλυαρίες σκέπαζαν τη φωνή της. Έκλεισε με το χέρι το ελεύθερο αυτί της. Ο θόρυβος από τα αντιαεροπορικά πότε ακουγόταν, πότε χανόταν. Τα λόγια του Χιντέο ακούγονταν αποσπασματικά.


Συμβαίνει στ' αλήθεια. Είμαι με τον Ντάντλεϊ. Είδαμε αεροπλάνα να κατευθύνονται βόρεια. Παράκτιο πυροβολικό. Ερχόμαστε. Δεν θα πιστέψεις τι...


Τον έχασε. Πέρασαν δύο λεπτά. Έσφιγγε το ακουστικό. Δάγκωσε τα χείλη της κι έσπασε ένα δόντι στην άκρη.

Ο Χιντέο επανήλθε. Ο τσιριχτός θόρυβος από το τηλεφωνικό κέντρο συνεχίστηκε. Η Τζόαν άκουγε ασυγκράτητες φλυαρίες και σπασμένες φράσεις.


Δίωξη Αλλοδαπών.


Λίστα συλλήψεων Κόκκινου Συναγερμού.


Γιαπωνέζοι που δεν έχουν φυλακιστεί.


Ετοιμότητα.


Τράβα φωτογραφίες.


Ύποπτοι.


Υπόθεση του klubhaus.


Κατασχέσεις.


Κι άλλος τσιριχτός θόρυβος. Κι άλλη κακοφωνία. Ύστερα, χυδαία espanol. Ένας εκκωφαντικός ήχος κι έπειτα κόπηκε η γραμμή.


Η Τζόαν άφησε το τηλέφωνο και διέσχισε τον διάδρομο τρέχοντας. Μπήκε φουριόζα στη Δίωξη Αλλοδαπών. Τα αγόρια ήταν ντυμένα και οπλισμένα για τους ΓΙΑΠΩΝΕΖΟΥΣ.


Φορούσαν κράνη και φυσιγγιοθήκες. Έβαζαν 45άρες ντουμ ντουμ σε γεμιστήρες τόμιγκαν. Ο Λου Κόλιερ μοίραζε λίστες σύλληψης και όριζε συνεργάτες. Ο Λι Μπλάνσαρντ θα 'χε τον Ρόμπι Μος. Ο Έλμερ Τζάκσον θα 'χε τον Καλ Λάνσφορντ. Ο Συμφοράς Καλ φορούσε γάντια. Βούτηξε τις ντουμ ντουμ του σ' ένα βάζο με υγρή στρυχνίνη και τις έβαλε στο τόμιγκάν του.


Η Τζόαν άνοιξε το ντουλάπι υλικού. Πήρε τρεις φωτογραφικές μηχανές από ένα ράφι, μαζί με φιλμ γρήγορης τοποθέτησης, τους έβαλε ταινίες φλας και τα έριξε όλα σε μια κούτα. Ο Θαντ Μπράουν την είδε και πλησίασε.


«Για τον Θεό, Κοκκινομάλλα» είπε.


«Για το Θεό, Θαντ» του είπε.


Της έδωσε μια λίστα. «Τηλεφώνησε σ' αυτούς και φέρ' τους εδώ. Τάξε τους ό,τι χρειαστεί. Πες τους ότι δεχόμαστε επίθεση, κάντε το καθήκον σας και θα σβήσουμε όποια εντάλματα υπάρχουν· πες τους ότι θα βάλουμε χέρι στο πορτοφόλι για τις βρομοδουλειές και θα δώσουμε ένα εικοσάρικο στον καθέναν τους. Είναι οι ντόπιοι της 46ης και οι τύποι των τζαζ κλαμπ, απ' το πρώτο χτένισμα της περιοχής. Μας έρχονται Γιαπωνέζοι του Κόκκινου Συναγερμού και θέλω να κάνω λάιναπ. Ίσως να σταθούμε τυχεροί. Είναι φρέσκο κρέας για την πασαρέλα και θέλω να δω μήπως καταφέρουμε να ταυτοποιήσουμε κάποιον απ' αυτούς. Οι περισσότεροι από δαύτους δεν θα 'χουν αμάξι ή θα φοβούνται να οδηγήσουν, οπότε συνεννοήσου με το Τμήμα Περιπολιών του Νιούτον για να τους τσιμπήσεις».


Η Τζόαν έκανε το σήμα της νίκης. Ο Θαντ είπε κάτι. Εκρήξεις αντιαεροπορικών το σκέπασαν. Έκανε το σήμα της νίκης κι έβαλε ωτοασπίδες. Η Τζόαν γέλασε και του έκανε νόημα να φύγει.


Γύρισε στα γραφεία και τράβηξε ένα τηλέφωνο προς το μέρος της. Τέντωσε το καλώδιο και ταμπουρώθηκε μες στην ντουλάπα. Ήταν κλειστοφοβικά, αλλά σχετικά ήσυχα. Άρχισε τα τηλεφωνήματα.

Πότε της το έκλειναν, πότε δεν απαντούσαν, πότε τσίριζαν φοβισμένοι κι έκαναν: Είναι όπως στο Περλ Χάρμπορ! Τους μιλούσε ευγενικά και τους μιλούσε αυστηρά και τους έταζε αστυνομική συνοδεία. Τους έφερνε στο φιλότιμο. Υποσχόταν φράγκα και τζάμπα γεύματα στου Κουάν. Δούλεψε δύο ώρες σερί και βράχνιασε απ' τα τσιγάρα. Έπαιρνε απαντήσεις του στιλ Δεν βγαίνω εγώ έξω σ' αυτό το χάος και Διάολε, ναι. Κάλεσε άτομα που είχαν ανακριθεί κατά το χτένισμα της περιοχής και άντρες από το Τμήμα Περιπολιών του Νιούτον, εκ περιτροπής. Κατάφερε να πείσει εννιά πεισματάρηδες μέσω του τηλεφωνικού κέντρου του Νιούτον.

Είχε ιδρώσει. Βγήκε από την ντουλάπα στον σαματά.


Το πυροβολικό. Τα αντιαεροπορικά. Τα Μπράουνινγκ. Το Κεντρικό Τμήμα ήταν σφραγισμένο ερμητικά. Τα παράθυρα ήταν καλυμμένα λόγω συσκότισης. Τα φώτα, που τα τροφοδοτούσε η γεννήτρια, αναβόσβηναν. Τα ουρλιαχτά των σειρήνων τής τρυπούσαν το κεφάλι.


Η Τζόαν φορτώθηκε τις φωτογραφικές μηχανές και κατέβηκε στη φυλακή. Δεκατέσσερις Γιαπωνέζοι του Κόκκινου Συναγερμού ήταν στριμωγμένοι στο κρατητήριο. Τους είχαν τσακίσει στο ξύλο και τους είχαν δέσει πισθάγκωνα. Έσταζαν αίμα στο δάπεδο. Είδαν το ψηλό λευκό μουνί και το έφτυσαν μέσ' από τα κάγκελα.


Το κελί του Λυκάνθρωπου Σούντο ήταν αντίκρυ στον διάδρομο. Έδειξε το πουλί του στους Γιαπωνέζους του Κόκκινου Συναγερμού. Του έδειξαν το πουλί τους κι εκείνοι.


Η Τζόαν απέφυγε ροχάλες και πλησίασε στα κάγκελα. Έβγαλε τις τρεις μηχανές και πήρε φωτογραφίες. Οι Γιαπωνέζοι αγριοκοίταζαν τυφλωμένοι από τα φλας. Στριμώχτηκαν στα κάγκελα κι έκαναν γκριμάτσες. Χοροπήδησαν. Φώναξαν συνθήματα υπέρ του αυτοκράτορα κι έβγαλαν τη γλώσσα.


Τράβηξε και τους δεκατέσσερις. Έβγαλε το φιλμ και μάζεψε τα καμένα φλας. Κουβάλησε την κούτα με τις μηχανές στο εργαστήριο και την άφησε.


Τα παράθυρα του εργαστηρίου έβλεπαν βόρεια. Το Δημαρχείο βρισκόταν δύο τετράγωνα πιο πέρα. Το τρικάστ εξακολουθούσε: πυροβολικό, Μπράουνινγκ, αντιαεροπορικά.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΦΩΤΙΕΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι υπέροχοι, απαίσιοι άντρες του Ντέβιντ Φόστερ Ουάλας

Αποκλειστική προδημοσίευση / Οι υπέροχοι, απαίσιοι άντρες του Ντέβιντ Φόστερ Ουάλας

Αποκλειστική προδημοσίευση από το βιβλίο του Ντέιβιντ Φόστερ Ουάλας «Σύντομες συνεντεύξεις με απαίσιους άντρες» (μτφρ. Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, εκδόσεις Κριτική) που κυκλοφορεί στις 5 Δεκεμβρίου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ