«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»   Facebook Twitter
Η υπέρμετρη αστυνομική βία είναι πάντα ανησυχητική, ακόμα και όταν είναι σε ύφεση. Καμία ζωή δεν είναι αμελητέα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

ΕΙΝΑΙ Η ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΒΙΑ, η οποία συχνά εκδηλώνεται με την παραμικρή ή και καμία αφορμή, σύμφυτη με τον τρόπο που δομείται και ασκείται η κρατική εξουσία; Πόσο συμβάλλει στην εκδήλωση και τη διαιώνισή της το καθεστώς αποφυγής λογοδοσίας και ατιμωρησίας για τους παραβάτες αστυνομικούς; Είναι μια διαφορετική σχέση μεταξύ αστυνομίας και κοινωνίας εφικτή και υπάρχει άραγε πολιτική βούληση για κάτι τέτοιο; Τι μάθαμε −αν μάθαμε− ως πολιτεία και κοινωνία από τον ταραγμένο Δεκέμβριο του 2008; Πόσο στοιχειοθετημένη δείχνει η κατηγορία κατά του Νίκου Ρωμανού για συμμετοχή σε τρομοκρατική οργάνωση και γιατί η συνομιλήτριά μου κρίνει την προφυλάκισή του «δυσανάλογα επαχθές μέτρο»;

Η εγκληματολόγος και βασική ερευνήτρια του Université Paris Cité, Αναστασία Τσουκαλά, μόλις κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Η συστημική φύση της αστυνομικής βίας στην Ελλάδα» από τις εκδόσεις Τόπος. 

― «Η έρευνα αυτή αναλύει την αστυνομική βία από μια οπτική γωνία που δεν έχει διερευνηθεί από την ελληνική ή τη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα», διαβάζω στο οπισθόφυλλο. Ποιο είναι το ιδιαίτερο στίγμα της και γιατί χαρακτηρίζετε τη φύση της αστυνομικής βίας στην Ελλάδα συστημική;
Η έρευνα αυτή πρωτοτυπεί αφενός επειδή επιδιώκει να ερμηνεύσει τη διαιώνιση της αστυνομικής βίας και όχι την καθαυτή εκδήλωσή της και, αφετέρου, επειδή διευρύνει την ανάλυση αναζητώντας τόσο ενδοαστυνομικά όσο και εξωγενή αίτια. Εκτιμώντας ότι η αστυνομία δεν πρέπει να διαχωρίζεται από το θεσμικό σύστημα που οριοθετεί το έργο της, η ανάλυση 136 περιστατικών και 15 δικαστικών αποφάσεων των τελευταίων ετών, βασισμένη μεταξύ άλλων σε 128 συνεντεύξεις, στράφηκε στη μελέτη των πεπραγμένων και των αλληλεπιδραστικών σχέσεων αστυνομίας-κυβέρνησης-δικαιοσύνης. Μελετώνται τα κίνητρα της αστυνομικής συμπεριφοράς, ο θεσμικός δημόσιος λόγος ή η σιωπή, το σκεπτικό των πειθαρχικών και εισαγγελικών ερευνών ή η απουσία διερεύνησης, οι δικαστικές αποφάσεις και οι αστυνομικές πρακτικές αποφυγής λογοδοσίας. Τα πορίσματα της έρευνας δείχνουν σαφώς ότι το πλέγμα των παραπάνω σχέσεων είναι αυτό που διασφαλίζει σε βάθος χρόνου ένα καθεστώς ουσιαστικής ατιμωρησίας, θέτοντας τις βάσεις για τη διαιώνιση του προβλήματος. Αποδεικνύεται επομένως ξεκάθαρα η εγγενώς συστημική φύση της αστυνομικής βίας.

Θεωρώ ότι η ΕΛΑΣ αντανακλά τον διάχυτο ρατσισμό της κοινωνίας και, δυστυχώς, επαναπαύεται σε αυτή τη στρεβλή κανονικότητα αντί να επιδιώξει να την αντιπαλέψει καταπολεμώντας τη λεγόμενη ρατσιστική αστυνόμευση και προσλαμβάνοντας άτομα από τις κοινότητες που αναφέρετε.

― Πολύς λόγος γίνεται για τα κρούσματα αυθαιρεσίας και βίας, την απουσία λογοδοσίας αλλά και τη διαφθορά μέσα στο σώμα. Πώς θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν αυτά τα φαινόμενα όταν μάλιστα ένα υπολογίσιμο τμήμα του πληθυσμού φαίνεται να επιδοκιμάζει την κατάχρηση εξουσίας από πλευράς αστυνομίας;
Δεν υπάρχει ευρεία κοινωνική συναίνεση στην αστυνομική βία, όλες οι δημοσκοπήσεις εθνικής εμβέλειας των τελευταίων ετών δείχνουν ότι το φαινόμενο επικρίνεται από τη συντριπτική πλειοψηφία των ερωτώμενων. Οι πτυχές του θέματος που αναφέρετε θα μπορούσαν να ελεγχθούν ουσιωδώς εάν υπήρχε μια σαφής πολιτική βούληση περιορισμού των εξουσιών της αστυνομίας μέσω μιας σειράς συγκεκριμένων νομοθετημάτων.

tsoukala
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Αναστασία Τσουκαλά, Η συστημική φύση της αστυνομικής βίας στην Ελλάδα, εκδ. Τόπος

―«Η συνειδητή τήρηση αποστάσεων από την κοινωνία είναι ορατή στην αστυνόμευση διαδηλώσεων, όπου η μετάβαση από την κλιμακούμενη ένταση στη διαπραγμάτευση και η συνεπακόλουθη βελτίωση των σχέσεων αστυνομίας - κοινωνίας δεν περιλήφθηκε ποτέ στις κυρίαρχες στρατηγικές πολιτικές της ΕΛΑΣ», γράφετε. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;
Δεδομένου του βεβαρημένου ιστορικού παρελθόντος της χώρας, η βελτίωση των σχέσεων αστυνομίας - κοινωνίας προϋποθέτει τη χάραξη και τη συστηματική, ειλικρινή και μακρόπνοη εφαρμογή στρατηγικών και πρακτικών προς αυτή την κατεύθυνση. Στον βαθμό που, όπως αναδεικνύεται από το βιβλίο, η στάση της αστυνομίας προς την κοινωνία και την πολιτεία είναι καθαρά εξουσιαστική, θεωρώ ότι αυτή η αξίωση καθολικής επιβολής της αστυνομικής εξουσίας υπονομεύει σταθερά κάθε μεταβολή της ισχύουσας τάξης πραγμάτων.

― Πόσο ανησυχητική είναι η αύξηση των θυμάτων ακραίας αστυνομικής βίας, ειδικά όταν πρόκειται για άτομα από «εγγενώς ένοχες» κοινωνικές ομάδες (αντιεξουσιαστές, μετανάστες, Ρομά κ.ά.); Γιατί επιπλέον η ΕΛΑΣ, αντίθετα με τις αστυνομίες άλλων ευρωπαϊκών χωρών, αρνείται να προσλάβει άτομα μειονοτικής, μεταναστευτικής ή Ρομά καταγωγής, με το τελευταίο να το έχουμε δει μόνο σε τηλεοπτικό σίριαλ;
Η υπέρμετρη αστυνομική βία είναι πάντα ανησυχητική, ακόμα και όταν είναι σε ύφεση. Καμία ζωή δεν είναι αμελητέα. Οπότε ναι μεν η κοινή γνώμη θορυβείται όταν υπάρχει αύξηση των περιστατικών και ευαισθητοποιείται όταν τα θύματα προέρχονται από συγκεκριμένους πολιτικούς χώρους ή κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, αλλά το πρόβλημα είναι πρωτίστως αξιακό. Αντίθετα, έπειτα, από ό,τι συνήθως πιστεύει η κοινή γνώμη, ο ρατσισμός δεν έχει πολιτικό πρόσημο. Διέπει βέβαια κατεξοχήν άτομα με ακροδεξιές ή φασιστικές πεποιθήσεις, αλλά απαντάται συχνά και σε άτομα αριστερών ή άλλων πολιτικών πεποιθήσεων. Ως προς αυτό, θεωρώ ότι η ΕΛΑΣ αντανακλά τον διάχυτο ρατσισμό της κοινωνίας και, δυστυχώς, επαναπαύεται σε αυτή τη στρεβλή κανονικότητα αντί να επιδιώξει να την αντιπαλέψει καταπολεμώντας τη λεγόμενη ρατσιστική αστυνόμευση και προσλαμβάνοντας άτομα από τις κοινότητες που αναφέρετε.

«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»   Facebook Twitter
Δεν υπάρχει ευρεία κοινωνική συναίνεση στην αστυνομική βία, όλες οι δημοσκοπήσεις εθνικής εμβέλειας των τελευταίων ετών δείχνουν ότι το φαινόμενο επικρίνεται από τη συντριπτική πλειοψηφία των ερωτώμενων. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

― Σε πρόσφατη συζήτηση με τον Ανδρέα Τάκη της ΕλΕΔΑ, με θέμα πάλι την αστυνομική βία, ανέφερε ότι από το ’08 και μετά «παρατηρούμε μια συστηματική κλιμάκωση αυτών των “μεμονωμένων περιστατικών” αλλά και μια μεταβολή της σχέσης της ΕΛΑΣ με την ίδια την αλήθεια». Συμφωνείτε;
Ελλείψει σχετικών ερευνών, αδυνατώ να εκφέρω άποψη. Η εικόνα της αύξησης των περιστατικών μπορεί να είναι αληθινή, αλλά μπορεί και να είναι παραπλανητική λόγω του εύρους της σύγχρονης ψηφιακής ενημέρωσης. Σε κάθε περίπτωση, η τυχόν κλιμάκωση του φαινομένου δεν είναι καινοφανής. Αναφέρω ενδεικτικά ότι η δεκαετία του 1980 έχει σημαδευτεί από πολλά περιστατικά υπέρμετρης, έως θανατηφόρας, αστυνομικής βίας και από αντίστοιχα αναληθείς δηλώσεις της αστυνομίας.

― Σε λίγες μέρες είναι η «επέτειος» της δολοφονίας του 15χρονου Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, που πυροδότησε τις μεγαλύτερες μεταπολιτευτικές ταραχές. Ήταν, επιπλέον, η μοναδική περίπτωση που ο δράστης αστυνομικός καταδικάστηκε σε εκτιτέα ποινή φυλάκισης. Δεκαέξι χρόνια μετά, τι διδάγματα λέτε πήραμε ή δεν πήραμε ως πολιτεία και κοινωνία από εκείνον τον Δεκέμβρη;
Η πολιτεία συνειδητοποίησε ότι η ανοχή της κοινωνίας έχει όρια που, αν παραβιαστούν, πυροδοτείται μια ανεξέλεγκτη κατάσταση με άγνωστες επιπτώσεις. Η κοινωνία συνειδητοποίησε ότι μια εξέγερση μπορεί να επιφέρει μεταβολές στο πολιτικό πεδίο μόνο αν είναι συλλογική. Στον βαθμό που η εξέγερση του Δεκέμβρη του 2008 ενέπλεκε κυρίως τη νεολαία, ο αντίκτυπός της στο θεσμικό πολιτικό γίγνεσθαι δεν κατέστη ορατός. Η άρνηση, ωστόσο, της πολιτείας να αναγνωρίσει ορισμένα έστω από τα δίκαια αιτήματα της τότε εξεγερμένης νεολαίας εξώθησε ένα τμήμα της σε ακραίας μορφής σύγκρουση με τον κρατικό μηχανισμό εν γένει.

Αναστασία Τσουκαλά: «Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιστατικών αστυνομικής βίας, αυτή εκδηλώθηκε σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»   Facebook Twitter
«Η κοινωνία συνειδητοποίησε ότι μια εξέγερση μπορεί να επιφέρει μεταβολές στο πολιτικό πεδίο μόνο αν είναι συλλογική». Εικόνα από την επέτειο δολοφονίας του Γρηγορόπουλου του 2023. Φωτ.: Eurokinissi

― Την επικαιρότητα απασχολεί έντονα η σύλληψη του Νίκου Ρωμανού, στενού φίλου του Γρηγορόπουλου, που λίγα χρόνια μετά την αποφυλάκισή του κατηγορείται ότι εμπλέκεται με τη «γιάφκα» των Αμπελοκήπων. Ο ίδιος αρνείται κάθε σχέση, ενώ φίλοι και αλληλέγγυοι καταγγέλλουν σκευωρία. Ανεξάρτητα από το αν ο Ρωμανός είναι ή όχι αθώος, έχουν δίκιο όσοι μιλούν για αυθαίρετες αστυνομικές μεθοδεύσεις και κατασκευές ενόχων;
Όπως έχουν ήδη επισημάνει δημόσια ορισμένοι νομικοί, και όπως γνωρίζουν πολύ καλά η ΕΛΑΣ και η Εισαγγελία, τμήμα δακτυλικού αποτυπώματος σε κινητό αντικείμενο αποτελεί εξαιρετικά ισχνό αποδεικτικό στοιχείο, που λογικά δεν θα γίνει αποδεκτό από το δικαστήριο αν δεν συνοδεύεται από άλλες αποδείξεις. Σε κάθε περίπτωση, δεδομένης της συνολικά σύννομης συμπεριφοράς του κατηγορούμενου από την αποφυλάκισή του το 2019 μέχρι τώρα, κρίνω ότι η προφυλάκιση του Νίκου Ρωμανού συνιστά δυσανάλογα επαχθές μέτρο.

― Υπάρχουν λέτε ενδείξεις ανάδυσης μιας «νέας γενιάς» αντάρτικου πόλεων και, αν ναι, υπάρχει κάποια σύνδεση με τις οργανώσεις που αναφέρετε στο βιβλίο «Ένοπλη Πάλη μετά τον Δεκέμβρη του 2008»;
Θα σας παραπέμψω στην Αντιτρομοκρατική. Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, δεν είμαι σε θέση να εκφέρω άποψη.

― Υποθέσεις που θεωρείται ότι συνδέονται με την τρομοκρατία, όπως οι παραπάνω, αλλά και το έντονα συγκρουσιακό στοιχείο κάποιων πολιτικών χώρων και διαδηλώσεων χρησιμοποιούνται συχνά από την αστυνομία ως δικαιολογία για υπέρμετρη είτε ασύμμετρη βία.
Οι αστυνομικοί επικαλούνται συχνά το επιχείρημα της νόμιμης άμυνας για να δικαιολογήσουν την άσκηση υπέρμετρης βίας. Τα πορίσματα της έρευνάς μου δείχνουν όμως ότι, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιστατικών που ανέλυσα, η αστυνομική βία εκδηλώθηκε σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών. Στις δε περιπτώσεις συγκρουσιακών διαδηλώσεων, έχω διαπιστώσει πολλές παραβιάσεις των αρχών της αναλογικότητας και της προσφορότητας του μέσου που προβλέπονται από το Σύνταγμα και το ΠΔ 73/2020.

Αναστασία Τσουκαλά: «Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιστατικών αστυνομικής βίας, αυτή εκδηλώθηκε σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»   Facebook Twitter
Οι αστυνομικοί επικαλούνται συχνά το επιχείρημα της νόμιμης άμυνας για να δικαιολογήσουν την άσκηση υπέρμετρης βίας.

― Κάποια περιστατικά αστυνομικής βίας που έχετε καταγράψει τα οποία θα μπορούσαν να θεωρηθούν από τα πλέον εξόφθαλμα;
Είναι πολλά, ορισμένα δε από αυτά, όπως ο θάνατος του Νίκου Σαμπάνη (Οκτώβριος 2021) και η επίθεση στον Αλέξανδρο Μ. στην πλατεία της Νέας Σμύρνης (Μάρτιος 2021), έχουν προκαλέσει κατακραυγή. Από ερευνητικής άποψης, όμως, ιδιαίτερα αποκαλυπτικά είναι τρία όχι ευρέως γνωστά περιστατικά, που αφορούν αντίστοιχα τον φωτορεπόρτερ Γιάννη Λιάκο (Φεβρουάριος 2021), τον δημοσιογράφο Αλέξανδρο Λιτσαρδάκη (Ιούνιος 2021) καθώς επίσης την ψυχίατρο και πρόεδρο της ΟΕΝΓΕ Αφροδίτη Ρέτζιου (Αύγουστος 2019), επειδή αναδεικνύουν την ύπαρξη ψευδεπίγραφων πειθαρχικών ερευνών, την απουσία διερεύνησης παρά τη σοβαρότητα του περιστατικού και την ύπαρξη βιντεοληπτικού υλικού και την κυρίαρχη φαντασιακή παντοδυναμία της αστυνομίας.

― Με βάση και τη διδακτική σας εμπειρία σε αστυνομικές σχολές, πόσο αισιοδοξείτε ότι «μια άλλη αστυνομία είναι εφικτή;»
Οι νοοτροπίες αλλάζουν αργά και, όπως έχει κατά καιρούς παρατηρηθεί, ακόμα και όταν έχει επέλθει βελτίωση, αρκεί ένας υπουργός για να ανατρέψει ριζικά την κατάσταση, οδηγώντας μας στο αρχικό σημείο εκκίνησης, αν όχι και πιο πίσω. Το εάν είναι εφικτός ο εκδημοκρατισμός της ΕΛΑΣ σε βάθος χρόνου είναι εξ ορισμού αβέβαιο. Μόνο η αναγκαία πολιτική βούληση από όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα θα δημιουργούσε το κατάλληλο νομικό πλαίσιο που θα καθιστούσε ουσιαστικό τον έλεγχο και τη λογοδοσία της ΕΛΑΣ.

― Είχατε και η ίδια τραυματιστεί σοβαρά τον Νοέμβριο του ’17 από «αδέσποτη» φωτοβολίδα σε επεισόδια στα Εξάρχεια μετά την καθιερωμένη πορεία για το Πολυτεχνείο. Πώς θα αποτιμούσατε σήμερα εκείνη τη δυσάρεστη εμπειρία;
Οι δράστες εκείνης της επίθεσης δεν ήταν διαδηλωτές. Ήταν αγνώστου πολιτικής ταυτότητας ολιγάριθμοι κουκουλοφόροι που στόχευσαν τους παρευρισκόμενους αστυνομικούς και δημοσιογράφους, αλλά τελικά τραυμάτισαν τυχαία εμένα. Στον βαθμό που η ναυτική φωτοβολίδα είναι σύνηθες όπλο βίαιων οπαδών, εκτιμώ ότι οι δράστες προέρχονταν από τον λεγόμενο γηπεδικό χώρο. Ούτως ή άλλως, ο παρ’ ολίγο θανάσιμος τραυματισμός μου δεν διερευνήθηκε ούτε από την ΕΛΑΣ ούτε από την Εισαγγελία, οπότε η ταυτότητα των δραστών παρέμεινε άγνωστη. 

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια δικαίωση που άργησε αλλά που ήταν και παραμένει μονόδρομος για τον Μανώλη Κυπραίο

Συνέντευξη / Μια δικαίωση που άργησε για τον Μανώλη Κυπραίο

Ο δημοσιογράφος που έχασε την ακοή του από χειροβομβίδα κρότου-λάμψης των ΜΑΤ το 2011 στο Σύνταγμα, και ζει πλέον με αναπηρική σύνταξη, κέρδισε την έφεση που άσκησε το ελληνικό Δημόσιο κατά της πρωτόδικης απόφασης που τον δικαίωνε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χημικά

Ρεπορτάζ: Ντίνα Καράτζιου / Επικίνδυνα χημικά από την αστυνομία στις διαδηλώσεις

Το σοβαρό ζήτημα της χρήσης χημικών από την αστυνομία εναντίον διαδηλωτών επανέρχεται με τις δυναμικές κινητοποιήσεις σε όλη την Ελλάδα για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, οι οποίες πνίγονται στα χημικά.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ